danneregner skrev:eller så gör man som jag. man tar både och! hihi ;)
EvaPeva skrev:Eller så köper man ett nytt i den stora storleken som kaj har & gör ett SA-kar med ju, maxb ;-)
Mvh Eva
kaj.p skrev:Ingen fara Man vet ju hur det är. Ideer finns det massor o man blir aldrig färdig. Så fort man känner nu är det bra så kommer man hem till någon annan eller drar på någon mässa. O då kommer det igen Det där var ju smart eller det där var ju ursnyggt o så skulle nog jag med kunna göra. :D:D
ansjo skrev:Och du vill säkert inte heller åka på auktionen i morgon;)?
c90368 skrev:Steg 1, Skaffa Discus till 400-liters
Steg 2, Hoppas frugan tycker dom är fina
Steg 3, Rensa 180-liters för att få lek på Discusarna
Steg 4, Övertyga frugan om att Discus yngel som ska växa upp måste ha betydligt större akvarium än 180 liter, typ 400 liter är perfekt:)
Steg 5, Eftersom fruar har medlidande med smått, så förstår hon att 400 liter krävs för att dra upp Discus yngel.
Steg 6, Vi har ju ett 400 liters hemma, så ett nytt akvarium "lite större" till de stora Discusarna borde väl vara ok, eller[:-64]
Steg 7, Inköp och start av 960 liters, någon gång mellan 2010 - 2012[:-38]
Steg 8, Sonen flyttar hemifrån[:-116] vilket ger möjlighet att skapa ett akvarierum:D Men då är vi framme vid 2016 någonstans;)
Vad vore livet utan drömmar[:-42]
Whistler84 skrev:Jag funderar på om jag ska slänga ut sängen och låta flickvännen sova på soffan, så jag kan få plats med ett sånt häringa tusenliterskar i min etta. Nämnda flickvän lät dock inte entusiastisk. Själv somnar jag oftast framför mitt 450-liters numera. :D
stene skrev:Och du har torpargrund hoppas du har satt reglar under som stöttar om det kommer i gungning så kan det värsta hända.
Det var bra Kaj det hjälper mer än vad man tror,själv fick jag skruva vinklar på ställningen som jag sen fäste i väggen för mitt gungande så mycket när man bara gick förbi:)kaj.p skrev:x
Stene Jag skippar vågmaskinen då :p Men fördelat per fot så blir det inte så mycket vikt. Har också lagt 15 x 0,5 cm tjocka rostfria plattor under varje fot som fördelar vikten.
kaj.p skrev:Nej det bli inte bara diskus, me många. 200 Kardinalertetror, 20 shackbrädor, 15 Corydoras sp. Green stripe, 6 L 183 white seem ancistrus o 6 små L333 från Drd har redan fått flytta in. 12 diskus går o väntar det är en cross på VF Alenquer och VF blå heckel svenskodlat diskus alltså. Funderar också på och släppa ner 6 st Red Cover för att jag tror att det kan bli bra framtida smådiskus av detta. Något gäng tetror till skall också in.
kaj.p skrev:Liten uppdatering då. Skall i med filter nu det blir en powerhead i en ändan med en massa filtermatta bakom bakgrunden. Sedan kör jag ett ytterfilter Eheim professional 3 2080 med 14 liter filtervolym. Keramikrör, biobollar o små kuber av blå filtermatta. Har ff inte fått tag på något som löser takproblemet. Ljusrampen väger 23 kilo vilket känns lite riskigt. Har ju gammalt spänt vävtak så det får inte sticka ut för mycket sedan var det 10 mm råspont under.
Karet är iallfall halvfullt nu och skall vågas in för sista gången.
Det står på trägolv men jag har torpargrund :D:D
Aha det brukar också Skalarer göra när dem blir skrämda i påsen det har kanske med plattheten att göra:Dkaj.p skrev:Både jag o nej Just på bilderna är det för det är lågt vatten o jag koppar nästan alltid in dem i lådan som de kom med. Men annars så när diskusen är skrämd eller chockad lägger det sig ofta platt på botten.
Vivan skrev:Snygga diskusar. Brunt är snyggt!
/C
kaj.p skrev:Nja inte så mycket Tackar som frågar. Men det ramlade in en sändning fisk från amazonas o den har tagit allt tid det sista. Hela den sändningen är nog värt en egen tråd om man tänker på det. :D:D Men kanske finns här några godbitar som en dag platsar i karet. :)
HÄr några kort från upp packningen.
kaj.p skrev:Jo det stämmer CAmilla många suck innan den beställningen kom rätt, men nu är de här o en del fisk lär nog bli super. Här några andra som snart kommer hem Ev kommer det o bli en utställning i stockholm i höst o då kanske dessa finns till beskådan. http://video.google.com/videoplay?docid=714150761170513575&hl=en
danneregner skrev:vadå e dom från hugo? beställt nåra diskusar till karet från diskusforums samimport?
danneregner skrev:nene jag bara undra om han beställt nått
Var det dem äggen jag fick beskåda i Lördags som är på bilderna?kaj.p skrev:Men karet går det bra men med mig sämre. Tid är fn en bristvara Men fick klämt några nya kort igår.
