Rasren Siberian Husky & American Pitbullterrier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fanny girl
    • June 2006
    • 9

    Rasren Siberian Husky & American Pitbullterrier

    jag är stolt ägare till 2 mycket vackra & goa hundar av raserna:
    (rasren) Siberian Husky & en (rasren) APBT) American Pitbullterrier.

    är det bara jag här på forumet som har dessa fina hundraser ?

    vore skoj om ni som är här & har endast rasrena APBT & SIBERIAN HUSKYS
    hörde av er hit.
    Senast redigerad av Fanny girl; 12 June 2006, 14:19.
    hundar med fart pitbull & siberian husky så klart !
  • Akka&Asta
    • April 2006
    • 34

    #2
    Verkar som om du är rätt ensam...

    Har du skaffat APBT'n i Sverige??

    Jag har aldrig träffat någon rasren APBT, men jag känner en blandis. Hon är hur go som helst och supersnygg (tigrerad). Jag har ingenting emot APBT, men vet inte om jag passar som ägare till en...

    Däremot äger jag en "Pitbull"... dvs det är vad jag får höra då jag rastar min Miniatyrbullterrier!!! Det är lite konstigt att folk vet bättre än jag vad min hund är för ras ...

    Finns det någonstans där man kan se dina godingar?

    Min goding är här:
    minibullasta.sprayblog.se
    eller (på engelska) här:
    minibullasta.blogspot.com

    Mvh Akka

    Kommentar

    • cgr
      • March 2005
      • 296

      #3
      Hoppas politikerna snart vågar förbjuda kamphundar så man slipper vara orolig när man är ute med sin hund. Det finns ingen anledning tillåta hundar avlade för våld och aggression. Norge är ett föregångsland.
      Aktiva akvarium:
      180L Juwel Rio,
      Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

      Kommentar

      • Akka&Asta
        • April 2006
        • 34

        #4
        Förlåt mig för att jag verkar korkad: Vad i hela friden menar Du med det "cgr"/Kristoffer?

        Om Du nu har en så bestämd åsikt kan Du väl vara så vänlig och förklara vilka hundraser som i såfall skulle/borde förbjudas?

        Jag vet inte om du är en otroligt naiv person, kanske till och med korkad och är fallet så kan du strunta i att svara på denna fråga: Vad skulle ett sådant förbud tjäna till? Förklara för en som uppenbarligen inte förstått det "fina" med ett förbud...

        Mvh Akka

        Kommentar

        • cgr
          • March 2005
          • 296

          #5
          Ursprungligen postat av Akka&Asta
          Förlåt mig för att jag verkar korkad: Vad i hela friden menar Du med det "cgr"/Kristoffer?

          Om Du nu har en så bestämd åsikt kan Du väl vara så vänlig och förklara vilka hundraser som i såfall skulle/borde förbjudas?

          Jag vet inte om du är en otroligt naiv person, kanske till och med korkad och är fallet så kan du strunta i att svara på denna fråga: Vad skulle ett sådant förbud tjäna till? Förklara för en som uppenbarligen inte förstått det "fina" med ett förbud...

          Mvh Akka
          Är jag korkad för att jag känner mig enormt hotad av dessa superaggressiva raser som används som vapen/peningsförlängare/tuffhetssymbol. Tro mig, det är många som vill förbjuda kamphundar. Såg undersökningen på aftonbladet, tror det var 85% som var för förbud.

          Senast idag kom förslag för koppeltvång i Malmö, gissa pga. vilka raser som gav upphov till det? "Vi har stora svårigheter med de här kamphundarna, bland annat blev tre barn blivit anfallna på samma skola nyligen, säger gatudirektören Rolf Jonsson till aftonbladet.se. "

          Kan ta ett internationellt exempel eftersom du nu tycker det är så "korkat" att vilja ha förbud, det är inte bara Svenskar som har tröttnat.

