Vanvårdad Katt, Hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekmanjenny
    • July 2006
    • 342

    Vanvårdad Katt, Hjälp!!!

    Hej alla djurvänner och framförallt ni som älskar katter. Läs gärna detta...

    Jag och min familj delar balkong med grannfamiljen. Deras dörr står ofta öppen och så fort vi öppnar vår springer deras katt in till oss. Han sitter jämt utanför vår dörr. Vi har väl anat att han inte trivs hemma men inte vetat varför då vi inte varit inne så mycket hos grannarna. De är mest inne hos oss och letar efter sin katt. En morgon såg jag t o m att han fått sitta ute på balkongen hela natten (såg det eftersom både deras och vår dörr var stängd).

    Idag ringde grannarna till mig från flygplatsen. De hade panik för de skulle vara borta i två veckor och hade ingen som skötte katten. Men herregud! Hur kan man ringa från flygplatsen? Vi bor ju grannar, de kunde frågat tidigare. Nu har de eller snarare katten turen att åtminstone jag är hemma i två veckor. Vad skulle de annars gjort, de visste inte ens att jag skulle vara hemma? Det är ingen som har deras nycklar och det enda de gjort är att öppna balkongdörren. Jag tog direkt in katten Findus och gick in och tittade hur han hade det i lägenheten. Jag säger bara KATASTROF!!! Det var smutsigt överallt, kattlådan var smutsig och han hade inte ens rent vatten. Det enda de lämnat var en skål med lite kulor. Det fanns inte ens ordentlig kattmat i kylen, de sa att han bara äter kulor. Alltså jag förstår inte detta och jag är så upprörd.

    Nu är i alla fall Findus hos mig i två veckor och jag vill se till att han får de bästa två veckorna i sitt vuxna kattliv. Men jag har ingen erfarenhet. Jag vet att affärerna kryllar av kattmat men vad är bra kost? Vore så glad om ni kattvänner kunde hjälpa mig. Annars får jag väl ge honom Whiskas och sånt där vanligt som finns i butikerna. Men alla tips är välkomna.

    Sedan till det stora problemet. Vad gör man? Vart anmäler man sådana här fall? Jag vet inte om jag vågar anmäla, grannarna kommer bli galna, i alla fall om jag går bakom deras rygg. Tänker i alla fall ta ett seriöst snack med dem när de kommer hem och kanske kan jag ta över katten.

    Alla tips och kommentarer är i alla fall välkomna.

    Skickar med en liten bild på Findus. Han kanske inte är den vackraste av alla katter men han har det verkligen inte lätt. Är det förresten någon som känner till vad det kan vara för ras? Antar att det är en raskatt.

    Sommarhälsningar från Jenny
    Bifogade filer
    Så länge man lär sig, lever man!
    Ge blod, hela Sverige behöver det!
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Katter kan vara väldigt kräsna och kanske är det så att han endast äter torrfoder. Dock är det inte bra för något djur att äta en enformig kost, utan behöver en lite mer varierad kost. Jag tycker att ett bra foder är Nutri (tror jag det hette) som går att köpa hos väl sorterade djuraffärer. Kostar en del dock. Fodret finns i olika varianter för att passa just din katt. Innekatter behöver oftast även ges vitaminer. Finns att köpa i en vanlig ICA affär.

    Av att bedömma hur vida katten är misskött är en annan femma. Är den avmaskad som den ska? Gott hull? Pälsen tovig och glanslös? Perser (som jag anar kattens ras är) skall man även vara noga med ögonens renlighet och daglig pälsvård.

    Att prata med ägaren om kattens välmående är en smartare ide, än att anmäla dem i dags läget. Kanske ringde den som ev skulle tagit hand om katten om meddelade att han/hon inte kunde ta hand om kissen. Där av situationen. Det är inte kul med osämja när ni tom delar balkong!!

    Att ha katt inebär kostnader som i tex. kattsand, foder, veterinära besök, avmaskning, försäkring, kattleksaker m.m m.m

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #3
      Findus är en Perser.
      Det är helt ok att han bara äter torrfoder. Kolla vad han äter för sort i vanliga fall för det är bäddat för magproblem i fall du skulle byta till annat foder för fort.
      Sen tycker jag att du ska börja med att prata med grannarna innan du överväger att anmäla, du ska ju trots allt bo granne med dom sen också.

      Se till att det finns vatten och mat tillgängligt och att lådan förs ren nån gång om dgagen. Han skulle nog må gott av att bli borstad lite om han tillåter det.

