Hu mycket tid och ansvar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    #31
    Ursprungligen postat av trollet85
    Vet inte riktigt om jag fått svar på denna frågan men jag ställer den igen ifall det finns fler som kan svara..

    Vad kostar det att ha en hund? i månaden under tiden man äger den är jag nog ute efter främst så man vet hur man kan klara ekonomin när man väl har hunden!

    Första kostnaden blir ju en hel del.. bara hunden kostar ju ett par tusen och sen är det väl någon tusing i tillbehör :P
    Beror helt på, för de första vad du skaffar för hund, hur mycket du är beredd att lägga ner, det finns liksom vissa saker man kan dra ner på.
    Billigare inköps pris = blandras
    sen inte sagt att de blir billigare i längden.
    Vetrinär besök.
    Mat börja med den billigaste maten (inte sämsta, kolla upp vad din hund behöver för ämnen i maten och välj de billigaste ut efter det, kanske just den maten inte funkar för din hund).
    Göra maten själv kan man också göra,
    Leksaker kan man göra själv. en hudn behöver inte ha värsta bia bädden för 1000 kronor, de nöjer sig oftast med en filt, ibland använder dom esn inte den fölr de ska ligga i sängen.
    Koppel och halsband behöver man heller4 inte ha de dyraste.
    inte mat skålar och sånt heller.
    Vanliga skålar som man har hemma funkar bra.

    Kolla upp vad du behöver köpa till din hund och prioritera det som är viktigast tex maten det är viktigt att din hund får i sig det ämnena som han behöver.
    men sen om han äter i en vanlig plast pepparkaks burk eller i en matskål gjord i silver med diamanter på är inte så viktigt.
    Kolla upp om just din ras har några ärftliga sjukdomar tex andningsvårigheter, led besvär, med mera prioritera att kolla upp så just din hund inte har detta (i tidig ålder) de tjänar du på sen, de är lättare att göra något åt det i tidig ålder, gör detta regelbundet.

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #32
      Jag håller inte med ribby_girl i en sak... om maten. Du bör inte börja med den billigaste maten, utan börja definitivt med den mat hunden är van vid från uppfödaren. Vad gäller att laga maten själv så är det inget fel med det men man bör plugga på en hel del näringslära för hund innan man sätter igång.
      Annars är tipsen för att hålla kostnaderna nere väldigt bra.
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #33
        Lite tillägg... Angående renrasig/blandras... När du köper en renrasig hund har du större chans att veta vad du får. Blandraser kan visa sig bli ungefär vadsomhelst. Man vet inte alltid vad det är för raser inblandade och även om man vet det så är det inte alltid alla raser som är lämpliga att korsa med varann. Inköpspriset är i vilket fall som helst inte det som kommer att kosta mest. Om det visar sig vara något fel på hunden kan det bli ruskigt dyrt och om hunden har något fel som visar sig vara dödligt så är det många seriösa hunduppfödare som ersätter dig med en ny valp...
        Det behöver inte nödvändigtvis vara något fel på en blandras, jag har träffat många jättefina blandrashundar men det är svårare att hitta exakt det man vill ha när man köper en sådan. Jag personligen föredrar renrasiga hundar där jag kan kolla upp föräldrar, sjukdomar, eventuella tidigare avkommor och liknande innan jag bestämmer mig och där jag vet på ett ungefär hur hunden kommer att bli i temperamentet. Dessutom kan man komma på i efterhand att man hade velat ställa ut eller tävla med hunden även om man inte tänkte det från början och då är utbudet för blandraser väldigt begränsat.
        Vi har ju tex en pointer och han är jättefin. Däremot är han vår för att husse vill jaga. Jag vill istället träna lydnad, testa skydds, spåra och jobba med hunden på det sättet. Visst kan jag ta med pointern på det men jag kommer att skaffa en belgisk vallhund till så småningom därför att den fungerar bättre till det jag vill göra. Husse kan inte ta ut en belgare på fjället och tro att den ska leta upp och markera fågel, därför föredrar han pointer. Jag rör mig ganska mycket i terräng och djup snö, så jag bör följdaktligen inte ha en liten eller kortbent hund som inte orkar hänga med. Då blir varken jag eller hunden nöjd.
        Jag vill bara säga att om du bestämmer dig för att en shih tzu är rasen som passar dig, så nöj dig inte med något annat bara för att den hunden råkar vara billigare. Du kan bli jättenöjd men också väldigt besviken. Det kan du självklart bli även om du gjort ditt bästa för att hitta hunden som passar dig men risken är betydligt mindre.
        Berätta gärna om du tar kontakt med rasklubben, uppfödare eller liknande. Jag önskar dig all lycka och vill gärna veta hur det går!
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #34
          försökt kolla upp lite det här med försäkring bara för skojsskull men fattar ingenting. kollade på agrias hemsida och försökte skapa en försäkring för en eventuell shih-tzu. men jag förstår inte vad som står..

