Hästzebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Hästzebra

    Riktigt snygg http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...106393,00.html
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Min första tanke var att den var fejk, men den finns nog faktiskt... hittade mer bilder på denna sida.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Sicken en va (eller kanske föräldrarna)
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        #4
        Jag blev helt salig Vilken helt otrolig färg! Hade ingen aning om att zebra och häst kunde få föl...
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • neon_kimpan
          • August 2005
          • 1733

          #5
          sån har jag sett förut..... men den fräckaste kombinationen (stavning?) var

          Lejonhanne + tigerhona = liger



          men fan va sjukt egentligen
          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

          Kommentar

          • Malinitzi
            • December 2006
            • 2088

            #6
            Nja....


            ...tror mej ha läst någonstans (eller hört) att de två arterna inte kan fortplanta sig tillsammans??? Är inte hundra, men mycket tveksam.......och varför har vi inte sett just den kombinationen tidigare?

            Kommentar

            • Lill_Lena
              • September 2006
              • 173

              #7
              jag har för mig att korsning mellan häst och zebra...så dör fölet...hmm..åsna å häst så blir avkomman steril iallafall....

              Kommentar

              • Lill_Lena
                • September 2006
                • 173

                #8
                Ursprungligen postat av Malinitzi
                ...tror mej ha läst någonstans (eller hört) att de två arterna inte kan fortplanta sig tillsammans??? Är inte hundra, men mycket tveksam.......och varför har vi inte sett just den kombinationen tidigare?
                håller med. har hört också att det inte kan fungera så...eller så kanske.....

                Kommentar

                • Lill_Lena
                  • September 2006
                  • 173

                  #9
                  Ursprungligen postat av petnym
                  Min första tanke var att den var fejk, men den finns nog faktiskt... hittade mer bilder på denna sida.
                  kan inte tyska så bra...men tänk om "zebran" bara fått nå avvikande i generna så den blev mer vit än randig

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Riktigt roligt att se undrar om det såg lika dant ut på andra sidan hästen att det följde linjerna.
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • ize
                      • May 2004
                      • 612

                      #11
                      Korsningar mellan två arter kan förekomma men gemensamt för dem är att avkomman blir steril. Om avkomman är fertil kan man börja misstänka att det inte handlar om två strikt separata arter utan snarare varianter/raser av samma art.

                      Å andra sidan är det nog inte omöjligt att en och annan mix mellan två arter bildar en livskraftig (och fertil) stam och vips så har man fått sig en alldeles ny art. Skulle dock tro att detta är hyfsat ovanligt.. men det är ju inte bara mutationer som ger upphov till nya arter... fast en fertil artmix kanske kan räknas som muterad?

                      Liger och tejon är otroligt vackra djur.. kolla gärna in korsningarna mellan leopard och gepard också
                      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                      Amor vincit omnia

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av ize
                        Korsningar mellan två arter kan förekomma men gemensamt för dem är att avkomman blir steril. Om avkomman är fertil kan man börja misstänka att det inte handlar om två strikt separata arter utan snarare varianter/raser av samma art.

                        Å andra sidan är det nog inte omöjligt att en och annan mix mellan två arter bildar en livskraftig (och fertil) stam och vips så har man fått sig en alldeles ny art. Skulle dock tro att detta är hyfsat ovanligt.. men det är ju inte bara mutationer som ger upphov till nya arter... fast en fertil artmix kanske kan räknas som muterad?

                        Liger och tejon är otroligt vackra djur.. kolla gärna in korsningarna mellan leopard och gepard också
                        Idag gäller inte längre "regeln" att korsningar mellan 2 arter är sterila (även om så ofta självklart är fallet). Skulle man t.ex. följa den regeln strikt så skulle det i så fall bara finnas en art i Malawisjön.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Rambo
                          • February 2004
                          • 672

                          #13
                          Man experimenterade med att korsa zebror och hästar under kolonialtiden för att få drag och riddjur med motståndskraft mot afrikanska sjukdomar, samtidigt som det skulle gå att hantera det (zebror går inte att tämja).
                          Men korsningarna var alltför aggressiva och bångstyriga för att vara användbara.
                          575l Åleds
                          80l JAD
                          Tiffany - perser/norskskogskatt
                          Lizton - renrasig Bengal

                          Kommentar

                          • ize
                            • May 2004
                            • 612

                            #14
                            Jag satt och funderade på Malawi-cikliderna när jag skrev, de är ju uppenbarligen såpass nära släkt att korsningar fungerar trots att de rent formellt räknas som separata arter.

                            Frågan är ju hur man bestämt att det faktiskt rör sig om separata arter. Har man gjort DNA-tester, och hur har man isf satt gränsvärdet för vilka DNA-skillnader som utgör en enskild art? Det är ju inte första gången man upptäckt att det man trodde var separata arter egentligen var variater av samma art (och vice versa!) Det där med genetiken är ett lurigt område
                            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                            Amor vincit omnia

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av ize
                              Jag satt och funderade på Malawi-cikliderna när jag skrev, de är ju uppenbarligen såpass nära släkt att korsningar fungerar trots att de rent formellt räknas som separata arter.

                              Frågan är ju hur man bestämt att det faktiskt rör sig om separata arter. Har man gjort DNA-tester, och hur har man isf satt gränsvärdet för vilka DNA-skillnader som utgör en enskild art? Det är ju inte första gången man upptäckt att det man trodde var separata arter egentligen var variater av samma art (och vice versa!) Det där med genetiken är ett lurigt område
                              Skämtar du - tror du att Carl von Linné på 1700-talet traskade runt och gjorde DNA-analyser när han artbestämde.
                              Någon gång i framtiden så kommer säkert DNA-analyser att användas vid artbeskrivningar för t.ex. fiskar - men än så länge är vi långt inte där utan vi får nöja oss med att i huvudsak förlita oss på morfologiska särdrag vid artbestämning.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...