Vad är det för växt?

#1 - 12 mars 2010 07:29
Köpte för ett tag sedan en växt och killen i affären sa att den inte kommer att växa ngt nämnvärt men jag tyckte den var dekorativ och kunde passa i 75-literskaret. Klantigt nog lyckades jag glömma den, skickade dit maken en annan dag, och då sa expediten, en annan, att växten kommer att växa massor och lägga sig uppe på ytan.:confused: I vilket fall som helst har den inte alls mått bra i 75-literskaret, utan vissa blad har börjat ruttna. Jag satte igår över den i 220-literskaret som är betydligt ljusare, för att se hur den trivs där. Vet någon vad växten heter? Är det en akvarieväxt överhuvudtaget? Tacksam för tips! :)
#2 - 12 mars 2010 07:47
jag tror det är en sånhär som man kan ha i akvariet och i en kruka på fönsterbrädan:) men jag är inte säker,de jag har hemma i krukor brukar vara större...
#3 - 12 mars 2010 07:53
Det ser ut som en Dracena, eller vad de heter.
De kommer nog inte att klara sig i akvariet den kommer att ruttna bort, tyvärr.
Men jag kan ha fel så vänta in fler åsikter.
#4 - 12 mars 2010 08:10
Bladen är inte mjuka som en Ampelliljas, utan lite hårdare. (Ampellilja är det inte.) Trist om man blivit lurad och det inte är en akvarieväxt.:( Tack för era svar.:)
#5 - 12 mars 2010 08:59
Är det inte såkallat ciklidgräs?
#6 - 12 mars 2010 09:16
Har nått liknande i mitt räkkar,
Har förstått att min är en dracena och kommer ruttna bort inom en vecka.
Är dock snart 2 veckor sen jag planterade den , och både växten räkorna och vattnet mår fortfarande bra. Dracena kan bli 1.50m i det vilda ,men mindre i kruka.
Min har växt ca 3-4 cm på dessa 2 veckor, så den verkar ju trivas iaf.

Har även hört/läst att det finns manipulerade Dracena som klarar undervatten liv.
Och dom köps in av akvariebutiker, så kan vara så att ja/vi fått tag på sånna.?
(min är ochså köpt i akvariebutik)
Jag kommer ha kvar min i karet, men under hård uppsikt , så den inte börjar ruttna och sabbar mitt vatten.
#7 - 12 mars 2010 09:18
Dexter skrev:
Bladen är inte mjuka som en Ampelliljas, utan lite hårdare.

Så är min med, bladen är rätt stadiga. Känns nästan som en plast växt.

Fast mina blad är mycket bredare än vad dina verkar vara, och sitter mycket högre upp på "stammen" . Men finns massor olika varianter av Dracena. (om det nu är det)
#8 - 12 mars 2010 09:38
J.Milton skrev:
Har nått liknande i mitt räkkar,

Har förstått att min är en dracena och kommer ruttna bort inom en vecka.

Är dock snart 2 veckor sen jag planterade den , och både växten räkorna och vattnet mår fortfarande bra. Dracena kan bli 1.50m i det vilda ,men mindre i kruka.

Min har växt ca 3-4 cm på dessa 2 veckor, så den verkar ju trivas iaf.

Har även hört/läst att det finns manipulerade Dracena som klarar undervatten liv.

Och dom köps in av akvariebutiker, så kan vara så att ja/vi fått tag på sånna.?

(min är ochså köpt i akvariebutik)

Jag kommer ha kvar min i karet, men under hård uppsikt , så den inte börjar ruttna och sabbar mitt vatten.

Ok, jag ska hålla den under uppsikt. Den trivdes som sagt inte alls i andra karet. Hela blad ruttnade. Hoppas att det är en sådan manipulerad Dracena som du skriver och att den kommer att trivas bättre i mitt ljusare kar där jag dessutom kör med näring. (Vågar inte göra det i karet där jag har räkor.) Tack för ditt svar!:)
#9 - 12 mars 2010 09:39
eriahl skrev:
Är det inte såkallat ciklidgräs?

Tack för tipset! Ska kolla upp det. Man kan ju alltid hoppas att det är det. :) (Fast det kanske inte är så positivt å andra sidan???)
#10 - 12 mars 2010 09:41
#11 - 12 mars 2010 09:43
PiaJo skrev:

Toppen! Tack, vad snällt! :D
#12 - 12 mars 2010 10:10
Ja, det verkar alltså vara Ciklidgräs. Att man alltid själv ska kolla upp fakta om de fiskar man köper eftersom de i butiken ofta brister i kunskap har jag lärt mig. Tydligen gäller detta även växter. Lägger hellre 55 kronor i fortsättningen på en växt som klarar sig mer än ngn vecka, och viktigast av allt, inte riskerar att förstöra vattnet.:(
#13 - 12 mars 2010 10:19
för att vara exakt är det en brokbladig form av Ophiopogon jaburan - vitt ormskägg. är en landväxt som inte trivs i akvarium. går att ha ute i trädgården åretrunt om vintern inte blir alltför kall. annars odlas den som krukväxt som får övervintra svalt (0c +10c).
#14 - 12 mars 2010 10:23
Man får tydligen vara väldigt påläst är man handlar växter i vissa akvariebutiker, för dom säljer vad fan som helst som "akvarieväxter" .
Nästa gång jag ska handla växter ska jag åka till affären och ta ett kort på den växten jag är sugen på och sen hem och googla innan jag köper den:=)
#15 - 12 mars 2010 10:24
J.Milton skrev:
Man får tydligen vara väldigt påläst är man handlar växter i vissa akvariebutiker, för dom säljer vad fan som helst som "akvarieväxter" .

