100 liter. L. Ocellatus.

#1 - 17 januari 2008 21:12
Jaha, akvarium kan man ju inte ha för många av - både stora och små!
Jag har ju i min 960-tråd ofta filmat de mycket trevliga Lamprologus Ocellatus och känner nu att de får flytta till ett mindre kar på 100 liter. Anledningen till detta är att de är mycket lekbenägna men inte riktigt får någon ro då det vimlar av Jullar, Troffar och framför allt Gracilis. De leker konstant men de små ynglen blir inte långvariga främst på grund av att Jullarna är där och nappar åt sig dom hela tiden.
Jag tänkte låta Ocellatusarna gå helt själva i det nya karet och sedan dokumentera lek och yngelvård här i denna tråden.
Det är ju många som är sugna på Ocellatusar eller liknande snäcklekare, så det kan ju vara kul att se både bilder och filmer på dessa när de donar runt.

Sagt och gjort, jag köpte ett litet 100-liters Aqua-El med tillhörande lysrörsramp och möbel.
Idag har jag bara slängt i lite fin sand och fyllt upp karet. Inom de närmaste dagarna skall jag inreda med snäckor och lite stengrottor samt klippa till underlaget som karet står på.
Jag återkommer löpande med nya inlägg allteftersom karet utvecklar sig!:)
#2 - 17 januari 2008 21:26
[COLOR=blue]Så börjas det igen:p, ännu en toppen tråd:D!!![/COLOR]

[COLOR=blue]Jag ser fram emot utvecklingen av detta! Det lär nog bli lika häftigt som 960-baljan fast i miniformat![/COLOR]

[COLOR=blue]Lycka till![/COLOR]
#3 - 17 januari 2008 21:28
riktigt najs ju!
Ska bli kul att få följa dina iaktagelser när dom leker och hur dom kommer överens.

En sak som jag tänker på nu är, vad ska ersätta Ocellatusarna i 960liters baljan?;)
#4 - 17 januari 2008 22:46
Japp, Boys! Vi får hoppas att det blir intressant i tråden - det gäller bara att ligga på och fota/filma så fort det blir lite action!

Vad som blir i 960-baljan får vi se lite längre fram. Först skall snäckorna ut och sedan skall jag "scejpa" lite till med ytterligare sten, framför allt för troffarnas skull - jag vill nämligen se dessa komma till sin rätt lite bättre. Jullar och Gracilis är ju inget bekymmer - men någonting spännande skall det väl bli vad det lider!:)
Bilagor:
#5 - 18 januari 2008 20:31
Ja, dom kommer säkert trivas där i mats. Idag har jag haft en svettig dag med karet, det har varit en sådan dag där man får lust att lägga ner med akvarium. Köpte 4 st ungdjur utav dubiosi för ett tag sen, och idag fick jag ta upp 2 st som Helianthusen som var halvdöda som Helianthusen stressat ihjäl, så nu finns det bara 1 dubiosi kvar i den gruppen, den får flytta till den stor lekgruppen. Samtidigt bestämmer jag mig för att byta vatten och när det är gjort så skall jag starta pumpen, då händer det inte ett skit! Får halvpanik då det simmar en massa ungar i karet, och vad gör man utan ett filter? Det hela har dock slutat lyckligt då jag efter många om och men fått igång filtret, vet inte vad som var fel, men det brummar lite väl mycket tycker jag och jag är livrädd för att det skall stanna i natt när det är släckt, men jag får hoppas på att det håller nu.

En riktigt jobbig dag alltså.

Lycka till med ditt nya kar mats!

MVH/Freddan
#6 - 18 januari 2008 20:47
Oh, Man... Det är jag som skall önska dig lycka till!:)
#7 - 18 januari 2008 22:24
127bubbel skrev:
Ja, dom kommer säkert trivas där i mats. Idag har jag haft en svettig dag med karet, det har varit en sådan dag där man får lust att lägga ner med akvarium. Köpte 4 st ungdjur utav dubiosi för ett tag sen, och idag fick jag ta upp 2 st som Helianthusen som var halvdöda som Helianthusen stressat ihjäl, så nu finns det bara 1 dubiosi kvar i den gruppen, den får flytta till den stor lekgruppen. Samtidigt bestämmer jag mig för att byta vatten och när det är gjort så skall jag starta pumpen, då händer det inte ett skit! Får halvpanik då det simmar en massa ungar i karet, och vad gör man utan ett filter? Det hela har dock slutat lyckligt då jag efter många om och men fått igång filtret, vet inte vad som var fel, men det brummar lite väl mycket tycker jag och jag är livrädd för att det skall stanna i natt när det är släckt, men jag får hoppas på att det håller nu.

En riktigt jobbig dag alltså.

Lycka till med ditt nya kar mats!

MVH/Freddan

[COLOR=blue]Hoppas att det ordnar sig! Du får väl ta en tripp till zooaffären och skaffa en ny imorgon:(, jag håller tummarna hela natten för att det ska gå bra :p[/COLOR]
#8 - 23 januari 2008 16:48
Det tog några dagar mer än vad jag trodde, men jag har haft så jädra mycket annat att göra. Iallafall så inredde jag Ocellatuskaret idag, lite snäckor och ett litet stenröse. Det är kul just med denna typ av ciklider då de inte behöver så mycket spejs och inredning - det går ganska lätt att köra igång ett kar.
Jag var dock lite orolig för hur jag skulle få ur de åtta Ocellatusarna från 960-karet, men det gick som en dans. Jag tog lite mat i vänsterhanden, mellan fingrarna, och duttade lite vid ytan - Ocellatusarna kom genast upp för att kolla och då nappade jag upp dom med håven. Åtta gånger svepte jag till med håven, så var det klart.
Jag fyllde det nya lilla karet med vatten från det gamla - så det var bara att slänga i dom.
Här är en filmsnutt bara någon minut efter det att dom kom i karet. Jag tror att det hela skall gå bra för dom började kolla in sina snäckor direkt.
Det här är verkligen intressanta och trevliga ciklider - och nu skall jag försöka dokumentera så mycket det bara går av revirfajter, lek och yngelvård!:)

" target="_blank">
#9 - 23 januari 2008 17:11
ser bra ut Mats:)
#10 - 23 januari 2008 17:22
japp dom verkar trivas trotts att dom blivit nerflyttade från "pentosen" till 2-rumman *haha*
#11 - 23 januari 2008 17:39
Dom såg redan ut att stormtrivas.

MVH/Freddan
#12 - 23 januari 2008 17:43
Härligt att ni tycker det verkar bra!:)
Det tog ju inte speciellt lång tid för dom att sätta igång förberedelser för lek - och det är ju detta som är så jädra kul Ocellatus.

På snutten ser vi en hona som grejar med att få snäckan i position - hon puttar på den med munnen och gräver vid sidan om för att underminera snäckan. Jag tog ett parfilmbitar på ett par som också tycks vara på hugget. Honorna får ju en mörk, violett dräckt när de är sugna och det syns ganska tydligt här.

" target="_blank">
#13 - 23 januari 2008 18:47
Ja jisses helt underbara.
Tänk vad sånna filmer skapar ett vill ha begär.
Agneta
#14 - 23 januari 2008 19:16
Säger som Raskens, man får verkligen habegär. Kommer följa tråden med nöje :)
#15 - 24 januari 2008 20:58
Det har gått lite mer än ett dygn - och jädrar vilken action det är i karet. Det är så otroligt intressant och spännande att sitta och kolla på de här rackarna. Det grävs och donas precis hela tiden. Man ser på honornas lek-lockande, att de faktiskt har en del gemensamt med sina avlägsna kusiner Palettcikliderna. De böjer på kroppen och skakar precis som paletterna gör - även lekdräckten är liknande, fast inte lika intensiv.
Jag har idag adderat lite mer sten i röset, då de gärna faktiskt uppehåller sig bland grottorna lite då och då. Röset fungerar också bra som avdelare så att hanarna inte slåss hela tiden utan får lite annat att tänka på ibland.

Här är en liten film;

" target="_blank">
#16 - 24 januari 2008 21:11
Har du ett kort på hela karet?
#17 - 24 januari 2008 22:01
Kjaer skrev:
Har du ett kort på hela karet?

Jädrar, timern slog precis av ljuset så bliden blev lite mörk... men, jag kan ta en ny bild imorgon och även filma en bit ifrån!:)
#18 - 25 januari 2008 17:27
Jag öser på här med lite uppdatering på hur det går för Ocellatusarna.
Det är lek på gång, och man får väl påstå att det har gått hyfsat fort - bara två dygn. Men, det är detta som är så belönande med Ocellatus och liknande snäcklekare - dom är snabba till lek och röjer runt så att det går vågor i baljan.
Leken, eller rättare sagt, förberedelserna går ofta till så att både honor och hanar gräver vid snäckorna - dels för att "provtesta" dessa och liksom kolla om det känns bra. Dom har flera snäckor under uppsikt. Ibland bestämmer honan sig för en leksnäcka och lockar dit hanen med kroppsböjningar, ryck och en mörk violett färg på huvud och bakre delen på kroppen. Ibland kan även hanen erbjuda en perfekt leksnäcka som honan blir intresserad av. Detta har nu hänt i karet och vi ser på filmsnutten att även hanen rycker med kroppen och även nästan lite "överloppshandlingsmässigt" gräver och stöter med huvudet i sanden bredvid. Dom är uppenbart upphetsade här. Även i detta stadiet av leken kan de ta långa timeouter och bara ligga helt still - detta är inget man behöver oroa sig för, det skall vara så.

Här är en filmbit;

" target="_blank">
#19 - 25 januari 2008 17:33
Just det! En bild på karet som Kjaer ville se... här;
#20 - 25 januari 2008 18:31
Med risk att bli übertjôtig så... va fan, jag kan lika gärna slänga upp en snutt till.
En intressant sak är ju att Ocellatusarna inte alltid tar snäckor i besittning som lekplats. När jag hade dom i 960-baljan så märkte jag att ett par gärna uppehöll sig mestadels bland stenarna. Jag tror att samma två individer gör så även i detta lilla karet, det kan vi se på filmen. Så kan vi för skojs skull kolla in ett annat par som förbereder sig och hur honan inte riktigt har bestämt sig för vilken hane hon skall ha...

