Kjell Fohrman skrev:Ja, ja. Apropå svensk lagstiftning.
En gång på 80-talet så skrev jag en insändare till en tidning. De tog in hela insändaren men hade strukit ett ord i min insändare - nämligen ordet "inte". Jag skrev
Jag anser inte att det är bra att .....
och det istället står
Jag anser att det är bra att...
så kan man ju minst sagt påstå att hela insändaren blev totalt förvrängd.
Jag begärda att tidningen skulle ta in en rättelse vilket de vägrade göra. De ansåg nämligen att de hade rätt att göra redaktionella ändringar av utrymmesskäl - antagligen tog ordet inte väldigt mycket plats;)
Jag anmälde till pressombudsmannen som i sitt utlåtande ansåg att tidningen skulle fällas. Sedan lämnades det vidare till Pressens Opinionsnämnd som dock helt friade tidningen.
Så Micke - var istället glad över att här på Zoopet så får du faktiskt gå i svaromål om du anser dig felciterad:p
Ja, blaskor är alltid blaskor, dikt och förbannad lögn, typ :p Etik och moral kan inte ens nämnas samma vecka som vissa av våra (konstigt nog) mest sålda tidningar.
Såklart är det bra att man här på zoopet direkt kan försvara sig mot så´na saker. Påpekandet var mest menat som ett sätt att påvisa hur (o)seriös den tråden och dess skapare är, och det finns gott om andra tvivelaktiga exempel i den, och personen som citerade mig står säkert för 99% av dem. Att anmälningarna duggar tätt i just den tråden är nog som sagt ingen tillfällighet.