Rasren Siberian Husky & American Pitbullterrier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cgr
    • March 2005
    • 296

    #16
    Ursprungligen postat av Raven

    nä ansvaret å hundägaren skulle behöa utökas KRAFTIGT, exempelvis koppeltvång året runt.
    varför koppeltvång om alla hundar + hundägare är så bra och pålitliga?
    Aktiva akvarium:
    180L Juwel Rio,
    Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

    Kommentar

    • cgr
      • March 2005
      • 296

      #17
      Ursprungligen postat av Miimi


      Klart att förortskidsen med dåligt självförtroende och folk som rör sig i samhällets lagliga utkanter är intresserade av blandningar där egenskaper som t ex skärpa, självständighet, vaktinstinkt och kamplust kolliderar. Egenskaper som var och för sig kan ge utmärkta arbetande och fungerande hundar, men som kombinerade riskerar att resultera i en kynologisk molotovcocktail. De här hundarna rår inget som helst kamphundsförbud på. De kommer att fortsätta produceras i all oändlighet, så länge det finns en marknad för dem. Tidigare var det schäfer och dobermann som appellerade till denna typ av människor. Nu varierar det mellan bull and terriertyper, rottweiler och molosserraser - helst ska det vara i en salig blandning. Skulle det vara möjligt för dem skulle de garanterat hålla sig med tigrar. Snart kommer de att hitta något annat att ingjuta respekt med hos omgivningen, för det är respekten som är det åtråvärda.

      Nej, inget rasförbud, däremot betydligt strängare straff för folk som använder hundar som vapen eller missköter sitt hundägarskap på annat vis.
      Naturligtvis hjälper ett förbud. Då kan polisen avliva dom på platsen om dom saknar papper. Förstår du inte hur ett förbud fungerar?
      Aktiva akvarium:
      180L Juwel Rio,
      Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

      Kommentar

      • cgr
        • March 2005
        • 296

        #18
        Ursprungligen postat av Sanders



        Så ännu en gång. Det är inte hunden eller rasen som problemet ligger. Det är hos ägaren (och media) som felet ligger.
        Att du kan med säga så här. Att det är medias fel. Säg det till föräldrarna till lemlästade barn och de som angrips dagligen.
        Aktiva akvarium:
        180L Juwel Rio,
        Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #19
          har aldrig haft pittbull själv men ja vet om en här som har en, och han har upfostrat den så att han biter allt han ser typ, han har den bara för att få respekt.
          alla har stor respekt för den hunden och jag kan förstå att folk vill få bort dom. sen är det möjligt att "vanliga" små taxar eller liknande biter oftare men klickar det för en pittbull så blir skadorna otroligt mycket större.

          jag tycker istället att man ska ta bort hundarna från dom personer som inte kan ta hand om sin hund på rätt sätt och låta dom vettiga personerna ha kvar sina hundar.

          jag har själv haft en torrweiler som va hur snäll och go som helst. rörde inte ens en liten fluga.

          sen är många av kamphundarna otroligt barnvänliga och rekomenderas ofta till barnfamiljer istället för tillexempel taxar.

          så att förbjuda kamphundar och dra alla över en gräns låter bara om okunnande om hundar.
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #20
            Ursprungligen postat av cgr
            varför koppeltvång om alla hundar + hundägare är så bra och pålitliga?
            lär dej läsa.
            jag har aldrig påstått att alla hundar+hundägare är bra och pålitliga och ett sånt påstående är inget annat än skitsnack.
            och om du läser mitt förra inlägg så bör du för eller senare upptäcka varför jag anser att det ska va koppeltvång året runt, förhoppningsvis.

            problemet är att många TROR dom har kontroll över sina hundar men inte har det och dom har UTESLUTANDE ALDRIG haft kamphundar när det har inneburit problem för min del utan har varit schäfrar golden retriver taxar labradorer pudlar grand danois jack russel collie och en hel drös andra raser som "alla" påstår är så snälla och så bra som sällskapshundar och aldrig gör skada.

