Gällande innekatt..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    kostar en halv förmögenhet bara å gå in hos en veterinär och säga hej.
    att komma upp i 5000kr räkning tar nån dag typ om det vill sej illa.

    även innekatter bör vaccineras då kattpest och kattsnuva kan dras in via kläder å skor sen finns det ju vissa katter som rymmer och räcker att katten kommer ut i trappen för att risken att bli smittad ska öka markant.

    jag har valt att ha katten hemma därför ska jag ta hand om den och ge den allt den behöver.
    katten har ju inte valt att bo här.

    royal canin är ingen lyxmat bara kvalitetmat.

    mjau ska tydligen va rätt dålig efter vad jag hört.
    sheeba är enligt råd å rön tredje klassens mat.
    friskies ska tydlgen också va dåligt.

    pussi är en av dom bättre blötmaten men inte heller bra egentligen.

    royal canin 15kg påse tror ja ligger på runt 450kr och räcker LÄNGE medans blötmaten relativt sett är dyr.
    1 burk pussi 8kr räcker 1 dag till 3-5kg katt och blir 2920kr per år.

    kastrering bör göras på innekatter
    hannar brukar gå å småskvätta inomhus medans honor löper i tid å otid.
    blir lugnare och mer harmoniska efter kastrering men matbehovet sjunker rätt drastiskt så man får hålla koll på vikten
    Senast redigerad av Raven; 16 September 2005, 19:33.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • svensdotter
      • March 2005
      • 247

      #17
      ärligt talat MÅSTE man inget av allt detta som ni säjejr ska vara så dyrt. Förmodligen klara sig katten alldeles ypperligt utan. Men det är ju en klar FÖRDEL!

      kattmat kan man köpa på ÖB om man vill. 3kr burken eller så kostar det. Enligt mina katter är den den godaste så då får dom oftast den. Sedan får dom ofta matrester som brukar slinka ner fint, dom brukar även få kokt fisk eller kokt fiskrens. Det älskar dom och det får jag lite då och då gratis av en som fiskar och får mycket över.

      Vill man kan man lägga hela sin lön på katten.... det är ju en deffinition allt detdär. Men en katt behöver inte kosta mycket alls det enda det absolut kräver är att man ägnar den den tid katten tycker sig förtjäna, annars ger dom igen ganska snabbt..
      blondin!

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #18
        låter som dina katter inte äter direkt nyttigt.

        väldigt få matrester är lämpliga för en katt att äta.
        den enda ja kan säga på rak arm är kokt torsk.
        vet att ben är direkt olämpliga om dom tillagats då dom lätt splittras

        sen handlar det också hur mycket man bryr sej om sin katt och vad man tycker den är värd.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Morellen
          • November 2003
          • 4349

          #19
          Jag tycker att om man bara är ute efter ett billigt djur skall man nöja sig med ett kramdjur. Du kan komma undan billigt med katt som husdjur men några saker är bra att investera i. Avmaskningar, vaccinering och kastrering för kattens eget bästa. Försäkring är smart att ha för det är väldigt vanligt att innekatter råkar hamna på fel siga därren och råkar ut för en olycka i samband med det (och veterinären kan bli en dyyyyyyyyyyyyr bekantskap)
          Vidare är det vettigt att kolla vad man ger katten. Många kattmatsmärken är baserade på spannmål vilket inte är optimalt för ett så utpräglat rovdjur som katten.
          Bra kattsand är också värt en del pengar...

          I övrigt så skall man tänka på att katter är individer, det kan gå utmärkt att vänja en innekatt vid uteliv men om det inte funkar kan du ju utnyttja eventuell framtida tomt till att göra en rastgård åt den där den kan njuta av utevistelsen i säkerhet.
          Oftast vänjer sig katter rätt bra efter flyttar, men grundregeln är att de inte gillar förändringar så de behöver god tid på sig innan de finner sig i de nya rutinerna.
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

          "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

          Kommentar

          • svensdotter
            • March 2005
            • 247

            #20
            Ursprungligen postat av Raven
            låter som dina katter inte äter direkt nyttigt.

