Ny familjemedlem..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #76
    Fråga 1 hur gör man för att vänja av den med att hacka/tugga sönder allt när den går lös?
    Fråga 2 går det att få en sån "rumsren"så han gör sina behov i buren och inte där den behagar?

    Hade en kollega i Svedala han hade nåt liknande som gick fritt i lägenheten han rev av all tapet tuggade sönder div sladdar och hela deras soffa såg ut som en ihålig ost hahaha fast han hade en massa leksaker som den skulle tugga på och utförde sina behov när han kände för det
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Ouscazz

      • February 2009
      • 910

      #77
      Uppfostran, det går att tillrättavisa en papegoja och lära den vad den får och inte får göra. Rumsren, jag har hört att det går men vet inte hur man ska lyckas med det.. hade ju varit rätt skönt, det är ju inga undulatpluttar som kommer ut därbak ifrån.
      www.diskusforum.se
      www.loricariidae.se

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #78
        Ursprungligen postat av Ouscazz
        Uppfostran, det går att tillrättavisa en papegoja och lära den vad den får och inte får göra. Rumsren, jag har hört att det går men vet inte hur man ska lyckas med det.. hade ju varit rätt skönt, det är ju inga undulatpluttar som kommer ut därbak ifrån.
        Han brukade slå till den på näbben när det bet på fel saker,fick känslan att den styrde hela familjen faktiskt om den inte fick vad den ville så bet han alltid nånmen denna var inte en Ara det var nog nåt lite mindre och den var även vingklippt har jag för mig
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Ouscazz

          • February 2009
          • 910

          #79
          Dumt att slå på ett djur, skapar bara negativa energier som är svåra eller omöjliga att senare arbeta bort. Bättre att ta ett stadigt tag om näbben och ruska om väldigt milt, det funkar utmärkt.

          Om man inte är konsekvent i sin uppfostran tar en papegoja snabbt över familjen och gör sig själv till en renodlad huligan. Den testar hela tiden var gränserna går och om den kan flytta upp ett steg på rangskalan, det är ett livslångt arbete. Om en papegoja klättrar upp ett steg i hierarkin är det väldigt svårt att få den att klättra ned igen så det gäller att hålla den lägst i rang i familjen. Det kräver ständig passning men är ack så lätt om man bara är... konsekvent. Det handlar om några sekunders arbete varje dag, svårare än så behöver det inte vara.

          Vi gjorde hela det grundläggande arbetet igår och i förrgår. Det kostade som sagt var sargade händer efter ett stort antal hårda bett, men idag är det värt priset. Jag har just avslutat ett 15 minuter långt träningspass och Ozzy kliver nu obehindrat mellan mina händer utan att jag behöver locka med godis. Lite läskigt tycker han att det är men det beror helt och hållet på hans ganska dåliga motorik och koordinationsförmåga, han är ju trots allt fortfarande bara en väldigt ung pojke, nyss utflugen ur boet.
          www.diskusforum.se
          www.loricariidae.se

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #80
            Gå jako och amazoner är annars rätt lämpliga husdjur då det inte kräver flygvoljärer utan kan springa på golvet och klättra.

            Dock kan nog Jakos vara ganska tjuriga. De blir väldigt frälsta vid en ägare och kan vara rätt elak mot andra. Jag läste om en person som hade en grå Jakob och han hade åtminstone en gång sprungit längs golvet och upp längs benet på en nyinkommen gäst rykt bort knapparna på tröjn den personen hade. Allt på 10 sekunder
            Checking out...

            Kommentar

            • Ouscazz

              • February 2009
              • 910

              #81
              Ursprungligen postat av Dre
              Gå jako och amazoner är annars rätt lämpliga husdjur då det inte kräver flygvoljärer utan kan springa på golvet och klättra.
              Var har du fått det påståendet ifrån? Vilka kräver enligt dig flygvoljär och vilka gör det inte? De flesta/alla papegojor rör sig ganska lätt på golvet och är goda klättrare.

              Ursprungligen postat av Dre
              Dock kan nog Jakos vara ganska tjuriga. De blir väldigt frälsta vid en ägare och kan vara rätt elak mot andra. Jag läste om en person som hade en grå Jakob och han hade åtminstone en gång sprungit längs golvet och upp längs benet på en nyinkommen gäst rykt bort knapparna på tröjn den personen hade. Allt på 10 sekunder
              Oansvarig ägare som inte håller sin folkilskna goja i buren när det kommer gäster. Samma sak med vaktande hundar.

