Hästintresse?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pliina
    • January 2010
    • 292

    #16
    Ursprungligen postat av Lineli
    Vad är det för stam på stot?
    Gammelstoet är e. Uttini-Bordeaux

    Kommentar

    • Pliina
      • January 2010
      • 292

      #17
      Ursprungligen postat av emmol
      Vilken frambensteknik Ser jättefin ut!

      Kommentar

      • emmol
        • January 2010
        • 26

        #18
        Ursprungligen postat av Pliina
        Vilken frambensteknik Ser jättefin ut!
        Tack. Det kan vara en lite nackdel också, hon har nämligen som intresse i hagen att hopp ur dessa!!! Som te.x när hon var skadad och hade boxvila, hade hon en liten hage ( som en box typ) på ett jämfotahopp, hoppa hon över med ett staket på ca 1,30, rakt upp typ ( svårt att förklara). Hon tyckte då själv att hon var frisk! Prata med ägaren som har henne nu, i veckan hade hon hoppat över igen! Dessutom över dubbelstaket med tjocktäckte på sig! (hon är 15 år). Hon ska tydligen bara ha den största hagen den damen..och det skulle tydligen få nu. + att hon ska få gå med sina gamla polare
        Hon har dock aldrig fastnat i tråd eller likande utan bara sprungit runt hagarna och visat upp sig!(vilket gör övriga hästar tokiga!) Av någon konstig anledning befann hos sej på rätt sida om staket när jag ägde henne.....*skönt* Annars är hon världens snällaste.
        Vad har du för tankar/planer för 2-åringen?

        Kommentar

        • Pliina
          • January 2010
          • 292

          #19
          Ajdå, en stakethoppare . Vi har en inhyrning som är staketplöjare! En nordsvensk som dragit igenom 2 gånger, stolpaqr och allt drar hon med sig. Inte kul alls... Jagade hästar på en mörk trafikerad väg för 2 månader sen.

          Vad bra att hon får den hage hon vill! Äldre ston får man lirka lite med ibland helt enkelt

          2åringen kommer hem i sommar och ska gå på bete. Under betet tänkte jag börja tränsvänja osv. Hon har inte gjort mycket, blivit borstad, ledd, verkad och haft sadel utan spänd gjord. Åkt trailer 4ggr.
          Om ett år är jag förhoppningsvs uppe på ryggen på henne. Hoppas hon blir en bra tävlingshäst som får hålla sig frisk!

          Kommentar

          • FiaLotta
            • August 2009
            • 219

            #20
            Jag är uppväxt med föräldrar som har haft stallet som ett andra hem.
            Som flest hade vi nog 10-12 stycken. Idag äger mamma och pappa 3 tror jag.
            Alla egna avkommor. Två vallacker som aldrig ska flytta och ett sto som de letar nytt hem till.

            Mitt eget intresse har svalnat av rejält och jag är bara med i bland och hjälper till lite.

            Men det finns inget bättre än ett föls födelse.
            Jag är uppväxt med nästan ett nytt föl varje år. Första när jag var 6år(94) och sista för 4 år sedan. Föl är det finaste som finns.

            Kommentar

            • danne0301
              • July 2009
              • 1128

              #21
              Jag har ridit till och från sedan jag var 10 typ, är nu 30+ Vi har inga själva men dottern som är 11 rider och mamma föder upp welsh cob, lite tillsammans med min syster som flyttat till 08 och där uppfostrar en av avkommorna. De har en hingst och 2 ston som fölar varje sommar, det är på hingsten jag rider ibland och även min dotter Just nu går det två snart 1-åringar och en 2-åring som dom väldigt gärna vill få sålt Han är väl inget hingstämne om jag förstått det rätt, men urtjusig och väldigt social.
              www.iglatjarn.com där håller dom till
              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

              2 gånger 54L odlingsprojekt
              540L Ormhuvudfisk som blev CA

              Kommentar

              • Pickles
                • October 2009
                • 1155

                #22
                Låter som ett heltidsarbete med fyra kusar, Pliina! Och bara för att vara en lite tvärsöver måste jag ju fråga vad det är för stam på travarkusen? ; )
                Hemskt stiliga bilder var det på alla hoppehästarna!

                För att inte tala om cobarna, Danne. Där är verkligen hästar i min smak!