            väldigt få matrester är lämpliga för en katt att äta.
            den enda ja kan säga på rak arm är kokt torsk.
            vet att ben är direkt olämpliga om dom tillagats då dom lätt splittras

            sen handlar det också hur mycket man bryr sej om sin katt och vad man tycker den är värd.
            mina katter får det dom själva vill äta, har provat flera av dom dyrare och finare matsorterna men inte alltid det katten vill ha. Wiskasreklamen är trots allt en reklam... iaf enligt min erfarenhet..
            Och vad är det i den maten du tror är nyttigare än mina matrester.. tror du det är nyttigare för katten att äta "gudvetvad" än att äte kokt fisk eller tillagade köttbitar??

            Angående benen brukar dom ligga prydligt utspridda över halva köket så tror inte katten äter många av dom, dom gör som vi.. rensar bort dom.. tro det eller ej, katter klarar ganska mycket på egen hand... dom kan trots allt klara sig ganska bra i vilt tillstånd..

            Jag bryr mig även i högsta grad om mina katter, och dom är värda mer än all dyr kattmat som finns. Det har ingenting med saken att göra. Dom är båda kastrerade och ska vaccineras inom kort och dom är även försäkrade. Föräkringen är för min egen skull, för att jag inte ska behöva bli ruinerad om olyckan är framme. Katten har ingen glädje av att jag har försäkrat henne, hon förstår inte begreppet försäkring.. Hon har heller ingen glädje av att kattmaten hon får är kött kokat på en kattmatsfabrik och sedan malt och stoppat i en burk, efter att dom tillsatt "vad det nu är" - hon har glädje av att få äta det hon själv önskar och tycker är gott..

            Är väldigt nyfiken på hur du kan säja att väldigt få matrester är lämpliga för en katt att äta? Då får du nästan förklara hur tex en bit rått kött av bra kvalite, eller kokt/tillagat kött av bra kvalite... kan vara olämpligt för katten?
            blondin!

            Kommentar

            • trollet85
              • January 2005
              • 667

              #21
              Raven och morellen gudars vad ni snackar som att ni vet det absolut bästa. jag blir uppriktigt lite smått irriterad när ni ska predika på det där viset och får andra att låta som att dom gör så hemskt fel och säger att svensdotters katt inte får bra mat? Jag har vart uppväxt med katter i hela mitt liv och man behöver absolut inte överösa dom med saker för massvis med pengar. en del saker är sannerligen mycket viktiga men såsom maten. mjau fungerar utmärkt och har alltid gjort på dom katter jag vart med om. även lite matrester brukar dom älska!fil är en av dom bästa saker mina föräldrars katt vet.

              det är fruktansvärt att man ska få höra att man inte bryr sig om sin katt för att man inte gör allt det NI verkar göra. SE på katten och se hur den mår och vad den gör och vad den tycker om, DÅ vet man vad man gör rätt.
              63L med salamandrar
              Mina älskade persers Viola och Velvet

              Kommentar

              • svensdotter
                • March 2005
                • 247

                #22
                det enda som jag hört ska vara onyttigt för katterna är för mycket torrfoder vilket dom ofta gärna äter för mycket av.. Enligt min veterinär ska det vara onyttigt eftersom katter är dåliga att dricka vatten nog att kompensera mängden torrt foder.
                blondin!

                Kommentar

                • svensdotter
                  • March 2005
                  • 247

                  #23
                  Ursprungligen postat av trollet85
                  Raven och morellen gudars vad ni snackar som att ni vet det absolut bästa. jag blir uppriktigt lite smått irriterad när ni ska predika på det där viset och får andra att låta som att dom gör så hemskt fel och säger att svensdotters katt inte får bra mat? Jag har vart uppväxt med katter i hela mitt liv och man behöver absolut inte överösa dom med saker för massvis med pengar. en del saker är sannerligen mycket viktiga men såsom maten. mjau fungerar utmärkt och har alltid gjort på dom katter jag vart med om. även lite matrester brukar dom älska!fil är en av dom bästa saker mina föräldrars katt vet.

                  det är fruktansvärt att man ska få höra att man inte bryr sig om sin katt för att man inte gör allt det NI verkar göra. SE på katten och se hur den mår och vad den gör och vad den tycker om, DÅ vet man vad man gör rätt.
                  skönt att höra att man får nåt medhåll här.

                  fin päls, lagom rund om magen ett gott humör och rätt sorts skit i lådan säger väl egentligen detmesta?
                  blondin!

