Vanvårdad Katt, Hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekmanjenny
    • July 2006
    • 342

    #16
    Jo det är ju jobbigt att se hur de inte bryr sig. Jag visste inte hur allvarligt det var och med hela historien igår så blev jag bara så arg. Förstår de inte att det är ett liv de har att göra med.

    Jag vet att vid ett tillfälle hade de rakat Findus. De har nämligen tre barn som tyckte det var kul att han såg ut som ett lejon. Då hade de skalat all päls på hela kroppen och bara lämnat ett runt och burrigt huvud. Sedan en liten toffs på svansen och tassarna. Stackarn gick och gömde sig hela tiden. Katter kan väl också skämmas och känna sig obekväma om saker och ting inte står rätt till eller?

    Eftersom vi delar balkong och så så tänker jag fråga sedan om jag får vara med och sköta Findus lite sen. Kan ju skylla på att jag hunnit fästa mig så mycket vid katten. Det kanske grannarna t o m tycker är skönt. Det enda jag begär är att han ska få en ren kattlåda, rent vatten, okej mat och en fin päls. Om de inte orkar sköta honom så kan jag hjälpa till helt enkelt.

    Ska inte koppla in någon annan! Men när jag flyttar om ca ett halvår så kanske jag får ta med mig katten. Vem vet?
    Så länge man lär sig, lever man!
    Ge blod, hela Sverige behöver det!

    Kommentar

    • Scalara
      • June 2006
      • 415

      #17
      Ursprungligen postat av freakazoid
      GÖR ABSOLUT INGENTING! Det är inte din katt och du har ingen rätt att börja ta hand om den innan ägarna personligen ber om det! Låt katten vara.
      Jag tycker personligen att man har rätt att lägga sig i, om man ser att ett djur inte mår bra. Bara detta att vattenskålen inte var bytt på en vecka, och att kattlådan var så skitig är ett tecken på vanvård. Dessutom ser inte Findus ut som en välmående perser, han skulle behöva ett bad och borstning (lite försiktigt), och kanske kloklippning tom...
      Detta är såklart inte något man kan börja greja med innan man frågat ägarna men frågan är om inte de vill bli av med sin katt? De verkar uppenbarligen inte bry sig ett skit! Dessutom hade de frågat om ekmanjenny kunde vara kattvakt. Hur kan du då skriva att hon ska låta katten vara?

      Scalara
      Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

      "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

      Kommentar

      • Scalara
        • June 2006
        • 415

        #18
        Ursprungligen postat av ekmanjenny
        Jo det är ju jobbigt att se hur de inte bryr sig. Jag visste inte hur allvarligt det var och med hela historien igår så blev jag bara så arg. Förstår de inte att det är ett liv de har att göra med.

        Jag vet att vid ett tillfälle hade de rakat Findus. De har nämligen tre barn som tyckte det var kul att han såg ut som ett lejon. Då hade de skalat all päls på hela kroppen och bara lämnat ett runt och burrigt huvud. Sedan en liten toffs på svansen och tassarna. Stackarn gick och gömde sig hela tiden. Katter kan väl också skämmas och känna sig obekväma om saker och ting inte står rätt till eller?

        Eftersom vi delar balkong och så så tänker jag fråga sedan om jag får vara med och sköta Findus lite sen. Kan ju skylla på att jag hunnit fästa mig så mycket vid katten. Det kanske grannarna t o m tycker är skönt. Det enda jag begär är att han ska få en ren kattlåda, rent vatten, okej mat och en fin päls. Om de inte orkar sköta honom så kan jag hjälpa till helt enkelt.

        Ska inte koppla in någon annan! Men när jag flyttar om ca ett halvår så kanske jag får ta med mig katten. Vem vet?
        Usch vad arg jag blir! Det är ju inte klokt hur vissa människor beter sig! Visst kan man tycka att folk ska få sköta sina djur på sitt sätt, men i detta fall har man rätt att lägga sig i! Det är dock väldigt bra att du tänker sköta det snyggt Jenny, vore bara dumt att koppla in någon myndighet i detta fall. Kör på det som du skriver, be att få vara med och sköta Findus, och kanske får du helt enkelt ta med honom när du flyttar sedan! Du är en ängel! Tänk, om alla reagerade på detta vis, då skulle det inte finnas några fall av vanvård av djur i Sverige! Keep up the good job! Förresten så tror jag redan att Findus har adopterat dig, så det är bara att hoppas att du får adoptera honom sedan också!