            dom kamphundar(pitbull doberman rottweiler och dylika raser) som jag träffat både själv och med dom hundar jag själv haft har varit lugna städade och avsevärt mycke bättre uppfostrade än dom "vanliga" hundarna jag träffat på.

            sen är det idioti att straffa en grupp för den skit några få ställer till med.
            det är ju trots allt inte seriösa hundägare som tränar sina hundar till att attackera och hugga.
            och om nu kamphundar förbjuds va händer då med dom som redan finns ?
            ska dom avlivas ??? såna krav finns redan inom djurvärlden när raser/arter har förbjudits.
            Senast redigerad av Raven; 05 July 2006, 01:54.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • cgr
              • March 2005
              • 296

              #21
              Ursprungligen postat av Raven
              lär dej läsa.
              att påstå att jag har skrivit att alla hundar + hundägare är "så bra och pålitliga" är inget annat än ljug i värsta fall, skitsnack i bästa fall.

              problemet är att många TROR dom har kontroll över sina hundar men inte har det och dom har UTESLUTANDE ALDRIG haft kamphundar när det har inneburit problem för min del utan har varit schäfrar golden retriver taxar labradorer pudlar grand danois jack russel collie och en hel drös andra raser som "alla" påstår är så snälla och så bra som sällskapshundar och aldrig gör skada.

              dom kamphundar(pitbull doberman rottweiler och dylika raser) som jag träffat både själv och med dom hundar jag själv haft har varit lugna städade och avsevärt mycke bättre uppfostrade än dom "vanliga" hundarna jag träffat på.

              sen är det idioti att straffa en grupp för den skit några få ställer till med.
              det är ju trots allt inte seriösa hundägare som tränar sina hundar till att attackera och hugga.
              och om nu kamphundar förbjuds va händer då med dom som redan finns ?
              ska dom avlivas ??? såna krav finns redan inom djurvärlden när raser/arter har förbjudits.
              visst, det du sa ordagrant var

              "har till dags dato aldrig träffat en "kamphund" som visat några som helst aggresiva tendenser men däremot har jag träffat MÅNGA "vanliga" hundar med klart aggresiva tendenser och har slått både en å 2 "vanliga" hundar när dom attackerat.dom "kamphundar" jag träffat har varit lugna städade och snälla men har också haft kompetenta ägare vilket långt ifrån alla "vanliga" hundar jag träffat har."

              Så koppeltvånget behövs för att skydda medborgarna från alla andra hundar förutom kamphundar? Riiight. Jag aldrig träffat en seriös ägare av dessa raser så det drabbar knappast nån oskyldig så vitt jag vet.
              Aktiva akvarium:
              180L Juwel Rio,
              Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #22
                Ursprungligen postat av cgr
                visst, det du sa ordagrant var
                lär dej läsa, det finns ordlexikon på nätet bl.a http://sv.wikipedia.org/wiki/Huvudsida för du verkar inte förstå vad jag skriver utan läser in en massa som inte står där.

                jag har ALDRIG påstått att kamphundar är ofarliga vilket du påstår, jag har bara aldrig stött på nån som har betett sej aggressivt och känner ingen IRL som gjort det heller.
                detta trots att jag träffat över 20 "kamphundar" själv och räknar man in dom jag känner IRL som träffat "kamphundar" så blir det en bra bit över 60st som ingen visat aggressiva tendenser utan varit lugna och städade.
                dom enda hundar jag träffat på som visat aggressivt beteende är "vanliga" hundraser och är dom enda jag behövt freda mej och mina hundar mot.
                så man kan börja fundera, vilka hundar borde EGENTLIGEN förbjudas ???

                ingen hund är ofarlig, alla hundar oavsett ras oavsett ägare är en potentiell risk och ska behandlas som så men det är fel att förbjuda visa hundraser och börja döda dom hundarna för dom idiotier exempelvis nassar ägnar sje åt eller kamptävlingar och dylikt.
                för förbjuds kampbhundar kommer dom personerna bara välja andra raser och ska man förbjuda dom också då eller ?
                Senast redigerad av Raven; 05 July 2006, 02:08.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • cgr
                  • March 2005
                  • 296