Patrik Steen skrev:Var det dem äggen jag fick beskåda i Lördags som är på bilderna?
Säg det till tantan här hemma istället:D:Droligt att jag fick vara till hjälp då:p:)kaj.p skrev:Yepp. Skulle iofs vilja säga att det var ditt besök som gjorde att hormonerna sprutade i karet. :D
Men o andra sidan om det var så är jag glad att frugan inte var hemma. :p
Heu skrev:Det skulle vara kul och se hur karet ser ut nu i helbild och delbilder :)
kaj.p skrev:Jo det var ju ett tag sedan och mycket har hänt. Ynglen klarade sig inte länge sedan de blivit frisimmande ca 400 kardinaltetror blev nog för mycket för dem.
Gjorde sedan en annan miss. Då karet var högre än bakgrunden så ställde jag den på blå filtermatta tänkte att man kunde få lite bottenfilter effekt med. Problemet var Btn bakgrundens flytkraft, den var så stor att den töjde ut filtermattan och lyft ca 1 cm från botten. Så vad göra?? Det var bara o ta ut allt och börja om från början.
Nu är det klart och de första invånarna flyttade faktiskt in igår.
Diskusen kommer i nu i helgen. Det har också blivit lite mer växter. Vidare skall det i ett större stim tetror till men har inte bestämt mig för vilken. Gillar rödmun men de har jag haft så funderingarna går till glödbandstetror då jag tycker de är klart underskattade. Men det kan bli någon helt annan.
Skall beställa täckglasen samt den glaslåda för orkideer som skall stå uppe på imorgon.
kaj.p skrev:Jo det var ju ett tag sedan och mycket har hänt. Ynglen klarade sig inte länge sedan de blivit frisimmande ca 400 kardinaltetror blev nog för mycket för dem.
Gjorde sedan en annan miss. Då karet var högre än bakgrunden så ställde jag den på blå filtermatta tänkte att man kunde få lite bottenfilter effekt med. Problemet var Btn bakgrundens flytkraft, den var så stor att den töjde ut filtermattan och lyft ca 1 cm från botten. Så vad göra?? Det var bara o ta ut allt och börja om från början.
Nu är det klart och de första invånarna flyttade faktiskt in igår.
Diskusen kommer i nu i helgen. Det har också blivit lite mer växter. Vidare skall det i ett större stim tetror till men har inte bestämt mig för vilken. Gillar rödmun men de har jag haft så funderingarna går till glödbandstetror då jag tycker de är klart underskattade. Men det kan bli någon helt annan.
Skall beställa täckglasen samt den glaslåda för orkideer som skall stå uppe på imorgon.
kaj.p skrev:Ja rätt många månader sedan var det[:o] men förrutom tidsbrist har det varit lite saker om somjag inte varit nöjd med.
Bl.a satte jag Btn bakgrunden på 5 cm filtermatta för att få lite bottenfilter effekt. Tanken var säkert god men jag hade silikonat för lite så lyftkraften i bakgrunden tänjde ut filtermattan, vilket gjorde att några fiskar kunde smitta bakom.
Sedan har jag haft fel sand även om den var fin så är den inte "rätt"
och efter att nu fått hem Below water boken så var det bara o byta till vit zooluxsand. Även diskusdiskusen har fått åka ut Fiskbeståndet idag består av 6 st L 134, 50 st Corydoras sterbai, 2 st VF diskus från Cuipeua, 2 St Red Spottred Green från Rio Jutai samt 5 St från Alenquer.
Och nu skall allt var klart till zoopetvästträffen :D
kaj.p skrev:Ja rätt många månader sedan var det[:o] men förrutom tidsbrist har det varit lite saker om somjag inte varit nöjd med.
Bl.a satte jag Btn bakgrunden på 5 cm filtermatta för att få lite bottenfilter effekt. Tanken var säkert god men jag hade silikonat för lite så lyftkraften i bakgrunden tänjde ut filtermattan, vilket gjorde att några fiskar kunde smitta bakom.
Sedan har jag haft fel sand även om den var fin så är den inte "rätt"
och efter att nu fått hem Below water boken så var det bara o byta till vit zooluxsand. Även diskusdiskusen har fått åka ut Fiskbeståndet idag består av 6 st L 134, 50 st Corydoras sterbai, 2 st VF diskus från Cuipeua, 2 St Red Spottred Green från Rio Jutai samt 5 St från Alenquer.
Och nu skall allt var klart till zoopetvästträffen :D
Sesådärja! Det skall bli så jädrans häftigt att få se!:)
Så kul att få se detta på zoopetträffen! :D