        Skriv gärna hur det går framöver! Samt om du har ytterligare frågor om hur du ska sköta honom.

        MVH: Scalara
        Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

        "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

        Kommentar

        • ekmanjenny
          • July 2006
          • 342

          #19
          Kan jag ge katten ett bad? För jag känner också att han skulle må bra av det. Jag har bara haft hund i mina dagar och vet väl mycket väl hur man rengör sin hund. Men är det krångligt att bada en perser? Jag har hundschampoo här hemma, kan jag använda det tro?
          Så länge man lär sig, lever man!
          Ge blod, hela Sverige behöver det!

          Kommentar

          • ekmanjenny
            • July 2006
            • 342

            #20
            Ja, jag har massor av frågor vad gäller kattvård. Får väl börja läsa om det på nätet istället för akvarieväxter som annars är min nya sysselsättning. Men jag har bara några dagar på mig för den 1a augusti måste jag börja plugga annat .

            Vad gäller vanvård så är det ju svårt att upptäcka. Jag hade ju inte vetat hur illa det var om jag inte gått in i deras lägenhet. Som sagt så är det väl upp till dem om de vill städa eller inte men det ÄR INTE upp till dem om de ska städa kattens låda eller inte. Gammalt vatten är kanske bland det värsta man kan dricka. Har någon av er själva provat?

            Nu är allt rengjort och hemma hos mig. Så nu bor han här helt i två veckor. Frågan är: Ska jag ge mig på att rengöra själva katten eller kan jag strula till hans päls ännu mer då?
            Så länge man lär sig, lever man!
            Ge blod, hela Sverige behöver det!

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #21
              Är han van vid vatten är det ingen fara att bada honom. Det kan bli värre om han aldrig blivit badad. Jag lovar! Det är inte lätt att försöka hålla i en galen katt som blir tvättad. Jag skulle nog hellre gå och titta efter ett mer lämpigt shampoo för långhåriga katter.

              Har du flyttat över alla hans saker till din lägenhet?

              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • ekmanjenny
                • July 2006
                • 342

                #22
                Ja, jag har flyttat över allt för han vill ändå inte gå tillbaka till lägenheten. Trots att jag stod inne i hans lägenhet och var på väg in så stod han bara på min sida av balkongen och tittade. Så jag såg ingen anledning varför han skulle behöva vara där, då jag inte ens vill vara mer än 1 minut i den lägenheten. Han är ju van att vara med oss.

                Kattschampoo, ja jag får helt enkelt leta. Ska börja med att borsta igenom hans päls för han gillar t o m att bli borstad. Sedan lämnar han inte mig ur sikte. Han är som en dresserad hund som går fot.
                Så länge man lär sig, lever man!
                Ge blod, hela Sverige behöver det!

                Kommentar

                • C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

                  #23
                  Man brukar säga att "du väljer inte katten, katten väljer dig".
                  Bra att borsta igenom pälsen innan man badar dem. Lättare att reda ut pälsen efter badet.
                  Hoppas att det kommer gå bra sedan när familjen kommer hem. Du har ju nu gort ditt hem till kattens. Det kan bli förvirrande för katten om dess saker flyttas runt.

                  //Camilla
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                  Kommentar

                  • ekmanjenny
                    • July 2006
                    • 342

                    #24
                    Men en sak tycker jag att jag kan göra... det är att säga till dem att jag inte ger tillbaka kattlådan om de inte lovar att rengöra den frekvent. Om inte annat så får väl det vara mitt ansvar för det får bara inte se ut som det gjorde. Förstår om det är förvirrande om saker flyttas runt men den här katten måste ju ändå vara förvirrad. Han verkar inte ha några problem so far med flytten av kattlådan och inte har jag sett honom sitta vid dörren och vilja hem direkt.
                    Så länge man lär sig, lever man!
                    Ge blod, hela Sverige behöver det!

                    Kommentar

                    • C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

                      #25
                      Håller tummarna att grannarna är lite medgörliga och ev. låter dig tom ta/köpa katten av dem. Men man bör tänka igenom sitt ansvar ordentligt först innan man gör något förhastat. Titta runt på försäkringar och kontrolera olika allternativ till din katts behov.

