Ny familjemedlem..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #91
    Ursprungligen postat av Ouscazz
    Nästan 40 års praktisk erfarenhet av djurhållning räcker för att jag ska kunna avgöra vad som är sunt eller inte för mina/våra djur.

    Så, dina pekpinnar behövs inte i det här fallet..

    "Aaaaaaaaoch"
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #92
      Ursprungligen postat av Ouscazz
      Jag läser inte så mycket om djur, varken böcker eller på nätet. I synnerhet inte på nätet eftersom den mesta information man finner där är godtycklig, okontrollerad och dessvärre alltför sällan med verkligheten överensstämmande.

      Nästan 40 års praktisk erfarenhet av djurhållning räcker för att jag ska kunna avgöra vad som är sunt eller inte för mina/våra djur.

      Så, dina pekpinnar behövs inte i det här fallet..
      Håller med - har ju också 40 års erfarenhet så jag behöver inte heller lära mig något av någon annan. Ni borde alla vara överlyckliga över att få ta del av min fantastiska visdom

      Uppriktigt sagt så tycker jag snarare att verkligheten är precis tvärtom - ju mer man pysslar med djur, desto mer kommer man underfund med att man har kvar att lära.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ouscazz

        • February 2009
        • 910

        #93
        Jag läser din sarkasm Kjell.. du lägger ribban så "be my guest"!

        Självklart är det så att all djurhållning är ett ständigt lärande, en livslång utveckling och det är en del av tjusningen. Men, när någon med långt mindre erfarenhet av djurhållning citerar diverse artiklar om nya läror, regler och lagar som vederbörande har läst och samtidigt smäller pekpinnar på mina fingrar blir det lite konstigt.
        www.diskusforum.se
        www.loricariidae.se

        Kommentar

        • Slingersvans
          • April 2004
          • 6

          #94
          Det var då en trevlig attityd. Så du tror på allvar att ett vilt, mycket intelligent djur som en ara trivs i fångenskap, i en bur som den knappt kan sträcka ut vingarna i? Du kan ha hundra års erfarenhet, det spelar ingen roll om man inte har ett gott omdöme och inte är villig att lära sig nya saker.
          "Thinking outside the box" - har du hört det någon gång?
          Ska du inte stympa fågelns vingar, sätta fotring på den och bara mata honom med jordnötter också?

          Jag bryr mig om FÅGLARNA först och inte oss människor. Köper man en papegojunge bryr man sig om SIG SJÄLV i första hand, och bara sig själv. För för vems skull köper du papegojan? Din egen. Inte fågelns. Den fågeln kommer vara omplacerad om några år, och dess framtida syskon kommer möta samma öde. Kastas från hem till hem i över femtio år, i ett ovärdigt liv för ett så intelligent, frihetsberoende djur - och du har mage att snacka om "erfarenhet". Det spelar INGEN roll om man går runt med ögonbindel.

          Stackars fågel är allt jag kan säga, och stackars de som kommer efter honom, för det kommer det göra. Så länge vi fortsätter köpa papegojungar kommer bara fler komma in i ett liv som inte är värdigt. Vilda djur ska inte vara i fångenskap! De är INTE husdjur!
          Papegojslav till tre - fd. fiskägare men gav upp våren 2006 då mitt nyuppstartade kar totaldog efter att en ny liten firre introducerats.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #95
            Ursprungligen postat av Slingersvans
            Vilda djur ska inte vara i fångenskap! De är INTE husdjur!
            Konstig generell inställning. Det finns vildfångade djur som inte passar som husdjur, men det finns också odlade djur som inte passar.
            Dessutom finns det vildfångade djur som passar alldeles utmärkt som husdjur.

            Tycker som sagt att det är en lite konstig inställning som du har som generellt sågar hållandet av vildfångade djur. Om ett djur är lämpligt som husdjur eller inte måste ju vara avhängigt av artens specifika beteende.

            Förövrigt så har det ju nu i åtskilliga år varit förbud mot import av vildfångade fåglar till EU.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Ouscazz

              • February 2009
              • 910

              #96
              Ursprungligen postat av Slingersvans
              Det var då en trevlig attityd. Så du tror på allvar att ett vilt, mycket intelligent djur som en ara trivs i fångenskap, i en bur som den knappt kan sträcka ut vingarna i? Du kan ha hundra års erfarenhet, det spelar ingen roll om man inte har ett gott omdöme och inte är villig att lära sig nya saker.
              "Thinking outside the box" - har du hört det någon gång?
              Ska du inte stympa fågelns vingar, sätta fotring på den och bara mata honom med jordnötter också?

              Jag bryr mig om FÅGLARNA först och inte oss människor. Köper man en papegojunge bryr man sig om SIG SJÄLV i första hand, och bara sig själv. För för vems skull köper du papegojan? Din egen. Inte fågelns. Den fågeln kommer vara omplacerad om några år, och dess framtida syskon kommer möta samma öde. Kastas från hem till hem i över femtio år, i ett ovärdigt liv för ett så intelligent, frihetsberoende djur - och du har mage att snacka om "erfarenhet". Det spelar INGEN roll om man går runt med ögonbindel.

              Stackars fågel är allt jag kan säga, och stackars de som kommer efter honom, för det kommer det göra. Så länge vi fortsätter köpa papegojungar kommer bara fler komma in i ett liv som inte är värdigt. Vilda djur ska inte vara i fångenskap! De är INTE husdjur!

