förkyld kaja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #16
    Åk till stan eller var som en bra bit hemifrån, 100meter är inte långt, där det finns kajflock och kör iväg bara. Annars bara att ignorera den eller tex skrämma bort den. Fönster behöver man inte öppna bara för att en fågel sitter där dessutom
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #17
      Jag vet inte varför jag sitter här och försvarar mig enda anledningen jag skrev hit för var att jag inte kunnde hitta någon sida med fågelsjukdommar så att jag visste vad jag skulle göra med Pippis förkylning så att han slutar nysa och låta så täppt, han vill bada varje dag så jag tror det är därför han är sjuk. Hoppades att någon visste eller hade tips om vad jag skulle göra.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • annatzk
        • January 2008
        • 165

        #18
        Solis, som barn hade jag en tam kaja några månader. Det var en nyss flyfärdig fågel som jag matade vid ett tillfälle och sedan uppvaktade den mig ständigt. Så fort jag var ute i trädgården kom den flygande för att få någon godbit, sedan åt den ur handen på mig och jag fick klappa den lite försiktigt. Det var absolut inte bra för fågeln, eftersom den fick en massa bröd, så jag slutade att mata den med det och gav den mask istället, och då försvann den såsmåningom.

        Visst är det bra att det finns lagar som hindrar "djurälskare" att börja ha ekorrar och andra vilda djur i fångenskap (såna som jag, hehehe), och oftast är det ju bättre att avliva ett skadat djur än att utsätta den för en plågsam (och olaglig) räddning i fångenskap. Men om de nu har fött upp fågeln och de vill fortsätta låta fågeln komma in ibland så är det väll inte världens undergång.
        Med tanke på hur vi håller fåglar lagligt så har nog denna fågel det tusen gånger bättre än många parakiter.

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #19
          tack för dom värmande orden det behövde jag han har bott hos oss i över en månad men jag vill helst att han ska till sina egna när möjligheten ges.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #20
            Bara att läsa länken igen. Varför krångla till det? Lämna den till en djurpark tex. Lagar är ju lagar ändå. Jag har förståelse för att man hjälper djur men sen måste man faktiskt tänka på vad som finns i lagen. Klart enklast och bäst att lämna en skadad fågel eller annat djur till någon med tillstånd och erfarenhet så fort man kan. Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå det? Själv hade jag tagit hand om den men lämnat till någon med tillstånd helt klart.
            Angående att sitta och försvara sig. Varför ska jag behöva försvara en lag som är vettig i mina ögon iaf?
            Senast redigerad av eriahl; 14 July 2008, 14:16.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • annatzk
              • January 2008
              • 165

              #21
              Solis, antagligen kommer den att ge sig iväg med sina artfränder till hösten. Kajor är sociala fåglar som lever i par. När den är könsmogen kommer den driften antagligen att ta över. Det är nog bra om ni försöker ha den ute så mycket som möjligt, så att den får chansen att umgås med andra fåglar, men eftersom ni vill fågelns bästa kommer ni säkert på en lösning som passar er.

              Kommentar

              • annatzk
                • January 2008
                • 165

                #22
                Det är ofta vi gör saker som inte är för djurs bästa. Visst är lagar till för att följas, men det är väll myndigheternas sak i så fall. Vad som är bäst för djuret är inte alltid i enighet med det som står i lagen, för då hade nog fågeln varit avlivad vid detta laget.
                Solis familj gjorde vad de trodde var bäst, det är inte så troligt att det hade ordnats med en återanpassningsplats utan det hade nog blivit avlivning när det handlar om en så vanlig fågel.

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #23
                  Bäst för fågeln är att släppas helt fri. Det är bästa lösningen för fågeln man ska tänka på. Vet du när en kaja blir könsmogen förresten? Sen är det ju bäst för fågeln att hinna bli duktig att skaffa mat och komma in i en flock innan vintern
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • annatzk
                    • January 2008
                    • 165

                    #24
                    Den kommer förmodligen att ge sig iväg redan till hösten, som jag skrev, då de samlas i flockar. Om den inte gör det då, så kommer den antagligen att göra det när den blir könsmogen (nej, jag vet inte säkert, men gissar på ett par år. Missade först hur länge de haft fågeln, ser nu att det bara är nån månad). Visst har du rätt i att den borde återanpassas tidigare än så (alltså nu med de andra ungfåglarna). Men det är ju mycket möjligt att den kommer att göra det.
                    Men Eriahl har rätt i att om den inte gör det nu, så får ni nog tvinga den, annars kommer den nog inte att kunna göra det.