          vad är det för försäkring man ska ha? utan att vara överdriven.. det som verkligen behövs och man har användning av. man vill ju vara på säkra sidan men vill inte att det ska bli hutlöst dyrt heller..

          det här med hur mycket i självrisk man ska fylla i osv.. kan någon hjälpa mig att förklara? vad jag borde teckna för "min" hund. sen också hos vem man borde försäkra? vilka är bäst att ha o göra med och vilka är billigast?

          går det att teckna hos dem man har hemfärsäkring hos? jag har länsförsäkringar, vet inte hur bra o billiga dom är?
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #35
            Min försäkring kostar runt 1300 kr per år hos Agria och har fått för mig att de är bäst. Proffsiga hundmänniskor använder dom. Jag har dålig koll på vad försäkringen innehåller men det är väl om hunden skulle bli allvarligt sjuk och behöva opereras som det kan löna sig.

            Sedan beror det på vad man har för inställning också. För 30 år sedan skulle nästan ingen komma på tanken att operera en allvarligt skadad hund. Lika lite som vi opererar fisk idag. Kanske gör vi det om ett par år?

            Ibland undrar jag om inte det vore bättre att avliva djuren i stället för att operera. Har ett par kompisar som lät gipsa sin katts ben. Katten är helt klart handikappad av sin gamla skada och verkar inte alls glad. Jag tycker att det är grymmare än avlivning. Men smaken är som baken.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #36
              kolla upp dom olika försäkringarna och kolla hos olika bolag också.

              sen kan det va värt att gå upp till en dyrare försäkring, betalar typ 70kr extra eller nåt per år för min katt och då täcks mediciner rehabilitering och dylikt också och bara de kan spara en mycke pengar.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Drabant
                • March 2006
                • 26

                #37
                I allmänhet med försäkringar, inte bara djurförsäkringar, så måste man ha de högre nivåerna för att täcka in de saker som man verkligen vill skydda sig mot. I fallet djurförsäkringar så innebär det att de vanligaste sjukdomarna, dyra rehabiliteringar och allvarliga sjukdomar sällan täcks av de lägre försäkringarna. T.ex. för att täcka in sjukgymnastik så räcker det inte med lägsta försäkringsnivån. Det kan man t.ex behöva om hunden drabbas av atros, vilket ungefär var femte hund drabbas av. Bra rehabilitering här innebär fler år extra i livslängd och kostar åtskilliga tusen att betala själv.