                Här har vi ridit sedan... sedan länge tillbaka och varit ägare till ett antal underbara nordsvenskar. Först en gammal travare som ridhäst när jag var en liten tösabit - sedan brukshästar som vi använde vid skogsröjningen hemma på gården.
                Arbetskörning är en fantastisk och underskattad del av hästhållning.
                När jag var sexton köpte jag in en galen unghäst (av misstag. XD ) på auktion vid östersundstravets hingstpremieringar... och han blev fantastisk. Också brukskörd som grund och därefter travtränad, men till start kom vi tyvärr aldrig.

                Sedan har jag jobbat i stall hit och stall dit. Främst med ridhästar - go figure? O_o
                I skottland fick jag lära känna fantastiska irländska hunters, det var också de enda hästarna jag någonsin vågat hoppa med. ^^

                och nu?
                Red in en gammal järvsöhingst i somras och tultar runt på honom sådär till vardags. Det är ganska lagom. Han är rätt spännig och envis, men det är jag också. ; )

                Hu och hå! Dags att gå ut till stallet. Trettio grader kallt. Hålli hatten!

                Fortsätt gärna berätta om lite dagliga äventyr och posta lite bilder.
                Tänkte bjuda på lite sommarfeeling såhär i midvintern. Möt Ruben. ^^
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0784.jpg
Visningar: 1
Storlek: 242,2 KB
ID: 2117889
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0793.jpg
Visningar: 1
Storlek: 255,5 KB
ID: 2117890
                Senast redigerad av Pickles; 20 February 2010, 12:49.
                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                ~25l vatten

                Kommentar

                • Pliina
                  • January 2010
                  • 292

                  #23
                  Ursprungligen postat av Pickles
                  Låter som ett heltidsarbete med fyra kusar, Pliina! Och bara för att vara en lite tvärsöver måste jag ju fråga vad det är för stam på travarkusen? ; )
                  ^^
                  [ATTACH]27898[/ATTACH]
                  [ATTACH]27899[/ATTACH]
                  Det tar en hel del tid ja, men jag pluggar på distans och det är bara 2st som rids på halvfart=ingen tävlingskondition.

                  Travaren var jag tvungen att slå upp vad det var för stam på *blush*. Trodde aldrig jag skulle äga en häst jag inte kunde stammen på .

                  Hon är e. Pay Action ue. Aspirant nibs . Trevlig dam innan, men har nu varit ute på foder hos någon som var rädd för henne, så hon är lite rörig för tillfället. Sen köpte vi henne för att hon inte skulle flyttas runt, en lite speciell affär minst sagt.

                  Kommentar

                  • Pickles
                    • October 2009
                    • 1155

                    #24
                    Vi hade faktiskt en märr efter Pay Action i mitt gamla stall. *ler* Hon var trevlig. Lite liten.. men det blir de ju ibland de där varmbloden.
                    Och det låter lite som en typisk, trasslig travarhistoria. Skönt att hon kommit till rätta nu i alla fall!
                    Vad är planerna för henne? Om ni har några alls förstås. ^^
                    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                    ~25l vatten

                    Kommentar

                    • fredrik_4044
                      • September 2008
                      • 65

                      #25
                      Ursprungligen postat av emmol
                      Tack. Det kan vara en lite nackdel också, hon har nämligen som intresse i hagen att hopp ur dessa!!! Som te.x när hon var skadad och hade boxvila, hade hon en liten hage ( som en box typ) på ett jämfotahopp, hoppa hon över med ett staket på ca 1,30, rakt upp typ ( svårt att förklara). Hon tyckte då själv att hon var frisk! Prata med ägaren som har henne nu, i veckan hade hon hoppat över igen! Dessutom över dubbelstaket med tjocktäckte på sig! (hon är 15 år). Hon ska tydligen bara ha den största hagen den damen..och det skulle tydligen få nu. + att hon ska få gå med sina gamla polare
                      Hon har dock aldrig fastnat i tråd eller likande utan bara sprungit runt hagarna och visat upp sig!(vilket gör övriga hästar tokiga!) Av någon konstig anledning befann hos sej på rätt sida om staket när jag ägde henne.....*skönt* Annars är hon världens snällaste.
                      Vad har du för tankar/planer för 2-åringen?
                      min är oxå en rackare på att hoppa över staket gör det i stort sett dagligen oavsett höjder på staket osv

                      Kommentar

                      • fredrik_4044
                        • September 2008
                        • 65

                        #26
                        har oxå en häst 11 år men för närvarande är han utlånad då jag blivit pappa och inte har den tid som han behöver..

