Förbjud Rottweiler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• RobFrazie
    svarade
    Dre:

Ja jag kan har missuppfattats! Är inte på dig för saker du skrivit.. Så ta inte åt dig
    Kanske blev riktat mot dig eftersom att jag nämde dig sist

Det är Bara folkets okunskap om rasen som gör dem rädda!
    Dessutom är det tyvärr bara de raserna som fokuseras på gällande anfall och attacker... Ingen som skriver något om att en drever eller Beagle anfaller folk vilket givetvis förekommer! Aningen i förrsvar eller av andra anledningar...

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Jag har ingen aning om ifall rotweilers är farliga eller ej, jag bara debatterar ett par saker:
    1. Det är fullt möjligt att avla hundar som är aggresivare än andra. Medveten avling eller omedveten

2. För det andra hävdar jag att om en stor del av befolkningen känner sig hotad av en viss ras så måste man diskutera hur tungt de båda sidorna väger. Och i många fall gäller det en stor mängd individers rädsla mot en liten grupp som vill ha just den rasen.

Lämna en kommentar:

• RobFrazie
    svarade
    Karrokaja:
    Dom hundarna har förmodligen rätt ägare!

Dre:
    Vist har Rottweilern lite agg i sig, men det finns många andra hundar som har det oxå!

Mycket av problemen med Rottweilern eller andra "kamp" hundar är att (inte i alla fall, men i många) så har ägaren för lite kunskap om rasen de äger. Uppstår problem med hunden och man har erfarenheten och kunskapen för att rätta till dem så är det ingen fara.

Är man däremot okunnig och oerfaren.. Eller bara inte råkar kunna reda ut problem som uppstår så kan hunden bli farlig, men det kan vilket hund som!

Min mormor som för övrigt inte borde ha denna sort av hund.. men hon vägrar byta... detta är 3e hunden av rasen hon har (minns inte vad den heter just nu..) Men en lite terrier med spettsig svans ..

2 har varit väldigt aggresiva.. men eftersom att dom är små så har inga skador skett. Fick ett bett i handen en gång iofs.. Men inte någon större kraft så hände inget..
    Men mormor daltar hit och dit med hunden och visar inget ledarskap därför bli dom som dom blir! Hade detta varit en större ras, typ schäfer eller amstaff eller varför inte just Rottweiler... Så hade det blivit väldigt fel och farligt!

Lämna en kommentar:

• Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av karrokaja
    Kramfors har fel
    Jaså, tror du det? Var nog en Rottweiler...

Lämna en kommentar:

• karrokaja
    svarade
    hmm gick förbi ica igår, eller jag cyklade faktiskt...och vid stolpen utanför ica så där två ofantligt stora muskelberg, ROTWEILER!!!! en hane och en hona.
    Tänkte genast på den här tråden och blev nyfiken, har kramfors rätt??
    För om han/hon har det så borde ju dessa hundar gå till attack.

Kallade lite på hundarna och dom reagerade med en gång.
    Sträckte fram handen (på behörigt avstånd) Och dom vädrade försiktigt mot mej.
    Gick fram till hanen... klappade honom på huvudet...
    Sen blev jag ATTACKERAD!!! Kärleks attackerad. dom fullkomligt hoppade på mej, slickade mej i ansiktet och pussade och kramades och gnydde glädjefullt.
    Jag blev helt paff! men glad Kramfors har fel

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Menar du att det enda som påverkar ett djur (inklusive människan) är miljön. Generna har ingenting att göra med djurets sätt att vara?

Om generna ändå har en effekt på beteendet, kan det i så fall vara möjligt att avla på aggressiva gener? Kan det i så fall vara så att människan av olika anledningar historiskt har avlat på dessa gener med flit eller kanske egentligen på andra egenskaper såsom jaktinstinkt och att "aggresivitet" är en egenskap som är relaterad till detta?

En intressant exempel är en syudie som amerikanska forskare gjorde i början av 90-talet. De studerade om det fanns någon gen som ökade risken för att hamna i missbruk. Det visade att det fanns en uppsättning gener som ökade just denna risk. Men det intressanta var att just samma gener också var relaterad till förmågan att på en extrem nivå kunna fokusera och sjunka djupt in i studier och att i oförväntat många fall hade internationellt framgångsrika forskare flera gener av de som också ledde till ökad risk för beroende.

Därmed om man hade avlat på duktiga forskare så hade man dessutom fått många missbrukare som en bieffekt.

Med detta kan jag inte hävda att just rotweiler är farliga.
    Senast redigerad av DaRe; 20 May 2010, 05:47.

Lämna en kommentar:

• RobFrazie
    svarade
    Jisses, När man läser här blir man rätt less...

Givetvis orkar jag inte läsa alla 200 sidor...
    Men dom som säger att det är något fel på en Rottweiler bör typ stanna inne!

Att raserna många här kallar "kamphund" är bara kallad så i folkmun!
    En "kamphund" är inte någon kamphund förens den används till just det! "kamp"

Finns hur många raser som helst som används inom """""SPORTEN"""""
    Alla hundar har en vaktinstinkt, alla har programmerat i huvudet jaga, döda, äta!

Allt handlar om vad människan formar hunden till!
    En liten tax kan vara precis lika aggressiv som en Rottweiler!
    Saken är bara den att Rottweilern är aningen större, har kraftigare käkar och med andra ord blir den farligare än en liten Tax!
    Men Aggressiviteten kan ändå finnas där! Men det är aningen jobbigare att hålla i Rottweilern än vad det är att hålla i Taxen!