                  #23
                  Ursprungligen postat av Raven
                  lär dej läsa, det finns ordlexikon på nätet bl.a http://sv.wikipedia.org/wiki/Huvudsida för du verkar inte förstå vad jag skriver utan läser in en massa som inte står där.

                  jag har ALDRIG påstått att kamphundar är ofarliga vilket du påstår, jag har bara aldrig stött på nån som har betett sej aggressivt och känner ingen IRL som gjort det heller.
                  dom enda hundar jag träffat på som visat aggressivt beteende är "vanliga" hundraser.

                  ingen hund är ofarlig, alla hundar oavsett ras oavsett ägare är en potentiell risk och ska behandlas som så.
                  Tror du jag bryr mig det minsta om du träffat nån kamphund eller inte? Hade du läst mina inlägg hade du kanske förstått att jag har träffat tillräckligt många för att ha en egen uppfattning.
                  Aktiva akvarium:
                  180L Juwel Rio,
                  Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

                  Kommentar

                  • Miimi
                    • February 2006
                    • 7

                    #24
                    Ursprungligen postat av cgr
                    Naturligtvis hjälper ett förbud. Då kan polisen avliva dom på platsen om dom saknar papper. Förstår du inte hur ett förbud fungerar?
                    Jodå, jag förstår exakt hur ett förbud fungerar. Och om du läst tidigare skrivna inlägg mer noggrannt hade du insett att det redan finns ett förbud mot hundar med den typen av beteende:

                    "Enligt 19 a § djurskyddsförordningen (1988:539) är det förbjudet att inneha eller genom avel frambringa hundar som har extremt stor kamplust, blir lätt retade och biter, bara med svårighet kan förmås avbryta ett angrepp och har en benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor eller andra hundar. I Sverige är alltså hundar med dessa egenskaper förbjudna. Däremot är ingen enskild ras förbjuden, eftersom hundar av ett flertal raser liksom blandningar mellan olika raser kan utveckla ett icke önskvärt aggressivt beteende.
                    Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter (1943:459), har ägaren strikt ansvar för sin hund. Polismyndigheten har tillsynsansvaret enligt denna lag och får besluta att en hund som har visat benägenhet att bita människor eller djur ska omhändertas. Sedan hunden omhändertagits ska polismyndigheten låta sälja, avliva eller ta hand om hunden tills vidare."

                    Lagen innehöll från början rasspecificeringen pitbullterrier, men denna formulering ändrades, då de undersökningar man gjort visade att denna ras inte alls var inblandad i incidenter så frekvent som det påståtts.

                    Du skrev tidigare att du ansåg Norge vara ett föredömligt land, som införde förbud mot vissa raser. Norge valde att förbjuda pitbull terrier, amerikansk staffordshire terrier, fila brasileiro, tosa inu och dogo argentino. De tre sistnämnda raserna har mig veterligen hittills aldrig varit inblandad i någon incident här i Sverige. Problemet med ett eventuellt rasförbud är fortfarande att det inte kommer att lösa något som helst problem, bara skjuta över det till en annan typ av hundar. Ska vi förbjuda dessa också som ett nästa steg bara för att rötägg inte kan sköta sig och de sina efter de lagar och normer vi har i vårt samhälle? Nästa trend bland de mindre seriösa hundägarna verkar redan i dag bli att hålla sig med stora hundar av molossertyp, gärna innehållande riktigt skarpa, självständiga boskapsväktare. Hundar som gör ett utmärkt arbete i sin rätta miljö - att utan förare gå tillsammans med boskapen på bete för att vakta denna mot angripande rovdjur och tjuvar, men som knappast, p g a sina egenskaper, är lämpliga att hålla inom tät bebyggelse.

                    Men största problemet ligger fortfarande inte hos hundarna utan hos förortsuppfödarna och de köpare som njuter av att avla fram och trigga de beteenden hos hundarna som vi andra hundägare och SKK-anslutna uppfödare gör allt som står i vår makt för att avla bort/hålla på en normal nivå och dämpa genom sund fostran.

