Förbjud Rottweiler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• erikthur
    svarade
    Ursprungligen postat av Pickles
    Jag funderade mest över skrämseltekniken. Att en anfallande rottis skulle kunna avskräcka ett andra närmande..
    Men uppenbarligen gjorde det inte det, och sedan falerade föräldrarna. Trots allt - om Du redan efter den här diskussionen vill bli försiktigare runt hundar, tycker inte du att det hade varit en sund reaktion av dem att hålla ett mer vakande öga över sonen Och den här hunden?

Hur som helst tycker jag att det är synd om någon ska känna att de vill ta avstånd från hundar. Det är trevliga, glada och härliga djur som oftast älskar att umgås med människor - men jag tycker att man borde applicera lite gemensamt folkvett.
    Än en gång - du förstår tydligen inte på dej barn i femårsåldern - och sådana som du har en en hund när barn... Fallerade gjorde väl i detta fall speciellt hundägaren som kanske heller inte förstådde sej på femåringar.
    Jag är uppvuxen med hund och därför gör era resonemang mej mörkrädd. Folkvett ja - även hos hundägare!

Lämna en kommentar:

• Pickles
    svarade
    Jag funderade mest över skrämseltekniken. Att en anfallande rottis skulle kunna avskräcka ett andra närmande..
    Men uppenbarligen gjorde det inte det, och sedan falerade föräldrarna. Trots allt - om Du redan efter den här diskussionen vill bli försiktigare runt hundar, tycker inte du att det hade varit en sund reaktion av dem att hålla ett mer vakande öga över sonen Och den här hunden?

Hur som helst tycker jag att det är synd om någon ska känna att de vill ta avstånd från hundar. Det är trevliga, glada och härliga djur som oftast älskar att umgås med människor - men jag tycker att man borde applicera lite gemensamt folkvett.
    Om barn springer runt min hund (som för övrigt är liten och tydligen klappvänlig i allas ögon) och föräldrarna inte är i närheten tar jag itu med det.. men om föräldrarna Finns där, har jag inte rätt att förvänta mig att de ska göra det å sin sida?

Lämna en kommentar:

• Pickles
    svarade
    I aftonbladets artikel var det naturligtvis fel av ägaren att lämna hunden utan uppsyn i första hand, det är helt enkelt nummer ett. Men olyckan känns så förbaskat Onödig när hundens första utfall var en sådan solklar varning!

Lämna en kommentar:

• erikthur
    svarade
    Jag är som sagt inte förälder och kanske förstår jag mig inte på barn ("bränt barn skyr elden" är med andra ord ett påhitt?) .Vad menar du med att du ska bli försiktigare bland hundägare och hundar hädanefter? Vad kommer du att göra annorlunda?
    Sönderbitet barn skyr hundar troligen.
    Vad annorlunda - större marginaler...

Lämna en kommentar:

• erikthur
    svarade
    Ursprungligen postat av Andrém
    Ja, jag har väl trott att en 5 åring ska kunna resonera mellan fara eller inte.
    Detta bevisar mycket väl hur oerfaren du är vad gäller barn.
    Och som sagt var du har hundar som kan träffa barn.
    Case closed...
    NO SMILEY men mörkrädd.

Lämna en kommentar:

• Pickles
    svarade
    Jag är som sagt inte förälder och kanske förstår jag mig inte på barn ("bränt barn skyr elden" är med andra ord ett påhitt?) ... men det betyder inte att jag inte förstår, att det finns människor som inte förstår sig på hundar.
    Därför håller jag min hund kopplad/fot när vi rör oss bland folk, och förväntar mig viss respekt från allmänheten också. Precis som jag gör när jag har besök av flickorna i stallet - det är en fråga om säkerhet och trivsel för mig, djuren OCH barnen. Rent folkvett.
    Jag vet inte vad som är skrämmande här? Vad menar du med att du ska bli försiktigare bland hundägare och hundar hädanefter? Vad kommer du att göra annorlunda?

Lämna en kommentar:

• Andrém
    svarade
    Ursprungligen postat av erikthur
    Case closed - de förstår sej inte på barn och skall kunna ha hund i närheten av dom. Jag blir bara mörkräddare för varje inlägg - nu kommer jag att agera betydligt försiktigare i närheten av hundägare än tidigare med denna vetskap.
    NO SMILEY!
    Ja, jag har väl trott att en 5 åring ska kunna resonera mellan fara eller inte. Varför resonerar du inte att om ägaren INTE är med hunden, så låter ni den vara? Annars så kan man ju alltid fråga om barnet vill gå nära.

Men visst, ifall du vill dra alla hundar och dess ägare över en kam, gör så.

Lämna en kommentar:

• erikthur
    svarade

Erikthur: Jag är absolut ingen förälder och egentligen ingen större vän av barn i allmänhet, och på sätt och vis tycker jag också att det är märkligt att pojken i det här fallet inte blev förståndigt avskräckt första gången.
    Nej, jag är ingen förälder. ... Jag resonerar att varje människa är ansvarig för sin handling, och en 5 åring kan nog uppfatta och uppmärksamma faror då kan han/hon vara delvis ansvarig för konsekvenserna också.
    Case closed - de förstår sej inte på barn och skall kunna ha hund i närheten av dom. Jag blir bara mörkräddare för varje inlägg - nu kommer jag att agera betydligt försiktigare i närheten av hundägare än tidigare med denna vetskap.
    NO SMILEY!