                Kommentar

                • Inka
                  • July 2005
                  • 1233

                  #38
                  Ibland undrar jag om inte det vore bättre att avliva djuren i stället för att operera. Har ett par kompisar som lät gipsa sin katts ben. Katten är helt klart handikappad av sin gamla skada och verkar inte alls glad. Jag tycker att det är grymmare än avlivning. Men smaken är som baken.
                  Javisst är det ibland bättre om djuret får somna in. Det behöver man nog inte ens fundera över... Det jag tycker är tragiskt är när folk är tvungna att avliva ett djur, som blir frisk av en relativt enkel operation med kort återhämtningstid, bara för att man inte har försäkring...
                  Angående Agria... de samarbetar(vet inte om ordet är rätt...kanske de är en del av samma bolag?) med länsförsäkringar, vilket innebär att man får lite rabatt när man har försäkring i både Agria och Länsförsäkringar.
                  Vad gäller det där med högre eller lägre självrisk när du kollar hur mycket en försäkring skulle kosta för en shih tzu, så är det så att med högre självrisk blir premien billigare, men du måste samtidigt komma upp i det högre självriskbeloppet innan du får ersättning från Agria. Med lägre självrisk får du givetvis tillbaka pengar så fort du kommit upp i det beloppet (precis som för den högre självrisken) men premien du betalar per år är dyrare. Jag vet inte vilket man tjänar mest på, det beror väl lite på hur frisk hunden håller sig och det kan man ju inte veta i förväg. Du kan ju testa dig fram och se vad försäkringen skulle kosta, både med högre och lägre självrisk.
                  Vi har valt att ha den maximala veterinärvårdsförsäkringen och har även livförsäkring. Nu kan jag inte riktigt alla försäkringar men på pointern har vi även så att det täcker medicinering och rehabilitering.
                  Vilket försäkringsbolag som är bäst är nog svårt att svara på, Folksam funkar för många av mina vänner medan jag hållit mig nöjd med Agria.
                  Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                  www.kvitter.n.nu

                  Kommentar

                  • desiredillusion
                    • February 2006
                    • 512

                    #39
                    "[quote=trollet85]men även om ja hade jobb och min framtid var "säker" så hade väl inte det passat hunden endå? jag har nog mer tid nu än jag någonsin kommer få och det kommer nog dröja innan jag får ett riktigt jobb så man kanske åker på lite timmar bara. och killen har inget jobb heller så de borde alltid finnas någon tid för hunden.. men de känns typ så omöjligt, för jag har fått bilden av att de är istort sett arbetslös man måste vara för att ha hund. ni som har hund här, hur ser era liv ut egentligen?"


                    Var én ting jeg reagerte på: om hverken du eller "killen" har jobb, men du kanksje skal få timebasert jobb etterhvert, hvordan skal dere betale for hunden??
                    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                    Kommentar

                    • Thomas&Anna
                      • January 2006
                      • 1030

                      #40
                      En hund är alltid ett stort ansvar som min man tidagare skrev blir dom e4n del av familjen. Fast det är jobbigt nu när vi båda jobbar och att försöka pussla med tider så att inte Snövit blir ensam för länge men ibland har nöden ingen lag trots hjälpsamma föräldrar mm. En vuxen hund klara sig bättre själv än en valp. Snövit som nu är 9mån. hittar på saker varje gång hon är ensam hemma ovasett tid. Om hon bara är ensam hemma en halvtimme kan man ge sig på att hon hittat något att tugga på. Sen får man tänka på att en 8 veckors valp behöver tillsyn dygnet runt för att bli rumsren och trygg. Sen får man sakta vänja valpen vid att vara ensam genom att lämna den korta stunder för att senare göra stunderna längre.

                      Att ta bort en livkamrat som hunden blir är alltid svårt. Vi tog bort våran trogna Movie för 2 månder sen det var ett tufft beslut fast vi visste att hon snart skulle vara borta eftersom hennes hjärta hade börjat svikta. Men man måste alltid se till djurets hälsa och inte till ens egen smärta. Man har ju hunden för dens skull inte för äns egen. Jag skulle aldrig kunna se en trogtjänare lida.
                      Thomas & Anna

                      www.annaothomas.com

                      Kommentar

                      • trollet85
                        • January 2005
                        • 667

                        #41
                        Var én ting jeg reagerte på: om hverken du eller "killen" har jobb, men du kanksje skal få timebasert jobb etterhvert, hvordan skal dere betale for hunden??[/quote]

                        Vi får ju pengar från A-kassa och liknande. men det är klart att det inte blir någon hund just nu, har nog inte ens råd att lägga ut dom pengarna. Men vissa lånar ju för att ha råd till hund och man hinner ju samla på sig lite pengar förhoppningsvis innan det skulle hända något. Men hundköp avvaktar jag lite med, försöker bara förbereda mig så gott det går och höra mig för lite..
                        63L med salamandrar
                        Mina älskade persers Viola och Velvet

