Gällande innekatt..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #31
    du läser fortfarande inte vad jag skriver...................
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • svensdotter
      • March 2005
      • 247

      #32
      jag är fortfarande fullt läskunnig men om jag isåfall missuppfattar det du skriver så får du väl formulera om det så nån som har så svart att läsa kan förstå

      grundkommentaren var hur som helst att vanligt kokt kött eller fisk skulle vara rent onyttigt för en katt.... och det har du fortfarande inte kommit med något bra argument för varför det skulle vara så.
      Jag har aldrig påstått att den dyrare kattmaten med förmodligen bättre kvalite än den billiga, skulle vara dålig.. Men jag tror iaf att det är precis samma sak att ge katten kött direkt lika väl som att ge den kött malt av en kattmatsfabrik.
      blondin!

      Kommentar

      • Morellen
        • November 2003
        • 4349

        #33
        skillnaden är väl att matrester många gånger är kryddade och därför kan irritera kattens magsystem? Om du ger katten en varierad kost baserad på fisk och kött så är svårigheten fortfarande att tillföra fiber etc som katten får i form av päls/fjädrar och ben från bytesdjur.
        Jag har fött upp min katt på billig kattmat och matrester (som han kompletterat med egenfångade möss) men nu när han passerat tioårsstrecket så har jag börjat ge honom ett torrfoder som är avpassat för att förebygga njursten efter som gamla, kastrerade hankatter kan få problem med urinvägarna.
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

        Kommentar

        • svensdotter
          • March 2005
          • 247

          #34
          Ursprungligen postat av Morellen
          skillnaden är väl att matrester många gånger är kryddade och därför kan irritera kattens magsystem? Om du ger katten en varierad kost baserad på fisk och kött så är svårigheten fortfarande att tillföra fiber etc som katten får i form av päls/fjädrar och ben från bytesdjur.
          Jag har fött upp min katt på billig kattmat och matrester (som han kompletterat med egenfångade möss) men nu när han passerat tioårsstrecket så har jag börjat ge honom ett torrfoder som är avpassat för att förebygga njursten efter som gamla, kastrerade hankatter kan få problem med urinvägarna.
          kryddad mat brukar dom inte äta.. och ska förmodligen inte heller äta eftersom dom väljer att inte göra det. Oftast får dom den rå eller när det gåller framförallt fisken kokar jag den enkom för katterna och då utan någon krydda, salt eller eller annat.
          förutom fisk, kött får dom även vanligt torrfoder och "den billigare" blötmaten. Jag ger dom den eftersom, som jag sa från start, dom verkar föredra den. De lite dyrare sorterna får jag oftast skrapa av deras tallrick oäten.
          blondin!

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #35
            kollat upp de här med mat lite mer noga.

            lök till exempel ska absolut inte ges till katter fick ingen motivering till det.
            kryddor som Morellen skrev.
            lättsaltat och lättpepprat ska gå till vissa katter medans andra katter reagerar även på små mängder peppar.
            smör/margarin ska va osaltat.
            äggula max 3st per vecka
            choklad ska inte heller ges.
            långsamma kolhydrater som finns i ris och pasta är inte så farligt i mindre mängder medans snabba kolhydrater som finns i socker INTE ska ges till katter då det väldigt lätt slutar med övervikt så mjukmat i gele bör undvikas.
            sen ska man heller inte räkna med att katter själv kan avgöra vad som är nyttigt eller inte.
            ben från tillagat kött ska inte heller ges då dom blir hårda och splittras.
            hundmat ska absolut inte ges till katter då hundar är allätare medans katter i grunden är köttätare.
            skaldjur ska undvikas 3 räkor är till exempel 1 veckas ranson av magnesium.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • trollet85
              • January 2005
              • 667

              #36
              min katt som jag förhoppningsvis lyckas skaffa inom några månader kommer få blötmat och lite torrfoder, sen lär det slinka ner någon matrest då och då.
              men jag tror det är ganska självklart i de flestas huvuden att man inte ger katterna kryddad mat. jag skulle t,ex inte skrapa ner köttfärsen som blir över efter en tacomiddag. men biffarna som blev över skulle jag definitivt skrapa ner åt dom. sen så älskar dom julskinka. min familjs katt blir helt tokig när han känner lukten av den. så någon skiva brukar han få av det och han har inte dött än...
              snarare så är han ett benrangel, han väger ingenting och ser överviktig ut enbart pga pälsen men han mår bra så ni behöver inte säga han håller på svälta för sådan har han vart i hela sitt liv. en liten spinkis!

              som sagt tidigare här tror jag, man kan lägga ner hur mycket jäkla pengar man vill på sin katt och leva efter kattreglerna som står vartstans. men med självinstinkten (eller vad man ska kalla det) så tror jag man klarar sig gott? eller vad säger ni.....

              tror matvanorna varierar från person till person gällande till sina djur. så det är kanske inte lönt att älta detta mera kanske? huvudsaken att våra katter lever och mår bra =)

              tror jag fått alla svar nu i denna diskusen. För vad det känns som så är det inga komplikationer att ha innekatt. Dom är ju hyffsat enkla djur.