                        i övrigt är han en hopphäst sv.halvblod.. + en riktig buse.. har haft honom sen han va 2 och han blir aldrig vuxen bara bus i skallen.. dock alltid med glimten i ögat

                        Kommentar

                        • Pliina
                          • January 2010
                          • 292

                          #27
                          Ursprungligen postat av Pickles
                          Vi hade faktiskt en märr efter Pay Action i mitt gamla stall. *ler* Hon var trevlig. Lite liten.. men det blir de ju ibland de där varmbloden.
                          Och det låter lite som en typisk, trasslig travarhistoria. Skönt att hon kommit till rätta nu i alla fall!
                          Vad är planerna för henne? Om ni har några alls förstås. ^^
                          Vår skulle jag gissa på är runt 155, har inte mätt henne.
                          Nja, vi har inga direkta planer för henne. Hon är 23 år gammal och har gjort sitt. Hon får gå och skrutta och bli lite rund om magen helt enkelt. Bete i sommar och sen får vi ta ett beslut om hon ska gå till trappalanda eller hänga med ett tag till, beroende på hull och tänder osv.
                          Sista åren har hon tyvärr levt ett väldigt hårt liv tillsammans med okunniga människor och eftersatt skötsel. Hon kommer iallafall inte under några omständigheter gå till nån annan utan hon stannar här hos oss livet ut nu, hur långt det än blir.

                          Hon är en riktigt go märr iallafall som förtjänar pyssel och ett värdigt slut, vilket hon ska få (och massa morötter såklart )

                          Kommentar

                          • keen-eyed
                            • January 2009
                            • 409

                            #28
                            Jag har ridit sedan jag var 10år dvs. 12år. Är just nu medryttare hos en som har 1st varmblodsvalack, 2st Tinkerston, 1st shettisvalack & 1st welshmountainhingst. Rider ca. 2-3ggr/v eller mer.

                            Lite bilder på några av dem
                            Bifogade filer
                            &

                            Kommentar

                            • Pickles
                              • October 2009
                              • 1155

                              #29
                              Ah, hon var såpass gammal. ^^ Då får situationen nytt ljus.
                              Det är tråkigt hur ofta avdankade travare hamnar i samma situation som er gamla märr fått gå igenom bara för att somliga människor helt enkelt inte kan lära sig att Billigt inte alltid är lika med Bra. Åtminstone inte när det handlar om en förstahäst åt tonårsdottern.
                              Oh well.
                              Skönt att hennes liv fått plana ut på slutet i alla fall. : )

                              Keen-Eyed: Jag har beundrat kusen på din avatarbild flera gånger! Trevligt att få se fler exempel. xD De är så härliga kusar.
                              Kör ni med dem också eller är det bara ridhästar?
                              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                              ~25l vatten

                              Kommentar

                              • Pliina
                                • January 2010
                                • 292

                                #30
                                Ursprungligen postat av Pickles
                                Ah, hon var såpass gammal. ^^ Då får situationen nytt ljus.
                                Det är tråkigt hur ofta avdankade travare hamnar i samma situation som er gamla märr fått gå igenom bara för att somliga människor helt enkelt inte kan lära sig att Billigt inte alltid är lika med Bra. Åtminstone inte när det handlar om en förstahäst åt tonårsdottern.
                                Oh well.
                                Skönt att hennes liv fått plana ut på slutet i alla fall. : )
                                Jo det var precis det som hände, köp av billig travare till tonårsdotter som tröttnade och mamman tog inte över ansvaret då. Hon har enligt säker källa gått utan mat både 1, 2 och 3 dagar i sträck. Omockad box i veckor, inte fått gå ut, kalle anka-fötter osv osv. Riktigt riktigt hemskt har det tydligen varit.

                                Nu verkar hon ha landat lite. Fler än bara jag kan leda in och ut t.ex . Hon har dessutom börjat brunsta och fjompar som bara den för valackerna i hagen brevid. Fick idag sätta upp en överliggare på staketet mellan hagarna för att hon stog och tryckte rumpan mot och vevade med bakbenen, medan en valack stod och drog i täcket!
                                Inte den roligaste sysselsättningen på morgonen i meterdjup snö... Men nu sitter det där och de når inte varandra *devil*

                                Kommentar

                                Arbetssätt...