Gällande innekatt..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #46
    fick svaret att tonfisk ska ses som godis när ja fråga om det för ett tag sen.
    med andra ord ges sparsamt tror ja fick svaret 5% av födan kan bestå av tonfisk utan problem.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • gladys
      • March 2005
      • 1962

      #47
      Vad är det i tonfisk som kan vara skadligt för katter??
      Quidquid latine dictum sit, altum viditur

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #48
        Ursprungligen postat av gladys
        Vad är det i tonfisk som kan vara skadligt för katter??
        de fick ja inget svar på så de kan ja inte säga nåt om men kan tänka mej att de kan va mineraler kalcium och dylikt.
        katter är ju småkänsliga mot mycke sånt.

        3 räkor ska ju tydligen innehålla en veckas ranson av magnesium.

        oja ett litet tips.
        suttit med akvariet ida och har en liten plastlåda med grus över och katten tyckte den passade bra som toa
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • svensdotter
          • March 2005
          • 247

          #49
          Ursprungligen postat av Lissie
          På tal om mat. Är det någon som vet om man ska vara försiktig med vanlig tonfisk i vatten på burk även till katter? Som människa är det ju inte så bra att äta för mycket sånt varje vecka, pga metaller eller nåt liknande som samlas i tonfisken.
          Saken är den att det enda min katt äter är torrfoder och tonfisk på burk

          Har provat under alla år att ge henne olika saker för att få lite variation till torrfodret hon äter (tex när man kommer hem, på morgonen, innan läggdags) men inget annat passar än tonfisk (jo kokt fisk går oxå bra). Kräsen tjej!
          Insåg nu helt plötsligt att det kanske inte är bra för henne med all tonfisk. Blir ju en del. Jämför man storleken på katten jämfört med människa så borde det ju vara ännu värre då. Hon mår kanonbra nu, men vill ju inte hon ska samla på sig nåt som skadar i längden...
          Nån som vet?

          Lissie
          brorsans katt(tidigare syrrans) har ätit bara tonfisk + torrfoder hela sitt liv. Hon är nu på 9e eller 10e året och mår fint. Emellanåt har det gått att lura i henne lite kokt fisk, skinkbitar räkor eller annat katt"snask". Men det enda hon godtar som mat är just tonfisk (i vatten). Tydligen är vissa katter så kräsna att dom helt enkelt bestämmer dethär själv. Och uppenbarligen kan dom hålla sig frisk i 10 år och vem vet hur länge till... på den kosten.
          Fast nog försöker vi att lura i henne något annat, verkar ju trist att äta samma sak jämt.. men det har ännu inte gått något vidare. Tonfisk skare va säjjer Sara.
          blondin!

          Kommentar

          • gugges
            • May 2003
            • 893

            #50
            Vi har 2 katter, En Blandras och en Norskskogkatt, båda är inomhuskatter och ska inte få gå ut trots att vi bor på landet,det händer titt som tätt att räven springer förbi med en hare i munnen och jag tror en katt skull platsa rätt bra där med

            De får numera inget blötfoder på burk, förr gavs Sheba och flertalet andra märken men den ena katten får ingen ro i magen av det, så nu äter de RC torrfoder och får emellanåt köttbitar och rå kyckling samt någon gång tonfisk/kokt torsk.. och de är stabila i magen igen! Det var lite jobb att få dem ok i magen efter att det hade börjat..

            Vi vaccinerar dem 1 gång om året
            Guardians Of Catfish - www.goc.se

            Kommentar

            • trollet85
              • January 2005
              • 667

              #51
              katten vi har hemma hos mina föräldrar jagar bort räven han även katten vi hade före han jagade bort räven så jag tror nog att katten kan vara överlägsen räven i många fall. Men är dom innekatter så är det nog inte så passande då att släppa ut dom, det kanske är lite annorlunda med sådana katter.
              63L med salamandrar
              Mina älskade persers Viola och Velvet

              Kommentar

              • mohlin
                • January 2004
                • 1487

                #52
                Vår utekatt har alltid en skål torrfoder stående. Det heter Dr Hills, och finns i olika varianter, säljs också hos vår veterinär, så det är nog bra. Vi köper 10 kilos-säckar för 475:-. Det räcker ganska länge!
                Emellanåt (3 gånger i veckan ca) så kommer damen hem med en mus som hon gnaskar i sig. Det är väl ok, men hon får mask av det. Urrk.

                Räkor är gott, men rått oxkött är det inte, av nån anledning? Creme fraish är mumsmums. Kräftor är inte. De vet vad de gillar....

                Det där med vattnet var intressant. Vi har undrat varför Billie dricker vatten överallt utom just det som står vid maten. Vi trodde att det som fanns ute, i gamla krukor och i vattenpölar osv innehöll nån form av mineraler som hon behövde, men det kanske bara är nån fix ide som katter har?