          "I Holland förbereds ett förbud mot fem raser. Där aggressivitetstestas redan vissa raser, till exempel rottweiler. I Tyskland förbereds nu ett lagförslag som ska stoppa import av pitbullterrier, amerikansk staffordshireterrier och staffordshire bullterrier som är de raser som ofta fostras till kamphundar i Tyskland. Vissa delstater är dessutom på väg att införa förbud mot uppfödning av bull- och staffordshireterrier. Det finns även vissa tankar om att förbjuda vissa personer att inneha kamphundar.
          I Belgien och Spanien krävs licens för att inneha vissa hundraser. I Frankrike finns lagstiftning som kräver att alla pitbullhundar måste steriliseras och dessutom registreras av kommunen. Sedan år 1991 finns en lag i England mot farliga hundar, Dangerous Dogs Act, vars syfte är att snabbt få ett stopp på olyckor med svåra personskador som orsakats av s.k. kamphundar, främst pitbullterriern. Stränga och kategoriska straffbestämmelser infördes för brott mot lagen. Bl.a. fick en domstol rätt att villkorslöst besluta om avlivande av hund"

          I Norge avlivas hundar som inte har papper på attt dom inte tillhör förbjudna raser direkt, ibland på platsen, Det vore bra lösning.
          Aktiva akvarium:
          180L Juwel Rio,
          Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

          Kommentar

          • Akka&Asta
            • April 2006
            • 34

            #6
            Ursprungligen postat av cgr
            Är jag korkad för att jag känner mig enormt hotad av dessa superaggressiva raser som används som vapen/peningsförlängare/tuffhetssymbol. Tro mig, det är många som vill förbjuda kamphundar. Såg undersökningen på aftonbladet, tror det var 85% som var för förbud.
            Jag kan mycket väl förstå att Du (och många, många med dig) är livrädda för dessa hundar. Det jag anser vara korkat är att dra alla hundar över en kant! Dessutom: Inte EN ENDA gång i Ditt svar till mig nämner Du problemet med alla dessa jävla skitstövlar till ägare. Jag har själv sett undersökningen som gjorts både i Aftonbladet & Expressen och är väl medveten om att "kamphundar" är hatade. Jag blir dessutom mycket arg, för att inte tala om sårad då Du säger att kamphundarna är superaggressiva. Många av Dig kallade kamphundar är svårare att "tända" och har högre retningströskel än vad folk tror, men däremot när det väl tänder till hos en sådan hund tänder det till på riktigt (det är jag mycket väl medveten om).

            Senast idag kom förslag för koppeltvång i Malmö, gissa pga. vilka raser som gav upphov till det? "Vi har stora svårigheter med de här kamphundarna, bland annat blev tre barn blivit anfallna på samma skola nyligen, säger gatudirektören Rolf Jonsson till aftonbladet.se. "
            Även jag är bekannt med det nya förslaget om koppeltvång. Du har dock inte svarat på min förra fråga ännu: Vilka raser ingår i kamphundskategorin? Kan Du svara på det? Jag tycker att det är hemskt och fruktansvärt det som har hänt alla barn och andra hundar. Återigen skyller jag på dessa oansvariga hundägare och machotyper -de borde förbjudas/avlivas INTE hundarna! Jag skulle nästan kunna påstå att jag blir mer ledsen och arg än vad Du blir när jag hör talas om en kamphundsattack. Det påståendet grundar jag på att samtidigt som det handlar om tragiska händelser håller jag de trevliga och välbehandlade hundarna mycket varmt om hjärtat. Hur tror Du att det känns att riskera att bli av med den man älskar mest i hela världen UTAN att den uppför sig illa eller visar minsta tecken på aggressivitet?

            Kan ta ett internationellt exempel eftersom du nu tycker det är så "korkat" att vilja ha förbud, det är inte bara Svenskar som har tröttnat.

