Vanvårdad Katt, Hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freakazoid
    • June 2006
    • 241

    #31
    Ursprungligen postat av ekmanjenny
    Men jag ska läsa lite mer om att ha katt. Måste försöka fixa till hans päls. Sedan vill jag egentligen gå till veterinären med honom för han verkar ha problem med ögonen. Men jag har inte direkt råd att bekosta detta själv så jag väntar tills de kommer tillbaka.

    Tack för alla tips! Vad hade jag gjort utan alla er
    Veterinärbesök tror jag att du kan strunta i. Vissa perserkatter föds med så pass "tillplattade" ansikten att de får problem med nysningar och rinnande ögon.

    Kommentar

    • freakazoid
      • June 2006
      • 241

      #32
      Ursprungligen postat av ekmanjenny
      Kattschampoo, ja jag får helt enkelt leta. Ska börja med att borsta igenom hans päls för han gillar t o m att bli borstad. Sedan lämnar han inte mig ur sikte. Han är som en dresserad hund som går fot.
      Använd gärna ett milt schampo, sk "kitten/puppy" eftersom du inte vet hur pass känslig päls och hud katten har. Använd en karda för att borsta honom, och om katten har mycket trassel i pälsen får du nog klippa bort det.

      Kommentar

      • TinaW
        • December 2005
        • 194

        #33
        Det är klart att det i första hand är ägarnas problem, men om dom nu inte bryr sig, så hade jag nog känt att det hade varit mitt problem! Man kan inte bara "skita i " saken om man ser att nåt djur lider! Det är samma sak som att du skiter i om nån blir nerslagen... det är ju inte "ditt problem"! Varför skulle det vara annorlunda med djur?
        Givetvis har man rätt att lägga sig i hur andra sköter sina djur... man kan börja med att fråga (på ett fint sätt) om dom bryr sig om katten. Det gör dom säkert, för i många fall handlar det bara om okunskap. Om det är en rasren "perser" brukar dom kosta lite mer och i regel (ingen regel utan undantag!) vara försäkrade innekatter. Många kattägare har den uppfattningen att en katt "klarar sig alltid"!
        Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
        Sov gott min Bina älskling
        Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

        Kommentar

        • freakazoid
          • June 2006
          • 241

          #34
          Ursprungligen postat av TinaW
          Det är klart att det i första hand är ägarnas problem, men om dom nu inte bryr sig, så hade jag nog känt att det hade varit mitt problem! Man kan inte bara "skita i " saken om man ser att nåt djur lider! Det är samma sak som att du skiter i om nån blir nerslagen... det är ju inte "ditt problem"! Varför skulle det vara annorlunda med djur?
          Givetvis har man rätt att lägga sig i hur andra sköter sina djur... man kan börja med att fråga (på ett fint sätt) om dom bryr sig om katten. Det gör dom säkert, för i många fall handlar det bara om okunskap. Om det är en rasren "perser" brukar dom kosta lite mer och i regel (ingen regel utan undantag!) vara försäkrade innekatter. Många kattägare har den uppfattningen att en katt "klarar sig alltid"!
          Jag skiter i om någon blir lite "tilltufsad", precis som jag skiter i att en ägare inte sköter sitt husdjur. Om däremot ägaren av djuret ber mig om hjälp, eller personen som blir illa behandlad skriker efter hjälp, så är det klart som fan att jag hjälper till. Du har ingen som helst rätt i lagen att lägga dig i andras personliga angelägenheter. Däremot kan du fråga djurets ägare om denne vill ha hjälp med diverse saker.
          Senast redigerad av freakazoid; 28 July 2006, 18:51.

          Kommentar

          • freakazoid
            • June 2006
            • 241

            #35
            Men om däremot ägaren skulle slå eller sparka sin katt, skulle det inte krävas mycket för att min stubin skulle ryka...

            Kommentar

            • TinaW
              • December 2005
              • 194

              #36
              Nu vill jag inte göra detta till en åldersfråga... men jag tror att din inställning till stor del beror på din ålder! När jag var yngre "sket" jag också i det mesta som inte handlade om min familj...
              Personliga angelägenheter... Du menar alltså att om nån misshandlar sitt djur eller blir nedslagen, våldtagen eller mördad och inte ropar på hjälp, så "skiter" du i det?! Lite konstig inställning... men det är kanske jag som börjar bli gammal?!! Det verkar som samhället idag, delar din uppfattning så det är väl jag som har fel...