      Lycka till!!
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • freakazoid
        • June 2006
        • 241

        #4
        GÖR ABSOLUT INGENTING! Det är inte din katt och du har ingen rätt att börja ta hand om den innan ägarna personligen ber om det! Låt katten vara.

        Kommentar

        • freakazoid
          • June 2006
          • 241

          #5
          Har du ens någon aning om varför det är så? Du kan ju inte döma dina grannar för vänvård av djur för att du har sett detta. Det är inget brott att ha ett smutsigt hem, eller en smutsig kattlåda. Vissa katter äter bara torrfoder, vilket räcker, då de flesta fabrikaten på marknaden är fullfoder. Vissa katter vägrar bara äta torrfoder. Sen att katten ser lite tilltufsad ut är ju lite synd. Persern är en så vacker katt om man tar hand om den. Men åter igen är det upp till ägaren att välja om man vill borsta katten varje dag, och bada den några gånder per år. Prata med dina granner vänligt innan du gör någonting förhastat.

          Kommentar

          • ekmanjenny
            • July 2006
            • 342

            #6
            Nej jag ska inte göra något. Jag blev bara väldigt upprörd hur de bara kunde lämna katten på det där sättet utan att ens prata med mig, då jag faktiskt träffade dem senast igår. Men det kan vara som någon av er sa att kattvakten avbokat i sista sekund, fast det var inget de nämnde. Jag tänker inte vidta några åtgärder alls mer än att jag tar hand om den medan de är borta. Jag visste inte att torrfoder kunde vara komplett kattmatfoder. Jag är bara van vid hur vi jobbat med våra djur genom åren (dock aldrig katt), nu jobbar vi även för att fiskarna ska få komplett foder. Aldrig skulle jag heller åka någonstans utan att försäkra mig om att djuret omhändertas ordentligt. Men det är inte min business hur de sköter sin katt. Tycker bara väldigt illa om att se djur misskötas.
            Så länge man lär sig, lever man!
            Ge blod, hela Sverige behöver det!

            Kommentar

            • freakazoid
              • June 2006
              • 241

              #7
              Ursprungligen postat av ekmanjenny
              Nej jag ska inte göra något. Jag blev bara väldigt upprörd hur de bara kunde lämna katten på det där sättet utan att ens prata med mig, då jag faktiskt träffade dem senast igår. Men det kan vara som någon av er sa att kattvakten avbokat i sista sekund, fast det var inget de nämnde. Jag tänker inte vidta några åtgärder alls mer än att jag tar hand om den medan de är borta. Jag visste inte att torrfoder kunde vara komplett kattmatfoder. Jag är bara van vid hur vi jobbat med våra djur genom åren (dock aldrig katt), nu jobbar vi även för att fiskarna ska få komplett foder. Aldrig skulle jag heller åka någonstans utan att försäkra mig om att djuret omhändertas ordentligt. Men det är inte min business hur de sköter sin katt. Tycker bara väldigt illa om att se djur misskötas.
              Jag kan hålla med om att det var riktigt klantigt av dina grannar att bara lämna katten sådär och be dig ta hand om katten utan någon förvarning.

              Torrfoder, ex Eukanuba, Royal Canin, Hills m.fl är s.k fullfoder, och innehåller allting en katt behöver. Sen kan man gärna variera maten med ex lite våtfoder eller "riktig" mat som vi själva äter. Men det är självklart upp till katten vad den vill äta.

              Jag tycker att det är rent ut sagt förjävligt med djuragäre som uppenbarligen inte verkar bry sig så värst mycket om djurets välmående, men det är inte mitt problem och jag vill inte lägga mig andra personer skötande av sina husdjur.

              Kommentar

              • ekmanjenny
                • July 2006
                • 342

                #8
                Nej jag håller med om att man inte bör lägga sig i alltför mycket. Men Findus kommer till oss hela tiden. Han sitter ju som sagt jämt utanför vår dörr. Det måste ju finnas en anledning till det. Sedan är han framme och spinner när han är med bara oss men så fort grannarna kommer så springer han och gömmer sig. Tyvärr blir det mer och mer mitt problem eftersom man umgås med katten ofta. Men jag får prata med dem lugnt och sansat då de kommer tillbaka. Jag tycker att man kan köpa ett gossedjur om man inte kan sköta ett djur ordentligt. Gossedjur är mjuka, söta och behöver ingen direkt omvårdnad.
                Så länge man lär sig, lever man!
                Ge blod, hela Sverige behöver det!