              Grå Jako är väl sisådär hyfsat sociala, Amazoner däremot är som regel väldigt tjuriga mot andra än den de har valt ut som favorit.
              www.diskusforum.se
              www.loricariidae.se

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #82
                Det jag skrev är taget ur en bok om papegojor och deras lämplighet som husdjur, det var iofs länge sedan jag läste den men men brukar (mig veterligen) rekommendera att ge papegojor med naturligt stort flygbehov tillgång till voljär. Gojjor med långs stjärtfjädrar är ett bra tips, de har just dessa långa fjädrar för att kunna manövrera i luften. Dvs de flyger mycket naturligt. Ser man på jako och amazoner så har de väldigt korta fjädrar och om man studerar dem villt så klättrar de mer än flyger, givetvis med marginal för tolkning. Många kakaduor och aror har långa fjädrar och flyger mer än andra. Givetvis klättrar även de och vice versa. Det är mer mängden av de olika som skiljer väldigt mycket.

                Exemplet med en jako med det beteendet var också ur samma bok.

                Jag blir lite sugen att leta rätt på den på vinden... Det är onekligen fantastiska djur.
                Checking out...

                Kommentar

                • Ouscazz

                  • February 2009
                  • 910

                  #83
                  Ursprungligen postat av Dre
                  Gojjor med långs stjärtfjädrar är ett bra tips, de har just dessa långa fjädrar för att kunna manövrera i luften. Dvs de flyger mycket naturligt.
                  Köper inte det påståendet, har aldrig sett en uggla eller annan mästerflygare med långa stjärtfjädrar. Den där boken har nog ett antal år på nacken va?
                  www.diskusforum.se
                  www.loricariidae.se

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #84
                    Ursprungligen postat av Ouscazz
                    Köper inte det påståendet, har aldrig sett en uggla eller annan mästerflygare med långa stjärtfjädrar. Den där boken har nog ett antal år på nacken va?
                    Jodå, just detta gäller. Alla skickliga flygare har ett rejält roder det tvekar jag inte att med säkerhet hävda.

                    Hur som hellst tvekar inte på att du kommer att skapa ett mycket bra hem åt denna fantastiska ara.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #85
                      Ursprungligen postat av drd
                      Jag får mardrömmar när jag tänker på en nakenkarro jag hehehehehe



                      Skojar bara snäckan

                      Hahaha!!! inte då!!

                      Har läst igenom tråden och jag kan bara sitta och gapa!! vilken otrolig goja ni har hittat!
                      Han verkar villig att lära annars hade det inte gått så fort

                      Rumsren kan faktiskt gojor bli. nu har jag bara en nymfkakadua att jämföra med. men men.
                      Min lille rambo som alltid satt på tröjan under min haka (så att hans huvud slog i hakan) och myste, han gillade att krypa in i mörka små vråer.
                      Hade på mej mysbyxor en dag och klättrade in i fickan och somnade

                      Jaja. denne lille rambo var i allafall rumsen. när han satt på mej och kände sej nödig så flög han helt enkellt till buren och droppade. ibland hoppade han bara ner på marken, gjorde sitt och sen upp på mej igen.
                      Aldrig att en skit hamnade på mej
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • surinam
                        • September 2007
                        • 673

                        #86
                        Intressant läsning här
                        Gå gärna in på Fågelhobby, där kan du hitta en lokalförening nära dig om du vill lära känna andra fågelintresserade

                        P.S jag är webmaster på sidan
                        1 st malkar
                        1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                        Kommentar

                        • Slingersvans
                          • April 2004
                          • 6

                          #87
                          Det var då en söt pippi ni fått hem.

                          Men jag måste bara säga att buren är alldeles för liten - en blågul ara ska ha en bur på minst 360x180x180 cm, enligt lag. De ska också vara minst två, såvida man inte är med dem jämt. Tro inte att man måste vara med dem "2-3 timmar om dagen" som så många säger, i det vilda är de aldrig ensamma, de är med sin partner och resten av flocken ständigt. De är mer sociala än vi och vill inte vara ensamma i en bur tjugo timmar om dygnet!
                          Såvida man inte kan vara med dem _jämt_, prata med dem på deras språk och göra allt med dem ska man ha minst två.

                          Låt pippin behålla vingarna. Vissa säger att papegojor behöver inte flyga för "de är klätterfåglar" - det är inte sant! Och just aror är de bästa flygarna av de stora papegojorna. De kan flyga miltals varje dag i det vilda och - precis som alla andra flygande fåglar - är hela deras väsen skapat för det. En fågel som inte får flyga är som en häst som aldrig får springa. Den kanske kan se ut att må bra på utsidan, men nog skulle den må mycket bättre om den fick springa/flyga?
                          Det är mycket viktigt både för den psykiska och fysiska hälsan, och för ungfåglar är flygandet också mycket viktigt för självförtroendet.

