Doppvärmare, lysramp och filter?

#1 - 28 januari 2011 06:02
Finns något sätt att beräkna hur många doppvärmar-watt man behöver?

Är det en bra idé att bygga sin egen lysramp, eller är det bättre att köpa en ny?

Kan man gå efter tillverkarnas liter-rekommendation på filter/pump? (t.ex. "upp till 400 l") Jag kommer att ha fiskar som inte gillar för stark ström i vattnet, behöver tips på modell eller märke som har funkat för er.

Mvh, Carina
#2 - 28 januari 2011 06:29
Det finns lite tumregler man kan gå efter, de stämmer kanske inte alltid men är väl så bra som något annat.
När det gäller dopvärmare så brukar man gå efter watten, och där är halva akvareivolymen en bra måttstock. Har du ett kar på 200 liter blir en 100 wattare bra:).
Likaså med pump/filter. Där är det lite beroende på vad för akvarium man har, sjöciklider bruakr ha ett större flöde än ett sällskapsakvarium. I det sistnämda är det inte fel att ligga på ca 3-5 ggr akvariets volym/timma. Har du samma kar där på 200 liter är ett flöde på pumpen runt 1000 liter/timma att föredra.

Att bygga en ramp är förenat med livsfara om man inte vet vad man gör, då är det bättre att lägga dessa kronor på en ny köpt ramp:)!
#3 - 28 januari 2011 07:41
Tack, Anders för svaret! :)

Jag har precis köpt ett 300 liters kar (120x50x50) som det fattas passande ramp till. Pump/filter finns, men har tydligen varit med ett tag o bör bytas snart.
OK, alltså kan jag ha en doppvärmare på 150W. Då är det klart.

Men jag undrar lite kring flödet (filter/pump): eftersom jag kommer att ha gurami eller scalare som inte gillar starka flöden. Hur ska jag tänka då? 300 x 5 (lit/min) kan väl bli för mycket då, eller är det kanske smart att välja en reglerbar pump också?

Jo, jag förstår verkligen att det kan vara förenat med livsfara att bygga lysramp själv. Men jag har flera elektriker i släkten, och i kombination med kunskap kring vad man ska välja för el-delar till just akvarier (kunskap som jag anar finns här på sidan) så tror jag att det kan gå. Får fundera på saken.

Mvh, Carina
#4 - 28 januari 2011 10:09
Bygger man en egen ramp så brukar det bli billigare, men vete tusan om det oftast blir lika bra. Visst, är man duktig på finsnickeri är de inga problem, men att bygga en låda av trä och sedan smacka dit en armatur brukar inte bli det snyggaste:p. Men det är upp till var och en hur man vill ha det:).
Ett kar på 300 liter med de invånarna du ska ha så skulle en Eheim 2217 funka fint, och utblåset blir inte så farligt heller då det fördelas med hjälp ev ett strilrör:).
#5 - 28 januari 2011 17:54
Personligen kan jag tycka att dom flesta hemmasnickrade ramper blir snyggare är nåt färdigköpt som bara täcker en del av karet, kostar man på en färdig heltäckande ramp kan det ju inte bli mycket snyggare.
Man måste ju inte ha elektriker i släkten om man köper ett fardigt kit http://www.pwss.nu/product.php?productid=2122&cat=879&page=1
då är det bara att bygga en snygg låda och välja rätt sorts färg, lite dyrare än att koppla själv men säkrare kan det inte bli, inte alla elektriker borde göra saker som ska ligga över vatten ;)
Doppvärmare är inte säkert att du behöver alls, kör igång karet med belysningen och pump på under några dagar så ser du vad karet håller för temp naturligt, ska du sen köpa doppis är mitt råd att hellre köpa 2 mindre typ på 50-75w, går en doppis sönder så kan den göra kokt fisksoppan om den är stark nog, du kan ju dessutom börja med en liten (dom är oxå billigare) och se om det räcker, att ligga så när som möjligt för vad man behöver är värt mycket den dag den går sönder ;)
#6 - 28 januari 2011 20:22
Fina råd om både det ena och det andra, tack ska ni ha! :)
Ska kolla upp Eheim 2217 och avvakta med doppvärmaren. Det hela är bara i sin linda, men det är skönt att vara förberedd.

Mvh, Carina
#7 - 30 januari 2011 22:53
jag har ett litet ~40L akvarium som är det ända jag har men använt det i snart 2 år. fick det av en vän som skulle avveckla det.
till akvariet tillkom det en ramp model äldre med 2 st vanliga 15w glödlampor e14 sockel.
det första jag gjorde var att köpa lågenergilampor 14w och det blev en stor skillnad!
jag har under en tid funderat på att byta ut armturen och installera större lågenergilampor med e27 sockel då dessa är betydligt lättare att få tag i.
sagt och gjort så bytte jag ut allt och installerade nya 25w lågenerilampor e27 och resultat blev bättre än vad jag hoppades på.
var orolig ett tag att det skulle bli för varmt under rampen, man har hört rykten att täckglaset kunde spricka osv, men allt fungerar bra. ett tillägg är att det blir varmt men jag anser inte att det är ett problem.

en ny ramp skulle kosta över 500 spänn och med denna modifiering så slutade summan på ca 250 spänn inkl lampor.
jag tycker att om du eller någon bekant har kunskapen och talangen så gör likadant!
Bilagor:
#8 - 31 januari 2011 05:38
ansjo skrev:
Det finns lite tumregler man kan gå efter, de stämmer kanske inte alltid men är väl så bra som något annat.

När det gäller dopvärmare så brukar man gå efter watten, och där är halva akvareivolymen en bra måttstock. Har du ett kar på 200 liter blir en 100 wattare bra:).

Likaså med pump/filter. Där är det lite beroende på vad för akvarium man har, sjöciklider bruakr ha ett större flöde än ett sällskapsakvarium. I det sistnämda är det inte fel att ligga på ca 3-5 ggr akvariets volym/timma. Har du samma kar där på 200 liter är ett flöde på pumpen runt 1000 liter/timma att föredra.

Att bygga en ramp är förenat med livsfara om man inte vet vad man gör, då är det bättre att lägga dessa kronor på en ny köpt ramp:)!

Doppvärmaren skall ju värma upp vattnet skillnaden mellan rumstemperatur och den önskade vattentemperaturen. Generellt gäller regeln halva akvariets volym. Men för att du skall få en korrekt temperatur i vattnet krävs att du oxå kollar av temperaturen med termometer.Jag har i båda mina akvarier Rena smart-heater och i båda akvarierna måste jag hålla doppvärmar termostatet på 1-2 grader lägre än min önskade temperatur - för vattnet blir för varmt annars.... I 100L karet i badrummet har jag dragit ner termostatet 2 grader och i vardagsrummet 1grad. I vardagsrummet har jag en doppvärmare som är 1/3 av vattenvolymen. Så det är bra att kolla vilken temperatur det blir innan fiskarna åker i.

Annons