                Kommentar

                • freakazoid
                  • June 2006
                  • 241

                  #9
                  Ursprungligen postat av ekmanjenny
                  Nej jag håller med om att man inte bör lägga sig i alltför mycket. Men Findus kommer till oss hela tiden. Han sitter ju som sagt jämt utanför vår dörr. Det måste ju finnas en anledning till det. Sedan är han framme och spinner när han är med bara oss men så fort grannarna kommer så springer han och gömmer sig. Tyvärr blir det mer och mer mitt problem eftersom man umgås med katten ofta. Men jag får prata med dem lugnt och sansat då de kommer tillbaka. Jag tycker att man kan köpa ett gossedjur om man inte kan sköta ett djur ordentligt. Gossedjur är mjuka, söta och behöver ingen direkt omvårdnad.
                  Katter är av naturen mycket intelligenta och återvänder till platser där de trivs, vilket verkar gälla i ditt fall. Varför den håller sig undan dina grannar vet jag inte, och jag vill inte heller spekulera. Men prata med dina grannar om detta, och om de vill prata om detta kan du ge dem lite goda råd om hur de ska sköta katten på bästa sätt.

                  Kommentar

                  • ekmanjenny
                    • July 2006
                    • 342

                    #10
                    Ja man kan faktiskt inte rädda hela världens husdjur och tro att alla ska behandla dem som man själv vill att de ska behandlas. Det är som sagt inte min katt och det är som du säger dumt att spekulera i hur det kan tänkas vara hemma hos grannarna förutom att jag ser att det inte är städat... alls. Han trivs hos oss och ingen störs egentligen av att han kommer till oss. Så det får väl fortsätta vara så. Det är lite mysigt för han är jättekelig. Ja förutom att han lägger sig på tangentbordet så är han okej!!!
                    Så länge man lär sig, lever man!
                    Ge blod, hela Sverige behöver det!

                    Kommentar

                    • mapleleaf
                      • June 2006
                      • 28

                      #11
                      De där perser-katterna kräver en hel del omsorg ,man bör borsta pälsen dagligen och skulle jag vara i dina kläder och med grannar som "räknar" med att du ska vara kattvakt så skulle jag lämna katten till ett katthem eller kontakta en kattklubb eller dyligt ,för perserkatter är både dyra och eftertraktade och kan få ett betydligt bättre hem någon annanstans.

                      Kommentar

                      • ekmanjenny
                        • July 2006
                        • 342

                        #12
                        jo jag vet att katten kan få ett bättre hem. men jag kan tyvärr inte gå bakom grannarnas rygg även om jag gärna vill. när han är hos mig så tar jag hand om honom ordentligt. Sedan vet jag ju inte hur han sköts när han inte är hos mig men som sagt det är inte min katt. däremot vet de hur jag känner för djur och hur noga jag är så de kommer troligen inte tycka det är konstigt om jag anmärker något då de kommer hem. alltså findus kattlåda var inte en fröjd för ögat och jag tror inte de bytt vatten i hans skål på någon vecka eller så. usch!
                        Så länge man lär sig, lever man!
                        Ge blod, hela Sverige behöver det!

                        Kommentar

                        • Fiddan
                          • June 2006
                          • 885

                          #13
                          Det låter ju som att katten skulle kunna haft det bättre..

                          Det jag har lärt mig om katter eller om min tjockis jag har här hemma är att allt är på hans villkor jag tror inte katter överlag stannar hos kvar hos sina hussar och mattar om de inte trivs. Grann katterna här hemma brukar alltid springa in hoss oss nu på sommaren fast det är de yngre katterna som är mest nyfikna.

                          När det gäller kattmaten så köp samma som han har hemma eller testa och köp några sorter och låt honom välja. vår katt har i hela sitt 16 åriga liv fått burk mat, och räkor. eller rättaresagt han äter inget annat får han inte det som han vill demontrerar han genom att slå i dörrarna gå in och ut genom huset med 15mins mellanrum (han hoppar på handtagen och klarar tillochmed få upp ytterdörren från utsidan när den är olåst) så det går inte att inte vara honom tillags..
                          skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Det kannske är ett litet dolt meddelande från dina grannar att de vill att du ska erbjuda dig att adoptera Findus? Det är kanske den vägen du ska ta och fråga om du får ta över honom, och då vet du ju hur han får det.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Att köpa samma mat som han har nu är bra. Tvärbyter man kan magen krångla. Att ta honom till ett katthem kan man ju absolut inte göra eftersom det inte är ens egen katt. Även om det låter som han verkligen missköts stackaren. Måste vara jobbigt att se hur dom inte bryr sig.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...