                    Här följer ett utdrag ur del 2 av det underlag som ligger till grund för den hundägaransvarsutredning som fortfarande ligger under bearbetning hos jordbruksdepartementet:

                    "Södertälje kommun försökte år 2001 att med stöd av ordningslagen införa koppeltvång på vissa platser för hundar av vissa raser och för hundar med vissa egenskaper. Även detta avslogs av länsstyrelsen. Södertälje kommun beslutade vid samma tillfälle att så kallade kamphundar inte är sällskapsdjur och att, med stöd av 39 § förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, inte tillåta innehav av hundar med kamphundsegenskaper i kommunen utan särskilt tillstånd. Detta beslut överklagades till länsrätten där det upphävdes. Länsrätten konstaterade att kommunen överskridit sin befogenhet då de gjort en generell tolkning av en författningsbestämmelse. Södertälje kommun överklagade länsrättens beslut till kammarrätten som dock inte medgav prövningstillstånd."

                    Slutligen måste jag skryta över amstaff/staff/blandisägarna i vår stad: alla hålls kopplade, är väluppfostrade och trevliga till skillnad från de könsaggressiva hundarna, en schäfer, en dvärgschnauzer, en bichon havanais, en spetsblandning, en jack russell och en finnspets som tillåts ränna lösa på allmän plats och mucka gräl.

                    Kommentar

                    • Sanders
                      • July 2006
                      • 4

                      #25
                      CGR>>
                      Har du ens orkat läsa de dokument som jag länkade till? Eller är du så pass ingrod i din syn/åsikt ang "kamphundar" att du vägrar att låta din tes testas?

                      I regeringens utredning kan man läsa att hästar orsakar många fler skador än vad hundar gör. Och jag kan slå vad om att en hästspark knäcker bra mycket mer ben och gör bra mycket mer mjukvävnadsskador än vad ett hundbett gör. Men hur ofta ser man in media att en ung 13 årig tjej har blivit sparkad av en "mördarhäst" som sedan blivit avlivad på plats av polis för att den var så "bloodtörstig". Har du någonsin sett en sådan artikel var god och skicka mig länken eller datum och vilken tidning så att jag själv kan gå till ett bibliotek och läsa den.
                      Alltså.. Jo.. Aftonbladet och Expressen tjänar mer pengar genom att sälja mer lösnummer om de kan skriva en stor och uppblåst artikel om "mördarhundar" än om "mördarhästar". För vad låter igentligen mer lockande?

                      Sen ang. dina erfarenheter av "kamphundar". jag kan förstå din syn med tanke på dina olyckliga möten av dessa raser OCH DERAS ÄGARE. Du beskriver dem själv dem som "kriminella typer" med tatueringar och sånt och som andvänder hundarna som potensmedel. Men kan du inte se att det är just det som vi alla säger. Det är ägaren som det är fel på. inte hunden.

                      Mitt förslag till dig, som oxå verkar vara en hundägare om jag har tolkat dina inlägg rätt, är att logga in på bullterrier forumet eller något annat forum för raser som, i dina ögon, är "kamphundar" och se när nästa träff är i just ditt område. Så att du under kontrollerade former har chansen att träffa seriösa och framför allt, kompetenta ägare.

                      Än en gång så är det verkligen olyckligt att just du verkar ha drabbats så mycket utav just inkompetenta hundägare. För det är trots allt där problemet ligger. Oavsett ras. Även en tax eller dalmentin kar riva bort kinden på en liten flicka.

                      Som en person på ett bullterrier forum sa
                      "En postbil är inte en postbil förrän den är gul och levererar post"

                      Sen tycker jag att admin ska ta och låsa denna tråd innan den drar iväg för långt, som dessa diskussioner brukar göra, och skapar dålig stämning på forumet.

                      lite propaganda..