                    Allt jag menar är att det nog inte varit så lätt att få tag på någon med tillstånd som tar sig an så vanliga fåglar (som skjuts av för sitt stora antal).
                    Senast redigerad av annatzk; 14 July 2008, 14:59. Anledning: stavning och tillägg

                    Kommentar

                    • annatzk
                      • January 2008
                      • 165

                      #25
                      För min del är det nog tur att djurskyddlagar reglerar hållandet av vilda djur, för jag kommer lätt att bli en sån där galen tant som bor i en lägenhet med massa vilda djur (som jag "räddat"). Jag gillar helt klart djur mer än vad som är bra för deras eget bästa...

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #26
                        Tack för att uppmuntrande tankar jag tror att Pippi flyttar när tillfället ges men jag försöker fortfarande hålla koll efter dom andra kajorna så att han lockas till dom. han är ute med oss nästan hela dagarna och jag försöker att få han att stanna där så länge som möjligt för att gå och pilla efter småkryp.
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • hgs
                          • December 2007
                          • 147

                          #27
                          Verkar som om många kommer från ämnet. När det gäller vitaminer i vattnet så är det C-vitamin som gäller. Ta en halv brustablett i vattnet, det borde räcka. Sen är det ju inte omöjligt att Kajan kan ha en inflammation i krävan och då behövs det antibiotika och framför allt värme. Har du kollat om kajan är "snorig"? Lycka till!

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #28
                            Veterinärkontakt för hjälp att komma fram till om verkligen sjuk. Sen kan man väl lika gärna kosta på vitaminer hos en zooaffär
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • ize
                              • May 2004
                              • 612

                              #29
                              Fåglar som fötts upp inomhus blir gärna förkylda när de kommer ut eftersom de inte är vana vid kyla, drag eller de bakterier/virus som finns ute. De har helt enkelt inte samma immunförsvar som vilda fåglar. Nu när Pippi redan är förkyld (vad vi tror iaf)behöver h*n antagligen antibiotika om man vill ha honom frisk snabbt. Det är dock lämpligt att låta närmaste veterinär titta på fågeln för nysningar _behöver_ inte vara förkylning, men det kan också vara något värre.. Behandlingen är oftast antibiotika i droppform som man får droppa ner rätt dos i munnen på dem (tvångsmata). Under tiden ska de hållas varma och dragfritt så att de inte behöver lägga energi på att hålla värmen.

                              Att du har tagit hand om en fågelunge som skadat benet är väl kanske inte alltid det bästa för fågeln i sig, men mycket förståeligt. Till nästa gång får du nog försöka låta bli att ta hand om djurungar, men det är inte lätt att låta bli när de är så söta!

                              Nåja, nu har det hänt och det är ingen idé att basha någon för något som redan hänt. Ta det på erfarenhetsokontot, lär dig av händelsen och försök att låta bli nästa gång, det är det enda man kan göra. Dessutom tycker jag det låter som att den ändå har det rätt bra hos dig, med tanke på att den flyger fritt och själv väljer om/när den vill lämna dig.

                              Att den tyr sig till dig kan bero på två saker, den har präglats på dig och ser dig som förälder eller att den ser dig/människor som ett mycket bra skafferi. Det kan också vara en kombination av de båda alternativen. Kajor är smarta djur och kommer dra fördel av lättillgänglig mat så länge de kan. Nu vet inte jag hur gammal kajan är men om den börjar tappa de ljusa "vinklarna" i mungipan som den hade som liten så börjar den bli vuxen nog att klara sig själv.

                              För att vänja sig av med att se er som skafferi och flock måste både du och dina grannar trappa ner på matningen, inte kalla på den och försöka göra er så ointressanta som möjligt. Kasta sten, skrämma etc går bort! Sålänge som ni ger mat och sällskap har h*n ingen anledning till att välja bort er framför andra kajor. Det kan vara jättesvårt för kajor är envisa, påhittiga och högljudda när de vill ha något.

                              Det är dock så mamma och pappa kaja gör för att vänja sina ungar vid att klara sig själva, de trappar ner på matningen oavsett hur mycket ungen tigger tills ungen inser att den måste lösa sitt problem på egen hand eller svälta ihjäl. Hunger är en bra drivkraft för att bli självständig.

                              Förhoppningsvis så har den inte hunnit bli sexuellt präglad av dig, så den kommer antagligen fortfarande ty sig till kajor när den blir könsmogen. Annars kommer ni ha en tam kaja runt om er för resten av dess liv. En kaja som försöker uppvakta dig för bobygge är nog inte vad du vill ha i längden .

                              Lycka till med din pippi!
                              Senast redigerad av ize; 15 July 2008, 10:04.
                              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                              Amor vincit omnia

                              Kommentar

                              • solis
                                • July 2008
                                • 5064

                                #30
                                Tack för rådet jag ska prova det. jag har inte sett något snor jag kan inte ens hitta näsborrarna för det är så fint och mycke dun på näbben. verkar som om det är värst när han ska sova presis som på oss själva när vi är förkylda.
                                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...