Jaja, håll till godo!:)

" target="_blank">

...och så tre bilder på honan vid röset...
#21 - 25 januari 2008 19:06
Tänk att dom vill leka så snabbt. Men det är ju bara ett bevis på att dom verkligen stormtrivs i sitt nya kar. Jag hade ju också Ocellatus som du vet, men dom kom inte alls till sin rätt med Jullarna, så dom fick flytta tillbaka till affären. Kommer nog skaffa dom igen sen, men då skall dom få gå i ett eget kar precis som dina.

MVH/Freddan
#22 - 25 januari 2008 21:11
127bubbel skrev:
Tänk att dom vill leka så snabbt. Men det är ju bara ett bevis på att dom verkligen stormtrivs i sitt nya kar. Jag hade ju också Ocellatus som du vet, men dom kom inte alls till sin rätt med Jullarna, så dom fick flytta tillbaka till affären. Kommer nog skaffa dom igen sen, men då skall dom få gå i ett eget kar precis som dina.

MVH/Freddan

Dessa åtta rackare, som nu går för sig själva, gjorde ju ett formidabelt jobb i 960-baljan. Som dom grävde, delade upp revir, fajtades med allt och alla och lekte - det var action precis hela jävla tiden... men, det blev lite för mycket åka när troffarna kom till. Detta gjorde att jag tog beslutet att ta bort dom - inte för att dom inte passade i karet - utan just för att jag ville att de skulle få blomma ut riktigt ordentligt, för sig själva.
Jag såg framför mig hur betingelserna är där de lever naturligt, vida släta slätter med snäckskal och lite stenformationer lite här och där. Nu är ju karet ganska litet men man märker att när de inte blir störda av för många andra "spejstagare" så uppför dom sig på ett helt annat sätt. När de donar vid sina snäckskal - så gör dom just det, och när de tar sina "timeouts" så får dom göra det utan att bli undanskuffade. Detta tror jag bidrar till att de blir konfidenta och kan ta för sig av revir, gränsdragningar och parbildning på ett helt annat sätt.
Jag måste säga till alla som är sugna på snäcklekare, t.ex. Ocellatus - att med dessa ciklider i ett litet tajt, gott kar, blir det aldrig tråkigt - jag kan sitta i timmar och bara njuta! De här cirkuspajasarna är något av det roligaste man kan skåda i ett liet kar... som typ detta!:)

Edit; för nytillkomna tittare (om det finns några), missa inte filmsnuttarna på sidan 1 i tråden!:)
#23 - 25 januari 2008 21:15
Hup, den här tråden har jag missat. Är lite avundsjuk på dig Mats, låter så enkelt det där med att åkte och köpte ett hundraliters. Jag kan köpa tio hundraliters i morgon om jag vill, men jag har ingen j*kla vägg att ställa ett endaste av dom mot:mad::(:mad:

Trots att jag har prioriterat bort mina Tanganyika så ska jag med nyfikenhet spana in ditt nya snäcklekare projekt:)
#24 - 25 januari 2008 21:24
c90368 skrev:
Hup, den här tråden har jag missat. Är lite avundsjuk på dig Mats, låter så enkelt det där med att åkte och köpte ett hundraliters. Jag kan köpa tio hundraliters i morgon om jag vill, men jag har ingen j*kla vägg att ställa ett endaste av dom mot:mad::(:mad:

Trots att jag har prioriterat bort mina Tanganyika så ska jag med nyfikenhet spana in ditt nya snäcklekare projekt:)

Ja, jag känner igen det där med väggarna - kanske skulle du prova att stacka dom i nåt hyllsystem - (det värsta jag sett i den vägen var Kjelles källare - när vi kollade hans 3000-litare - jisses, det var småkar högt och lågt).
Man prioriterar ju hit och dit, men det sköna är ju att man kan återkomma till sina favoriter hela tiden - själv har jag ju Apistogramma och en repris på discus framför mig...
Jag säger som Pinhead i Hellraiser; Oh what wonders I´m gonna show you!
Det blir, förhoppningsvis, goa trådar lite längre fram!

Sedan är ju Ocellatusarna så fantastiskt lätta att ha att göra med - de är ju så trivsamma och lättlekta!
Guest
#25 - 25 januari 2008 22:15
Schyssta filmer på detta och 960L MaxB, fy dig det var du som väckte mitt tangahjärta igen:)

Off topic: Imorgon bär det av till götet för att köpa snäcklekare och andra tanganyikafirrar mfl. Jag kommer att lägga upp en tanganyikaprojekt jag med snart.
#26 - 25 januari 2008 23:22
woo woo lutt har blivit en man!:D
#27 - 26 januari 2008 00:54
fredd skrev:
woo woo lutt har blivit en man!:D

Med Tanga-kalsonger:D

Nej, för fasiken Lutt! Skojar bara lite:)

Det är klart som Bullens Korv-spad att du skall köra lite Tanga, Lutt - Det är oftast inga problem, bara man ger fiskarna "rätt" förutsättningar - och framför allt, tror jag, när man väl bestämt sig för en viss typ av miljö och fiskar - att låta dom vara, och sköta sig själva.
Dock finns det det alltid råd och rön från andra erfarna akvarister att ta till sig - tro mig - jag har lärt mig mer under de senaste året här på forumet - än de 35 år jag har "joxat" med mina kar innan!:)
#28 - 26 januari 2008 00:57
[quote=MaxB;1081743]Med Tanga-kalsonger:Dquote]

:p
#29 - 26 januari 2008 00:59
Lutt skrev:
Schyssta filmer på detta och 960L MaxB, fy dig det var du som väckte mitt tangahjärta igen:)

Off topic: Imorgon bär det av till götet för att köpa snäcklekare och andra tanganyikafirrar mfl. Jag kommer att lägga upp en tanganyikaprojekt jag med snart.

Det skall bli spännande och intressant att följa ditt projekt - And, don´t be a stranger! - har du frågor eller helt enkelt allmänna funderingar så tjôtar vi igenom spörsmålen i någon av T-trådarna - OK?:)
#30 - 26 januari 2008 01:06
Det är ju mitt i natten (ingen kollar ändå) så jag lägger upp en bild på en riktigt sur stenröskärring...
#31 - 26 januari 2008 01:10
MaxB skrev:
Det är ju mitt i natten (ingen kollar ändå) så jag lägger upp en bild på en riktigt sur stenröskärring...

Varå igen vaken, det är ju fullt av liv här på zoopet ;)
#32 - 26 januari 2008 01:18
Varå igen vaken, det är ju fullt av liv här på zoopet ;)

Ja, det är klart - på zoopet - jag menade på den här tråden!:)

På Zoopet é de la action dygnet runt, eller?
#33 - 26 januari 2008 01:20
Den här tråden är det ju som du säger inte direkt ätte mycket action men däremot inne på off topic postar vi som bara den :D
Bilagor:
#34 - 26 januari 2008 01:38
Den här tråden är det ju som du säger inte direkt ätte mycket action men däremot inne på off topic postar vi som bara den :D

There's where the action is - it figures... Silly me...[:o]
#35 - 26 januari 2008 01:39
Det är ju där de "coola" hänger vetu ;) hehe
#36 - 26 januari 2008 01:45
Det är ju där de "coola" hänger vetu ;) hehe

ålrajt - jag kollar läget... det är bara det att jag får "mus-arm"... hinner inte... gammal... trött 80-tals-gitarrist... inte tilläckligt...
snabb...
aahhh....
#37 - 26 januari 2008 01:46
MaxB skrev:
ålrajt - jag kollar läget... det är bara det att jag får "mus-arm"... hinner inte... gammal... trött 80-tals-gitarrist... inte tilläckligt...

snabb...

aahhh....

OK.:p btw hur går det med T-burken
#38 - 26 januari 2008 01:56
OK.:p btw hur går det med T-burken

Oooh vad snabba ni är youngsters - det känns så komfortabelt att skriva långsaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaamt i sin egen tråd.....

Jo, i T-burken är det bara toppen... jag får nog ge upp nuuuuhhhh......
#39 - 26 januari 2008 01:58
Det var gött att höra att det går bra med burken, va haru för fiskar i just nu
? :P:D
#40 - 26 januari 2008 02:07
Det var gött att höra att det går bra med burken, va haru för fiskar i just nu

? :P:D

Svarar på lördaaaaaagghhhh.....
eftermiddag!:)
#41 - 26 januari 2008 02:10
MaxB skrev:
Svarar på lördaaaaaagghhhh.....

eftermiddag!:)

OK. Väntar redan på svar :D;) du kan j kanske börja skriva nu så blir du klar tills tiden du planerade hehe ;)
Guest
#42 - 26 januari 2008 06:29
Tss tangakalsonger haha....ja lite väl OT är vi nu.
#43 - 26 januari 2008 10:29
du får rapportera sen Lutt vad du inhandlade :)
#44 - 26 januari 2008 11:04
[COLOR=blue]Härligt att se att det går bra Mats!!! Hollet tummarna för att du ska se yngel snart:D[/COLOR]
#45 - 26 januari 2008 11:37
MaxB skrev:

snabb...

aahhh....

Hrrm,det här kanke inte har så mycket med tråden att göra.Jag har ju en passion till här i livet förutom akvarium.Det är ju givetvis MUSIK! :) Får man fråga om lirat i något band? Tänkte på det här med det ljuva 80-talet! :D
#46 - 26 januari 2008 11:44
AORFISH skrev:
Hrrm,det här kanke inte har så mycket med tråden att göra.Jag har ju en passion till här i livet förutom akvarium.Det är ju givetvis MUSIK! :) Får man fråga om lirat i något band? Tänkte på det här med det ljuva 80-talet! :D

Jag måste ju göra lite damage-controll här - hade lirat på ett ganska blött 40-årskalas och var rikstankad i natt...

AORFISH! Ang. Band o.dyl. kolla i min profil - där berättar jag lite - och sedan kan du kika i den här tråden; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113437

Där finns bilder o grejer!:)
#47 - 26 januari 2008 14:59
Lite bara för att komma tillbaka till ämnet här i tråden så slänger jag in YouTube-filmerna i kronologisk ordning, så ser man hur det har utvecklat sig hittills...;

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

Återkommer snart med uppdateringar!:)
Guest
#48 - 26 januari 2008 20:52
fredd skrev:
du får rapportera sen Lutt vad du inhandlade :)

Det blev följande T-fiskar till det nya karet.

Julidochromis marlieri "gombe"
Julidochromis regani
Lamprologus callipterus
Lophiobagrus cyclurus

Ångrar att jag inte köpte en till callipterus men jaja.
#49 - 26 januari 2008 21:15
Härligt! Hur många blev det utav varje sort?

