[QUOTE=Stahl;n2389795]Här är annars en långsamt förökande snäcka som äter andra snäckor. I artbeskrivningen rekommenderas den tom för att hålla efter snabbförökande snäckor. :)

https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=40[/QUOTE]

Huvva, jag har just denna Clea helena i mina kar. De tar i princip alla snäckor som finns, oavsett storlek. Skulle jag haft en stor vinbergssnäcka i karet hade de väl tagit den också innan vinbäret ens hunnit kola vippen av drunkning... Jag har två st neritina som båda är ca dubbelt så stora som Clea, men jag är rädd att även dessa ligger i farozonen. Hade en enda fin posthorn som även den var nästan dubbelt så stor. Den gick ett bistert öde till mötes i möte med en Clea. Men visst, för den som kan tänka sig att bara ha sådana så är det ju ok. Då får man dock fixa ett annat snäckdödarmedel (fisk eller konstgjort) som även håller efter dem då de reproducerar sig väldigt friskt, om än långsamt. Och så får man börja om igen om man nu vill ha andra sorters snäckor.

Clea helena lägger ägg överallt - och då menar jag verkligen överallt; på glaset, på stenar, på filtret, på växter, på rötter... Jag har sett hundratals ägg i mitt lilla 30-liters som alla kom någon vecka efter att jag skaffade 10 st Clea, så inom ett par, tre veckor lär jag få en explosion i det karet. Då får man väl helt enkelt plocka dem en och en. Så gör jag i det stora där de malaysiska sandsnäckorna försökar sig något djävulusiskt. Tar håven och skopar upp dem i tjogvis.

När det gäller att bara ta bort en snäckart av flera så är det nog tyvärr bara handplockning som gäller. Kan inte se hur man annars skulle kunna göra.