              PS Du hann svara på en del av min fråga innan jag hann "posta" den...
              Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
              Sov gott min Bina älskling
              Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

              Kommentar

              • freakazoid
                • June 2006
                • 241

                #37
                Ursprungligen postat av TinaW
                Nu vill jag inte göra detta till en åldersfråga... men jag tror att din inställning till stor del beror på din ålder! När jag var yngre "sket" jag också i det mesta som inte handlade om min familj...
                Personliga angelägenheter... Du menar alltså att om nån misshandlar sitt djur eller blir nedslagen, våldtagen eller mördad och inte ropar på hjälp, så "skiter" du i det?! Lite konstig inställning... men det är kanske jag som börjar bli gammal?!! Det verkar som samhället idag, delar din uppfattning så det är väl jag som har fel...

                PS Du hann svara på en del av min fråga innan jag hann "posta" den...
                Fin jämförelse! Liiite skillnad på en tilltufsad katt och en våldtäkt? Eller?

                Kommentar

                • freakazoid
                  • June 2006
                  • 241

                  #38
                  Om vi jämför med människor så kanske ni förstår vad jag menar? Om en mamma kommer in med sitt barn som har tovigt hår, lite utslitna kläder, och ser lite hängig ut, så är det INTE mitt problem. Jag vill inte lägga mig i hur denna mamma sköter sitt barn, och det har jag ingen som helst rätt att göra. Om jag däremot ser att denna mamma slår till sitt barn - Ja, då jävlar GÖR jag det till mitt problem!

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #39
                    För att göra denna diskution kort. Jenny får helt enkelt prata med kattens ägare hurvida man väljer att behandla detta ärende vidare.

                    Vad det gäller om att bry sig i hurvida någon, oavsett människa eller djur, blir behandlade så tror jag att alla bryr sig på olika sätt. Om jag skulle gå ut och rädda alla misskötta djur i Västmanland skulle jag snart få öppna ett zoo. Inget elakt menat, men tyvärr kan man inte rädda alla djuren på denna planet.

                    //Camilla
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • TinaW
                      • December 2005
                      • 194

                      #40
                      Jag inser också att man/jag inte kan rädda alla djur i världen...men jag skulle heller aldrig kunna "skita i" om någon "tuffsade till" sin katt!
                      Nu handlar det ju inte om "djurplågeri" i det här fallet... det var bara ett "sidospår" av just den här frågan...
                      Det finns många som går genom livet med skygglappar!
                      Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                      Sov gott min Bina älskling
                      Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                      Kommentar

                      • ekmanjenny
                        • July 2006
                        • 342

                        #41
                        Nej man kan sanneligen inte rädda alla djur på denna planet om man så jobbade heltid med det. Däremot kan man försöka göra det bästa av de djur som är nära. Delar man balkong med en granne vars katt är hos en minst 80 % av sin tid så tror jag nog man har rätt att lägga sig i. Framförallt när man själv är ansvarig för den i 2 veckor. Men man måste ju tänka på allas intressen. Så detta fall tänker jag sköta snyggt.Tänker på bästa möjliga sätt se till att det går bra för Findus.

                        Någon som vet varför det rinner ur Findus ögon? Är det normalt att hans ögon är stängda ofta? Jag menar alltså inte att han sover utan han sitter och blundar mest hela tiden.
                        Så länge man lär sig, lever man!
                        Ge blod, hela Sverige behöver det!

                        Kommentar

                        • lenis3
                          • June 2004
                          • 2254

                          #42
                          hej
                          försök få tag på djurskyddet på kommunen, där kan man göra en anonym anmälan mot ägaren, och kommunen har skydlighet att följa upp varje anmälan. Om du ger ditt namn är det tydligen bättre, ger mer tyngd till anmälan har jag för mig. Om kissens ögon är stänga såå ofta lär han ju ha problem, kanske har han ont i ögonen eller så.
                          Mitt råd är alltså att prata med kommunen och därefter borde de kunna slussa dig vidare till rätt person.
                          Lena-Maria
                          Min zoon
                          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                          Kommentar

                          • C.Ciklid
                            • February 2005
                            • 12055

                            #43
                            Ursprungligen postat av ekmanjenny
                            Någon som vet varför det rinner ur Findus ögon? Är det normalt att hans ögon är stängda ofta? Jag menar alltså inte att han sover utan han sitter och blundar mest hela tiden.
                            Perser har ofta problem med ögon och bihålorna. Om ögonen är variga osv kan han ha en ögoninflamation. Bör då låta en veterinär titta på det.

                            //Camilla
                            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                            Kommentar

                            • freakazoid
                              • June 2006
                              • 241

                              #44
                              Ursprungligen postat av ekmanjenny
                              Någon som vet varför det rinner ur Findus ögon? Är det normalt att hans ögon är stängda ofta? Jag menar alltså inte att han sover utan han sitter och blundar mest hela tiden.
                              Läs mitt tidigare inlägg.

                              Kommentar

                              • freakazoid
                                • June 2006
                                • 241

                                #45
                                Glöm det. C Ciklid hade redan svarat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...