Förbjud Rottweiler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Raiju5
    svarade
    "Det är aldrig hundens fel, det är vad vi människor har skapt dem till eller uppfostrat dem som. Där ligger felet" sa min valptränare innan idag håller med henne fullständigt
    Av personlig erfarenhet så älskar jag rottweilers, många personer som bor i byn har dem, och två av våra grannar.. Har dock alldrig stöt på en aggresiv, mycket trevliga hundar om man förstår hur man hanterar dem
    Det finns dock en gubbe i byn, går ut och går med sin rottweiler utan koppel eller någonting, den är iof väldigt lydig, känns som om den skulle sluta andas om han sa till den att göra de, men man ska aldrig lita på en hund 100% ju ;p Om man går fram och frågar snällt om han kan koppla hunden för man är rädd, jahapp, det kan man skita i, enligt han..
    Hemskt, för det är ju en by (lite för liten för att anses som stad ;p) men det finns ändå rejält mycket folk ute och man vill inte utsätta sina barn för den faran

Lämna en kommentar:

• Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av sandrorita
    Då kanske du haft den tur att köpa hundar som inte har så mycket temprament i rasen. Visst, hundar är avlade på olika saker men det betyder inte att alla går att få snälla och fina. Oftast är det dom som aldrig haft hund om börjar med alla dessa olika kamphundar för att de verkar vara en tuff ras som får respekt. När jag lyssnar på folk som vill skaffa hund och aldrig haft en så pratar de bara om alla raser som rottweiler, pitbull och mastiff m.m, de verkar coola säger de ...... Då tycker jag man fått lite fel synvinkel på att skaffa en hund. Jag kan säga att isåfall är alla taxar också kamphundar då eftersom alla som jag mött utom en varit aggresiva. Men jag skyller inte på hunden. Om den bara haft en bestämd och rättvis ägare, rätt uppfostran och allt, hade den varit anorlunda. Ta och titta på cesar millans pogram " Mannen som talar med hundar " ... Vore det inte konstigt om det var hundens fel när han förklarar för ägaren hur de ska göra och sen är hunden som på nyfödd.
    Han har åtminstone en Cairn Terrier, och vad jag vet är lugnt temperament väl det sista terriers är kända för Terriers kräver väl fast uppfostran, och det känns inte som om Mr. Hugrapids förespråkar så´nt, utan mer låt hunden göra vad den vill, och gör den nå´t dumt är det enbart hundens fel. Särskilt om det är en Rottweiler. Låt oss hoppas att han inte resonerar likadant när det gäller barnuppfostran. Det finns det tydligen de som gör, mamma berättade att när jag var liten fanns det en kvinna i grannskapet som tillämpade "fri uppfostran" och lyfte inte ett finger när hennes unge bankade de andra i skallen med en spade...

Ett perfekt exempel är tjejen som var med i nå´t djurpolisprogram från England. Två gånger ringde hon djurinspektörerna och bad dem ta hand om hennes oregerliga hund, andra gången (ny hund) sa en av tjejerna från djurpolisen med viss irritation i rösten, att hon borde kanske fundera på att uppfostra sina hundar. Och jag tror faktiskt (lite osäker) det var samma tjej som var med i ett program som hette "Britains' Worst Pet" eller nå´t så´nt (tycker så´na program är rätt fåniga), och då hade hon en Bulldog, och domarna i programmet sa till henne att det är inget som helst fel på din hund, utan det är du som är problemet... Skulle faktiskt våga påstå att det bl.a är hundägare som hon, och Kramfors, som lägger allt ansvar på hunden, som ger en ras dåligt rykte. Tur att han inte har en Rottweiler (eller nå´n annan stor ras).

Karro: Det där brände nästan hål i min skärm Tycker också tråden borde låsas, men då startar han väl bara en ny Har för mig han försökte det häromsistens, men den låstes illa kvickt, med hänvisning att den här tråden redan fanns, och redan det är en för mycket, tycker i alla fall jag.
    Senast redigerad av Shepard; 06 August 2010, 16:05.

Lämna en kommentar:

• flygrc
    svarade
    Ursprungligen postat av Kramfors
    Mina hundar är pålitlig.

Faller under kategorin berömda sista ord
    som tex
    "hon är säker gamla Bettan........."

Sorry kunde inte låta bli

Lämna en kommentar:

• sandrorita
    svarade
    Då kanske du haft den tur att köpa hundar som inte har så mycket temprament i rasen. Visst, hundar är avlade på olika saker men det betyder inte att alla går att få snälla och fina. Oftast är det dom som aldrig haft hund om börjar med alla dessa olika kamphundar för att de verkar vara en tuff ras som får respekt. När jag lyssnar på folk som vill skaffa hund och aldrig haft en så pratar de bara om alla raser som rottweiler, pitbull och mastiff m.m, de verkar coola säger de ...... Då tycker jag man fått lite fel synvinkel på att skaffa en hund. Jag kan säga att isåfall är alla taxar också kamphundar då eftersom alla som jag mött utom en varit aggresiva. Men jag skyller inte på hunden. Om den bara haft en bestämd och rättvis ägare, rätt uppfostran och allt, hade den varit anorlunda. Ta och titta på cesar millans pogram " Mannen som talar med hundar " ... Vore det inte konstigt om det var hundens fel när han förklarar för ägaren hur de ska göra och sen är hunden som på nyfödd.