                      Senast redigerad av Sanders; 05 July 2006, 10:55. Anledning: redigering

                      Kommentar

                      • Bullterrier
                        • July 2006
                        • 7

                        #26
                        Jag har några frågor till Kristoffer:

                        Vet du vilka raser som hör till de sk "kamphundarna"?
                        Jag är ofta i örebro och har sett ett fåtal raser med kamphunds bakgrund. Dessa raser har ägare som vet vad de har i andra änden av kopplet. Jag har sett oseriösa blandras ägare som har hundar som inte är trevliga, vad har dessa blandraser med raser med kamphunds bakgrund att göra?

                        Kamphund, vad är en kamphund för dig? är det en hund av obestämd ras som automatiskt blir en kamphund för dig för att den råkar lyfta på läppen och morra?
                        En kamphund är en hund som aktivt är med i hundkamper, en hund som är hårt avlad på att inte vara aggressiv mot människor. En kamphund som är aggresiv ot människor avlivas omgående. Hundkamper är som bekant förbjudna i Sverige och ingen ras framavlas idag till att aktivt deltaga i hundkamper, inte i Sverige.

                        Du får ursäkta Kristoffer men det är personer med just din inställning som vi med "kamphunds raser" vill undvika att konfronteras med. Antingen så tycker ni det är roligt att provocera eller så är ni inte läskunniga nog så ni kan ta reda på mer fakta om dessa raser innan ni okunnigt ger er in i debatter.

                        Kommentar

                        • Sanders
                          • July 2006
                          • 4

                          #27
                          Kan man kalla det ödets ironi? i samma forum som detta finns det en tråd ( http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=89323 ) där första inlägget är:

                          Hej!
                          Jag har ett problem med min hund Isa som är en schäfer. Problemet är att när man är ute och går med henne kan hon plötsligt skälla och hoppa upp på mötande vandrare. Hon är inte farlig men det är väldigt jobbigt, både för mej och för den vi möter .
                          Och detta: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=90518

                          En släkting till mig har två Jack Russels.
                          En tik och en hane.
                          Tiken är som en "vanlig" hund, trevlig och glad.
                          Hanen däremot är riktigt underlig om nu en en hund kan vara det.

                          Ena stunden är han ett monster som gör allt för att få slåss med en annan hund som går förbi, för att i nästa ligga och skaka under ett bord.
                          Jag trodde aldrig jag skulle kunna tycka illa om ett djur, men honom har jag verkligen svårt för.
                          Han har även bitit människor.
                          Skulle du, CGR, klassa dessa som en kamphundar? De påvisar alla "symtom" som en kamphund enligt Djurskyddsmyndighetens har. Men vänta nu.. det är ju en schäfer..och den andra var en Jack Russel, men då är det lungt. Eller hur?
                          Senast redigerad av Sanders; 05 July 2006, 11:19.

                          Kommentar

                          • Akka&Asta
                            • April 2006
                            • 34

                            #28
                            Ursprungligen postat av cgr
                            En kompis har blivit biten av en pitbull. Mina föräldrars hund har blivit svårt biten av en okopplad pitbull-liknande hund ägd av en typisk kampshundsägare. Machotyp med tatueringar som har hunden som p-förlängare. På hundpromenader har jag flera gånger mött pitbull/amstaff/varianter som om inte kopplet funnits med all säkerhet huggt sönder min spanieltik som hittils tror gott om andra hundar. Detta har ALDRIG hänt med andra raser jag mött. Jag har ALDRIG sett en pitbull/amstaff ägare som inte passar in i medias bild av ägaren. Slump? Ägartyperna alltid denna samma, antingen machokillen som förmodligen är kriminell eller vill låtsas vara det eller en "tuff" tjej som ska ha den som försvarsvapen eller liknande.
                            Jag beklagar verkligen det som skett Din kompis och Dina föräldrars hund, som sagt: Jag som älskar många av Dig kallade kamphundar kan inte bli ledsnare över att folk skaffar sig ovanstående uppfattningar.

                            Under hela Ditt ovanstående inlägg som jag här citerat skyller Du på hundägaren. Jag tror tyvärr inte att det är meningen. Jag gissar att Din avsikt var att få kamphundarna att framstå som blodtörstiga monster, men samtidigt beskriver Du att i 100% av fallen ägdes hundarna av idioter som endast skaffat hunden i ETT syfte: Antingen som vapen eller som aggressivt skydd.