            "I Holland förbereds ett förbud mot fem raser. Där aggressivitetstestas redan vissa raser, till exempel rottweiler. I Tyskland förbereds nu ett lagförslag som ska stoppa import av pitbullterrier, amerikansk staffordshireterrier och staffordshire bullterrier som är de raser som ofta fostras till kamphundar i Tyskland. Vissa delstater är dessutom på väg att införa förbud mot uppfödning av bull- och staffordshireterrier. Det finns även vissa tankar om att förbjuda vissa personer att inneha kamphundar.
            I Belgien och Spanien krävs licens för att inneha vissa hundraser. I Frankrike finns lagstiftning som kräver att alla pitbullhundar måste steriliseras och dessutom registreras av kommunen. Sedan år 1991 finns en lag i England mot farliga hundar, Dangerous Dogs Act, vars syfte är att snabbt få ett stopp på olyckor med svåra personskador som orsakats av s.k. kamphundar, främst pitbullterriern. Stränga och kategoriska straffbestämmelser infördes för brott mot lagen. Bl.a. fick en domstol rätt att villkorslöst besluta om avlivande av hund"
            Du är mästare på att undvika att svara på frågor va? Jag ställde Dig nämligen frågan "Vad skulle ett sådant förbud tjäna till egentligen?" tidigare, men den har Du antingen struntat i, missat eller helt enkelt varit oförmögen att svara på (eftersom Du klargjort för mig att Du anser Dig varken vara naiv eller korkad). Det där med licens och hundkörkort är jag så för man kan bli. Det borde vara mycket svårare att få tag i en machoblandras/Rottweiler/Dobermann/Bullterrier än vad det är idag. Dessutom vore det konstigt om Du tror att jag INTE är medveten om att vissa hundraser är förbjudna i en del länder. Man kan inte skaffa sig en hund utan att man vet dess bakgrund & historia, eller?

            I Norge avlivas hundar som inte har papper på attt dom inte tillhör förbjudna raser direkt, ibland på platsen, Det vore bra lösning.
            Jag kan bara säga att det gör fruktansvärt ont i mig att läsa sådant.

            Om jag går tillbaka till din första punkt. Att det är över 80% som önskar få kamphunden förbjuden. Jag vill bara klargöra för dig att jag INTE är förvånad. Nej, det vore bara konstigt om resultatet varit det motsatta. Jag är ganska säker på att du läser tidningar. Media blåser upp så kallade kamphundattacker till tusen. Din beskrivning av en kamphund är tagen som ur vilken artikel som helst, det skrämmer mig.

            Vet Du att Goldenretrievern -allas vår idylliska familjehund- är bland de farligaste hundarna ur bitsynpunkt på andra djur/människor?

            Vet du varför? De flesta känner sig säkra i närheten av en Goldenretriever och tillåter sig alltså att klappa hunden, med eller utan tillåtelse (vilket inte alltid är populärt). Dessutom är det som sagt många barnfamiljer som skaffar en trevlig golden utan att de tänker efter. En understimulerad golden är inte heller att leka med... dessutom avlas allt fler hundar fram endast med tanke på utseende. De hanar som det då avlas på är de mest maskulina och ståtligaste hundarna. De manliga avkommorna blir då ännu större, buffligare och mer testosteronpumpande, sådana hundar är inte heller att ta för givet och det är också väldigt sorgligt.

            Mvh Akka
            Senast redigerad av Akka&Asta; 04 July 2006, 13:42.

            Kommentar

            • Inka
              • July 2005
              • 1233

              #7
              I princip vilken hund som helst kan bli farlig i fel människas händer, så var skulle man isåfall dra gränsen? Det är inte raserna det är fel på utan de som väljer att köpa en hund och "göra" den farlig. Även de som är för okunniga för att hantera hundar överhuvudtaget.
              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

              www.kvitter.n.nu

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                Jag har rottis och är rädd att de ska förbjudas. Koppeltvång går jag helt klart med på självklart så man visa repekt för de som är rädda för hundar! Jag bor också på landet och skulle inte ha vår hund i stan...
                Att Ernst skulle vara aggressiv? Jag vet ej hur jag skulle kunna göra för att få honom sådan...en bomb?? När det pratas om att förbjuda så tycker jag alla aggressiva småhundar skulle förbjudas...tänk om min Ernst skulle bete sig så då skulle alla ropa på avlivning men småhundar får morra och bita!!!
                Sedan tycker jag pitbull, amstaff är fina hundar men skulle inte vilja ha själv för jag har svårt för terriers humör "bita först och morra sedan" OBS! ALLA TERRIER ÄR SÄKERT EJ SÅDANNA!
                Golden och Labbe är också bitiga, schäfer ska vi inte tala om fast de är ju "människans bästa vän" Dalmatiner, risensnazer (felstavat?) bet en inbrottstjuv så det var blod överallt för några år sedan. Jag har säker glömt fler raser om kan vara aggressiva. (Jag har glömt alla blandraser oxå)
                Förlåt att jag blev arg! Jag tycker att vi ska införa koppeltvång i tättbebygt område (eller gå fot), obligatoriskt valp/unghundkurs sk. körkort och MH test och detta ska gälla ALLA hundar från största till minsta ras och alla korsningar däremmellan. Dessa handlingar ska finnas tillgängliga i en data bas så polis kan kolla snabbt om det är en laglig eller olaglig hund! Först då får vi bukt med problemet det går inte att förbjuda vissa raser.
                Vill tillägga att jag gjort detta med Ernst!
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • Sanders
                  • July 2006
                  • 4

