Hu mycket tid och ansvar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #16
    Ursprungligen postat av peach
    en hund blir dock inte vuxen förrän vid ca 1-1,5 års ålder och man ska aldrig lämna en valp ensam eftersom det är otroligt stressande.
    Då blir den tonåring, vuxen blir den inte förrän 3-årsåldern!
    Min zoon

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #17
      Jag är uppvuxen med småhundar, Yorkar och Chihuahua. En sak som är viktig att komma ihåg är att fast att de är små, så är de HUNDAR. Inte accessoirer, som Paris Hilton mfl tror. Det är viktigt att man inte plockar upp dem i famnen så fort det kommer en annan hund, utan att de får hälsa och snusa (alltså givtevis om det kommer en tossig pitbull eller nåt, så får man ju skydda dem, jag pratar om "normala" hundar) så att de får in sin sociala kompetance. Så blir de inte bjäbbiga.

      Min mamma har en 1.3 kg Chihuahua nu, och det är festligt att se när hon sätter yngre hundar på plats, så att de lägger sg ner, eller backar när hon "säger till". Gammal är äldst i hundvärden, storleken har faktiskt ingen betydelse!

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #18
        Ursprungligen postat av Nitra98
        Ett alternativ kan ju vara att försöka hitta en lite äldre (1 år och uppåt) omplaceringshund. Visst, en hel del omplaceras pg av problem, men många omplaceras pg av allergi, skilsmässor och liknande. Då får du en mer "färdigtränad" hund där första grunden redan är lagd.
        Väldigt god idé! Det finns många som tror att "omplaceringshund" är något negativt och visst kan det råka vara en hund som farit illa och så men det finns en hel del pärlor därute! Min tik är en hund som bodde hos uppfödaren tills hon var sexton månader. Jag hade inte riktigt tid med en valp utan var tvungen att ha en hund som kunde vara ensam ett par timmar ganska snart. Hon var verligen ett riktigt klipp och hon är min ögonsten! Vår hane däremot kom till oss som valp eftersom jag var hemma ett helt år och kunde ta hand om honom. Ofta kan man få tag i bra lite äldre hundar om man vänder sig till uppfödare och rasklubbar. Man kanske inte har lika stor valmöjlighet men till slut hittar man den där underbaraste hunden i världen!
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #19
          men även om ja hade jobb och min framtid var "säker" så hade väl inte det passat hunden endå? jag har nog mer tid nu än jag någonsin kommer få och det kommer nog dröja innan jag får ett riktigt jobb så man kanske åker på lite timmar bara. och killen har inget jobb heller så de borde alltid finnas någon tid för hunden.. men de känns typ så omöjligt, för jag har fått bilden av att de är istort sett arbetslös man måste vara för att ha hund. ni som har hund här, hur ser era liv ut egentligen?

          sen undrar jag gällande denna "gömma-godis-lek" har läst om att man kan göra det hemma för att hunden ska få arbeta lite i huvet. ska man visa hunden godiset först eller ska man ba gå o gömma lite så den får sniffa rätt på dom någon gång när den vill? =)

          hm.. vet inte riktigt vad jag ska fråga mer =\ känns som det är massor jag vill veta men vet inte riktigt vad...

          jag tycker shih-tzu är jätte söta hundar, finns det några liknande den som skulle kunna tänkas vara bra hundar? jag gillar shih-tzu när dom är kortklippta.. lhasa apso är ju tvärlik, samt den där yorkshire terrier, men den var nog inte lämplig för nybörjare heller.