MVH/Freddan
#50 - 26 januari 2008 21:16
MaxB skrev:
Jag måste ju göra lite damage-controll här - hade lirat på ett ganska blött 40-årskalas och var rikstankad i natt...

AORFISH! Ang. Band o.dyl. kolla i min profil - där berättar jag lite - och sedan kan du kika i den här tråden; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113437

Där finns bilder o grejer!:)

Aha,där ser man! Grymt! :) Ultravox har varit är fortfarande ett av mina favvo band! Strasse låter riktigt bra också..Var en välkommen nyhet för mig!
#51 - 26 januari 2008 21:46
hummmmm... hur ser man skillnad mellan hane och hona på dessa små firrar?
Jag har 5 st i ett 100liters jag med, men har ej uppmärksammat nån lek eller så... är den honorna som är längre och slankare eller är det tvärt om??? :confused:
#52 - 26 januari 2008 21:51
Ja, honorna är slankare och lite mindre. Lättast är det ju när man ser dom ihop - honor/hanar - då är skillnaden ganska tydlig.

Hur har du inrett karet? Kanske har du någon bild?
:)
#53 - 26 januari 2008 21:53
Lutt skrev:

Julidochromis regani

Lamprologus callipterus

Lophiobagrus cyclurus

Halloj Lutt! Såg i din profil och på zonen att du är van akvarist, så det kommer givetvis att bli jättebra med Tangasatsningen.:)
Hur stort är karet du skall ha dina T-fiskar i?
#54 - 26 januari 2008 21:55
AORFISH skrev:
Aha,där ser man! Grymt! :) Ultravox har varit är fortfarande ett av mina favvo band! Strasse låter riktigt bra också..Var en välkommen nyhet för mig!

Här är Strasses myspace-sida om du vill höra lite nya låtar!
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=57546715
Guest
#55 - 26 januari 2008 22:02
127bubbel skrev:
Härligt! Hur många blev det utav varje sort?

MVH/Freddan

4 marlieri
4 regani
2 callipterus
5 Lophiobagrus

Jullarna kommer tillslut bli ett par av varje, de är bara 4cm

MaxB skrev:
Halloj Lutt! Såg i din profil och på zonen att du är van akvarist, så det kommer givetvis att bli jättebra med Tangasatsningen.:)

Hur stort är karet du skall ha dina T-fiskar i?

Hehe tack, ja jag hoppas att det kommer att gå bra.
Karet de skall gå i är ett 205L 120x40cm bottenyta.
#56 - 26 januari 2008 23:07
Lutt skrev:

Julidochromis regani

Lamprologus callipterus

Lophiobagrus cyclurus

det blir nog fint! :D
#57 - 26 januari 2008 23:30
fredd skrev:
det blir nog fint! :D

Japp, tror jag också! Det skall bli spännande att få kolla in stuffet på bild eller film!
#58 - 26 januari 2008 23:40
japp enu ett projekt att följa kanske? riktigt sugen på tanganiyka, dock bara i ett större kar. hmm kanske borde slänga ut lite möbler och in med ett 900L medans mamma e på jobbet. hehe
#59 - 27 januari 2008 00:47
hehe låter som en bra ide Danne:)
#60 - 27 januari 2008 20:59
Jahapp... Jag fortsätter dokumenteringen av Ocellatusarna lite sakta och försiktigt...

Jag misstänker att leken sker ganska så "stealthigt" alltså att man nätt och jämnt märker att honan och hanen faktiskt lägger och befruktar äggen.
Jag satt och kollade på en mycket dominant hane som uppenbarligen håller två honor varma. Den ena honan, närmast frontrutan, uppehöll sig ganska långa tider inuti snäckan, och tog små men intensiva turer runt i karet, då hanen snabbt, snabbt åkte in i snäckan.
Jag vet alltså inte med säkerhet om det var en lek som skedde - men efter att hanen varit inne i snäckan ett par gånger så tog honan över och ligger nu och verkligen "pressar". Hon lämnar snäckan enbart sekundkorta stunder, för att snabbt åka in igen.
Jag misstänker alltså att det kan ha varit lek i karet nu för en stund sedan - jag tog en liten filmsnutt...

" target="_blank">
#61 - 28 januari 2008 18:23
Här kan vi se hur otroligt målmedvetna Ocellatusarna är när de gräver. Kolla in killen här, hur han riktigt tittar, mäter och gräver. Han vill ha snäckan lite djupare ner i sanden och dessutom vill han få den att luta lite åt höger - som vi ser det.
Jag tror att hanens grävande triggar honan i viss mån, för dom blir väldigt intressearde så fort hanen har ett grävprojekt som verkar seriöst.

" target="_blank">

Nästa filmsnutt visar en stund senare att en hona är märkbart intresserad.
Vi kan också se den hona som jag misstänker har lekt. När dom vaktar sina ägg uppträder de väldigt stillsamt och ligger mestadels precis i öppningen av snäckan eller en bit in, helt still. Honan anlägger en kamouflageteckning som verkligen smälter ihop med snäckans utseende.
Vi kan även se det paret som helst håller till i stenröset - så gjorde dom (jag tror det är samma individer) även i 960-karet.
Det är mycket intressanta ciklider detta - och man har inte tråkigt en sekund medans man sitter och kollar in dom!

" target="_blank">
#62 - 28 januari 2008 18:39
Ni skulle ha sett mina Multisar när jag förberedde deras flytt.

Jag plockade bort alla stenar och Jullarna ur burken.

Eftersom jag hade lagt sjösten i botten, under sanden där de hade grävt ut och alla yngel gömde sig så var jag tvungen att plocka upp alla snäckor och placera på slät sandbotten.

Därefter plockade jag bort en del sjösten och jämnade till sandbotten, vilket medförde att de fick ca tre timmar med slät sandbotten och alla snäckor liggandes ovanpå sanden.

Under dessa tre timmar var jag nog nere med håven tio gånger för att jämna till botten så att de inte skulle komma ner till stenarna igen. Total grävhysteri, till och med ynglen som knappt fick in fem sandkorn i munnen hjälpte till:D
#63 - 30 januari 2008 15:16
Tänkte bara slänga in en bild på honan som jag är ganska säker ligger på ägg...
Återkommer när det händer lite kul stuff...
#64 - 2 februari 2008 15:45
MaxB skrev:
Tänkte bara slänga in en bild på honan som jag är ganska säker ligger på ägg...

Återkommer när det händer lite kul stuff...

[COLOR=blue]Jag håller tummarna :D[/COLOR]
#65 - 5 februari 2008 21:44
Du har hållt tummarna bra Matte!:)
Två honor ligger nu och fläktar ägg i sina snäckor. På torsdag är det två veckor sedan jag drog igång det här karet och vi får se om honan på bild ett kanske tar fram lite yngel till dess!
Bild två har jag tagit från kortsidan, gaveln på karet. Den honan har bara legat och fläktat sedan igår, så där dröjer det nog lite innan resultatet visar sig.
När ynglen kommer fram tar jag en liten filmsnutt och lägger upp!

Förresten är det vrålkul att följa alla andra fina projekt som blommar upp här på forumet! Lycka till, ALLA!:)
#66 - 5 februari 2008 22:10
Hur länge brukar dom ligga på rom?

MVH/Freddan
#67 - 5 februari 2008 22:13
127bubbel skrev:
Hur länge brukar dom ligga på rom?

MVH/Freddan

Jag vet banne mig inte exakt... Honan på första bilden har legat ungefär sex dagar - så jag tror att hon tar fram yngel ganska snart. Men vi kanske kan gissa på någon vecka, däromkring.
#68 - 6 februari 2008 19:03
Tretton dagar från uppstart till yngel! Det gick ganska fort faktiskt...
En av Ocellatushonorna tog fram yngel nu ikväll. Hon ligger fortfarande kvar mestadels i snäckan och trycker - men jag har sett några pyttesmå rackare smita förbi henne, för att fort som fanken sticka in i snäckan igen.
Jag har försökt att filma ynglen men det har inte funkat ännu. Jag lägger upp en liten film så fort jag lyckas!
#69 - 6 februari 2008 19:50
[COLOR=blue]Grattis Mats! Hoppas att de överlever nu!!!:D[/COLOR]
#70 - 6 februari 2008 19:54
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Grattis Mats! Hoppas att de överlever nu!!!:D[/COLOR]

Ja, vi får hoppas det - men det blir lätt att singla ner lite finmald mat och sedan slipper dom ha jullar, troffar och Gracilis ståendes precis utanför snäckingången och slicka sig om munnarna!:)
#71 - 6 februari 2008 19:57
Ja, men så får de se dig istället och jag vet inte riktigt vilket som är värst:p;)...
#72 - 6 februari 2008 20:01
ansjo skrev:
Ja, men så får de se dig istället och jag vet inte riktigt vilket som är värst:p;)...

...och dom har inte riktigt hämtat sig från den gången då du var här och glodde på dom... muaaahahaha!:D;)
#73 - 6 februari 2008 21:41
Ja, jädrar - det är inte lätt att få knäppt ordentliga bilder eller filmer på de här vansinnigt små ynglen. Honan gör små förflyttningar ut ur snäckan men jag tror inte hon är beredd att släppa ut dom helt och hållet ännu. Dock fick jag korn på ett yngel som smiter förbi henne i snäckan - kvaliteten på Youtube är ju sisådär men man ser ynglet iallafall.

" target="_blank">
#74 - 7 februari 2008 18:24
Det är riktigt kul att sitta och titta på Ocellatusarna när dom går såhär för sig själva i ett mindre kar. Man kan lättare studera deras beteende och en sak som jag inte riktigt sett förut när de gick i 960-karet är att hanen är väldigt aktiv i yngelvårdandet. Han gräver ur lämpliga snäckor i omgivningen där honan har sin "huvudsnäcka" och sedan drar ynglen väldigt snabbt fram och tillbaka mellan snäckorna.
Här är en bild på hanens snäcka med två synliga yngel som han vaktar noga.
#75 - 7 februari 2008 21:02
Hmmm, dom här cikliderna blir bara mer och mer intressanta att kolla in.
Nu har jag sett yngel i tre snäckor hos olika par.
Hanen i mitten, som väldigt snabbt hade en hona i snäckan precis i början vid uppstarten tycks vakta en liten yngelsvärm helt själv. Honan han hade där är nu långt bort i vänsterkanten på karet och ligger och trycker i en helt annan snäcka, som hanen till vänster överser, samtidigt som han har en annan hona, också på vänstersidan, nära frontglaset. Två hanar där alltså med yngel i varsin snäcka.
På högerkanten finns ett par där honan är mycket mer aktiv och hanen verkar vara den som vaktar omgivningarna - deras yngel vaktas oerhört aggressivt av honan, inte hanen...