                  Kommentar

                  • trollet85
                    • January 2005
                    • 667

                    #24
                    Ursprungligen postat av svensdotter
                    Ursprungligen postat av trollet85
                    Raven och morellen gudars vad ni snackar som att ni vet det absolut bästa. jag blir uppriktigt lite smått irriterad när ni ska predika på det där viset och får andra att låta som att dom gör så hemskt fel och säger att svensdotters katt inte får bra mat? Jag har vart uppväxt med katter i hela mitt liv och man behöver absolut inte överösa dom med saker för massvis med pengar. en del saker är sannerligen mycket viktiga men såsom maten. mjau fungerar utmärkt och har alltid gjort på dom katter jag vart med om. även lite matrester brukar dom älska!fil är en av dom bästa saker mina föräldrars katt vet.

                    det är fruktansvärt att man ska få höra att man inte bryr sig om sin katt för att man inte gör allt det NI verkar göra. SE på katten och se hur den mår och vad den gör och vad den tycker om, DÅ vet man vad man gör rätt.
                    skönt att höra att man får nåt medhåll här.

                    fin päls, lagom rund om magen ett gott humör och rätt sorts skit i lådan säger väl egentligen detmesta?

                    har hört detsamma om torrfodret. speciellt för kastrerade katter tydligen. Vet vetrenären pratat om det när man vart och kastrerat tidigare.

                    jo håller med. man ser katten mår bra och det räcker väldigt långt. det är inte pengarna som styr (det dyraste är inte alltid bäst) och med att katter är billiga menas inte att dom är billiga som djur, dom kräver helt enkelt inte speciellt mycket och är väldigt enkla djur som oftast vill klara sig själv.
                    63L med salamandrar
                    Mina älskade persers Viola och Velvet

                    Kommentar

                    • svensdotter
                      • March 2005
                      • 247

                      #25
                      kan även tillägga att jag vart kritiserad en gång av en annan allvetare, som tyckte min katt va för mager(detta precis efter att katten nyss fött fram tre småttingar) och denna allvetare ville pracka på mig en hög gratisprover av sådan dyr fin mat som vissa anser vara det enda rätta.. tog emot proverna och katten tittade inte ens åt dom. Var senare och kastrerade henne och fick då hyllningar och lovord av veterinären som berättade om hur less hon va att hjälpa överviktiga katter som enligt henne ofta var sjuka just pga av övervikt..

                      så åsikterna angående maten och vikten går uppenbart isär här. Men väljer att tro min veterinärs bedömmning om mina katter tillstånd då jag tror hon har bättre kunskap bakom sina utlåtanden.
                      blondin!

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #26
                        att torrfoder skulle va dålig mat är helt fel.
                        ett fel många gör är att dom bara har vattenskålen bredvid maten vilket rätt många katter ogillar.

                        sen när det gäller mat så har Morellen rätt.
                        katter är inte skapta att äta spannmål




                        I dagligvaruhandeln finns däremot de två foder som får allvarligare anmärkningar, det är Sheba (en konserv) och Friskies med tonfisk, lax och grönsaker (ett torrfoder). Den sistnämnda innehåller för mycket magnesium, vilket ökar risken för urinsten - säskilt när fodret också innehåller höga halter kolhydrater som är fallet här.

                        Sheba innehåller för lite taurin. Det är en aminosyra som är nödvändig och som katten inte själv kan framställa och därför måste få i sig via födan. Brist på taurin kan göra att katten får problem med synen och i vissa fall kan det leda till blindhet.


