[quote=PatrikS]För de oinvigda snackar jag/vi om DOC (Dissolved Organic Contents, eller "löst organisk materia"). [/quote]
Egentligen är DOC en förkortning av dissolved organic carbon, alltså organiskt kol som är löst i vattnet, det kan vara sockerarter, proteiner och annat som bakterierna älskar att äta eller svårnedbrytbara större molekyler som de inte klarar av. Humussyror är ett exempel på såna svårnedbrytbara molekyler. Det är oftast dom som gör vattnet brunt.
[quote=PatrikS]DOC:en är alltså det som brukar samlas på botten: fallna växtblad, fiskskit, ouppäten fiskmat (och i förekommande fall - död fisk).[/quote]
Det material som samlas på bottnen kallar man inte DOC eftersom det inte är löst i vattnet. Man kan kalla det POM (particulate organic matter) om det är smått flock eller detritus om det är större bitar (gamla blad, fisk osv).
[quote=PatrikS]Men när det väl blir så pass mycket skit på bottnet att bakterierna i bottnet/filtret inte hinner med att bryta ned allting - då uppkommer det diverse otrevliga nitritspikar, ammoniumförgiftning, syrebrist osv.
Att slamsuga och tvätta filtret är enligt min uppfattning mycket lättare än att starta om hela karet[/quote]
Lite förenklat att säga att bakterierna inte hinner, det blir fler sorts bakterier som tar hand om materialet. Jag håller med dig och brukar också slamsuga, tvätta filter och ta det lugnt med matning och ljus.