Varför är det bara fel människor som har pittbull ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #61
    Testet gjordes för sent...

    .. min hanne hade redan kommit in i spökåldern och det var lite synd... Han tittade bara till vid första skottet, i busken bakom ryggen, men efter andra skottet ville han inte leka med bollen mer utan stod och glodde på en där skumma busken... Skulle jag också ha gjort !!!
    Han var van att gå mycket i skogen eftersom vi har ett reservat precis bakom ryggen, lugna och sköna promenader... Om han inte hade börjat undra över att det smäller i buskarna så hade jag tyckt att det var en ovanligt korkad hund

    En boxer är ju även känd för att vara väldigt duktig på att bedömma situationen, om det är något skumt eller inte och han var exemplarisk hela sitt liv... Gick i taket när en person stod och tryckte på tomten utanför sovrumsfönstret på lilla radhustomten men sa aldrig något annars när folk passerade... Reagerade direkt om man var ute och gick och mötte någon skummis, stramade upp sig och var på sin vakt...

    Botade 5 barn från hundskräck... välkommnade alla barn som bara klev in genom grind eller ytterdörr, aktade på sig om lillkillen kom och klev på honom och när grabben blev större fostrade hunden grabben själv... osv...
    Kolugn och superfin i psyket... berömd i umgängeskretsen och i området för att ha så attans fint psyke... undantaget andra hanhundägare då, men han var alltid kopplad kan jag tillägga...
    Senast redigerad av Katharina; 07 April 2007, 17:10.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • qenzo
      • February 2005
      • 1747

      #62
      Jo men det du beskriver ang skotten är ju att hunden "bygger på sig" och slutar det hela med att hunden inte fungerar normalt efter skotten så ska testet avbrytas.

      Att sedan hunden är trevlig i övrigt öch gör det den ska är ju enbart positivt.
      Och ang kopplade hundar, så visst vore det bättre om folk insåg sina och hundens brister och höll dessa i koppel. Och nu ska alla hundar, vara kopplade eller befinna sig i sin förares omedelbara närhet.
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #63
        Tänkte bara påpeka detta...

        ... med koppel eftersom det har pratats om tidigare på tråden, så man inte får ett koppel hundar efter sig...

        Min poäng med testet och beskrivningen av min hanne är att jag inte tycker att det är normalt att testa en hunds mentala stabilitet genom att avfyra skott och förvänta sig att hunden ska bete sig som om inget hänt...
        I mina ögon, enligt min uppfattning, vore det helt onormalt om hunden gjorde det och skulle visa mer på osund mentalitet...

        Min hanne var pålitlig även lös men allteftersom han blev påhoppad av lösspringande hundar och blev mer och mer grinig på allt fler raser höll jag honom i koppel på ställen där det vistas mycket folk och fä... På landet och vissa platser i skogen där det sällan gick någon var han lös och stannade alltid still om han såg något så jag kunde gå fram och koppla honom...

        Han sprang aldrig okopplad och hoppade på någon annan hund!!! Ville bara poängtera det en gång till
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #64
          Men jag tror du har missuppfattat en del vad gäller skotten i ex MH och Korning.
          Hunden SKA reagera, men det ska också gå över rel snabbt.
          Dvs den blir rädd, men stannar inte kvar i rädsla, utan övervinner den på egen hand.
          Därav ex Dumpen och skramlet. Hunden hoppar till, och bör sedan klara av att kontrollera "faran" på egen hand.
          Beh den stöd eller hjälp av föraren gör det inte hunden till ngt sämre. Men undviker den "faran" helt efteråt bör man förstå att rädslan kvarstår.
          En sådan hund bör man kanske fundera både en och fyra gånger på, innan man parar.
          För det är arbetet utfört av en brukshund man ursprungligen testade. Inte sällskapshundar.
          Dvs, en hund med kvartående rädslor plockades bort från all ev avel, och bör än idag inte avlas på.

          Ang lösa hundar så bör man ju som hundägare ha den kontrollen över sin hund att den OVILLKORLIGEN stannar. Men inte många har det tyvärr.
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • SanBra
            • April 2007
            • 1

            #65
            Det är absolut inget fel på att ha en pittbul.
            Själv har jag haft en, man fick lite taskiga kommentarer först.
            Men när dom lärde känna henne så fick dom en helt annan uppfattning av rasen. Men kan inte bedömma en ras från aftonbladets första sida.
            Helt underbara hundar är det.
            MVH//Sanna

            Kommentar

            • qenzo
              • February 2005
              • 1747

              #66
              Men verkligheten ser inte ut så SanBra... tyvärr.
              I verkligheten läser folk löpsedeln och matas om och om igen med rubriker om hundar som attackerat folk och fä, dessa hundar tituleras "kamphund" och det läggs upp en bild på en hund som bär ett Dogg-face.

              När sedan folket aldrig får se samma hundar göra ngt bra i samhället, ja vad ska de då tro?
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #67
                Jag vet inte vad jag skall tänka om den här tråden...
                "min lilla hund blev attackerad etc..."
                Nå min lilla son blev idag plötsligt oprovocerat attackerad på gågatan i Jönköping idag av en till synes kopplad hund och fick jackan söderriven (vilket jag upptäckte först när vi kom hem). Hade han inte haft jackan så hade det väl väl blivit ett köttsår i flanken. Och själv blev jag attackerad av de lösspringande hundar i Nässjö för några år sedan. Så jag skiter nog i vilken ras det är eller vilken klant som äger hunden. Avlivning är det första som kommer på tanken.
                Och om nu någon undrar vem jag vill avliva så är det än så länge hunden.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                Arbetssätt...