                        Kommentar

                        • desiredillusion
                          • February 2006
                          • 512

                          #42
                          Ursprungligen postat av trollet85
                          Var én ting jeg reagerte på: om hverken du eller "killen" har jobb, men du kanksje skal få timebasert jobb etterhvert, hvordan skal dere betale for hunden??
                          Vi får ju pengar från A-kassa och liknande. men det är klart att det inte blir någon hund just nu, har nog inte ens råd att lägga ut dom pengarna. Men vissa lånar ju för att ha råd till hund och man hinner ju samla på sig lite pengar förhoppningsvis innan det skulle hända något. Men hundköp avvaktar jag lite med, försöker bara förbereda mig så gott det går och höra mig för lite..[/quote]


                          Ah, ok. Det virket som om du planla å få hunden innen nær fremtid... men det er kjempebra at du/dere sjekker opp litt før en eventuell innskaffelse av et nytt dyr til hjemmet!
                          I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                          Kommentar

                          • Inka
                            • July 2005
                            • 1233

                            #43
                            Vad bra att du planerar! Själv har jag varit ute i typ två år nu, lärt känna uppfödare och sånt, kollat in hundar på utställningar och allt möjligt fast jag inte ens har en aning om när jag har möjlighet att skaffa en till... Fast vi har ju ändå två hundar redan nu... men det är bra att planera noga för nästa också, precis som för ens första hund.
                            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                            www.kvitter.n.nu

                            Kommentar

                            • trollet85
                              • January 2005
                              • 667

                              #44
                              Ursprungligen postat av desiredillusion
                              Vi får ju pengar från A-kassa och liknande. men det är klart att det inte blir någon hund just nu, har nog inte ens råd att lägga ut dom pengarna. Men vissa lånar ju för att ha råd till hund och man hinner ju samla på sig lite pengar förhoppningsvis innan det skulle hända något. Men hundköp avvaktar jag lite med, försöker bara förbereda mig så gott det går och höra mig för lite..

                              Ah, ok. Det virket som om du planla å få hunden innen nær fremtid... men det er kjempebra at du/dere sjekker opp litt før en eventuell innskaffelse av et nytt dyr til hjemmet! [/quote]

                              Ja jag hade gärna velat ha en hund inom en snar framtid =) men man vet ju aldrig vad som dyker upp eller vad som händer! så de är bäst att göra sig redo och få mycket information snarast så man vet vad det handlar om. Men blir jag realistisk och tänker till så lär det inte bli hund på bra länge! Försöker åtminstone bli fodervärd eller något för tillfället. Har satt upp lappar lite här och var om att jag kan vara hundvakt. Men ingen har hört av sig än =\ Svårare än man tror...
                              63L med salamandrar
                              Mina älskade persers Viola och Velvet

                              Kommentar

                              • desiredillusion
                                • February 2006
                                • 512

                                #45
                                Et tips om du skal passe hunder: sjekk ut hvem eieren egentlig er. For endel år siden skulle jeg passe en shæfer (skrives vel ikke sånn, menmen...) i noen uker for en som skulle reise bort å jobbe. Jeg bodde på et ganske lite sted, så jeg visste sånn halvveis hvem han var, pluss at jeg kjente foreldrene hans. Etter ukene var omme, var derimot ikke eieren å oppdrive. Hunden viste seg å være en smule mannevond; den bet, og vi kunne ikke la andre komme nær den, da den ville prøve å angripe. Etter ennå noen uker måtte jeg bare levere den til foreldrene til fyren, som heller ikke visste når han ville komme hjem. De ville jo absolutt ikke ha hunden, men etter en del krangling tok de han nå inn.

                                Mén, når det er sagt, man kan absolutt ha utbytte av å passe en hund! Pluss at man jo hjelper en eier "i nød" Det er dessverre mange som ikke har mulighet til å gi hunden sin verdig mosjon, og da kommer du inn i bildet! Så om du er intressert av det, så go for it!

                                Lykke til, uansett hva som skjer!
                                I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                                Kommentar

                                Arbetssätt...