Vanvårdad Katt, Hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekmanjenny
    • July 2006
    • 342

    #46
    Uppdatering på Findus fronten!

    Findus är numera en nybadad, kattschamponerad katt utan tovor. Det tog ett tag men nu är han jättefin. Jag lyckades få bort det svarta runt hans ögon också och nu öppnar han faktiskt ögonen. Helt otroligt. Har inte ens använt något läkemedel eller ny kost. Skickar kort sedan när Findus har torkat!
    Så länge man lär sig, lever man!
    Ge blod, hela Sverige behöver det!

    Kommentar

    • freakazoid
      • June 2006
      • 241

      #47
      Ursprungligen postat av ekmanjenny
      Findus är numera en nybadad, kattschamponerad katt utan tovor. Det tog ett tag men nu är han jättefin. Jag lyckades få bort det svarta runt hans ögon också och nu öppnar han faktiskt ögonen. Helt otroligt. Har inte ens använt något läkemedel eller ny kost. Skickar kort sedan när Findus har torkat!
      Vilken typ av schampo använde du?

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #48
        HUR lyckades du bada honom????

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #49
          Det där låter som ett av alla de fall man ser på djurpolisprogrammen på Animal Planet (Animal Cops Houston, Miami Animal Police, Animal Precinct), där inspektörerna får larm om djur som vanvårdas, åker dit, ger ägarna en eller flera varningar beroende på hur illa det är, och om ägarna inte förbättrar djurens situation omhändertar de dem, och försöker hitta nya hem åt dem, om djuren är tillräckligt friska för att klara sig.

          Det sjuka är, varför köpa en dyr och svårskött raskatt när man uppenbarligen inte vill ta hand om den? Förmodligen upptäckte de att en perser kräver en hel del skötsel, och tröttnade. Men att ge den ett nytt hem går visst inte

          Se´n drar nog raskatter, förmodligen perser oftast, till sig folk som inte bryr sig om djur, utan ser katten som en statuspryl, en fluffig prydnadssak som ska ligga i soffan och se exklusiv ut. Så´na människor dras nog just också till raser som ser udda ut, och har en rasstandard som inte är till gagn för djuret direkt, för de bryr sig inte om hur katten mår. Perser har en päls som tovar ihop sig om den inte sköts, och för platt ansikte, som kan ge den problem att äta och andas, och tårkanalerna är ofta hoptryckta så ögonen rinner. Så´na katter kräver mycket skötsel, men är en av de raser som nog ibland hamnar hos folk som bara vill ha en levande plyschkudde. Förr hade persern inte alls lika platt ansikte, och den skulle gagnas rejält av en tillbakagång till den rasstandarden. Åt andra hållet har vi fotomodellssmala siameser, som inte heller såg så extrema ut från början.

          Tack och lov är nog den sortens djurägare i minoritet, de flesta ägare av t.ex perser är med all säkerhet djurvänner som bryr sig om sina djur. Men dina grannar tillhör nog inte den kategorin tyvärr, att de reser bort, och lämnar katten utan rent vatten, och smutsig kattlåda, och utan att i förväg ha ordnat med kattvakt, tyder på att de inte bryr sig särskilt mycket om Findus.
          Senast redigerad av Shepard; 31 July 2006, 19:16.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Scalara
            • June 2006
            • 415

            #50
            Ursprungligen postat av freakazoid
            Du har absolut INGEN som helst rätt att lägga dig i dina grannarns skötande av sina egna djur. Katten räknad som deras egendom.
            Det var värst vad du är aggressiv. Jag vet väl för sjutton att Findus är deras egendom!!! Om du läste noga vad jag skrev, så stod det inget om att gå in och klanka ner på ägarna, eller att lägga sig i på ett otrevligt sätt. Jag menade bara att JAG TYCKER att man självklart ska man REAGERA i en sådan här situation, inte bara låta det rinna ut i sanden. Man kan tex prata med ägarna till det vanvårdade djuret i fråga, inte vara dryg eller hoppa på dem, utan bara försöka luska lite mer och kanske föreslå annan skötsel, eller något. Findus är ju uppenbarligen (efter beskrivning samt foto) vanvårdad, så det är ju inget som är löst ryckt ur luften. Kanske vet hans ägare inte hur man sköter ett djur och då kan man ge råd, även om jag i detta fall tycker att han skulle få det bättre hos jenny.

            Scalara
            Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

            "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

            Kommentar

            • Scalara
              • June 2006
              • 415

              #51
              Ursprungligen postat av ekmanjenny
              Findus är numera en nybadad, kattschamponerad katt utan tovor. Det tog ett tag men nu är han jättefin. Jag lyckades få bort det svarta runt hans ögon också och nu öppnar han faktiskt ögonen. Helt otroligt. Har inte ens använt något läkemedel eller ny kost. Skickar kort sedan när Findus har torkat!
              Way to go! Är imponerad att du lyckades bada honom, det är inte lätt med en perser, och när du aldrig gjort det förut, shysst! Jaså han var igenkletad runt ögonen? Ja hans ägare har väl aldrig gjort rent där! Hur såg han ut i öronen? Svart där också säkert. Usch, fy sjutton för folk som behandlar sitt djur på det viset!
              Såg att du vid detta laget fått en hel del tips, om både mat, vård, osv...och en bra länk att läsa mer i. Klarar du dig nu?
              Hoppas att allt löser sig. Jag håller tummarna för dig och Findus!

