förkyld kaja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • helelle
    • March 2005
    • 43

    #46
    Hej solis.Det kan ju vara någon infektion som gör att pippi nyser.Eller kvalster.blir det inte bättre så tycker jag att du ringer och frågar en veterinär.Vore ju synd om den ska bli sjuk och kanske dö nu när den har fått en sån bra start trots trasigt ben.Utan dig hade den ju garanterat varit död och borta för länge sen.Iof är det livets hårda gång..men ändå Lycka till och hälsa Pippi

    Kommentar

    • helelle
      • March 2005
      • 43

      #47
      Oj.Missade att det var 3 sidor med svar =) liiiite sent ute var jag.

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #48
        Hej och tack för svaren. Jag pratade nyss med rehabliteraren och han hade frågat runt men ingen visste riktigt vad det kunde vara. Men han tror inte att det är någon fara med honom för han är pigg och frisk för övrigt det är mest när han ska sova som han låter dålig. Försökte prata med veterinär för ett tag sedan men fick kalla handen för att han är vild och då får dom inte handskas med dom. Jag frågade rehabliteraren om lagen och han sa att som jag har Pippi så är jag inte olaglig, hade jag haft honom i bur eller innestängd så hade det varit en annan sak.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #49
          Pippi är borta

          Pippi är bortflugen sen två veckor tillbaks tror att han är vilse men hoppas att han har hittat några kajkompisar att umgås med, så nu behöver jag ingen hjälp med förkylningen mer.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • oskarwallin
            • February 2008
            • 1080

            #50
            man får väl hoppas att han har hittat andra Kajor som han umgås med nu, Tråkigt att han flög iväg kanske, men det är ju det bästa för honom eller iaf det mest naturliga.
            han kanske kommer tillbaka någon dag när han saknar bad och dyl

            ha det bra solis!
            Mvh Oskar Wallin
            60,58 liter
            **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
            *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #51
              Tack för det svaret. Sist han sågs var han hos en granne 3 km bort (samma dag som han försvann) jag tror att han suttit på någon bil el lastbil (det brukar stanna många här vid sågen)och åkt med ditåt (han är ju inte rädd för att åka fordon), för innan var han bara runt häromkring.

              Dom som såg han blev först rädda för han förföljde henne i trädgården och sen satte han sig på henne, sen förstod dom att han nog var tam, sen pratade dom med sin granne som visste om var Pippi hörde hemma men när han ringde oss var vi inte inne.

              Han var länge (några timmar) hos dom, flög in i huset och kollade, hjälpte till att mecka med bilen o dyl, men när dom gick in i bara några minuter så var han borta så jag tror att han blivit bortjagad av en rovfågel (det finns massor av sådana häromkring) så därför tror jag att han kommit vilse men hoppas på det bästa för honom. Det var väll det bästa som skede så att han verkligen kom till sin rätta.
              Vill bara träffa honom igen så att jag vet att han mår bra.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #52
                NU har nog pippis föräldrar kommit tillbaks men tyvärr inte Pippi, det hade varit så kul att se han förenas med dom men det nöjet får jag nog inte se.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • obetob
                  • June 2009
                  • 1

                  #53
                  försvar...

                  Inte skall du sitta och försvara dig. Din kompis mår bra med din närvaro. om du vill så ta hand om honom du. Det kommer säkert berika ditt liv en del.

                  Du kommer alltid att få gliringar av petimetrar... Gnälla över en fågel som har en relation med människa... Om man gör det så har man inte mycket till fritid... Näe, lycka till och hoppas på ett långt och varaktigt förhållande!

                  Näe, ska ner nu til konsum och köpa billigt kött från affären, det är visst griskött som aldrig sett månen eller solen. LAGLIGT uppfödda i amoniak doftande stallar.

                  Fy på dem som har en relation till en Kajja!

                  Ursprungligen postat av solis
                  Jag vet inte varför jag sitter här och försvarar mig enda anledningen jag skrev hit för var att jag inte kunnde hitta någon sida med fågelsjukdommar så att jag visste vad jag skulle göra med Pippis förkylning så att han slutar nysa och låta så täppt, han vill bada varje dag så jag tror det är därför han är sjuk. Hoppades att någon visste eller hade tips om vad jag skulle göra.

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #54
                    Tack för det försvaret, du kanske inte läste färdigt men pippi försvann förra året tror att en rovfågel jagade bort honom, så jag har inte sett honom igen.
                    Men nu har det ramlat ut nya ungar som jag gav vatten och lite mask men som tyvärr inte klarade natten(dom låg kvar på samma ställe som jag hittade dom så jag tog inte hem dom villket jag nästan ångrar för annars kanske dom hade klarat sig) dom såg någorlunda pigga ut och inga förstörda ben så jag tänkte att föräldrarna skulle ta hand om dom men så blev det inte.
                    Fallet för dom på det stället som både pippi och dessa kajorna ramlar från är runt 10 meter så dom ska nog ha tur att klara sig.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #55
                      Har gjort en liten film på min kaja Pippi sin ett litet minne av dens försvinnande.

                      Båda är samma film jag satte in båda länkarna för att om man vill se större bild så trycker man på länken istället



                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #56
                        saknar min karrokaja. hittade henne vid vägkanten, hon såg ut som en gam för hon hade inga fjädrar på huvudet, hon flög iväg sen när hon blev vuxen och hämtade hela järnas kajarmé säkert över hundra kajor på tomten.
                        She´s still around sometimes, fast inte så tam längre.

                        Kajor är otroligt charmiga fåglar. älskar dom! vill jättegärna hitta en ny lite plutt att ta hand om

                        Väldigt fin film! otroligt härligt att se! hoppas pippi flyger runt med sina kajkompisar!
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          #57
                          Låter inte som om kajan lider det minsta av att bo hos dig, finns massa härliga lagar som reglerar hur man får hålla djur osv. men iom. att den kan flyga ut och in hur som helst ser jag ingen större anledning att göra en grej av det. Den flyger iväg om den vill det, du kan sluta mata den hemma och se vad som händer om du vill men men... Lagar finns det mängder av, ändå sitter det 2miljoner människor och laddar ner oerhört olagligt material och en massa sura nissar hatar dem men det händer ändå, orkar du tjata Erinahl så gör du det men det lär inte göra så stor skillnad, vill du göra skillnad så bli klimatforskare..
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #58
                            Tråden är gammal, ville bara sätta in en film för att visa hur bra den hade det och nu när jag äntligen lärt mig hur man sätter in en film
                            pippi försvann som jag skrev några inlägg tidigare 2008 09 10 och har inte sett den sen dess men saknar den fortfarande, ville bara visa hur mysig en kaja kan bli.
                            Kan ärligt säga att jag blev väldigt sårad i denna tråden för det enda jag ville var att få hjälp med förkylningen som ni säkert hörde i slutet av filmen men å andra sidan hade jag inte hittat detta forumet heller om det inte varit för pippi på gott och ont.

                            Tog reda på hur det var med lagen och jag gjorde inget fel eftersom den var fri pratade med en vilt vårdare eller vad det heter och han sa att det är helt ok som jag gjorde

                            Hoppas också att den lever men det får jag nog tyvärr aldrig veta
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #59
                              Såg att jag nämndes. Mitt senaste inlägg i tråden var för drygt ett år sen.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              • Sultanen
                                • January 2008
                                • 2457

                                #60
                                Missade när det postades tyvärr..
                                300L Räkkar
                                400L Växtakvarium
                                220L Saltvatten - Under uppstart
                                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...