                  #9
                  jag måste be admin om förlåt i förhand för att detta är "Off Topic" och jag hoppas att trådskaparen har överseende med detta oxå. Men jag känner att påhopp på "kamp hundar" som bara rotar sig i känslor (aggression och rädsla i detta fall) och inte fakta måste besvaras med just ren fakta.

                  Till CGR >>
                  Jag kan rekommendera följande läsning ang "kamphundar"


                  Djurskyddsmyndighetens syn på "kamphundar"

                  Enligt 19 a § djurskyddsförordningen (1988:539) är det förbjudet att inneha eller genom avel frambringa hundar som har extremt stor kamplust, blir lätt retade och biter, bara med svårighet kan förmås avbryta ett angrepp och har en benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor eller andra hundar. I Sverige är alltså hundar med dessa egenskaper förbjudna. Däremot är ingen enskild ras förbjuden, eftersom hundar av ett flertal raser liksom blandningar mellan olika raser kan utveckla ett icke önskvärt aggressivt beteende.
                  Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter (1943:459), har ägaren strikt ansvar för sin hund. Polismyndigheten har tillsynsansvaret enligt denna lag och får besluta att en hund som har visat benägenhet att bita människor eller djur ska omhändertas. Sedan hunden omhändertagits ska polismyndigheten låta sälja, avliva eller ta hand om hunden tills vidare.

                  Ett syfte med lagen om märkning och registrering av hundar, som trädde i kraft den 1 januari 2001 (L 90, 2000:537) är att det ska bli lättare att fastställa vem som är ägare till en hund och därmed kunna ställa denne till ansvar för de skador som hunden har orsakat. Även enligt denna lag har polismyndigheten möjlighet att omhänderta hundar, som kan antas vara farliga, om hunden inte är märkt eller om ägaren inte är registrerad i det centrala registret.
                  Med andra ord så kan till och med tant Agdas Shin Tzu (stavning?) eller Paris Hiltons "Tinkerbell" klassas som kamphundar med tanke på hur pass dålig pli de har på dem.

                  Regeringen har gjort en utredning ang. sk. "kamphundar".

                  Lite intressanta fakta från deras utredning. Mellan 1969 - 2000 har endast 6 st personer dött utav hundbett. Och alla var över 40 år gamla. Och även om det inte står vilka raser som orsakade skadorna har jag svårt att tro att ALLA orskades av pittbulls, amstaff eller någon annan ras som har blivit stigmatiserad som "kamphund". Det är mer troligt att dessa orsakades av mer "vanliga" hundar så som Dalmentin, schäffer eller Golden retriver.

                  Jag vill även hänvisa till American Temprament Test Society där 90 % av alla testade bullterriers godkänndes (mini-bullar 100% godkända ) till skilland från Bearded Collie (53.3 %) eller Tibetansk Mastif (38,5 %).

                  Så ännu en gång. Det är inte hunden eller rasen som problemet ligger. Det är hos ägaren (och media) som felet ligger.

                  Kommentar

                  • Miimi
                    • February 2006
                    • 7

                    #10
                    Ursprungligen postat av cgr
                    Hoppas politikerna snart vågar förbjuda kamphundar så man slipper vara orolig när man är ute med sin hund. Det finns ingen anledning tillåta hundar avlade för våld och aggression. Norge är ett föregångsland.
                    Vilka raser avlas för "våld och aggression" (som du så fint uttrycker det)?

                    Mig veterligen finns det ingen officiellt erkänd ras som avlas enligt några sådana kriterier i vårt avlånga land. Varken den amerikanska staffordshireterriern, staffordshire bullterriern eller någon av bullterrierraserna är framtagna för hundkamp, vilket är totalt tvärtemot vad media och många vill tro och påstå. Den sk amstaffen fungerade som boskapshund för jordbrukare och slaktare, den engelska staffen som råttbekämpare och pålitlig familjehund bland kolgruverarbetarna i Black Country och bullterriern som är framavlad för att vara en elegant, vit och lite exklusiv sällskapshund. Ingen av dessa raser har någonsin i ett historiskt perspektiv avlats för att rikta sin kamplust eller aggressivitet mot människor, tvärtom!