              MVH: Scalara
              Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

              "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

              Kommentar

              • ekmanjenny
                • July 2006
                • 342

                #52
                Ursprungligen postat av Scalara
                Way to go! Är imponerad att du lyckades bada honom, det är inte lätt med en perser, och när du aldrig gjort det förut, shysst! Jaså han var igenkletad runt ögonen? Ja hans ägare har väl aldrig gjort rent där! Hur såg han ut i öronen? Svart där också säkert. Usch, fy sjutton för folk som behandlar sitt djur på det viset!
                Såg att du vid detta laget fått en hel del tips, om både mat, vård, osv...och en bra länk att läsa mer i. Klarar du dig nu?
                Hoppas att allt löser sig. Jag håller tummarna för dig och Findus!

                MVH: Scalara
                Det var sanneligen inte lätt att bada honom men vi har ett ganska litet badrum och jag låste dörren så han hade liksom ingenstans att ta vägen. Vad gäller kletet runt ögonen så är det brunt. Jag försökte ta bort det i samma veva som jag tvättade honom. Det ser faktiskt bättre ut nu. Tycker han verkar vara en lite gladare katt nu. Det går säkert bra nu men sedan kommer jag inte vilja lämna tillbaka honom . Vi får se vad som händer när ägarna kommer tillbaka.
                Så länge man lär sig, lever man!
                Ge blod, hela Sverige behöver det!

                Kommentar

                • freakazoid
                  • June 2006
                  • 241

                  #53
                  Schysst av dig Jenny.

                  Kommentar

                  • ekmanjenny
                    • July 2006
                    • 342

                    #54
                    Findus hälsar till alla. Han ligger nämligen på tangentbordet jämt då jag sitter vid datorn. Vet inte vad han försöker säga men jag tror det är att han hälsar till alla er.
                    Så länge man lär sig, lever man!
                    Ge blod, hela Sverige behöver det!

                    Kommentar

                    • freakazoid
                      • June 2006
                      • 241

                      #55
                      Ursprungligen postat av ekmanjenny
                      Findus hälsar till alla. Han ligger nämligen på tangentbordet jämt då jag sitter vid datorn. Vet inte vad han försöker säga men jag tror det är att han hälsar till alla er.
                      Hahaha. Typisk perser...

                      Kommentar

                      • ekmanjenny
                        • July 2006
                        • 342

                        #56
                        ja jag bad honom skriva vad han ville men han har lite svårt med fingersättningen men han är glad för alla som givit goda råd och så. han trivs lite bättre med livet numera.
                        Så länge man lär sig, lever man!
                        Ge blod, hela Sverige behöver det!

                        Kommentar

                        • Scalara
                          • June 2006
                          • 415

                          #57
                          Ursprungligen postat av ekmanjenny
                          ja jag bad honom skriva vad han ville men han har lite svårt med fingersättningen men han är glad för alla som givit goda råd och så. han trivs lite bättre med livet numera.
                          Skönt att höra

                          Lycka till!

                          MVH: Scalara
                          Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

                          "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

                          Kommentar

                          • dreas
                            • August 2005
                            • 264

                            #58
                            Hej Jenny!

                            Som kattägare till 2 fluffmonster vill vi bara ge dig en eloge för att du har tagit om hand om katten, vi kan garantera dig att den mår bättre hemma hos dig än hos grannen.
                            Katter betraktas ofta som slit och släng djur, vilket känns himmla trist då det är ett fint djur med en väldigt individualiserat beteende. Det finns inte två katter som är varandra lika. Vi älskar våra små och lägger ner ganska mycket pengar på bra foder, veterinärvård och leksaker...

                            Så på Findus vägar tackar vi och våra kisar dig för en bra insats och vi håller våra tummar att du får fortsatt vårdnad om Findus... alla som klarar av att bada en katt och får fortsatt förtroende av katten är en naturlig kattkompis..

                            Lycka till!

                            Andreas, Malin, Hootie & Zoya

                            Kommentar

                            • Scalara
                              • June 2006
                              • 415

                              #59
                              Ursprungligen postat av dreas
                              Hej Jenny!

                              Som kattägare till 2 fluffmonster vill vi bara ge dig en eloge för att du har tagit om hand om katten, vi kan garantera dig att den mår bättre hemma hos dig än hos grannen.
                              Katter betraktas ofta som slit och släng djur, vilket känns himmla trist då det är ett fint djur med en väldigt individualiserat beteende. Det finns inte två katter som är varandra lika. Vi älskar våra små och lägger ner ganska mycket pengar på bra foder, veterinärvård och leksaker...

                              Så på Findus vägar tackar vi och våra kisar dig för en bra insats och vi håller våra tummar att du får fortsatt vårdnad om Findus... alla som klarar av att bada en katt och får fortsatt förtroende av katten är en naturlig kattkompis..

                              Lycka till!

                              Andreas, Malin, Hootie & Zoya
                              Exakt min åsikt! Om en katt själv adopterar en människa så har han redan visat att hon är värdig att ta hand om honom! Jag håller oxå tummarna för att Findus får stanna hos Jenny.

                              MVH: Scalara
                              Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

                              "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

                              Kommentar

                              • fifi
                                • August 2006
                                • 695

                                #60
                                Hej Jenny,

                                har läst lite om detta, blev väldigt intresserad av Findus; har en perser själv och jag kan inte förstå att man kan vara så grym mot djur överhuvudtaget. Min kille ligger bakom min rygg just nu och gottar sig, ren om ögonen, i öronen, kammad och i fin kondition - precis som en perser ska vara.

                                Säger det att tala med grannarna, försök få dem att fatta - man behandlar inte en perser så, och jag hoppas det går bra. Om det skiter sig ordentligt så kan Findus få ett livslångt hem hos mig med kompis och allt.

                                Ta hand om dig
                                mvh
                                Fifi
                                mvh
                                Fifi

                                I'm so cute, I poop rainbows.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...