Nästa gång jag ska handla växter ska jag åka till affären och ta ett kort på den växten jag är sugen på och sen hem och googla innan jag köper den:=)

:d Samma här...
#16 - 12 mars 2010 10:27
Flaxss skrev:
för att vara exakt är det en brokbladig form av Ophiopogon jaburan - vitt ormskägg. är en landväxt som inte trivs i akvarium. går att ha ute i trädgården åretrunt om vintern inte blir alltför kall. annars odlas den som krukväxt som får övervintra svalt (0c +10c).

*S* Det är inte klokt vad de säljer som "akvarieväxter". Den får väl flytta ut i trädgården nu till våren helt enkelt. :) Tack för ditt informativa svar.
#17 - 12 mars 2010 10:32
Annars finns ju plantswap..
#18 - 12 mars 2010 10:35
Gaffel skrev:
Annars finns ju plantswap..

Ok, där kan vara intressant att kolla. Tack för tipset! :)
#19 - 12 mars 2010 11:39
Jag hade denna växt i ett akvarium och den växte faktiskt bra, tills jag skaffade en golden nugget som krubbade i sig hela på en vecka.
#20 - 12 mars 2010 12:10
Dre skrev:
Jag hade denna växt i ett akvarium och den växte faktiskt bra, tills jag skaffade en golden nugget som krubbade i sig hela på en vecka.

Det finns hoppa alltså? Bra för jag tycker de är snygga. :)
#21 - 12 mars 2010 15:25
jag köpte en liknande en gång men tvingades lämna tillbaka den för att det var en sumpväxt som bara skulle ruttna. :(
#22 - 15 mars 2010 12:26
jag köpte en liknande en gång men tvingades lämna tillbaka den för att det var en sumpväxt som bara skulle ruttna. :(

Visst är det trist när man köper dem som "akvarieväxter"?
#23 - 15 mars 2010 12:34
Detta har varit uppe ett otal gånger men jag håller helt och hållet med.

Nu funkar det ofta så med akvariebutiker och växter, att grossisterna säljer olika färdiga paket om tex 50 växter. Av dessa växtpaket kan något innehålla sumpväxter, och av de 50 växter är det ett antal som kanske inte alltid borde hamna i akvarium. Eftersom priserna på dessa paket är reducerade så blir det ibland på detta viset.
Skulle däremot affären gå igenom listan och beställa de växter som funkar i akvarium så tar det dels lång tid, dels ska de veta vad det är för växter och sedan ska även dessa växter inte vara restade.
Så för att spara tid, pengar och inte riskera få tomma kar, kommer dessa sumpväxter hem till affärerna i samma blandning som de övriga riktigta växterna. Istället för att slänga dem så säljs även dessa, och lite upp till köparen är det faktiskt att välja vilka växter han/hon köper hem, samma som man gör med fiskar då inte alltid försäljaren vet så mycket om just växter...
#24 - 15 mars 2010 12:40
ansjo skrev:
Detta har varit uppe ett otal gånger men jag håller helt och hållet med.

Nu funkar det ofta så med akvariebutiker och växter, att grossisterna säljer olika färdiga paket om tex 50 växter. Av dessa växtpaket kan något innehålla sumpväxter, och av de 50 växter är det ett antal som kanske inte alltid borde hamna i akvarium. Eftersom priserna på dessa paket är reducerade så blir det ibland på detta viset.

Skulle däremot affären gå igenom listan och beställa de växter som funkar i akvarium så tar det dels lång tid, dels ska de veta vad det är för växter och sedan ska även dessa växter inte vara restade.

Så för att spara tid, pengar och inte riskera få tomma kar, kommer dessa sumpväxter hem till affärerna i samma blandning som de övriga riktigta växterna. Istället för att slänga dem så säljs även dessa, och lite upp till köparen är det faktiskt att välja vilka växter han/hon köper hem, samma som man gör med fiskar då inte alltid försäljaren vet så mycket om just växter...

Jo, det är ju en sak men när säljaren står och låtsas att de vet ngt om växten och säger; "den kommer att växa massor och lägga sig på ytan", blir man irriterad. (Med all rätt.)
#25 - 15 mars 2010 13:33
Jepp, men då är vi där igen med okunskapen.
Sedan kan man se det från en annan sida med, visst är växterna snygga ett tag, och får man de någorlunda fräscha så står de nog ett par månader i karet. Det kan vara långt längre än vad en del andra "riktiga" akvarieväxter gör;)...
#26 - 15 mars 2010 14:11
ansjo skrev:
Jepp, men då är vi där igen med okunskapen.

Sedan kan man se det från en annan sida med, visst är växterna snygga ett tag, och får man de någorlunda fräscha så står de nog ett par månader i karet. Det kan vara långt längre än vad en del andra "riktiga" akvarieväxter gör;)...

Jo, visserligen. Vi lyckades få en så pass "svår" växt som Anubias att totaldö på 14 dagar...[:o]
Bilagor:
#27 - 15 mars 2010 14:22
Dexter skrev:
Jo, visserligen. Vi lyckades få en så pass "svår" växt som Anubias att totaldö på 14 dagar...[:o]

Nu är jag impad:p!
#28 - 15 mars 2010 14:26
ansjo skrev:
Nu är jag impad:p!

Du, det hoppas jag för det är en prestation!:d

Annons