              -klätter/klös träd
              -försäkring

              det är väl det viktigaste man ska tänka på antar jag. plus övriga saker som får ens djur att må bäst.
              63L med salamandrar
              Mina älskade persers Viola och Velvet

              Kommentar

              • trollet85
                • January 2005
                • 667

                #37
                men sen vill jag bara tillägga en liten grej. katter kan faktiskt sortera maten. dom vet vad dom gillar! skulle man slänga ner en chili till den så tar den inte ens en tugga, de räcker med att lukta på den så äter den ej. jag har försökt ge min familjs katt chips men han luktar sen går han iväg. min killes familjs katt däremot älskar chips! men vissa chipssorter äter han inte och jag vill minns att han inte ville ha paprikachips men dill verkar han galen i. dom verkar veta? eller hur ska man tolka dom beteenderna....

                tror katterna är ganska bra på att sortera ut sin egna mat och dom vet vad dom vill ha. katter i sin vanliga natur tror jag är ganska naturliga fiskätare. katter sen lååååångt tillbaka, eller vi kanske kan säga katter ute i naturen idag? (större kattdjur) fångar fisk och äter. vore det så livsfarligt skulle dom nog lärt sig vid detta laget att låta bli den "giftiga" maten. det är vad jag tror iaf. katter är smartare än vad vi/många verkar tro.
                63L med salamandrar
                Mina älskade persers Viola och Velvet

                Kommentar

                • svensdotter
                  • March 2005
                  • 247

                  #38
                  lycka till med din framtida katt Trollet, du får säkert en underbar liten kramis du med.


                  speciellt om du ger den lite kokt sej ibland
                  blondin!

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #39
                    Ursprungligen postat av trollet85
                    men sen vill jag bara tillägga en liten grej. katter kan faktiskt sortera maten. dom vet vad dom gillar! skulle man slänga ner en chili till den så tar den inte ens en tugga, de räcker med att lukta på den så äter den ej. jag har försökt ge min familjs katt chips men han luktar sen går han iväg
                    låter mer som att det är smakinriktat och inte om det är nyttigt eller ej.

                    tror katterna är ganska bra på att sortera ut sin egna mat och dom vet vad dom vill ha.
                    läste senast igår om en katt som fångat 2 små harar och ätit upp.
                    fick åka till veterinären för alla småben fastnade på vägen ut.
                    va inte längesen de stog i aftonbladet om en katt som käkat upp en leksaksmus och om ja inte minns fel fick dom skära upp magen på katten för att få ut den.
                    visst det kan va undantagsfall men ändå.
                    själv föredrar jag och anser att man bör ta det säkra före det osäkra.

                    Ursprungligen postat av trollet85
                    tror matvanorna varierar från person till person gällande till sina djur.
                    jo de skiljer.
                    är inne på 3:e sortens torrfoder nu och RC kitten34 strular inte med kattens mage för mej men äter katten bara det torrfodret går hon runt å fjärtar och de luktar inget vidare men får hon lite blötmat på morgonen så är det lugnt.
                    varannan till var 4:e dag får hon lite köttfärs med 1 äggula vilket också håller ordning på magen.

                    menmen lycka till med den lille och rekommenderar starkt att du sätter dej med google några timmar och söker kollar å läser.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • gren
                      • September 2005
                      • 87

                      #40
                      Jag håller med om att veterinärer ofta svamlar, precis som de gör i zoobutiken. Läkare är än värre!

                      Jag håller även med om att man inte bör snåla när det kommer till kattens foder, försäkring, kattsand m m.

                      Däremot så bör det poängteras att en blandad kost är bäst, oavsett vad den innehåller (naturligtvis ska det vara lite av sockerarterna). Katter må inte behöva vegetabilier, men precis som för människor så behövs de icke essentiella fibrerna från exempelvis vissa rissorter (bland mycket annat), eftersom de underlättar matsmältningen.

                      Whiskas, valfritt ÖB-foder med flera, är ganska svaga på att ha en riktigt blandad kost. Köper man Royal Canin (eller annat kvalitetsmärke) så får dock vi lata ett färdigblandat foder som är bra. Den innehåller lagom med kJ/kg och det finns mat som passar olika sorters päls, vikt (sänkt kJ/kg-värde) m m. Alla som haft en långhårig katt vet att bra foder är guld värt, eftersom pälsen blir finare, och man därmed slipper tovor. Ett problem med vår lill-kise, som egentligen inte är så liten, är att hon sväljer kattmatsbitar hela. Därför kunde vi köpa större foder (maine coon-foder) istället som fungerar utmärkt.