Rena snurren alltså... Det verkar som att det ibland är antingen honan eller hanen som har vaktkommandot - och att detta kan skifta.
De två som håller till i stenröset har jag inte sett några direkta lekrendenser på ännu.

Jaha, jag fortsätter att kolla in Ocellatusarna och dokumentera så gott det går.

Här är en filmsnutt på de tre "yngelkolonierna";

" target="_blank">
#76 - 7 februari 2008 21:11
Det blir väl lika många Ocellatus ungar som dina Marlieri har i 80 liters karet.

Med alla dessa ungar du har så lär du få åka runt halva Sverige, till olika zooaffärer för att lämna alla ungar. Nädå skoja bara med dig, kul att det funkar så bra för dom.

MVH/Freddan
#77 - 7 februari 2008 21:30
Hmm....jag betalade 130kr/st för fullvuxna röda ocellatusar, vetdu.... ;)
#78 - 7 februari 2008 21:38
Jens A. skrev:
Hmm....jag betalade 130kr/st för fullvuxna röda ocellatusar, vetdu.... ;)

Hmmm - jag kanske får byta namn till Max von Anka om det skall fortsätta så här...:D
#79 - 10 februari 2008 23:20
Ville bara höra hur det gått med ynglen, om de klarat sig och om du har fler bilder på de små? Är själv på G att göra om ett 110L till Tanganyika med Ocellatus och fann denna tråd både inspirerande och lärande. [:)]
#80 - 11 februari 2008 08:54
Det finns yngel på fyra "ställen", eller såhär; Ett par, där både hanen och honan är aktiva, verkar vara de som har bäst chans för tillfället att få sina yngel att överleva. Sedan ligger en ensam hona och vaktar några stycken, likadant ligger två hanar på varsit håll och vaktar.
Jag blir inte riktigt klok på hur de fördelar det här vaktandet, men det som ser bäst och naturligast ut, är där både honan och hanen vaktar tillsammans - eller så är det bara invanda fördomar.
Grejen är att snäckan där båda föräldrarna är aktiva, där ser man flest yngel, samt att ynglen rör sig mer.
Hos de andra tre är ynglen ganska sporadiskt förekommande och man ser dom titta fram bara då och då.
Att fota de pyttsmå ynglen är jättesvårt - iallafall med min sketkamera och okunskap - men jag kan försöka få till en filmsnutt, för då brukar man ju se att ynglen åtminstone rör sig!
Lycka till med ditt akvarium, skriv gärna in här eller i någon annan tråd och berätta hur det går - Ocellatusarna, och andra snäcklekare är verkligen kul att kolla på:)

Edit; vad är det för vacker blå snäcka/snigel du har som Avatar?
#81 - 11 februari 2008 23:23
Det är en blå äppelsnäcka, en riktigt blå och blank rackare [:D]

Nu längtar jag tills mitt 110L är tomt på fisk så att jag får ta ur lite inredning och lägga till nya stenar och snäckskal.

Zooaffärerna jag varit på har inte haft några snäckskal, så vad ska jag fråga efter om jag måste beställa? (leksnäckor så att säga). Om jag skaffar 8 Ocellatusar borde det räcka med 20 snäckskal va?
#82 - 11 februari 2008 23:28
jaha nu har alla drabats om tanganyika-feber och malawi-fobi. och vems fel e de? MAXB!!!
#83 - 12 februari 2008 09:13
Ja, hahaha...:) Mitt fel... Det är ju trevligt att ha fel ibland. Titta till exempel på den där "svarta-Endlers-gyppy-hona"-tråden som jag startade för några dagar sedan - där hade jag ordentligt fel och fick lära mig att veta hut! Inte se skillnad på Guppy och Black Molly... Ojojoj!:)
Men det är det som är så kul med akvaristiken - man lär sig hela tiden något nytt!

Nu skall jag ju snart köra igång med lite Apistogramma i 600-literskaret och den Ap-boom man ser på forumet har jag ingen delaktighet i iallafall.:p

Sedan är ett räk-kar på gång också - det är också ett ämne inom akvaristiken som jag är fullständigt okunnig om - jag håller på att driva Ansjo helt bananas med tusentals frågor via PM - men kul skall det bli.

Till Fridas fråga om antal Ocellatusar och snäckskal; Jag har 8 stycken Ocellatusar i ett 100-literskar. Det känns, i mitt fall, som att det skulle räcka med 6 stycken. Nu har jag dock jämna par och funderar du på 8 stycken så kanske ett antal på 7 stycken är att föredra - 3 hanar och 4 honor. De tar ganska rejäla revir och är duktiga på att hålla undan. En hane i mitt kar blir ständigt förpassad till stenröset där han får gömma sig.
Snäckor kan du ha i överflöd - dom som hamnar ivägen flyttar Ocellatusarna på - dessutom gräver både honan och hanen ut flera snäckor som alternativa yngelbon. Jag har i nuläget två "ordentliga" yngelkolonier i mitt kar, och ynglen har ett flertal snäckor som dom förflyttar sig mellan - under överinseende av föräldrarna.

Det var en mycket vacker blå Äppelsnäcka! Är dom vanliga i handeln?
#84 - 12 februari 2008 10:24
hehe, de va roligaste tråden på länge. anjos får kolla vad han skickar hem till dig nästa gång. hmm e ocellatusar lätta att odla, eller va finns de för andra lättodlade arter till ett 100l? har aldrig haft tanganyika, skulle va kul att pröva nu när man ska skaffa nåra kar till.
#85 - 12 februari 2008 11:20
hehe, de va roligaste tråden på länge. anjos får kolla vad han skickar hem till dig nästa gång. hmm e ocellatusar lätta att odla, eller va finns de för andra lättodlade arter till ett 100l? har aldrig haft tanganyika, skulle va kul att pröva nu när man ska skaffa nåra kar till.

De flesta "vanliga" Tanganyikacikliderna är åtminstone (enligt min åsikt) lätta att få att leka, alltså; om man ger dem så "rätta" betingelser som det är möjligt. Om vi tittar på snäcklekare så finns det ju ett antal jättebra trådar här på forumet att läsa igenom - och det räcker med ganska små kar i typ 100-litersklassen, ofta ännu mindre.
Snäcklekare är ju tacksamma av den anledningen att det i stort sett räcker med sand och snäckor, så är dom igång. Ocellatusarna som jag beskriver i denna tråden hade ju levt i ett 960-liters innan - dock med en ganska kraftig konkurrens om närmiljön. Dom lekte i 960-baljan och dom är lika intensiva, om inte ännu mer, i sin nya miljö, 100-litaret. I det nya lilla karet kan jag dessutom verkligen studera hur de bär sig åt vid parbildning, lek och yngelvård. Som du har sett i tråden har jag bara dratt i finkornig sand, snäckor och ett hyfsat stenröse, som tjänar som undanflyktsområde när någon av individerna inte är "igång" med någon lek. Enkelt och lättöverskådligt.
Lite annorlunda blir det inredningsmässigt om man i ett mindre kar (kanske en aning större än 100-liter) till exempel vill ha någon typ av "prinsessa". Dessa ciklider är också jättekul att ha ensamma, att låta en hane och hona para ut sig och låta dessa bilda en koloni med generationer av yngel som samspelar, hjälps åt och bildar nya hyfsat fredliga konstellationer. Till dessa får man bygga lite robustare stenhögar med såpass stora grottöppningar och prång att en 10 centimeters fisk kan simma där. Har man lite tålamod så blir det en helt fantastisk koloni prinsessor efter något halvår/år.
Olika typer av Julidochromis - Regani, Marlieri, Ornatus, Transcriptus och Dickfeldi går också ypperligt att ha parvis i ett typ 100-literskar. Man väljer ut en variant som man tycker om och låter en hona och hane para ut sig. Inredning till jullar är egentligen väldigt enkel, ett par grundstenar i botten och några flata stenar uppepå brukar räcka för ett par att trivas i (titta på mina Marlieri som går i ett ytterst spartanskt inrett kar på 80-liter. Jag har visat en del bilder och filmer på dom i min 960-tråd).
Jullarna leker också villigt, och en viss yngelvård mellan yngelgenerationer finns även hos dessa ciklider (dom större ynglen går iallafall inte på dom yngre), men föräldrarna jagar resolut bort större yngel efter en tid.
Här är alltså tre typer av Tanganyikaciklider som går att ha i mindre kar (det finns fler), de leker lätt och man kan plocka upp yngel allteftersom och sälja, ge bort eller byta in i till exempel någon zoo-affär som är intresserad.
Om man skall kalla detta för odling låter jag vara osagt, men jag antar att du menar - dra upp lite yngel till husbehov - och inte odling i stor skala.
#86 - 12 februari 2008 11:40
Jag har ett exakt likadant akvarium och är i samma tankar på projekt som jag ser att du gjort här.

Har redan införskaffat sanden och massa hålsten, och skall köpa snäckor nu i veckan.

Har dock ett par frågor. Tänkte också ha Ocellatus, men även någon Julle, förmodligen Gul, eller Regani. Tror du det funkar?
#87 - 12 februari 2008 11:53
ok tack! ska kolla på lite olika får vi se, e ganska sugen på tanganyika
#88 - 12 februari 2008 12:15
japp! då har man pratat med mamma och ringt runt lite, de blir ett 54l odling av nått slag och ett 112l tanganyika (odling så småning om..hihi). nu ska jag bara bestämma vadjag ska ha i.
#89 - 12 februari 2008 12:16
kanotisten skrev:
Jag har ett exakt likadant akvarium och är i samma tankar på projekt som jag ser att du gjort här.

Har redan införskaffat sanden och massa hålsten, och skall köpa snäckor nu i veckan.

