Nytt terrarium från tv-bänk =D!!! Djurtips???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martinalexander
    • July 2004
    • 151

    Nytt terrarium från tv-bänk =D!!! Djurtips???

    Startar en ny tråd på detta!!!

    Kom enl. min förra tråd att tänka på att ev. köpa en gammal byrå, ett skåp eller en bokhylla att bygga om till ett terrarium!!!

    Idag, i en second-hand butik i malmö, hittade jag en tv-bänk typ "ikea" (dock med en skiljevägg vertikalt i mitten som nu är borta) med två skjutdörrar av glas!!!

    Detta blir ju PERFEKT som terrarium!!!

    Jag kommer då att sätta en "list" horisontellt precis innanför glasdörrarna och ha bark som bottenmaterial, och en helt vanlig "metervara-bakgrund" längst sidorna!!!

    Värmeslingor i botten och en värmelampa i taket!!!

    Detta blir nog helt perfekt tror jag!!! Det är i s.k "folie" dvs "ingen riktig trä" utan med någon yta utanpå, så det lär inte ruttna i träet om jag har lite fuktigt!!!

    Jag kommer att sätta en gummilist vertikalt mellan bakre glasskivan och främre för att bevara värme & luftfuktighet (behövs detta? det är kanske en 5mm där emellan)!!!

    Och så täta allt så bra som möjligt (alltså inte ta bort springor mellan sjutdörrar och andra "lämpliga lufthål" utan jag menar då större hål som de för sladdarna på baksidan)!!!

    MKT fint tror jag det kommer att bli!!!

    Jag skulle uppskatta om någon ger mig lite "ytterligare" djurtips utöver tidigare trådar!!!
    Jag vill gärna ha någon sorts LITEN groda eller ödla, alltså ingen skäggagam eller liknande, utan ÄNNU mindre!!!
    Senast redigerad av martinalexander; 01 October 2006, 13:27.
  • martinalexander
    • July 2004
    • 151

    #2
    www.tropikhuset.se ligger ju i malmö, tur att man bor ca 3-4 mil från en av Sveriges 3 största städer !!!

    Kommentar

    • martinalexander
      • July 2004
      • 151

      #3
      Men jag har en fråga:

      Om jag köper biltemas "pingvin-luftfuktare" (gå in på www.biltema.se och sök efter "Luftfuktare, 30 W"), moddar den så den har en slang ner i taket på "terrariet" (genom ett hål i taket), och jag har värmeslinga i botten, BÖR jag då kanske ha något mellan värmeslingorna och bottenmaterialet (planerar att ha bark som bottenmaterial), eller gör det inget om värmeslingan "blir lite fuktig", elsladden kommer ju gå långt utanför terrariet!?

      Kommentar

      • martinalexander
        • July 2004
        • 151

        #4
        Nähä, INGEN vill svara på min fråga =(!!! Har iaf en till:

        Finns där någon ganska billig GRÖN/BRUN färg, som tål fukt, och som man kan måla hela insidan av terrariet med (med pensel)???

        Gärna någon som inte blir "helt jämn", det får ju gärna bli lite ojämn yta, men inget måste!!!

        Jag bryr mig inte så mycket om klippväggar etc. så frigolit och spånskivor etc. bryr jag mig inte mycket om!!!

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          "Färg som tål fukt"??? Om du skall ha ett fuktigt terrarie så är det ett terrarie i glas (eller plast) som gäller...
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • martinalexander
            • July 2004
            • 151

            #6
            Njae, fuktigt ska det ju inte direkt vara, men jag får ju ändå ha en luftfuktare, och tänkte som ovan nämnt ha "pingvinen" från biltema, med slangar ner från ett hål i taket!!!

            Med fuktigt menar jag ju med en luftfuktighet på mellan 80-100%!!!

            Träet bör ju inte ta skada då det är s.k. "melamin" då det är typ en "hårdplast-yta" (enl. det lilla jag kunde läsa om det)!!!

            Därför behöver jag en färg som tål sådan "hög" luftfuktighet samt inte är skadlig för djuren!!!

            Kommentar

            • martinalexander
              • July 2004
              • 151

              #7
              VARM värmeslinga!!!

              Ok, nu har jag fått tag i en värmeslinga på 15 meter... Problemet är ju att den blir RIKTIGT varm, jag provade iofs att krama den i handen, ihoprullad och inkopplad, och det var på gränsen till att man brände sig!!!