Lämna en kommentar:

• Kramfors
    svarade
    Mina hundar är pålitlig.

Lämna en kommentar:

• Shepard
    svarade
    Hundens.
    Det där förklarar en hel del. Det betyder alltså, att du själv inte har nå´n som helst pli på din egen hund, och gör den nå´t fel, så är du helt utan ansvar, och skyller allt på hunden? Utom när den provocerat fram en reaktion från en Rottweiler, för då skyller du allt på den istället? Hur kunnig och ansvarstagande är du själv som hundägare? Eftersom du verkar tycka att det alltid är hundens ansvar och fel om nå´n händer, så måste ju det gälla din egen hund också, och du är fri från allt ansvar att uppfostra den?

Lämna en kommentar:

• akvavirum
    Gäst svarade
    Hundens.
    Den var nästan rolig...

Härligt att se att det finns vuxna, ansvarstagande människor

Eller....Den enda rasen i världen som är fåfänga nog att inte ta ansvar för sina handlingar, mao den farligaste av alla.

Lämna en kommentar:

• Kramfors
    svarade
    Ursprungligen postat av akvavirum
    - är det hundens fel eller ägarens då?
    Hundens.

Lämna en kommentar:

• akvavirum
    Gäst svarade
    Skyll på ägaren men det var ändå obehagligt för kvinnan och den lilla hunden.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7577737.ab
    har aldrig påstått att det inte är hemskt för den som blir utsatt... - det är väl självklart att det är hemskt för dem!

Dock kvarstår fakta, hunden kanske ska avlivas för att ägaren inte klarade av den...
    - är det hundens fel eller ägarens då?

Lämna en kommentar:

• Kramfors
    svarade
    Skyll på ägaren men det var ändå obehagligt för kvinnan och den lilla hunden.

Lämna en kommentar:

• sandrorita
    svarade
    Jag håller med dig! Jag tycker bara att dom som kan med hundar ordentligt och kan bevisa det får ha kamphundar.Det är inte hundarnas fel, de behöver bara motiveras och få rätt uppfostran. Som ägare tycker jag att man ska skaffa den ras man kan klara av =D Det står ju faktiskt i rasfakta om varje ras vilket temprament de har. De är inte nybörjarhundar precis

Lämna en kommentar:

• Christoffer_G
    svarade
    Tror inte att det är någon ide att göra som danmark utan sätt förbud mot blandrasavlen istället..det är där allt går snett ju..plus att dom flesta seriösa kennlar som säljer så kallade "kamphundar" dom vill allltid träffa den nya ägaren först, för att se hur personen är osv..sen så förstorar alltid tidningarna upp allt så fort det sker något med flera sidor med stora rubriker så fort det har vart någon kamphund inblandad,,men biter en labbe någon så ser man knappt det i tidningen..och för att kunna köpa en pitbull i sverige vilket är svårt..så får man leta länge..för dom som har renrasiga säljer verkligen inte till vem som helst och att hitta den renrasiga är skitsvårt..vilket är bra då kommer inte hundarna till vem som helst..så förbjud blandrasavlen istället..

Lämna en kommentar:

• Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av erikthur
    Men ibland kanske du hamnar något under den nivån eller hur?
    Inte helt omöjligt men det gör nog inte till eller ifrån, tråden är nog tyvärr bortom all hjälp. Att skriva seriösa och konstruktiva inlägg har man inget för i den här tråden, jag, och många andra, har försökt.

Lämna en kommentar:

• erikthur
    svarade
    Men ibland kanske du hamnar något under den nivån eller hur?

Lämna en kommentar:

• Shepard
    svarade
    Han bidrog snarare med ännu en Aftonbladetartikel, och det har för längese´n gått från info till tjat och ältande, på gränsen till besatthet. Och som sagt, tyckte tråden var oseriös från början, men när han "citerade" mig för ett tag se´n, så det jag skrev helt ändrade mening, så har jag helt tappat den lilla respekt som den här tråden förtjänar. Den här tråden handlar inte om info, utan om häxjakt. Och det seriösa som finns att säga har redan sagts, så så länge tråden inte låses är det inte helt lätt att hålla sig från att lägga sig på samma nivå som resten av tråden.
    Senast redigerad av Shepard; 03 August 2010, 17:59.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...