Har dock ett par frågor. Tänkte också ha Ocellatus, men även någon Julle, förmodligen Gul, eller Regani. Tror du det funkar?

vill också ha 6-8 ocellatus och ett par gula jullar funkar de? 112l
#90 - 12 februari 2008 13:04
Måste bara säga att detta var en väldigt intressant tråd. Du kan ju gissa att man fått ett större sug efter de små krabaterna efter det här. :)
#91 - 12 februari 2008 13:17
Jag har haft ganska så många olika T-kar, oftast har de varit på runt 150 och upp till 3-400 liter, och nästan alla gånger har jag haft dessa kar som rena art-akvarium, alltså med endast en typ av ciklid i varje. Det är först med 960-burken som jag har blandat lite mer. En sak som vi skall ha klart för oss är att T-cikliderna kan vara ordentligt griniga, speciellt inom arten men även mot andra. I princip ser jag inget hinder att ha ett jullepar och kanske 4-6 stycken, exempelvis Ocellatus i ett 100-150 literskar. Det gäller bara att inreda så att de inte går på varandra.
Kolla till exempel mattes 220-literstråd där han beskriver hur det är att ha ett Marlieripar och en grupp Stappersi (mycket vackra små snäcklekare).
Tar man mitt 960-literskar som exempel så kan man ju se väldigt ihopträngda jullerevir, där det nästan ser ut som om vissa par lever sida vid sida - det blir riktigt grandiosa fajter till och från, men till skillnad från ett mindre kar kan fiskarna komma undan med lätthet i mitt stora då det finns rejält med utrymme samt massor av skrymslen att retirera i.
Jullar och snäcklekare nu då; Jag hade mina Ocellatus ganska nära ett Transcriptuspar och där var det heta strider i stort sett oavbrutet - ingen kom dock till skada just beroende på att det fanns ställen att simma och gömma sig i under en kort stund, så att någon av parterna lugnade ner sig.
Jag skulle alltså inte släppa ner ett jullepar i mitt lilla Ocellatuskar nu, då jag misstänker att det skulle bli lite för mycket fajtande.
Men det finns givetvis undantag som bekräftar reglerna; En annan T-fantast här på forumet är ju bubbel-freddan som jag har varit hemma hos. Jag köpte mina Troffar av honom. Han har ganska många olika T-ciklider i sina (något större - vet inte riktigt hur stora) kar. Där går Troffar, jullar, compressiceps, prinsessor och snäcklekare ihop och han har lyckats få sina fiskar i någon form av balans som är imponerande.

Om man nu har ett kar på runt 100-liter så tycker jag att man kan prova åtminstone - först och främst inreda det smart så att det blir en bra uppdelning i miljön, sedan försiktigt introducera tillexempel någon julletyp och några snäcklekare och helt enkelt se hur det kommer sig. Funkar det så är det ju toppen och blir det skit av alltihop så får man väl plocka bort den sort man är minst intresserad av. Grundreglerna är lite diffusa i kanten, ibland funkar det - ibland inte alls.

Edit - förtydligande; Bubbel-freddans kar är alltså större än 100-liter, men jag vet inte riktigt hur stora...
#92 - 12 februari 2008 13:25
Polaren skrev:
Måste bara säga att detta var en väldigt intressant tråd. Du kan ju gissa att man fått ett större sug efter de små krabaterna efter det här. :)

Aaahh, det dök upp ett inlägg till, kul!:)
Som jag sagt tidigare, så är det jätteroligt att vissa av trådarna jag drar igång här (samt många andra kanon-trådar såklart) skapar ett intresse att prova något nytt. Alla typer av fiskar är intressanta - men gillar man lite lek- och yngelaction är verkligen Tanganyikacikliderna mångfacetterade och ytterst intressanta att hålla i ett eller flera kar!:)
#93 - 12 februari 2008 15:04
Snacka om tanganyika feber här på forumet, vilket är väldigt roligt.

Som mats säger så har jag en jädra massa fisk i mina kar, och på något sätt har jag lyckats med att få frid och fröjd i karen.

I 180 liters karet har jag följande fiskar.

1 Lekpar utav Regani+ 30 talet ungar i 3 cm klassen
4 Fullvuxna Marlieri
2 Vuxna Leleupi
4 Altolamprologus Compressiceps 1+3
2 Neolamprologus Caudopunktas
5 Multisar
Stora Troffar + ca 25-30 ungar i 3 cm klassen
4 Hequi

I 112 liters karet har jag följande:

1 Lekpar utav Neolamprologus Helianthus+ ca 50 ungar i 2 cm klassen
1 Lekpar Transcriptus+ ett antal ungar
3 Leleupi
2 Altolamprologus Compressiceps

MVH/Freddan
#94 - 12 februari 2008 15:15
127bubbel skrev:
Snacka om tanganyika feber här på forumet, vilket är väldigt roligt.

Som mats säger så har jag en jädra massa fisk i mina kar, och på något sätt har jag lyckats med att få frid och fröjd i karen.

I 180 liters karet har jag följande fiskar.

1 Lekpar utav Regani+ 30 talet ungar i 3 cm klassen

4 Fullvuxna Marlieri

2 Vuxna Leleupi

4 Altolamprologus Compressiceps 1+3

2 Neolamprologus Caudopunktas

5 Multisar

Stora Troffar + ca 25-30 ungar i 3 cm klassen

4 Hequi

I 112 liters karet har jag följande:

1 Lekpar utav Neolamprologus Helianthus+ ca 50 ungar i 2 cm klassen

1 Lekpar Transcriptus+ ett antal ungar

3 Leleupi

2 Altolamprologus Compressiceps

MVH/Freddan

Javisst! Jag har ju sett dina fina kar med egna ögon, vid ett par tillfällen - och det är verkligen imponerande på vilket sätt du har lyckats få till miljöerna och samklangen mellan dina fiskar!
Du måste skaffa dig en skön kamera snart!:)
#95 - 12 februari 2008 16:29
maxB va har du för temp och värden i vattnet?
#96 - 12 februari 2008 17:14
maxB va har du för temp och värden i vattnet?

Cirka 26°. Värden för övrigt har jag inte en aning om... jag kollar aldrig det...[:o] Byter bara 25-30% vatten i veckan och rensar undan all synbarlig skit - och matar ytterst sparsamt...
Sicket pro, eh?
#97 - 12 februari 2008 17:40
Jag antar att ni inte tycker illa vara om jag visar ett par bilder och en liten filmsnutt?
På bilderna, vilka är en och samma, den ena bara lite uppförstorad, kan man se en hane som ligger och vaktar ett par yngel. Ett av dom ligger mellan hans bröstfenor och syns egentligen inte bra alls, men ett annat ligger någon cm ifrån honom och det ynglet är det hyfsad skärpa på.

När man rör kameran framför karet blir de väldigt misstänksamma och liksom stelnar till. Ofta fintar dom genom att lägga sig vid en tom snäcka, som för att rikta inkräktarens uppmärksammhet bort från den snäcka där ynglen befinner sig. Ynglen har också en läskig förmåga att uppfatta rörelser - så fort man närmar sig simmar de blixtsnabbt in i närmsta snäcka, det är nästan stört omöjligt att få några bra sekvenser. Vi ser i alla fall en hona som har några stycken ute, sedan hanen som är på stillbilderna med ett par stycken yngel mellan fenorna - och till sist paret på högerkanten. Deras yngel har en förbluffande stor areal simyta och växlar hela tiden mellan snäckorna.

" target="_blank">
#98 - 12 februari 2008 17:50
Hur många ungar är det sammanlagt? Bilder från mina kar kommer i nästa vecka, min far fyller 50 år och han kommer att få en fin kamrera för ca 7000 kr. Så då kan ni räkna med en massa bilder.

MVH/Freddan
#99 - 12 februari 2008 17:59
127bubbel skrev:
Hur många ungar är det sammanlagt? Bilder från mina kar kommer i nästa vecka, min far fyller 50 år och han kommer att få en fin kamrera för ca 7000 kr. Så då kan ni räkna med en massa bilder.

MVH/Freddan

Fasen vad fränt med kameran!!!:)
Antal yngel... hmmm... Jag skulle gissa att honan till vänster har ungefär 10 st. det är svårt att uppskatta då de åker in och ut hela tiden. Ett liknande antal gäller för paret till höger. Hanen som ligger närmare frontrutan har nog ungefär 3-4 st. Det handlar alltså om tre olika kullar, men den hane som är far till honan till vänster har lagt ner intresset så hon är ensam, likadant är det för den hanen som är närmare frontrutan och som har mindre yngel, hans hona skiter i det hela också.
Så, allt som allt, skulle jag uppskatta att det rör sig om ungefär 25 yngel i burken just för tillfället.
#100 - 13 februari 2008 19:30
Den här liraren är ju för skön alltså. Han har en tös och massor med ungar, och bjuder in en brud från "singelröset" till snäckan fem centimeter fån familjehemmet...
Ja, vi får se hur han skall klara ut detta - tjejerna är ju inte direkt glada...

" target="_blank">
Bilagor:
#101 - 21 februari 2008 20:17
Den inbjudna honan, som jag skrev om i inlägget innan, tog fram sina yngel idag. Här är en liten filmsnutt på det;

" target="_blank">

De andra ynglen har reducerats något och jag uppskattar att det är ungefär 10 stycken allt som allt för tillfället. Dessa börjar dock se ut som små mini-Ocellatusar nu. Kolla bilden nedan.

En ganska intressant sak är hur Ocellatusarna beter sig sinsemellan vid lek och viloperioder. Ett stenröse i karet verkar vara en ypperlig "resort" för de individer som för tillfället inte leker. De kan uppehålla sig där och liksom bara ta det lugnt innan någon blir leksugen och sätter igång att gräva ut en lekplats. En annan sak som jag noga studerat är att om det finns två kullar med yngel så tycks det vara så att ynglen kan röra sig mellan de båda lekplatserna. Jag har sett flera yngel snabbt simma ganska långa sträckor, och helt enkelt byta bo - det verkar som om de olika föräldrarna accepterar ynglen ändå.

En helt annan sak är det om t.ex en hona är i lektagen men ännu inte lagt äggen, då är hon mycket skyndsam att snabbt som bara den simma fram till en snäcka och nappa åt sig ett eller flera yngel.
Ynglen rör sig också konstant - så därför är det mycket viktigt att ha många snäckor i karet - dels som lekplatser men också som gömställen för yngel som gärna simmar iväg på långa turer.
#102 - 21 februari 2008 20:21
har du mycke yngel eller? med tanke på hur mycke dom leker
#103 - 21 februari 2008 20:33
har du mycke yngel eller? med tanke på hur mycke dom leker

Jag var nog lite otydlig i inlägget innan, my bad[:o]. Det var en period för någon vecka sedan då jag gissar att det var ungefär 25-30 yngel i karet, allt som allt. Nu är det nog ungefär 10, kanske 15 stycken, och dessa börjar faktiskt växa till sig riktigt bra.
Idag drog en hona fram en ny kull och jag gissar på att det kan röra sig om kanske 10-15 stycken där också - så det gör att det finns 20-25, kanske 30, allt som allt i nuläget.
Ynglena växlar i antal hela tiden - många dör, av olika anledningar - men det tillkommer ständigt nya.
I och med att jag inte har några planer på att dra upp en massa yngel så låter jag naturen ha sin gång, men givetvis så ser jag till att mata de små så att de inte svälter - men äter någon "fiendehona" upp 10 stycken så är det inte hela världen - det kommer nya!
Ocellatusarna är OTROLIGT intressanta att kolla på och de är ju också en fröjd att hålla, rent lekmässigt!:)
#104 - 21 februari 2008 21:01
Kul att dom ynglar av sig så bra mats. Kul att dina Gracilisar tog fram ännu en kull, det är väl många nu? Mina Helianthus tog också fram en kull med ungar till igår, så dom tajmar varandra rätt bra, eller hur?