                    Inte fasen är det pitbulls heller som står för attackerna våra kära kvällstidningar rapporterar om. Till 99.9% rör det sig om de hundar som förortsuppfödare, machowannabes, prånglar ut. Alla möjliga märkliga blandningar efter föräldrar som varken skulle gå igenom respektive ras hälsoprogram utan anmärkningar eller genomföra en MH-beskrivning med bra resultat. "Joru, mannen, det är äkta pitbulls/amstaffs/whatever. Stamtavla? Nä, du vet det har jag ingen, men du kan få en för 4000. Billigt!"

                    Klart att förortskidsen med dåligt självförtroende och folk som rör sig i samhällets lagliga utkanter är intresserade av blandningar där egenskaper som t ex skärpa, självständighet, vaktinstinkt och kamplust kolliderar. Egenskaper som var och för sig kan ge utmärkta arbetande och fungerande hundar, men som kombinerade riskerar att resultera i en kynologisk molotovcocktail. De här hundarna rår inget som helst kamphundsförbud på. De kommer att fortsätta produceras i all oändlighet, så länge det finns en marknad för dem. Tidigare var det schäfer och dobermann som appellerade till denna typ av människor. Nu varierar det mellan bull and terriertyper, rottweiler och molosserraser - helst ska det vara i en salig blandning. Skulle det vara möjligt för dem skulle de garanterat hålla sig med tigrar. Snart kommer de att hitta något annat att ingjuta respekt med hos omgivningen, för det är respekten som är det åtråvärda.

                    Nej, inget rasförbud, däremot betydligt strängare straff för folk som använder hundar som vapen eller missköter sitt hundägarskap på annat vis.
                    Senast redigerad av Miimi; 04 July 2006, 18:07.

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      har till dags dato aldrig träffat en "kamphund" som visat några som helst aggresiva tendenser men däremot har jag träffat MÅNGA "vanliga" hundar med klart aggresiva tendenser och har slått både en å 2 "vanliga" hundar när dom attackerat.

                      dom "kamphundar" jag träffat har varit lugna städade och snälla men har också haft kompetenta ägare vilket långt ifrån alla "vanliga" hundar jag träffat har.

                      av erfarenhet skulle jag påstå att det är förkastligt att förbjuda kamphundar då hundarna i sej inte är problemet och om dom förbjuds vad händer då ed dom som redan finns ?
                      förbud har ju kommit där vi djurägare måste avliva djuren för att inte klassas som brottslingar.

                      nä ansvaret å hundägaren skulle behöa utökas KRAFTIGT, exempelvis koppeltvång året runt.
                      Senast redigerad av Raven; 04 July 2006, 20:27.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • cgr
                        • March 2005
                        • 296

                        #12
                        Ni har alla helt rätt. Kamphundar biter nästan aldrig jämfört familjehundar, dom är mindre aggressiva och att det blivit koppeltvång och att man varje vecka hör om nya kamphunds attacker är ren lögn och propaganda från media. Smyckehundar är dom allra farligaste och istället borde man rekommendera pitbulls till nya hundägare och barn eftersom dom är så snälla och lätta att träna.
                        Aktiva akvarium:
                        180L Juwel Rio,
                        Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

                        Kommentar

                        • Miimi
                          • February 2006
                          • 7

                          #13
                          Ursprungligen postat av cgr
                          Ni har alla helt rätt. Kamphundar biter nästan aldrig jämfört familjehundar, dom är mindre aggressiva och att det blivit koppeltvång och att man varje vecka hör om nya kamphunds attacker är ren lögn och propaganda från media. Smyckehundar är dom allra farligaste och istället borde man rekommendera pitbulls till nya hundägare och barn eftersom dom är så snälla och lätta att träna.
                          Nej, renrasiga hundar med kamphundsförfäder biter ytterst, ytterst sällan människor i jämförelse med familjehundar. Man har nämligen medvetet avlat dem för att de ska vara så människovänliga som det bara är möjligt att vara. Det är precis samma sak med rasrena (dvs stambokförda) am. pitbulls, även om de har avlats för och använts i kampsyfte. Kamplust och aggressivitet är absolut inte samma egenskap, även om media tyvärr låter ge sken av det.