              Jag TÄNKTE tidigare köra dessa lager i ordning:
              1) "melamin" ("plastskydd" på träet i möbeln) 2) Värmeslinga 3) plastsäckar (för att fånga upp ev. vattensamlingar från kommande lager) 4) lecakulor 5) torv 6) mat/blomjord

              MEN... är det inte lite farligt då att ha värmeslingan MELLAN melaminen (dvs den "plast-behandlade" trä-ytan) och ett lager plastsäckar???

              Jag tänkte ju ha kabeln inkopplad dygnet runt för att hålla värmen, men vill ju inte att det ska börja brinna och så!!!

              Däremot så är det ju ingen kant i fronten, utan "skjutdörrarna" av glas går ända från toppen till botten, och en liten kant får jag ju fixa precis innanför glasluckorna för att kunna ha bottenmaterial!

              Däremot vill jag ju helst hålla denna kant så "låg" som möjligt för att inte förstöra intrycket / utseendet iom att glasdörrarna går ända ner till möbelbotten!!!

              Kommentar

              • martinalexander
                • July 2004
                • 151

                #8
                Nu blir det ju kanske inte så varmt när kabeln är utrullad (jag hade den ju helt ihoprullad och provade att krama åt den i handflatan)!!!

                Jag vill ju inte heller riskera att kabeln på något sätt kommer i kontakt med vatten, det går ju el genom den!!!

                Kommentar

                • martinalexander
                  • July 2004
                  • 151

                  #9
                  Kan man KANSKE tejpa slingan (med silvertejp) på UNDERSIDAN av möbeln??? Och isf, går värmen ända upp till ytan av bottenmaterialen??? Jag kommer att sätta ben på möbeln, så under slingan och en bit ner kommer isf inte att vara någonting, eller ska man isf "isolera" slingan även på undersidan så värmen inte försvinner den vägen???

                  Kommentar

                  • Isuxs
                    • December 2005
                    • 796

                    #10
                    Det enklaste att göra med värme slingor är att man lägger ett tunt lager frigolit (6-10mm) på botten, lägg dit värme slingorna och på med en skiva frigolit igen.. Värm ihop kanterna så att dom går ihop med varandra.. så blir det fukttåligt och ingen "skit" kommer in heller..
                    Men jag kan inte redigt förstå varför du ska ha en pingvin? Tropiska Reptiler kräver i regel stora Terrarium och helst på höjden.. Men du får så klart göra som du vill..
                    Lycka till Iaf.. =)
                    360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                    180L Ghost / Black skalar
                    60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

                    Kommentar

                    • martinalexander
                      • July 2004
                      • 151

                      #11
                      Jo, jag har valt "pingvinen" dels för priset, dels för att den lätt får plats!!!

                      Se på denna bilden!!!

                      Detta är inte min bild, men du ser ovansidan, den där "ljus-trä-färgen", sådan har jag i hela "terrariet"!!!

                      Mitt "terrarie" hade också en liknande skiva i mitten som jag plockade bort!!!

                      Och så har mitt liknande mått som den på bilden!!! Den har dessutop två skjut-dörrar av glas fram!!!
                      Så den passar perfekt som terrarium!!!

                      Alltså står pingvinen bra ovanpå!

                      Kommentar

                      • Isuxs
                        • December 2005
                        • 796

                        #12
                        Har själv också en Pingvin till min Leguan.. Funkar bra faktiskt
                        360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                        180L Ghost / Black skalar
                        60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

                        Kommentar

                        • martinalexander
                          • July 2004
                          • 151

                          #13
                          Aha, tack för tipset!!!

                          Om man har gjort hål i taket för en fläkt (vanlig datorfläkt som ska sitta ovanpå terrariet på utsidan), ska fläkten då blåsa in luft i terrariet, eller suga ut luft ur terrariet???

                          Dvs. ska det blåsa uppåt eller nedåt!?

                          Kommentar

                          • Isuxs
                            • December 2005
                            • 796

                            #14
                            Jag hade nog rekomenderat att den "suger" ut luften från terrariet...
                            360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                            180L Ghost / Black skalar
                            60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

                            Kommentar

                            • Marcus.N
                              • September 2006
                              • 1173

                              #15
                              om du är klar med ditt terrarium kan du la lägga in en bild på den?
                              why am i the only one how gives the most all the time?
                              www.agnescarlsson.se
                              www.myspace.com/agnescarlsson
                              http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
                              http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

                              Kommentar

                              Arbetssätt...