Har även lite problem i mitt ena kar nu där den ena Cyprichromis hannen har fått utstående öga och svullen mage, vilket den har fått utav stress kan jag nästan lova, då det varit fullt slagsmål nu när honorna varit i lektagen.

Får hålla tummarna för att ingen annan får det bara.

MVH/Freddan
#105 - 21 februari 2008 23:18
127bubbel skrev:
Kul att dom ynglar av sig så bra mats. Kul att dina Gracilisar tog fram ännu en kull, det är väl många nu? Mina Helianthus tog också fram en kull med ungar till igår, så dom tajmar varandra rätt bra, eller hur?

Har även lite problem i mitt ena kar nu där den ena Cyprichromis hannen har fått utstående öga och svullen mage, vilket den har fått utav stress kan jag nästan lova, då det varit fullt slagsmål nu när honorna varit i lektagen.

Får hålla tummarna för att ingen annan får det bara.

MVH/Freddan

I 960-litaret är det så mycket yngel nu av - ALLA- (utom troffarna, ännu) - att det nästan känns jobbigt!
Cyprichromisarna, ja... Tänk nu på den spejs jag har i mitt kar - fyra hanar, åtta honor... tycker man ju borde var en dans på rosor... uhuh,nää...
De två handjävlar som går där nu och regerar jagade ihjäl två av de andra hanarna. Nu är där bara två kvar - och det är tillräckligt kan jag lova. Två hanar på åtta honor är perfekt. Den cyprichromishona som du såg på en film i 960-tråden, som hade käften full med yngel spottade för ett par dagar sedan och nu går det en jädra massa C-yngel vid bakgrunden, uppe vid ytan och frontglaset, uppe vid ytan. Merparten av dessa kommer att gå åt men de äter duktigt och inga andra verkar bry sig om dom...
#106 - 22 februari 2008 10:16
ja du om du får för mycke yngel kan jag göra dig en tjänst och adoptera nåra
#107 - 24 februari 2008 13:49
Ja, jag kör en liten film på ynglen, som bara blir fler och fler. Man kan nu se olika storlekar på kullarna. Honan till vänster i karet har kvar sin första kull och har redan en ny framme. Honan och hanen som ligger vid frontglaset har också två kullar med olika stora yngel. De blir vaksamma så fort man tar fram kameran och rör sig framför karet - och lägger sig oftast helt still. Det börjar också bli lite alger i karet så därför har jag ett par sniglar i för att hålla undan lite - dom gör sitt jobb riktigt bra!

Jag tror att de flesta som har Ocellatus redan har upplevt hur kul det är med dessa ciklider - så grejerna som händer i detta karet kanske inte är några direkta "nyheter" men om det är någon som är sugen på att starta upp ett Ocellatuskar, eller kanske inte får fart på dom man har - så ställ gärna lite frågor så skall jag försöka svara och ge tips så bra jag kan!:)
Tråden är ju inte skapad för att "show off" utan mer som en liten guide för de Ocellatusintresserade.

Jag återkommer allteftersom när ynglen blir större - skall försöka få bra bilder på det!

" target="_blank">
#108 - 24 februari 2008 20:33
Det ser riktigt najs ut alltså. Inte för att det hör hit, men bara måste berätta en sak. Fick ett ryck nu ikväll och gjorde i ordning min lillebros 54 liters kar, som han tröttnat på så nu tog jag det och nu har jag total rengjort det. Så nu blir det ett par dvärgciklider där i imorgon, och någonting mer.

Intressant dag framför mig.

MVH/Freddan
#109 - 24 februari 2008 22:45
127bubbel skrev:
Det ser riktigt najs ut alltså. Inte för att det hör hit, men bara måste berätta en sak. Fick ett ryck nu ikväll och gjorde i ordning min lillebros 54 liters kar, som han tröttnat på så nu tog jag det och nu har jag total rengjort det. Så nu blir det ett par dvärgciklider där i imorgon, och någonting mer.

Intressant dag framför mig.

MVH/Freddan

Härligt!!!:)

Ja, jag tänker ge mig ut på "öppet hav" och köra igång Räkor och dvärgciklider - något jag aldrig provat förr - (förutom lite Dorsigera och liknande).

Ös in bilder Freddan!

Edit; räkor och dvärgciklider i olika kar - såklart!:)
#110 - 27 februari 2008 15:52
Kullarna fortsätter att komma fram - det är riktigt svårt att hålla koll på hur många yngel det är i burken nu. Men de största, som det kanske finns runt 10 stycken av ser ut så här nu; kolla bilden. Dom börjar ta lite Ocellatusform!:)
#111 - 27 februari 2008 16:59
suck me sideways, dom växer föööööör fort mats:)
#112 - 27 februari 2008 17:39
Ja, jag vet... men vad skall jag göra?[:o]
Jag ger dom bara lite extra finhackad räkmix, som jag med nyporna "gnider" små moln av över snäckorna där ynglen oftast håller till - jädrar vad dom äter de små rackarna - och vad deras föräldrar bits!
Men om du tycker att dessa växer fort, då skall du se Marlieriynglen i 80-baljan...
Jag kommer att lägga upp en liten uppdatering om dessa och det för dagen nyinköpta yngelkaret i 960-tråden!
#113 - 4 mars 2008 22:59
Jag tänkte uppdatera lite om Ocellatusarna. De första ynglen har vuxigt till sig riktigt bra och är nu nästan uppe i en centimeters storlek. Ett som är helt säkert är att föräldrarna inte har någon lång yngelvårdartid. Det verkar som om deras strategi är att lägga få ägg men väldigt ofta, och så fort ynglen kommer ut ur snäckorna så tycks de vilja simma iväg för sig själva. Honor från andra revir gör ofta mycket snabba avstickare till snäckorna som har nya yngel och nappar åt sig några då och då.
Något som känns vara viktigt är att ha ett överflöd av snäckor i karet som ynglen kan simma till och gömma sig i - även i skydd från de egna föräldrarna då dessa snabbt är igång med en ny lek. Stenröset har visat sig vara en populär tillflyktsort och de flesta lite större ynglen hänger omkring där - dags alltså att slänga i mer snäckskal!

Här är ett par bilder på ett av de större ynglen som låg hyfsat still en stund;
#114 - 5 mars 2008 13:42
Efter att ha legat och tryckt på sin nya kull tätt intill snäcköppningen några dagar ser vi här hur ynglen i ett väldigt tidigt stadie, nästan omedelbart söker sig runt i omgivningarna. Honan har fortfarande kontroll på dom och kan med små rörelser förmå dom att söka skydd i snäckan - men för att avvärja hotet - i detta fallet, min kamera - så försöker honan, istället för att krypa in i snäckan, att finta mig och spänner upp sig samtidigt som hon förflyttar sig bort till ett par tomma snäckor. Ett annat skyddsbeteende ser vi på hanen som ligger och trycker vid en snäcka längre in i karet - där finns också yngel, men jag är tveksam om han verkligen vaktar dessa då de simmar omkring överallt. Han försöker nog bara undkomma uppmärksamhet genom att ligga helt still.

Här är en filmsnutt;

" target="_blank">
#115 - 5 mars 2008 16:33
Det är riktigt häftigt att se alltså.

MVH/Freddan
#116 - 5 mars 2008 16:48
Dom verkar väldigt kul dom små rackarna..:) Hur lång tid lever dom egentligen?
Jag har ju en del snäckskal, filter och lysramp, så kanske ska köpa ett litet akvarium och några occelatusar när jag får råd...

Ska du inte börja med ap-buren snart? Sorry, ap-kar menar jag:D

Kul att du ska börja med räkor - samma här. Dom verkar rätt kul och snygga. Vilka/vilken typ ska du ha och hur stort kar? Hi-tech eller low-tech?
#117 - 5 mars 2008 17:15
vadå ska du inte ha diskus längre? i 500l eller va de e?
#118 - 5 mars 2008 20:47
Kjaer skrev:
Dom verkar väldigt kul dom små rackarna..:) Hur lång tid lever dom egentligen?

Jag har ju en del snäckskal, filter och lysramp, så kanske ska köpa ett litet akvarium och några occelatusar när jag får råd...

Ska du inte börja med ap-buren snart? Sorry, ap-kar menar jag:D

Kul att du ska börja med räkor - samma här. Dom verkar rätt kul och snygga. Vilka/vilken typ ska du ha och hur stort kar? Hi-tech eller low-tech?

Ja, klart du skall ha några Ocellatus!

Aporna kommer men jag vill inreda och dona först och det kostar ju Grande Monetas - men var så säker, snart blir det Ap-tajm! :)

Räk-karet är en kub på 50x50x50 cm. Där håller jag på att sätta in BTN-slimline nu, och letar rötter och växter. Jag har aldrig haft räkor förr, så jag börjar nog med någon "lätt" sort - typ Körsbär eller liknande. Jag kommer att lägga upp bilder på båda projekten så fort det blir lite styrfart!
#119 - 5 mars 2008 20:50
vadå ska du inte ha diskus längre? i 500l eller va de e?