                          Läsvärda artiklar:
                          "Parrots and people - a relationship conflict" - http://www.avianwelfare.org/issues/a...s/conflict.htm
                          "Bör min papegojas vingar vara klippta?" - http://www.papegojprat.se/modules/sm....php?itemid=21
                          "Feathers, flight and parrot keeping" - http://www.indonesian-parrot-project...rary/pam2.html
                          "Handmatning" - http://www.papegojprat.se/modules/sm....php?itemid=36
                          "Vingklippning - är det verkligen för fåglarnas skull?" - http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2620813
                          (Den har jag skrivit )

                          Sedan kan man inte uppfostra papegojor som hundar - det är inte att drömma om. Jag har en Meyers papegoja (letar partner åt henne men det är inte lätt och jag har just fått hem en till fågel) och två gultofskakaduor, och har tidigare haft två nymfkakaduor, en dvärgpapegoja och tagit hand om ett tiotal undulater.
                          Det går INTE att lära dem att inte tugga på saker. En papegoja bryr sig inte för fem öre om hur värdefull en sak är för dig, är den av ett tuggvänligt material kommer den gå sönder. Det enda en stor goja inte kan ta sönder är riktigt tuff metall - jag vet en hyacintara som hade den starkaste buren på marknaden, men det gick inte att stänga in henne i den. Ville hon ut böjde hon upp gallren och tog sig ut. (Men då har hyacintaran den starkaste näbben av alla fåglar)

                          Det GÅR däremot att potträna en fågel att t.ex. skita på kommando, eller, hellre, i buren eller vid klätterträdet. Det har varnats om att lära dem skita på kommando då det hänt att fåglar mer eller mindre förstört insidan (de har väldigt klen byggnad) då de hållit sig i väntan på kommando, eller då de försökt klämma ut något som inte fanns där. Låt fågeln skita när den vill istället.

                          Kommer också att tänka på ett inlägg jag skrev i en tråd på Zoonen i somras, ang. en som eventuellt vill skaffa blågula aror. (Jag heter Sagagojan där)


                          Sedan finns det många som önskar sig en rolig, tam, tystlåten, gärna talande fågel som är lätt att lära tricks, som inte är aggressiv och som inte skräpar ned så mycket.
                          Det enda jag har att säga då är - köp inte en papegoja. Du kommer bli besviken och fågeln kommer hamna på Blocket.

                          Papegojslav till tre - fd. fiskägare men gav upp våren 2006 då mitt nyuppstartade kar totaldog efter att en ny liten firre introducerats.

                          Kommentar

                          • Ouscazz

                            • February 2009
                            • 910

                            #88
                            Ursprungligen postat av Slingersvans
                            .....
                            Du har läst många böcker va?
                            www.diskusforum.se
                            www.loricariidae.se

                            Kommentar

                            • Slingersvans
                              • April 2004
                              • 6

                              #89
                              Nja, papegojböcker (speciellt de svenska) innehåller bara gammal fakta som att en papegoja måste sitta ensam i en pytteliten bur, helst handmatad (i ännu äldre böcker står det nästan bara om viltfångade fåglar), annars får man inte en tam, talande fågel. Jag läser på internet istället, har gjort det i sju år nu och lärt mig en del. (Gillar framförallt Papegojprat.se och Mytoos.com, är/har varit medlem på många andra forum men på de allra flesta är det bara "gulligull" och inga seriösa diskussioner om viktiga ämnen)

                              Svenska papegojböcker är som sagt inte värt mer än brasved, och den amerikanska fågelhållningen hoppas jag att vi inte tar efter. (Vingklippning och handmatning nästan obligatorisk, parhållning extremt ovanligt utanför uppfödningssyften, hybridisering och förmänskligande till höger och vänster, och inte heller några bestämmelser om hur stora burar man ska ha - där är det helt ok att ha en ara på en meter i en bur som är nittio centimeter bred)
                              Papegojslav till tre - fd. fiskägare men gav upp våren 2006 då mitt nyuppstartade kar totaldog efter att en ny liten firre introducerats.

                              Kommentar

                              • Ouscazz

                                • February 2009
                                • 910

                                #90
                                Jag läser inte så mycket om djur, varken böcker eller på nätet. I synnerhet inte på nätet eftersom den mesta information man finner där är godtycklig, okontrollerad och dessvärre alltför sällan med verkligheten överensstämmande.

                                Nästan 40 års praktisk erfarenhet av djurhållning räcker för att jag ska kunna avgöra vad som är sunt eller inte för mina/våra djur.

                                Så, dina pekpinnar behövs inte i det här fallet..
                                www.diskusforum.se
                                www.loricariidae.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...