                Kommentar

                • Mogwai
                  • November 2002
                  • 3021

                  #53
                  Musse af Galenpanna samt Friherre von Oliver äter det mesta som serveras, förutom det och det och det och det kattmatsmärket !! I början smaskade de i sig Opussy med glad aptit, men sen så verkade de ändra något i receptet på Pussys och Oliver kräktes som en klämd majonästub varje gång de fick det. Så det slutade vi med.
                  Whiskas ??? Inte om katterna själv får välja.
                  Icas "nya grovmalda" köttfärs med extra hållbarhet är blaha blaha.
                  Kokt fisk ?? Ja tack matte, väldans ofta matte och mycket mer i skålarna varje gång tack matte.
                  Hemmagjord lasange med mycket becamellsås i är toppen !!!
                  Pizza smakar smask.
                  Kinamatskyckling...duka fram 2 extra tallrikar !!!
                  Krispisskålarna fylls på med Scinencé Hill Oral Care, Senisitive skinn emmellanåt samt Hairball-controll.
                  Royal Canin är inte dumt det heller.
                  Idag skiner solen och matte kommer ju hem i hyfsad tid så jag ska nog tjat-jama på henne om en prommis, sa Oliver.
                  Oliver dricker vatten ur badkarskranen. Så den ska helst stå lite smårinnandes.
                  Men han dricker även ur sin vattenskål, Musse dricker bara ur vattenskålen...inne vill säga. Har det regnat ute så sätter båda grabbarna grus full fart mot vattenpölen strax utanför, så fort de får gå ut !! Oliver ska helst trampa omkring i vattnet också, med raka framben så att det skvätter så mycket som möjligt.

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #54
                    Ursprungligen postat av mohlin
                    Det där med vattnet var intressant. Vi har undrat varför Billie dricker vatten överallt utom just det som står vid maten. Vi trodde att det som fanns ute, i gamla krukor och i vattenpölar osv innehöll nån form av mineraler som hon behövde, men det kanske bara är nån fix ide som katter har?
                    den mest vettiga teori jag läst hittills har med jaktinstinkten att göra.
                    dött djur bredvid vattnet kan förorena vattnet.
                    skulle va kul å få veta om det stämmer.

                    min katt AVSKYR färskt vatten.
                    vattenskålen står minst 3 timmar innnan det är drickbart.
                    harf hittat henne ståendes brevid akvariet drickandes vatten.

                    ska ta en skål i rostfritt och skruva fast magneter i bordet så hoppas ja att hon ska sluta välta ut skålen.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • svensdotter
                      • March 2005
                      • 247

                      #55
                      mogwai:


                      Nikki och Totto känner helt klart igen sig.

                      blondin!

                      Kommentar

                      • trollet85
                        • January 2005
                        • 667

                        #56
                        tyckte också det där med vattnet lät intressant. nu har man iaf lärt sig något! ska komma ihåg det till då jag skaffar katt att ställa skålen någon annanstans =)

                        tänkte på en sak. ifall man skaffar två katter samtidigt, räcker en tvåa för dom då? 68kvm. men har även sökt på en lägenhet på 77kvm, en trea.. men iaf, mellan 60-70kvm är det tillräckligt för två katter?
                        63L med salamandrar
                        Mina älskade persers Viola och Velvet

                        Kommentar

                        • svensdotter
                          • March 2005
                          • 247

                          #57
                          Ursprungligen postat av trollet85
                          tyckte också det där med vattnet lät intressant. nu har man iaf lärt sig något! ska komma ihåg det till då jag skaffar katt att ställa skålen någon annanstans =)

                          tänkte på en sak. ifall man skaffar två katter samtidigt, räcker en tvåa för dom då? 68kvm. men har även sökt på en lägenhet på 77kvm, en trea.. men iaf, mellan 60-70kvm är det tillräckligt för två katter?
                          det räcker. Har två på 68kvm faktiskt. dom uppskattar säkert större oxo men det är ju en annan sak. Finns ju dom som har två katter på betydligt mindre yta har jag förstått..
                          blondin!

                          Kommentar

                          • y0da
                            • August 2005
                            • 1697

                            #58
                            Jag har två katter och en hund i en tvåa på 64 kvadrat. Fungerar utmärkt!
                            Var först lite skeptisk till att ha katt i lägenhet, fick dock en katt på köpet med min ex. flickvän. Ser inga som helst problem med detta. Köpte även en till katt med min nuvarande flickvän. De springer omkring och busar och har störtkul ihop.
                            Ju större yta desto bättre förståss, men jag tror nog din lya duger finfint.
                            http://www.y0da.se

                            540L SA

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #59
                              kan ju alltid utöka ytan genom att sätta upp hyllor på väggarna.

                              sett bilder och filmkllipp på det och änsålänge bara sett katter som gillar de men sätt upp dom ordentligt.
                              inte trevligt å få en katt+hylla i pannan när man ligger å sover
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • svensdotter
                                • March 2005
                                • 247

                                #60
                                har du balkong? det uppskattar iaf mina två odjur

                                har dessutom, som raven oxo föreslog, en hylla... på balkongen. byggde den själv med några rejäla konsoller och breda hyllplan som jag delade i hälften(på längden) så dom vart perfekta att ligga på om man e en liten katta

                                mellan hyllorna satte jag bräder som jag lindat båttamp runt, här funkar ju även de flesta slags snören eller dyl som passar att göra klösbrädor av. Den hyllan är mycket välandvänd och funkar som lekställning, sovplats, utkikspunkt mm. Dessutom kklöser katterna så pass på den att jag (iaf inte hittills) behövt klippa klorna på dom.

                                väldigt lätt att göra, ser snyggt ut och uppskattas
                                blondin!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...