              Errhhmm... Jag ser nu väldigt tydligt att ditt första inlägg var en samling citat, precis som jag misstänkte. När det blev skarpt läge blev allt osammanhängande och bara skrik och skrän... vi kan fortsätta den här diskussionen när du har blivit vuxen.
              www.diskusforum.se
              www.loricariidae.se

              Kommentar

              • Ouscazz

                • February 2009
                • 910

                #97
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Konstig generell inställning. Det finns vildfångade djur som inte passar som husdjur, men det finns också odlade djur som inte passar.
                Dessutom finns det vildfångade djur som passar alldeles utmärkt som husdjur.

                Tycker som sagt att det är en lite konstig inställning som du har som generellt sågar hållandet av vildfångade djur. Om ett djur är lämpligt som husdjur eller inte måste ju vara avhängigt av artens specifika beteende.

                Förövrigt så har det ju nu i åtskilliga år varit förbud mot import av vildfångade fåglar till EU.
                Amen!
                www.diskusforum.se
                www.loricariidae.se

                Kommentar

                • Ouscazz

                  • February 2009
                  • 910

                  #98
                  I den här tråden tycker du..

                  Ursprungligen postat av Slingersvans
                  Köper man en papegojunge bryr man sig om SIG SJÄLV i första hand, och bara sig själv. För för vems skull köper du papegojan? Din egen. Inte fågelns. Den fågeln kommer vara omplacerad om några år, och dess framtida syskon kommer möta samma öde. Kastas från hem till hem i över femtio år, i ett ovärdigt liv för ett så intelligent, frihetsberoende djur
                  I en annan tråd skriver du glatt..

                  Ursprungligen postat av Slingersvans
                  Saga, Meyers papegoja, hona, sex år gammal (kläckt augusti 2003): http://www.zoonen.com/res/forum/2604421/p1030598.jpg
                  Kom hem till mig den 19/10-03.
                  Vem står med huvudet under armen nu?
                  www.diskusforum.se
                  www.loricariidae.se

                  Kommentar

                  • myslas
                    • February 2008
                    • 672

                    #99
                    Öhh, det blev en väldigt konstig diskussion nu. Angående Ouscazz lämplighet som papegojägare så känner jag inte honom men någon mer seriös djurhållare på det här forumet verkar inte finnas när man läser vad han och andra som träffat honom skriver.

                    Och att man skaffar en papegojunge för sin egen skull är det väl inte någon som sagt något annat om? Är det någon skillnad när man skaffar barn? Det är precis lika egoistiskt. Konstig förhållning till saker och ting måste jag säga.

                    Kommentar

                    • Ouscazz

                      • February 2009
                      • 910

                      Tack myslas!

                      Det är rätt kul att någon försöker smälla en annan djurhållare på fingrarna men själv har en så'n här sig-line --> fd. fiskägare men gav upp våren 2006 då mitt nyuppstartade kar totaldog efter att en ny liten firre introducerats.
                      Nog om detta, tror nog slingersvansen gör klokt i att hålla sig borta från den här tråden framöver..

                      -----------------------------------------------------------------------


                      Jag kan berätta att Ozzy nu är helt tam, det tog oss åtta dagar att nå dit. I morse kunde jag för första gången sträcka mig in och ta honom mot hans vilja utan att han visade dominant beteende vilket bevisar att han vet att jag inte vill honom något ont... han litar m.a.o. på mig som flockledare.
                      www.diskusforum.se
                      www.loricariidae.se

                      Kommentar

                      • NIC
                        • January 2008
                        • 5121

                        Ursprungligen postat av myslas
                        Öhh, det blev en väldigt konstig diskussion nu. Angående Ouscazz lämplighet som papegojägare så känner jag inte honom men någon mer seriös djurhållare på det här forumet verkar inte finnas när man läser vad han och andra som träffat honom skriver.
                        Om det nu verkligen behövs kan jag personligen intyga att Herr. Ouscazz inte verkar vara någon idiot som skaffar djur utan kunskap!

                        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                        Kommentar

                        • Ouscazz

                          • February 2009
                          • 910

                          Glömde bilden...
                          Bifogade filer
                          www.diskusforum.se
                          www.loricariidae.se

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Vad fin den är
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • drd
                              • March 2004
                              • 5586

                              Fasen jag får se till att åka o hälsa på dig snart Mats och kela lite med besten
                              Jag tycker han e så himskan söt ju så det gör inget om han nafsar
                              ________________________________________________

                              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av Ouscazz
                                Det är rätt kul att någon försöker smälla en annan djurhållare på fingrarna men själv har en så'n här sig-line --> fd. fiskägare men gav upp våren 2006 då mitt nyuppstartade kar totaldog efter att en ny liten firre introducerats.
                                Nog om detta, tror nog slingersvansen gör klokt i att hålla sig borta från den här tråden framöver...
                                Jamen lägg av nu va.
                                Alla har rätt att framföra sina åsikter och alla har rätt att kritisera dom. Om nu slingersvansen misslyckades med sitt akvarium så kan han ju ändå ha rätt i sin syn på aror.
                                Skall han bemötas så bemöt istället hans åsikter istället för personen ifråga - du låter som en politiker.

                                Min grundläggande syn är att det bästa vore om det blev ett förbud (eller åtminstone restriktioner) på att sälja djur som paroonhajar, red tailmalar, aror etc. Detta pga av att de är mycket svårskötta djur som och att det är ytterst få människor som har kunskap, pengar, utrymme och tid nog för att sköta djur som dessa. Visst - det finns några få människor som har dessa förutsättningar (har inte en susning om du har detta så denna åsikt är mer generell och absolut inte riktad mot dig) men de är försvinnande få så det är fel att basera lagstiftningen på dessa få. Kanske vore det istället bättre med ett restriktionssystem för denna typ av djur.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...