Jag tänkte dra i Discus i 600-litaret men där är jag mer sugen på Apistogramma nu! Alternativt tänkte jag ha ett stöddigt Discuspar i en lek-kub, men det blir räkor där nu istället!
#120 - 5 mars 2008 21:09
Ja, pengar kostar det... Jag har inte råd med några fiskar nu så det får vänta ett tag med att befolka mitt 325 liters. Det är jobbigt att ha det klart för fiskar, men inte ha råd med några.
#121 - 5 mars 2008 21:58
Verkar som tråden håller på att spåra ut lite ur Tanganyika snacket, så därför skall jag berätta en rolig sak som hänt i mitt kar, och att jag fått bevis på att mina fiskar är i fullständigt topptrimm. Berättade ju för ett tag sen att min ena Cyprichromis hanne fått utstående öga, men jag sket i att medicinera, då jag fattade det beslutet att dom som är svaga får gått bort. Resultatet utav detta är att ingen dött och att Cyprichromis hannen är fullständigt frisk, och är helt sig själv igen. Hemligheten lite också är att jag bytt vatten 2:e dag och öst i med vanligt havssalt (UTAN JOD), som han gottat sig i.

Vill bara berätta det posetiva.

MVH/Freddan
#122 - 5 mars 2008 22:21
127bubbel skrev:
Verkar som tråden håller på att spåra ut lite ur Tanganyika snacket, så därför skall jag berätta en rolig sak som hänt i mitt kar, och att jag fått bevis på att mina fiskar är i fullständigt topptrimm. Berättade ju för ett tag sen att min ena Cyprichromis hanne fått utstående öga, men jag sket i att medicinera, då jag fattade det beslutet att dom som är svaga får gått bort. Resultatet utav detta är att ingen dött och att Cyprichromis hannen är fullständigt frisk, och är helt sig själv igen. Hemligheten lite också är att jag bytt vatten 2:e dag och öst i med vanligt havssalt (UTAN JOD), som han gottat sig i.

Vill bara berätta det posetiva.

MVH/Freddan

Det här låter jättebra tycker jag! Klart att vi inte skall låta snacket spåra ur!
Jag är inne på din linje med att "låta naturen ha sin gång". Gäller det inte att ett helt bestånd beter sig underligt så brukar jag också vänta ut en fisk för att kolla om det inte ändå ordnar sig - oftast gör det ju det, som i ditt fall. Jag har också haft ett par fiskar som haft utstående ögon, t.ex. fick en av mina Ocellatusar detta precis i början - jag lät det hela bero och det gick över av sig självt på ett par dagar. Nu är det ju inte alltid det funkar så bra men jag blir jätteglad att din Cyprichromis fixade skivan.
Därmed inte sagt att man inte skall medicinera om det dyker upp en krånglig sjukdom! Som tur är har jag haft väldigt få tillfällen då jag behövt medicinera - oftast, som sagt, fixar det sig ändå!:)
#123 - 6 mars 2008 08:22
Sorry, det var jag som spårade ur.[:o]
#124 - 6 mars 2008 08:43
Kjaer skrev:
Sorry, det var jag som spårade ur.[:o]

Aaahh, det var väl ingen fara!:) Klart att man måste få snacka om annat en stund, jag tror Bubbel var lite skämtsam bara.:)
#125 - 6 mars 2008 12:48
Det stämmer.

MVH/Freddan
#126 - 6 mars 2008 14:11
varför inte både diskus och apisto? sry ska inte leda den här tråden från fel världsdel.
#127 - 6 mars 2008 15:08
varför inte både diskus och apisto? sry ska inte leda den här tråden från fel världsdel.

Det är OK - några inlägg hit eller dit om annat gör väl inget!:)

Nu hade jag tänkt att riktigt "djungla" till i 600-litaret med rejält mycket rötter och småväxter. Blir det liksom plats över kan det mycket väl tänkas att det kan bli lite Discus. Nu har jag ju haft några Discuslekpar i "sällskapskar", och när jag kör på Discus igen vill jag nog ha ett gäng i ett rejält kar nästan helt för sig själva, eller i någon typ av lek-kub två och två för att uppleva deras yngelvård ordentligt. Just nu känns det som att jag kan vänta med Discus lite.
Jag skall lägga upp en tråd på det här karet när det blir aktuellt!
#128 - 9 mars 2008 19:59
Jag uppar med lite yngelbilder i Ocellatusbaljan. Som vanligt när man har kameran framme så stelnar de vuxna till lite - men en hona är ganska ilsken och två av de andra honorna ligger nästan osynliga långt inne i sina snäckor och vaktar ägg.

" target="_blank">

" target="_blank">
#129 - 9 mars 2008 20:06
Härligt att se deras yngelvård! Har du övervägt att byta ut ett av ljusrören mot ett blått? Det skulle blir jättesnyggt! När man ser undervattensbilder från T-sjön är det också väldigt blått så det är också biotopkorrekt.
#130 - 9 mars 2008 20:38
Kjaer skrev:
Härligt att se deras yngelvård! Har du övervägt att byta ut ett av ljusrören mot ett blått? Det skulle blir jättesnyggt! När man ser undervattensbilder från T-sjön är det också väldigt blått så det är också biotopkorrekt.

Japp, jag håller helt med dig, ett nytt rör får åka i - det ser för jädra gul-vitt ut nu!
#131 - 10 mars 2008 08:21
Vad bra.:) Kommer att bli mycket bättre så.
#132 - 13 mars 2008 22:46
Mina första Ocellatus-yngel!!

[quote=MaxB;1107580]Jag uppar med lite yngelbilder i Ocellatusbaljan. Som vanligt när man har kameran framme så stelnar de vuxna till lite - men en hona är ganska ilsken och två av de andra honorna ligger nästan osynliga långt inne i sina snäckor och vaktar ägg.

Hej Max och alla ni andra!

Jag har tjuvläst i alla dessa sköna T-trådar och själv satt igång en burk. Det har småstrulat lite fram och tillbaka men blev glad idag då jag såg Ocellatus yngel.

Delar med mig av ett filmklipp

Må gott/Daniel
" target="_blank">
#133 - 14 mars 2008 08:32
Broddan skrev:
[quote=MaxB;1107580]Jag uppar med lite yngelbilder i Ocellatusbaljan. Som vanligt när man har kameran framme så stelnar de vuxna till lite - men en hona är ganska ilsken och två av de andra honorna ligger nästan osynliga långt inne i sina snäckor och vaktar ägg.

Hej Max och alla ni andra!

Jag har tjuvläst i alla dessa sköna T-trådar och själv satt igång en burk. Det har småstrulat lite fram och tillbaka men blev glad idag då jag såg Ocellatus yngel.

Delar med mig av ett filmklipp

Må gott/Daniel

" target="_blank">

Det ser förjädra gôtt ut!!!:)

Jag slänger in en snutt jag med, från igår kväll. Det finns ett par riktigt feta yngel som mest håller till i stenröset, jag skall försöka få lite bilder på dom. Annars är ynglen som är med på filmen rätt så bigga nu, dom också!

" target="_blank">
#134 - 14 mars 2008 09:03
Det ser riktigt smutt ut med flera kullar svävande runt i burken.

Har ju läst i tidigare i tråden att båda föräldrarna yngelvårdar.

Jag funderar på om de "fetaste" ynglen fortfarande tas om hand av päronen samt mellan tummen och pekfingret hur gamla är "stor" ynglen (de som syns på filmen och inte de som är en decimeter mellan ögonen och gömmer sig bakom soffan ;) ?
#135 - 14 mars 2008 09:25
Påminner väldigt mycket om våra Paletter :)
Måste vara mycket nära besläktade.
Lycka till...
#136 - 14 mars 2008 10:47
Broddan skrev:
Det ser riktigt smutt ut med flera kullar svävande runt i burken.

Har ju läst i tidigare i tråden att båda föräldrarna yngelvårdar.

Jag funderar på om de "fetaste" ynglen fortfarande tas om hand av päronen samt mellan tummen och pekfingret hur gamla är "stor" ynglen (de som syns på filmen och inte de som är en decimeter mellan ögonen och gömmer sig bakom soffan ;) ?

Dom största ynglen, som börjar närma cig 1 cm i storlek, tas inte direkt omhand av föräldrarna, även om dom är i närheten och snurrar. Snarare är det nog så att de jagas bort, mestadels av honorna som tycks vara de mest aggressiva när det gäller yngelvården.
#137 - 14 mars 2008 10:53
Nina82 skrev:
Påminner väldigt mycket om våra Paletter :)

Måste vara mycket nära besläktade.

Lycka till...

Båda arterna är Afrikanska och även om de lever i olika sjöar så kan man förnimma släktskapet, speciellt om man kollar in honornas spel inför hanarna. Honorna böjer kroppen, precis som paletthonor gör och blir dessutom en aning ljuslila på buken.
Någon gång i urtiden har dessa arter säkert gått i sjösystem som legat närmre varandra eller varit ihopkopplade, för att senare utvecklas endemiskt.

Edit; Darizz påpekar mycket riktigt en sak i sitt inlägg nedanför detta. Jag borde ha skrivit "anfader till dessa arter" i detta inlägget. Jag gör en liten rättelse här sålunda.
#138 - 14 mars 2008 11:43
Eftersom T-cikliderna utvecklades till de arter de är i dag efter att deras anfäder kom till Tanganyika efter den bildats så har jag svårt att se dom här två arterna har gått tillsammans i ett sjö/flodsystem. Har nog liknande anfäder ungefär som vi har med apor. Ena arten sitter i träden och smaskar bananer, den andra startar världskrig. Nära men ändå långt ifrån.

/Erik
#139 - 14 mars 2008 12:15
Dom är riktigt maffiga dina yngel nu mats! Jag funderade länge på att skaffa Ocellatus till mitt 56 liters kar men istället blev det ju Dvärgciklider och räkor. Ibland ångrar jag mig faktiskt när jag sitter och tittar på filmerna att jag inte skaffade Ocellatus. Men visst det är kul med Dvärgciklider och räkor också. Men jag har ju ännu ett tomt 56 liters kar man kan göra något kul med, fast då blir dom övriga i familjen inte så glada om jag startar upp ett 4:e kar. Ja, får se hur det blir.

MVH/Freddan
#140 - 14 mars 2008 13:07
Darizz skrev:
Eftersom T-cikliderna utvecklades till de arter de är i dag efter att deras anfäder kom till Tanganyika efter den bildats så har jag svårt att se dom här två arterna har gått tillsammans i ett sjö/flodsystem. Har nog liknande anfäder ungefär som vi har med apor. Ena arten sitter i träden och smaskar bananer, den andra startar världskrig. Nära men ändå långt ifrån.