                            Du envisas med att säga att det är hundarna det är fel på. Att så kallade kamphundar inte borde finnas, men det påståendet går inte ihop med Ditt egna inlägg. Du säger att hundarna varit aggressiva/opålitliga samtidigt som Du beskriver en mardrömsliknande ägare på varenda hund!

                            Ja. Tyvärr har Du nog haft oturen att stöta på BARA den mörka delen av de kamphundsägare som finns. Det skulle vara lite kul att veta: HUR TROR DU ATT JAG SER UT?

                            Det är så otroligt ego att försvara dessa hundar som varje dag skapar lidande hos människor och hundar, tror ni att det är en slump att dom är förbjudna i massa länder och att det införs koppeltvång pga. pitbullvarianter som anfaller. Eller är de tre barn som blivit angripna utanför skolor i Malmö sig själva att skylla? Visst, det KAN vara som du säger, renrasiga pitbulls med stamtavla etc etc är supersnälla men så fort dom blir blandras blir dom monster. jag tvivlar starkt på detta dock.
                            ...Okej... jag vet inte riktigt vad Du har fått för Dig, men tror Du verkligen på fullaste allvar att jag försvarar kamphundar därför att ALLA av dem är aggressiva och störda i huvudet? Eftersom Du förmodligen inte kommer att svara på den frågan heller kan jag redan nu säga: Nej. Det är inte så. De aggressiva hundarna som blivit tränade och misshandlade av sina ägare borde (för deras egen skull) avlivas p.g.a. att jag inte kan se en enda chans till att de skulle få ett riktigt liv igen. Däremot: Det finns så många, så många kanonexemplar av kamphundar som Du konstaterat att Du inte träffat. Det är DEM jag försvarar.

                            Givetvis är det inte barnens fel att de blivit attackerade, om de nu inte sprungit fram och slagit/sparkat/kastat sten på hundarna (vilket jag tvivlar oerhört starkt på att de gjort). Det har ingen påstått annat!

                            Jag har hört bekanta som känner typer som just rekommenderar pitbulls eftersom om man släpper dom tvekar dom inte bita hundar och människor.
                            Jasså det har Du! Då tycker jag Du 1. Ber Dina bekanta att anmäla dessa oseriösa typer. 2. Förklarar för mig: Rekommenderas till vad? 3. Läser på lite!

                            Det som Du har hört talas om är INTE den seriösa uppfödningen av Pitbulls (om Du nu trodde det). Förmodligen är inte dessa hundar ens renrasiga eftersom man kan ta vadfansomhelst och sedan kalla det för en Pitbull inom vissa kretsar.

                            VAD gör en pitbull/amstaff/varianter så bra, som ingen annan hund gör så att ni tror att andras säkerhet är värda det? Svara på det.
                            Självklart! Det är mycket lugna, stabila hundar. Pålitliga och trogna. Dessutom har de den ständiga lekfullheten, med så kallade "fnatt". De är otroligt charmiga och har den glimten i ögat som de flesta andra raser saknar, till exempel spaniel- & retrieverhundar.

                            Och angående förbud, förbjud amstaff, pitbull, alla blandraser som har dessa i sig. Kanske även rottweiler även om jag har mycket bättre erfarenhet av dessa då jag sett de användas lyckat till bruks.
                            Det är tur att det inte är Du som bestämmer... då hade vi BARA haft de hunraserna kvar som DU haft god erfarenhet av!

                            Ska vi förbjuda Dalmatiner enbart för att jag haft otroligt dålig erfarenhet av dessa hundar? Goldenretriever? Chihuahua (japp, min kompis har blivit attackerad av en Chihuahua!)? Dvärgspets? Belgiska vallhundar?

                            Nej. Jag tror att det finns olika individer utav alla raser. Jag dömer inte alla för att någon sumpat sig. Samma sak med människor, som sagt: Det finns rötägg överallt...