                          cgr, jag har läst igenom alla inlägg i den här tråden och du verkar kategoriskt undvika att ge svar på de frågor som ställts dig. Det svar jag citerat härovan antyder dessutom att du har slut på argument. Vad är en kamphund? Blir en hund automatiskt kamphund, oavsett den är rasren eller vilka rasblandningar den än innehåller, när den angriper en människa eller en annan hund? I så fall får vi nog konstatera att även cocker spaniel, bichon havanais, border collie, golden retriever, foxterrier (osv, listan kan göras oändligt lång) också är kamphundar som genast bör förbjudas. Könaggressivitet (dvs att ogilla hundar av det egna könet) är nämligen inte alls ovanligt hos någon ras, och dålig uppfostran eller dåliga erfarenheter ger ofta hundar som gärna tar till tänderna, oavsett det är en liten "smyckehund" eller stor mastiff.

                          Ja, rasrena pitbulls är lättränade. De är mycket lyhörda för sin förare. Dock ska man känna till och ha kunskap om rasens bakgrund för att kunna uppfostra hunden på ett vettigt och tryggt sätt. Med kännedom om detta kan man dämpa vissa och stärka andra egenskaper hos hunden. Detta gäller för alla andra raser också. Barn ska inte rekommenderas några raser alls, men som familjehundar är (rasrena) bull and terriers, rätt fostrade, några av hundvärldens absolut tryggaste och mest barnvänliga representanter.

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            I vår kommun är det många som "spelar Allan" och går med sina "brukshundar" okopplade.
                            Men glädjande nog är det numera koppel tvång inom detaljplanerat område och område som jämställs med sådant område efter en motion i fullmäktige av mig.

                            Senast redigerad av Kramfors; 04 July 2006, 21:52.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • cgr
                              • March 2005
                              • 296

                              #15
                              En kompis har blivit biten av en pitbull. Mina föräldrars hund har blivit svårt biten av en okopplad pitbull-liknande hund ägd av en typisk kampshundsägare. Machotyp med tatueringar som har hunden som p-förlängare. På hundpromenader har jag flera gånger mött pitbull/amstaff/varianter som om inte kopplet funnits med all säkerhet huggt sönder min spanieltik som hittils tror gott om andra hundar. Detta har ALDRIG hänt med andra raser jag mött. Jag har ALDRIG sett en pitbull/amstaff ägare som inte passar in i medias bild av ägaren. Slump? Ägartyperna alltid denna samma, antingen machokillen som förmodligen är kriminell eller vill låtsas vara det eller en "tuff" tjej som ska ha den som försvarsvapen eller liknande. Det är så otroligt ego att försvara dessa hundar som varje dag skapar lidande hos människor och hundar, tror ni att det är en slump att dom är förbjudna i massa länder och att det införs koppeltvång pga. pitbullvarianter som anfaller. Eller är de tre barn som blivit angripna utanför skolor i Malmö sig själva att skylla? Visst, det KAN vara som du säger, renrasiga pitbulls med stamtavla etc etc är supersnälla men så fort dom blir blandras blir dom monster. jag tvivlar starkt på detta dock.

                              Jag har hört bekanta som känner typer som just rekommenderar pitbulls eftersom om man släpper dom tvekar dom inte bita hundar och människor.

                              VAD gör en pitbull/amstaff/varianter så bra, som ingen annan hund gör så att ni tror att andras säkerhet är värda det? Svara på det. Och angående förbud, förbjud amstaff, pitbull, alla blandraser som har dessa i sig. Kanske även rottweiler även om jag har mycket bättre erfarenhet av dessa då jag sett de användas lyckat till bruks. Vapen är endast tillåtna för den lilla skaran som kan få licens. Varför tillåta dessa vapen förutom för de som har nytta av dom. (Ingen?). När en annan hund biter är det dåligt, när amstaff och dess gelikar biter (dom biter hårdast av alla hundar enligt aftonbladet) knäcks ben och liv förstörs.
                              Senast redigerad av cgr; 05 July 2006, 01:39.
                              Aktiva akvarium:
                              180L Juwel Rio,
                              Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

                              Kommentar

                              Arbetssätt...