                        För lite omega 3 i vissa torrfoder
                        Anmärkningar som inte har bedömts som lika allvarliga gäller halterna av kalcium och omega 3-fettsyra. Det är fettsyra från fisk om analyserats, eftersom katter inte kan tillgodogöra sig den som finns i växter. Torrfodren Friskies med biff, kyckling och lever, Whiskas och Hills Science Plan innehåller ingen omega 3-fettsyra från fisk.
                        För mycket kalcium i ett par konserver
                        De våta fodren från Pussi (med kött och lever i sås) och Whiskas (med oxkött) innehåller för mycket kalcium. Det kan ge katten hälsoproblem.
                        Sidan kan tyvärr inte hittas på Råd & Röns webbplats Felet kan bero på att du råkat skriva in fel...


                        såg detta på annat forum.
                        Royal Canin torrfoder. Eftersom veterinär och annat kunnigt folk säger att blötmat ger tandsten och innehåller socker och för mycket vatten.

                        googlat runt och mjau i tetrapack innehåller socker som katter inte bör äta

                        märgben man brukar ge till hundar ska inte ges till katter då dom dels kan förstöra tänderna dels få i sej småflisor.

                        fiskben är inte bra heller speciellt inte om dom är okokta.

                        småben är inte heller bra då en del katter äter dom och kan fastna på vägen ut.

                        räkor ska ges ytterst försiktigt.
                        3st är tillräckligt för att ge en veckas ranson av magnesium till exempel.

                        kyckling ska aldrig ges tillagat då benen splittras lätt och blir mycket vassa.
                        samma gäller fläskben inte sett nåt om nötben men samma bör gälla där också.

                        Mjau Bitar i Gelé med Oxlever

                        Mjau Bitar i gelé med Oxlever är en av sex smakfulla svenska rätter till din katt. Den serveras i en unik förpackning som är lätt att öppna och återförsluta. Den håller maten fräsch, är säker att hantera och är snällare mot vår miljö.
                        Vårt svenska kattmatskök lagar läcker och nyttig mat som får din katt att må bra och älska dig ännu mer. Maten är noga tillagad av svenska köttråvaror samt fisk och skaldjur som har en hög smaklighet och är rika på protein. Den innehåller omega-3 fettsyror som ger en frisk och mjuk päls samt A-vitamin och taurin för vackra klara ögon. Rikligt med C- och E-vitamin skyddar dessutom din katt mot dagliga påfrestningar. När du låter din katt välja Mjau stödjer ni Kattfonden - en stiftelse som verkar för hemlösa katter och för att höja kattens status.

                        Användning
                        Helfoder för katter. Serveras vid rumstemperatur.

                        Innehåll
                        Kött och köttbiprodukter (oxlever minst 4%), mineraler, ägg och äggprodukter, grönsaker, socker.

                        Tillsatser per kg
                        Vitamin B 36 mg, vitamin C 196 mg, vitamin E 81 mg, koppar (kopparsulfat) 1,4 mg.

                        Näringsvärde
                        Protein 9,0% (taurin 0,07%), fett 4,0%, kolhydrater (NFE) 1,5%, växttråd 0,5%, mineraler (aska) 2,0%, vatten 83,0%.

                        Nettovikt
                        380g

                        Hållbarhet
                        Helkonserv. Öppnad förpackning förvaras i högst +8°C, hållbarhet 2 dygn. Bäst-före-datum se förpackningens topp. Förpackningen kan återförslutas.


                        Innehåller alla vitaminer och mineraler din katt behöver för ett långt och friskt kattliv.
                        mjau verkar bra då det är gjort av svenskt kött men exemplet ovanför innehåller 1.5% kolhydrater som är just socker vilket ökar risken att katten blir överviktig.
                        mjau UTAN gele innehåller bara 0.3% socker och är bättre än mjau i gele.

                        pussi skriver på sin hemsida att dom har i socker men ingen mängd i övrigt rätt dålig innehållsförteckning.

                        friskies har ingen vettig innehållsförteckning heller men anger att dom har i färgämnen i maten.