                            Vapen är endast tillåtna för den lilla skaran som kan få licens. Varför tillåta dessa vapen förutom för de som har nytta av dom. (Ingen?). När en annan hund biter är det dåligt, när amstaff och dess gelikar biter (dom biter hårdast av alla hundar enligt aftonbladet) knäcks ben och liv förstörs.
                            Visst. Om inte jag fattat fel ÄR redan aggressiva hundar otillåtna, eller? Ingen har nytta utav en aggressiv hund eller ett vapen... men det betyder inte att man ska förbjuda en hel ras enbart för att ingen har "nytta" utav dem, hur många raser skulle vi då bli av med bara för att några är aggressiva och resten inte uppfyller något speciellt syfte? Är inte DET idiotiskt? Jag kan räkna upp flera raser som fallit ifrån sitt ursprungssyfte (på gott och ont) och numera inte gör "någon nytta alls", men jag ska bara säga Dig: Att vara till nytta kan vara att bara finnas till och sprida kärlek, värme och liv omkring sig.

                            "...enligt Aftonbladet..." *fnys*

                            Jag tycker att det är mycket tråkigt att Du aldrig upplevt en sann "kamphund" som är i sitt personlighetsesse. Dessutom är det sorgligt att Du trots det spyr galla över ALLA dessa individer.

                            Som sagt: Förklara hur jag ser ut, svara på mina andra frågor och sedan är Du välkommen hit till Småland om Du någon gång finns i närheten. Du ska då få träffa lite olika "kamphundar" som aldrig någonsin rört vare sig en annan människa eller ett annat djur. Ta med Dig Din vovve vet jag! Dessutom kan Du få träffa lite andra "vanliga" raser som Du dock inte borde ha närkontakt med.

                            Välkommen!
                            Senast redigerad av Akka&Asta; 05 July 2006, 11:25.

                            Kommentar

                            • Akka&Asta
                              • April 2006
                              • 34

                              #29
                              Ursprungligen postat av cgr
                              Tror du jag bryr mig det minsta om du träffat nån kamphund eller inte? Hade du läst mina inlägg hade du kanske förstått att jag har träffat tillräckligt många för att ha en egen uppfattning.
                              Det är just sådana som Du som är rasister och fördomsfulla människor. Ni tror att ni har tillräckligt mycket erfarenheter för att bilda er en egen uppfattning.

                              Jag ser ingen mening med att diskutera vidare med Dig eftersom Du uppenbarligen redan har bestämt Dig och skriver inlägg där den enda orsaken är egent nöje och tillfällen att få förolämpa och såra.

                              För det är just det Du har gjort. Du har sårat mig och min ras. Mest för att Du bara viftar med handen, sträcker näsan i vädret och vandrar vidare med tanken "Jag vet att JAG har rätt!".

                              Jag skulle uppskatta om Du valde att (för en gångs skull) svara på mina frågor. Jag kommer inte att svara Dig av ovanstående anledning. Såvida det inte gäller en vägbeskrivning.

                              Mitt erbjudande om att få komma och hälsa på står fast, trots att jag med viss tvekan skulle släppa fram min Miniatyrbullterriertik till Dig. Det på grund av rädsla att Du skulle få för Dig att ta lagen i egna händer, om min tik är aggressiv eller inte struntar Du nog i då.

                              Mvh
                              Akka

                              Kommentar

                              • Miimi
                                • February 2006
                                • 7

                                #30
                                Ursprungligen postat av cgr
                                ---

                                När en annan hund biter är det dåligt, när amstaff och dess gelikar biter (dom biter hårdast av alla hundar enligt aftonbladet) knäcks ben och liv förstörs.
                                Att använda Aftonbladet och Expressen som faktakälla är ungefär lika pålitligt som att låta en ficktjuv vakta handväskan.

                                Man har försökt att göra undersökningar avseende hundars/rasers bitstyrka, men det är otroligt svårt att få några som helst säkra resultat. Faktorer som påverkar är bl a hundens sinnesstämning och hur motiverad hunden är att bita. En hund biter dessutom aldrig exakt lika hårt från gång till annan, och du kan aldrig säga när hunden bitit med maximal käkkraft.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...