                      Jag hade en inomhuskatt (vanlig bondkatt) men folk tyckte jag var över seriös när jag varje år släpade katten till veterinären för hällsokontroll och såg till att den fick sina vacciantioner som den skulle ha. Jag kastrerade, öronmärkte och såg till att han blev försäkrad med. Såg till att han fick bra foder, vitaminer och avmaskning. Leksaker i massor!!! Men ibland kunde även han vara den "skitdryga" katten som attakhögg ens fötter när man sov, rev ner ens krukor från fönstret, klöste sönder den nytapetserade hallen... och för att inte tala om skinnsoffan... När man skulle åka bort och katten ej kunde åka med var det ju även där ring terror för att hitta någon som kunde ägna nån timme åt ens katt.

                      //Camilla
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                      Kommentar

                      • ekmanjenny
                        • July 2006
                        • 342

                        #26
                        jo, jag förstår att det är ett stort ansvar, jag tror inte Findus är mer än 3 år gammal heller. vill först och främst se till att han får det bra. kanske kan min lillasyster adoptera honom. han bor ju ändå större delen hos oss numera. så länge vi har gemensam balkong och vår dörr står öppen så kan han ju vara var han vill. det blir svårare i vinter men förhoppningsvis har vi hittat en lösning då.
                        Så länge man lär sig, lever man!
                        Ge blod, hela Sverige behöver det!

                        Kommentar

                        • TinaW
                          • December 2005
                          • 194

                          #27
                          Ursprungligen postat av freakazoid
                          men det är inte mitt problem och jag vill inte lägga mig andra personer skötande av sina husdjur.
                          Vems problem är det då? Kattens?! Det är tur att inte alla resonerar som du...

                          Om jag hade varit dig hade jag hade sagt att jag fäst mig vid katten och att jag ville ta hand om honom... det fungarerar i och för sig inte om du vill att din syster ska adoptera honom...
                          Kan rekommendera http://www.katt.nu om du tänker skaffa katt.
                          Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                          Sov gott min Bina älskling
                          Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                          Kommentar

                          • ekmanjenny
                            • July 2006
                            • 342

                            #28
                            Jag vet inte hur det blir när grannarna kommer tillbaka. Men tack så mycket för länken. Ska läsa så mycket jag hinner. Jag har en känsla av att katten kommer bli bådas. Men troligen kommer han vara mer och mer här och jag tänker i alla fall säga att jag inte har något emot det. Inatt sov han precis bredvid min säng, trots att dörren var öppen till hans lägenhet. Normalt har de väl sina platser de vill sova på men Findus vill vara här. Så det är väl bara att låta honom vara det.

                            Men jag ska läsa lite mer om att ha katt. Måste försöka fixa till hans päls. Sedan vill jag egentligen gå till veterinären med honom för han verkar ha problem med ögonen. Men jag har inte direkt råd att bekosta detta själv så jag väntar tills de kommer tillbaka.

                            Tack för alla tips! Vad hade jag gjort utan alla er
                            Så länge man lär sig, lever man!
                            Ge blod, hela Sverige behöver det!

                            Kommentar

                            • freakazoid
                              • June 2006
                              • 241

                              #29
                              Ursprungligen postat av Scalara
                              Jag tycker personligen att man har rätt att lägga sig i, om man ser att ett djur inte mår bra. Bara detta att vattenskålen inte var bytt på en vecka, och att kattlådan var så skitig är ett tecken på vanvård. Dessutom ser inte Findus ut som en välmående perser, han skulle behöva ett bad och borstning (lite försiktigt), och kanske kloklippning tom...
                              Detta är såklart inte något man kan börja greja med innan man frågat ägarna men frågan är om inte de vill bli av med sin katt? De verkar uppenbarligen inte bry sig ett skit! Dessutom hade de frågat om ekmanjenny kunde vara kattvakt. Hur kan du då skriva att hon ska låta katten vara?

                              Scalara
                              Du har absolut INGEN som helst rätt att lägga dig i dina grannarns skötande av sina egna djur. Katten räknad som deras egendom.

                              Kommentar

                              • freakazoid
                                • June 2006
                                • 241

                                #30
                                Ursprungligen postat av TinaW
                                Vems problem är det då? Kattens?! Det är tur att inte alla resonerar som du...

                                Om jag hade varit dig hade jag hade sagt att jag fäst mig vid katten och att jag ville ta hand om honom... det fungarerar i och för sig inte om du vill att din syster ska adoptera honom...
                                Kan rekommendera http://www.katt.nu om du tänker skaffa katt.
                                Ägarnas såklart. Jag skiter fullständigt i om ägarna är sådana idioter att de inte tar hand om sina husdjur, men det är inte mitt problem även om katten mår dåligt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...