Lämna en kommentar:

• Andrém
    svarade
    Ursprungligen postat av Kramfors
    Tror inte föräldrar räknar med att deras barn blir attackerad av en hund vid en hundklubb.
    Nej, det har du rätt i. Men nu så var denna hund *ilsken* och dom (föräldrarna?) lyckades ju avika den första "attacken" men ungen gick ju fram igen, därför ligger ju felet delvis hos barnet men såklart även hos ägaren.

Andrèm - Du gör mej mörkrädd som jag sagt ovan.
    Och någon förälder tycks du ju inte medge att du är.
    I framtiden kommer jag vara betydlgt försiktigare med hundar och deras ägare.
    Med vetskap om att somliga resonerar som du!
    Botten har du verkligen nått.
    Nej, jag är ingen förälder. Men jag är väldigt intresserad varför jag gör dig "mörkrädd" är det för att jag tycker att det är delvis barnets fel? Man borde ju tycka att barnets föräldrar eller barnet själv har tillräckligt mycket vett att veta "den hunden bör jag nog inte gå nära" men nej, ungen går nära den IGEN och blir biten.

Men du kanske har bilden att barn är oskyldiga till allt i livet och även om dom provocerar eller som det har hänt, skjutit människor, så är barnet oskyldigt.

Jag resonerar att varje människa är ansvarig för sin handling, och en 5 åring kan nog uppfatta och uppmärksamma faror då kan han/hon vara delvis ansvarig för konsekvenserna också.

Lämna en kommentar:

• Pickles
    svarade
    Jag vet att Mina föräldrar skulle ha luggat mig i örat i rena förskräckelsen, precis som de gjorde när jag försökte klappa den folkilskna sälen på djurparken. ^^

Lämna en kommentar:

• Pickles
    svarade
    "Men för att kunna utfärda ett förbud är kraven höga och ägaren måste ha brutit mot föreskrifter om hur hunden ska skötas flera gånger.
    -I princip måste ägaren ha använt hunden som vapen, säger Liselott Grant, jurist och chef på Skånepolisens tillståndssektion, till tidningen...."
    Naturligtvis bör man få åtminstone en chans på sig att åtgärda problemet, och naturligtvis måste underlaget/bevisen vara tillräckliga för att styrka att det som hänt verkligen beror på försumlighet. Rätt ska vara rätt?
    Dessutom talar väl detta snarare för att lagen borde skärpas än att vi ska börja förbjuda hundraser hit och dit? Var skulle det sluta egentligen?

Erikthur: Jag är absolut ingen förälder och egentligen ingen större vän av barn i allmänhet, och på sätt och vis tycker jag också att det är märkligt att pojken i det här fallet inte blev förståndigt avskräckt första gången.
    Men det som Verkligen får mig att undra !Vadihelafriden! i just det här fallet är vad barnets anhöriga pysslade med, när det nu var uppenbart att hunden var ilsk/osäker och redan gjort ett utfall. Samt att ägaren inte fanns till hands ( ? står ingenting om den saken.) Hur kunde de släppa pojken i närheten IGEN?

Lämna en kommentar:

• erikthur
    svarade
    Andrèm - Du gör mej mörkrädd som jag sagt ovan.
    Och någon förälder tycks du ju inte medge att du är.
    I framtiden kommer jag vara betydlgt försiktigare med hundar och deras ägare.
    Med vetskap om att somliga resonerar som du!
    Botten har du verkligen nått.

Lämna en kommentar:

• Kramfors
    svarade
    Tror inte föräldrar räknar med att deras barn blir attackerad av en hund vid en hundklubb.

Lämna en kommentar:

• Andrém
    svarade
    Det här var ett av det värsta bottennappen i denna diskussion. Knappast någon erfaren förälder här inte - rätt eller inte? Man blir mörkrädd när man läser dylikt från så kallade djurvänner. Kom igen när du vuxit upp...
    Så för att man tycker att ett barn gjorde något otroligt dumt och att delvis står till svars för det som hände, då har man nått botten? Verkar ju snarare som att föräldrar är lite blinda när deras barn åker illa ut och beskyller allt på den som åstakom skadan eller händelsen, även om det var delvis barnets eget fel.

Lämna en kommentar:

• erikthur
    svarade
    Håller med dig här pickels, är pojken så dum att han går nära hunden IGEN trots att han såklart såg att den gick till attack, då får han skylla sig själv.

Trodde det var allmän kännedom att man INTE ska närma sig andras hundar som sitter i koppel, bakom stängsel osv OAVSETT vad det är för ras.
    Det här var ett av det värsta bottennappen i denna diskussion. Knappast någon erfaren förälder här inte - rätt eller inte? Man blir mörkrädd när man läser dylikt från så kallade djurvänner. Kom igen när du vuxit upp...

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...