/Erik

Ja, jag menar ju inte att dessa två arter har gått tillsammans sida vid sida, utan precis som du säger; en möjlig gemensam anfader. Alltså ett förnimbart släktskap.
Jag var nog lite otydlig i det tidigare inlägget.:)

Edit; jag gjorde en liten rättelse som "edit" i förra inlägget.
#141 - 14 mars 2008 13:10
127bubbel skrev:
Dom är riktigt maffiga dina yngel nu mats! Jag funderade länge på att skaffa Ocellatus till mitt 56 liters kar men istället blev det ju Dvärgciklider och räkor. Ibland ångrar jag mig faktiskt när jag sitter och tittar på filmerna att jag inte skaffade Ocellatus. Men visst det är kul med Dvärgciklider och räkor också. Men jag har ju ännu ett tomt 56 liters kar man kan göra något kul med, fast då blir dom övriga i familjen inte så glada om jag startar upp ett 4:e kar. Ja, får se hur det blir.

MVH/Freddan

mmm... det finns ju mycket yngel i burken....
#142 - 15 mars 2008 08:40
[COLOR=blue]Hur många kullar är det?[/COLOR]
#143 - 15 mars 2008 13:41
Jaaa, det äts upp en del yngel - honorna är på varandras yngel och norpar. När ynglen växer till sig samlar dom ihop sig. Det är ett jädra antal yngel i burken nu och jag gissar att det kan röra sig om cirka sex generationer. Fiskarna leker konstant och det är hela tiden nya yngel på väg.
Jag skall faktiskt erkänna att jag har funderingar på att avveckla Ocellatusgruppen - det blir lite för mycket yngel att ta hand helt enkelt... Jaja, vi får se vad som händer...
#144 - 15 mars 2008 13:51
bjuder 20kr st! hehe :D
#145 - 15 mars 2008 15:02
Vi får ta det via PM...:)
#146 - 26 mars 2008 17:50
Ja, det är inte så mycket att uppa om i Ocellatusburken, men jag fick syn på ett par feta yngel som håller till i stenröset. De vuxna är på dom rätt rejält så jag fattar varför dom gömmer sig. Försökte ta en filmsnutt och några bilder på dom men det var bara de mindre ynglen som fastnade. Svåra rackare att fota...
Jag får se hur länge dessa fina ciklider går kvar här hos mig, jag skall avveckla Ocellatusarna för lite annan fisk hade jag tänkt...

" target="_blank">
#147 - 30 mars 2008 18:51
Halloj! Jag uppar lite med vad jag tror är en lek på ett Ocellatuspar. Det brukar vara riktigt svårt att se just när själva leken pågår, men jag är hyfsat säker på att det är just detta som dessa två, på filmsnutten, donar med.
Honan ser man ju alltid ligga inne i eller halvvägs in/ut i snäckan och vifta vatten över äggen - men aldrig hanen. Oftast är det också så att honan är kräsen och väljer någon av de mindre snäckorna, som passar hennes mindre kropp bättre.
På filmen ser man att honan åker in i snäckan, stannar kvar och gör vibrerande rörelser med fenorna - och hanen lägger sig i snäcköppningen och släpper mjölken som honan fladdrar in i snäckan. Jag har faktiskt bara sett de förberedande turerna när både honan och hanen åker in och ut i snäckan och liksom testkör - men inte vad jag tror, själva leken.

Nu, en stund efter att filmen togs, ligger honan som limmad i snäckan och lämnar den inte. Hanen drar runt i reviret och blåser upp sig.

" target="_blank">
#148 - 30 mars 2008 20:20
Jag kan inte titta på filmen.

MVH/Freddan
#149 - 30 mars 2008 21:11
MaxB: Ta en titt på uppladdningen/länken igen, fungerar inte som den skall.
Även vi vill ju kunna se leken!:)
#150 - 30 mars 2008 21:38
Nu fungerar den:)
Kunde inte heller se den innan.
#151 - 30 mars 2008 21:46
Jag hade en lite glitch jag också precis i början när jag hade lagt upp den, men kollade nu och det funkar!:)
#152 - 30 mars 2008 23:58
jag som alltid trott att det var hanarna som var störst av Occelatusar...?? :/
#153 - 31 mars 2008 07:39
jag som alltid trott att det var hanarna som var störst av Occelatusar...?? :/

Halloj CrillePille!
Hmmm... jag vet inte riktigt vad som har fått dig att tro att hanarna inte är störst... men, det är dom, och när fiskarna är vuxna är det rejäl skillnad mellan de mindre honorna (som när de blir upphetsade nästan påminner om Palettciklidhonor - både i färg och uppträdande) och de större hanarna.
Jag kanske har skrivit fel i något inlägg så att det blivit tokigt - ber i så fall om ursäkt för detta. På filmen ser man dock den mycket större hanen, som knappt kommer in i snäckan, när han släpper sin mjölke och som honan transporterar in i snäckan med vibrerande, svepande fenrörelser!:)
#154 - 31 mars 2008 14:26
ok.. på nån bild o nån film du har lagt upp så har du skrivit "hona" om den stora... så jag blev lite förvillad där bara..

hane - stor
hona - liten

[:o]
#155 - 31 mars 2008 14:37
Det är väl inget att haka upp sig på CrillePille? Mats har säkert bara råkat skriva fel, isåfall vilket alla kan göra.

Men hanarna är största och honorna mindre.

MVH/Freddan
#156 - 31 mars 2008 19:09
jag "hakade" inte upp mig alls... utan jag bara fråga för att jag inte visste, jag trodde att det var så att hane var stor o hona liten, men iom att jag inte visste och att han skrivit tvärtom så blev jag förvirrad..
Bilagor:
#157 - 31 mars 2008 20:27
Ja, jag har nog halkat på nån tangent eller helt enkelt inte tänkt mig för, och skrivit fel någonstans i inläggen. Men ingen fara skedd - nu har vi ju rett ut det hela. Hanar stora och honor mindre!:)
Och, klart som korvspad så måste man ju fråga om man är osäker!:)

Tänk hur mycket frågor jag kommer att ställa i min räktråd sedan när kuben börjar bli klar - är det något jag är osäker på så är det räkor[:o]

Men, boys! Visst ser det läckert ut när Ocellatusarna leker? Det känns rätt fränt att få det på film!:)
#158 - 31 mars 2008 21:03
Här är en rätt kul filmsnutt på två honor som slåss. Honan till vänster är den som vi såg leka i förra filmen, honan till höger har kommit lite längre och har pyttesmå yngel i snäckan. Hanen, som är fadern till båda lekarna, kan bara dumt stå i bakgrunden och... liksom titta på!
Sån här jädra fart är det mest hela tiden - puuooh!:p

(man ser skillnaden i storlek på honorna/hanen rätt bra också!:))

" target="_blank">
#159 - 31 mars 2008 21:07
MaxB skrev:
Halloj! Jag uppar lite med vad jag tror är en lek på ett Ocellatuspar. Det brukar vara riktigt svårt att se just när själva leken pågår, men jag är hyfsat säker på att det är just detta som dessa två, på filmsnutten, donar med.

Honan ser man ju alltid ligga inne i eller halvvägs in/ut i snäckan och vifta vatten över äggen - men aldrig hanen. Oftast är det också så att honan är kräsen och väljer någon av de mindre snäckorna, som passar hennes mindre kropp bättre.

På filmen ser man att honan åker in i snäckan, stannar kvar och gör vibrerande rörelser med fenorna - och hanen lägger sig i snäcköppningen och släpper mjölken som honan fladdrar in i snäckan. Jag har faktiskt bara sett de förberedande turerna när både honan och hanen åker in och ut i snäckan och liksom testkör - men inte vad jag tror, själva leken.

Nu, en stund efter att filmen togs, ligger honan som limmad i snäckan och lämnar den inte. Hanen drar runt i reviret och blåser upp sig.

" target="_blank">

Otroligt spännande att se! Hur många snäckor har du per fisk?
#160 - 31 mars 2008 21:12
Kjaer skrev:
Otroligt spännande att se! Hur många snäckor har du per fisk?

Det är 8 Ocellatusar och (som jag kunde räkna - det finns fler gömda i sanden) 60 snäckor. Det skulle väl göra 7 och en halv snäcka per fisk... om jag inte är helt vrickad i matten nu...:p
#161 - 31 mars 2008 21:15
Tack för svaret! Gräver dom ner snäckskal som dom inte använder? Har för mig att jag har läst det någonstans...
#162 - 31 mars 2008 21:23
Kjaer skrev:
Tack för svaret! Gräver dom ner snäckskal som dom inte använder? Har för mig att jag har läst det någonstans...

Jaa... eller rättare sagt, dom gräver liksom över snäckorna runt omkring den/de snäckor som är mest intressanta för stunden. Om detta är en "medveten" (instinktiv) handling eller att "det bara blir" så på grund av att de gräver som fasiken hela tiden, vet jag inte riktigt. När jag sitter och tittar på dom så ser det inte riktigt ut som att de "planerar" att gräva ner eller gömma snäckor runt omkring - men, det kan ju faktiskt vara en list för att inte det skall bli attraktiva snäckor i närområdet för någon annan att vilja ha som leksnäcka.
Mellan lekarna, under de korta viloperioderna, gräver oftast hanen lite "random" och hittar gömda, bortglömda snäckor som plötsligt blir väldigt intressanta och ny lek triggas.
#163 - 31 mars 2008 21:25
Okej.. Verkligen ett intressant beteende dom har. Vill ha!:D
#164 - 31 mars 2008 21:26
Kjaer skrev:
Okej.. Verkligen ett intressant beteende dom har. Vill ha!:D

Lätt ordnat!
#165 - 31 mars 2008 21:27
I och med att det blev en ny sida här så lägger jag upp filmsnuttslänkarna här igen, om någon kanske missat dom och undrar vad vi skriver om!

Lek;
" target="_blank">

Fight;
" target="_blank">

Edit; Det var tydligen nåt tjall på "fight"-länken, men nu skall det funka!
#166 - 6 maj 2008 09:47
Jahapp! Då var Ocellatusarna sålda - alla vuxna och även en del yngel. Akvariet står nu tomt och jag planerar att testa lite Apistogramma i det här karet. Vad det blir för variant vet jag inte ännu, men jag återkommer med bilder och filmer när det blir aktuellt.

Den här tråden dör nog av ganska fort nu... Jag hoppas dock att den information och dokumentation om de mycket intressanta Ocellatusarna, deras parbildning och lekbeteende har varit givande och det vore ju kul om någon Ocellatusvetgirig kanske hittar hit och kan få en hyfsad uppfattning om dom.

Faktum är att jag saknar Ocellatusarna redan, men det blev helt enkelt för mycket avkomma att hålla reda på.

På återseende - alla trevliga och goa Zoopetare!!!:)

Annons