                        grejen är att jag spenderat en hel del tid på kattforum bl.a i samband med att ja fick hem katt och har läst om vilka problem folk har och har haft.
                        många problem kommer av att en del gett katter burkmat från mataffären till exempel och efter att kollat upp foder som finns ser jag ingen orsak till varför man ska gå till mataffären och köpa dyr burkmat när man lika gärna kan gå till zooaffärn och köpa torrfoder som är billigare, väger avsevärt mycket mindre att plocka hem, ingen risk att maten blir dålig, håller igång tänderna mer än blötfoder samt passar kattens sätt att äta.

                        en katt är inte skapt att äta 2ggr per dygn utan är skapt att äta många små mål.
                        6-12 ggr per dygn är inget ovanligt med torrfoder.

                        kollar man runt så finns det INGEN mat som egenligen är riktigt lämpad till katter då många foder innehåller för mycket spannmål socker magnesium eller för lite taurin till exempel.

                        det enda jag läst hittils som är riktigt lämpat till katter är BARF vilket min katt får och blir alldeles överlycklig när jag plockar fram det.
                        Senast redigerad av Raven; 17 September 2005, 03:05.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #27
                          Kolhydrater
                          Katter har inte något absolut behov av kolhydrater. Att blanda grönsaker i kattens mat är därför onödigt ur näringssynpunkt. Men det betyder inte att katter inte tycker om det. Många katter äter grönsaker och annan kolhydratrik mat med förtjusning. Katter kan mycket väl utnyttja kolhydrater om de är preparerade och lättsmälta, som t ex i torrfoder. Lite fibrer är bra för matsmältningen och ett sätt att reglera fodrets energinnehåll.
                          Hos FirstVet kan du alltid snabbt få råd, behandling eller remiss av en erfaren veterinär online. Ingår i de flesta djurförsäkringar. Läs mer och boka här!
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • svensdotter
                            • March 2005
                            • 247

                            #28
                            jaha.. och i den innehållsförteckningen fanns med just socker/kolhydrater och grönsaker. som du sen skriver är onödigt för en katt.. Den enda riktiga substansen i den förteckningen är just... ehhh... ja.... kött. Och sedan något som kallas köttsubstans eller så... Vad är det egentligen? och hur stor procent av maten är kött, det framgår inte..

                            så du har fortfarande inte på något sätt bevisat hur det skulle vara onyttigt för katter att äta just kokt fisk eller köttbitar... det är ju exakt det som din dyra kattmat är gjord av! Bara att i den har du en massa tillsatser. som socker tex. det är inga tillsatser i köttbitarna jag ger mina katter..
                            Jag skulle inte vilja ge mina katter något som jag inte skulle äta själv helt enkelt.. (visst dom får ju kattmat ibland, men jag föredrar vanlig mat).


                            och angående torrfodret, så tror jag på veterinären, snarare än allvetare på forum... iaf
                            blondin!

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #29
                              Ursprungligen postat av svensdotter
                              och angående torrfodret, så tror jag på veterinären, snarare än allvetare på forum... iaf
                              om du kollar upp veterinärer så kommer du upptäcka at dom snackar lika mycket som anställda i zoobutiker gör.

                              en del veterinärer säger att man bara behöver vaccinera var tredje år.
                              en del varannat.
                              dom flesta varje år vilket även tillverkaren av vaccinet säger.
                              några få säger att man inte behöver vaccinera alls.

                              vissa veterinärer säger att blötmat är skit andra att torrfoder är skit.

                              sen när det gäller lagad mat så är katter känsliga mot kryddor till exempel.
                              salt ska man också va försiktig med.
                              blötmat är också känt att det ger en del katter diarre.
                              torrfoder får man ibland byta sort/märke innan man hittar en som passar katten.

                              sen att en katt skulle "sortera" ut ben från maten tja gör din katt det ska du va glad.
                              läst om alltför många katter som inte gör det utan fått åka till veterinären sådär lite akut.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • svensdotter
                                • March 2005
                                • 247

                                #30
                                när en proffetionell veterinär och anställda i en zoobutik jämförs tror jag det är menlöst att ens diskutera saken med dig
                                blondin!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...