                      Min svärmor hade dock en huskatt som hade ypperliga njurar när den dog vid 19-20 års ålder. Svärmor matade katten med allt "skräp" som kom från matbordet + vanligt, billigt torrfoder som komplement. Det fungerar säkerligen mycket bra det också, om man orkar. Royal Canin är som sagt för oss lata - och jag trivs ypperligt med att köpa Royal Canin och slippa blanda själv, samt veta vad för näringsämnen som är essentiella för katter och i vilka mängder (bland annat taurin som ibland saknas i vissa foder).

                      Vidare så är "kladdfoder" ganska dumt att köpa. Vattnets vikt% är ganska högt i förhållande till det egentliga fodret och du betalar alltså extra pengar för ungefär 75-85 % vatten. Då är kilopriset helt plötsligt väldigt förändrat för att inte tala om att det är korkat att köpa vatten så pass dyrt. Jag får ju dock erkänna att jag brukar köpa kladdfoder i påsform som katterna får en-två ggr i veckan som godis.

                      En lite naivt ställd fråga med ett partiskt svar kan läsas här. Även om svaret är partiskt lär det knappast vara en lögn och det är ju ganska intressant.

                      Jag vill tillägga att det jag tycker är riktigt illa, det är när katter skänks bort. Vill ni inte ha kattungar, så kastrera katten (även hanar) - snåljåpar där ute!

                      Än värre är när kattungar får gå från sitt hem vid ett par månaders ålder. En tolvåring klarar sig säkerligen utmärkt rent fysiskt, att flytta hemifrån, men är tolvåringen mentalt redo för det? Detsamma gäller en åtta veckors kattunge. 12 veckor eller senare gäller för alla seriösa uppfödare.
                      Senast redigerad av gren; 18 September 2005, 09:01.

                      Kommentar

                      • gladys
                        • March 2005
                        • 1962

                        #41
                        Svensdotters katter får bra mat. Det vet jag och dom mår prima.
                        Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                        Kommentar

                        • gladys
                          • March 2005
                          • 1962

                          #42
                          Jag brukade blanda kokt ris i burkmaten till mina kattungar. Och så fick dom torrfoder och vatten också.
                          Vanlig "blötmat" är tydligen för kraftigt för små katters magar. Dom mådde bra på det. Om det är "korrekt" enligt fodertillverkare vet jag ej. Man får väl använda sitt förnuft lite och rensa bort rent försäljnings prat. men hursomhelst så ska inte vetrinärer rekomendera foder som är skadligt för katter, vilket foder försäljare kanske gör.
                          Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                          Kommentar

                          • svensdotter
                            • March 2005
                            • 247

                            #43
                            Ursprungligen postat av Raven
                            [är inne på 3:e sortens torrfoder nu och RC kitten34 strular inte med kattens mage för mej men äter katten bara det torrfodret går hon runt å fjärtar och de luktar inget vidare men får hon lite blötmat på morgonen så är det lugnt.
                            varannan till var 4:e dag får hon lite köttfärs med 1 äggula vilket också håller ordning på magen.
                            nyss sa du ju att blötmat inte va bra.. tidigare sa du att det var inte direkt nyttigt för katter att äta kött och vanlig mat..

                            det konstiga är att mina katter som enligt dig åt "inte direkt nyttigt" inte går omkring och pruttar så det luktar illa eller har strul med magen medans din enligt digsjälv gör det om hon inte får just blötmat och lite kött och dyl. utöver torrfodret.

                            foderbyten allt för ofta brukar heller inte vara lyckat för något djur, då det orsakar obalans i tarmfloran.
                            blondin!

                            Kommentar

                            • becky_be
                              • August 2005
                              • 473

                              #44
                              Mammas katt är innekatt. Det får vara ute men då i långt koppel som vi sätter fast i altan. Han är såg feg, så oftast springer han rätt in igen. När vi var i stugan vägra han gå ut.
                              @-{-{--
                              Rebecca

                              Kommentar

                              • Lissie
                                • June 2005
                                • 123

                                #45
                                På tal om mat. Är det någon som vet om man ska vara försiktig med vanlig tonfisk i vatten på burk även till katter? Som människa är det ju inte så bra att äta för mycket sånt varje vecka, pga metaller eller nåt liknande som samlas i tonfisken.
                                Saken är den att det enda min katt äter är torrfoder och tonfisk på burk

                                Har provat under alla år att ge henne olika saker för att få lite variation till torrfodret hon äter (tex när man kommer hem, på morgonen, innan läggdags) men inget annat passar än tonfisk (jo kokt fisk går oxå bra). Kräsen tjej!
                                Insåg nu helt plötsligt att det kanske inte är bra för henne med all tonfisk. Blir ju en del. Jämför man storleken på katten jämfört med människa så borde det ju vara ännu värre då. Hon mår kanonbra nu, men vill ju inte hon ska samla på sig nåt som skadar i längden...
                                Nån som vet?

                                Lissie

                                Kommentar

                                Arbetssätt...