Djur dör för att du ska lukta gott.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MichaelE
    • June 2002
    • 903

    #61
    Jag har helt tagit avstånd från alla sönderavlade arter tex, slöjstjärt, guppy och kampfisk.
    Hatar dessa missbildningar och tycker att om man inte kan nöja sig med "orginal" formerna så får det va.
    Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

    Nu med både salt och sött .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #62
      Ursprungligen postat av MichaelE
      Jag har helt tagit avstånd från alla sönderavlade arter tex, slöjstjärt, guppy och kampfisk.
      Hatar dessa missbildningar och tycker att om man inte kan nöja sig med "orginal" formerna så får det va.
      Smaken är som baken och oavsett vad man tycker så står "odlingsformerna" säkert för 70-80% av alla fiskar som säljs idag så vi får nog leva med det vare sig vi vill eller inte.
      Själv föredrar jag naturformerna utan att för den skull vara rabiat och hata odlingsformerna - själv tänker jag t.ex. skaffa lite större koi till sommaren och måste också säga att många av de skapade diskusvarianterna är väldigt fina.

      Det måste förövrigt vara jobbigt att hata odlinsgformerna eftersom det då inberäknar alla hundraser, kattraser och massor av de grönsaker vi äter och blommor vi tittar på - men ditt hatande kanske bara gällde fiskar, annars måste det vara jobbigt att hata så mycket .
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • MichaelE
        • June 2002
        • 903

        #63
        menar att jag inte tycker om arter som har blivigt så hänsynslöst avlade på så att dom knappt "funkar" tex slöjstjärtar och kampfiskar.
        Förändringar på orginalfärgen är väll inte så farligt (tycker också att många av dom framodlade färgerna på diskus är mycket fina).
        Det är väll ingen seriös akvarist som tycker att det är ok med slöjstjärtar, himmeltittare och fiskar som är lika sönder avlade.
        Det är ju inte rätt med endel andra djurraser som också är helt "paj" men detta är ju ett akvaristforum så det är inget man ska ta upp här.



        Mvh Michael
        Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

        Nu med både salt och sött .
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

        Kommentar

        • Insomniac
          • December 2004
          • 310

          #64
          Hm? Har läst igenom hela tråden nu och blev lite förvånad över att ni inte har diskuterat slakt. Det är minst lika hemskt för djuren som kemikalietester.
          Ni som använder smink: Varför har ni på er det? Det är ju bara en illusion. Jag använder själv aldrig smink, och har aldrig gjort det. Duger jag inte som jag är så får det väl vara.

          Kommentar

          • MichaelE
            • June 2002
            • 903

            #65
            Det är väll upp till var och en att använda smink eller inte.
            Dom som använder det kanske tycker att det får dom att se snyggare ut, samma sak som med snygga kläder, du kunde gå i säckväv men det gör du nog inte för du vill väll se bra ut.
            Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

            Nu med både salt och sött .
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

            Kommentar

            • Insomniac
              • December 2004
              • 310

              #66
              Självklart, jag bara undrade varför de inte kan vara utan det. Under allt det där är de ju fortfarande lika "fula". Det är bättre att de försöker skaffa bättre självförtroende på andra sätt än att försöka vara något de inte är.
              Hur ofta ser man en äkta blondin med naturligt mörka/svarta ögonfransar? Aldrig. Ändå verkar alla som sminkar sig så tro att det ser normalt ut.

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #67
                Ursprungligen postat av MichaelE
                Glajdarn, vilken kattras syftar du på när du säger att det finns katter och hundar som knappt kan andas?, jag vet att det finns ett antal hundraser som har så hoptryckta luftvägar så att det försvårar andningen för dom men jag har aldrig hört eller sett nått om en sån kattras.


                Mvh Michael
                Tex. Perser katter.
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                Arbetssätt...