Tänk er för innan ni lackerar blåa skåpet!
    Människan formar hunden till det den blir!
    Mördarmaskin blir den inte om den kommer till rätt ägare!
    Det är ägaren som inte klarar av att ha hunden! Inte hunden som inte klarar av ägaren!

Lämna en kommentar:

• Gaffel
    svarade
    Du kanske skulle passa på att läsa igenom texter du länkar vidare kramfors..
    "Det var en beige schnauzerliknande hund som bet henne."
    Ditt omedelbara svar på detta lär väl bli att 'Rottweilern var förklädd, den hade lösmustasch!'

Lämna en kommentar:

• Kramfors
    svarade
    Ursprungligen postat av erikthur
    Ingen aning om ras:
    En tvåårig flicka har blivit allvarligt biten i halsen av en hund i Rävlanda, mellan Göteborg och Borås. Flickan fördes med ambulans till Östra sjukhuset i Göte

Men som jag skrev i andra inlägget i denna nu tämligen omfattande tråd vill jag ha restriktioner mot samtliga hundar i offentlig miljö. Munkorg på.
    Var nog en Rottweiler.

Lämna en kommentar:

• erikthur
    svarade
    Ingen aning om ras:
    En tvåårig flicka har blivit allvarligt biten i halsen av en hund i Rävlanda, mellan Göteborg och Borås. Flickan fördes med ambulans till Östra sjukhuset i Göte

Men som jag skrev i andra inlägget i denna nu tämligen omfattande tråd vill jag ha restriktioner mot samtliga hundar i offentlig miljö. Munkorg på.

Lämna en kommentar:

• Gaffel
    svarade
    Med Google går allt att bevisa (och motbevisa) omk 2 330 000

Lämna en kommentar:

• ElinM
    svarade
    Som sagt var så är det inte ett måste att ha en hund, alla kan inte bara skaffa en hund, men barn är lättare att skaffa, och det är omöjligt att hålla koll på vem som skaffar dem.
    Nu var det mest menat som ett skämt...
    Det är absolut inte så att jag tycker att det ska kontrolleras vem som har rätt att skaffa barn.
    Nej det är inte ett måste att skaffa hund, men det är det inte med barn heller.

Att införa licens på vissa hundraser skulle förmodligen vara till lika stor nytta för människor som hundar. Många hundar är förmodligen värda bättre ägare!

Lämna en kommentar:

• SimonSaysBaka
    svarade
    Ursprungligen postat av ElinM
    Tror att jag ska starta en egen tråd där vi kan diskutera vilka som borde få skaffa barn
    Jag kan hålla med om att inte alla klarar av att ha barn, men vet du hur svårt det skulle bli att avgöra vem som blir en dålig förälder? bortsett från de löjligt uppenbara delen av befolkningen, Som sagt var så är det inte ett måste att ha en hund, alla kan inte bara skaffa en hund, men barn är lättare att skaffa, och det är omöjligt att hålla koll på vem som skaffar dem.

Större hundar som kan lätt döda en fullvuxen människa ska det vara licens på tycker jag, ganska löjligt diskussion faktiskt förstår inte varför de inte har infört det än, tänk dig hunden som ett vapen med en avtryckare, avtryckaren är du, missköter du din hund så kan det smälla av, och vem är den oskyldiga som kommer att ta skottet.

Lämna en kommentar:

• ElinM
    svarade
    När jag var ungefär 3 år blev jag hundbiten.
    Detta resulterade i att jag idag har ett ca en dm långt ärr på vänster sida av ansiktet.
    Hunden som bet mig var mina kusiners och jag gjorde absolut inget för att provocera hunden utan stod för nära min farmor som lagade mat vilket "Knubbe" inte gillade.
    Jättehemskt på många sätt. Både för mina föräldrar som fick åka till akuten med sin lilla dotter och för mina kusiner som fick ta bort sin hund. Själv bryr jag mig inte så mycket, ärret har jag vant mig vid och jag är inte rädd för hundar.

Vi vet inte varför hunden attackerade mig men förmodligen var det bara nåt som slog slint. Hunden var av blandras och ägarna vana hundägare.
    Vad jag vill säga är att man kan aldrig veta, oavsett om man känner hunden. Jag tycker inte att vissa raser ska förbjudas men det borde vara obligatoriskt att gå åtmindstonde en grundkurs med sin hund.
    Jag har själv hund och om hon mot förmodan skulle bita någon skulle jag inte ha henne kvar, hur hemskt det än skulle kännas. Men alla måste ta sitt ansvar, både hundägare och föräldrar!
    Tror att jag ska starta en egen tråd där vi kan diskutera vilka som borde få skaffa barn

Ni som hatar Rottisar, varför inte flytta till Danmark??!

Lämna en kommentar:

• Agnez
    svarade
    Herregud...lever Kramfors än? Med tanke på hur många livsfarliga rottweilers det finns skulle dom ha bitit ihjäl honom för länge sedan . Med hans enkelspåriga hjärna...?...skulle det nästan vara bitpengar på en sån.
    Jaja, det var ju Kramfors som en gång för 4147 inlägg sedan startade denna tråden så jag kan ge mig fan på att han ska se till att det blir den längsta i Zoopets historia...men jag undrar om den inte redan är det?! Grattis i så fall Kramfors!
    Då förväntar jag mig ett tack för hjälpen, för jag har bidragit till detta rekordförsök ett antal gånger och många med mig.
    Skulle det mot all förmodan bli bitpengar på dig, ska jag gladeligen skicka min aggresiva, vildsinta rottisbest på dig. Mohahahahahah

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...