          angående hämtning också, hur långt bort är det lämpligt att ta en hund?
          jag märker det att det närmsta jag kan få tag på en shih-tzu är typ i stockholm (om ens det) och jag bor i umeå. allt finns typ i skåne/blekingelän trakterna! jätte söderut alltså.... och en liten valp som man borde ta hem o vänja den vid sitt nya hem är inte så passande att ha på vift typ ett dygn i en bil eller i ett flyg? vet ej hur man ska göra och vad som är lämpligt...
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #20
            Hej! Ja, själv tycker jag att det är en god idé att skaffa hund när man vet med sig att man har mycket tid ett tag framöver. Man måste ju inte vara arbetslös för att ha hund men man kanske måste fixa och trixa lite så att hunden inte blir ensam så länge. Finns det tex någon som kan tänka sig att vara dagmatte/husse? Kan man ha med hunden på jobbet? Hunddagis?
            Vi ska ha eventuellt ha en valp i november, verkligen inte det idealiska då jag går skola och husse jobbar heltid. Det ska allt bli spännande att försöka lösa det. Allt går om man vill, det är bara det jag vill säga, men det kan kräva en del jobb.
            Våra två hundar får vara ensamma lite väl länge vissa dagar, upp till åtta timmar. Definitivt inte idealiskt trots att husse är hemma på lunchen för rastning och sällskap. Det fungerar ändå bra tycker jag eftersom vi då är med dom alltid annars. Ska vi åka iväg och handla eller något som tar en längre stund så fixar vi hundvakt. Eller så stannar en av oss hemma. Ska vi hälsa på någon så följer hundarna med. Man får offra lite och lägga ner desto mer tid på hunden när man är med den och för oss fungerar det. Ett annat tips angående jobb är att man försöker hitta jobb där man kan jobba omlott när man är två i hushållet, så att den ena jobbar t ex förmiddag och den andra eftermiddag, så behöver hunden inte heller vara ensam så jättelänge. Min brors flickvän har en hund som aldrig, aldrig kan vara ensam och det är ett himla pysslande. Jobba måste man ju och man kan inte alltid ha en hund med sig... särskilt inte när man har olika vikariat och så. Jag vill bara säga att det är möjligt. Det GÅR om man vill. Hunden ifråga är tretton år och har aldrig varit ensam, inte ens när dom har haft tvättstuga. Krånglig? Ja, men även i extrema fall går det att lösa.
            Vad gäller att hämta en hund som finns långt bort... ja, det finns dom som fått en valp via flyg och aldrig träffat den innan och det har gått bra. Själv föredrar jag att hämta valpen själv och se den innan (det gör nog de flesta) men var det långt och det var en valp jag absolut visste att jag ville ha så skulle jag nog åka dit och följa med den på flyget. Sen är det säkert skönast för valpen om resan inte är så lång och påfrestande men de flesta valpar hämtar sig ganska fort. Den största förändringen är kanske ändå att komma bort från mamma.
            Ett tips: Ta kontakt med en uppfödare av shih tzu och ställ dina frågor! Här är en länk till rasklubbens hemsida, där finns ett uppfödarregister: http://www.shih-tzu.se/
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • Inka
              • July 2005
              • 1233

              #21
              Glömde: På sidan jag länkade till finns mailadressen till valphänvisaren i norrland som bor i Umeå!
              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

              www.kvitter.n.nu

              Kommentar

              • StefanA
                • March 2006
                • 124

                #22
                Min kompis kanske dör snart. Han är 13år och labradorhane. Finns många skäl till att skaffa hund men för mig är det en livskamrat som snart är borta. Han min ständige följeslagare har följt mig på alla fiske och jaktturer mm. Men med medicin kan han leva ett tag till. Inget fiske mer för honom. Man kan fästa sig oerhört vid en hund man haft sedan liten valp.

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #23
                  Ursprungligen postat av StefanA
                  Man kan fästa sig oerhört vid en hund man haft sedan liten valp.
                  en hund är inte bara ett djur, det är även en familjemedlem.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Inka
                    • July 2005
                    • 1233

                    #24
                    Svårt att leva utan dem, de är så fantastiska!!!
                    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                    www.kvitter.n.nu

                    Kommentar

                    • StefanA
                      • March 2006
                      • 124

                      #25
                      Han kan leva länge till. Men tappat mycket av sin rörlighet. Livsglädjen finns kvar med svansviftningar och hälsningar.
                      Gammal hund men när avlivar man en nittioåring. Han är nyligt opererad i halsen men väser ändå ibland. Avlivning är lika med total ensamhet för mig och stor sorg naturligtvis. Hoppas att tabletterna hjälper en sommar i alla fall men sen vete fan. Sin bästa kompis avlivar man inte bara sådär.

                      Kommentar

                      • Inka
                        • July 2005
                        • 1233

                        #26
                        Avlivning är en svår historia... ändå kan man tycka att hundarna är lyckosamma som kan få slippa lida när smärta blir för stark. Desto svårare är det för oss som måste ta beslutet och avgöra när hunden lider.
                        Den värsta stunden jag varit med om var när vår livsglada och energiska setter tappade gnistan. När glädjen i hans ögon försvann. När han fick så ont i ryggen att han inte kunde gå.
                        Det är så svårt att acceptera. Jag hoppas att du får lite tid ännu, Stefan, och att du finner tröst och styrka när den dagen kommer. Man får vara lycklig över den tid man fick och att man fick vinna den högvinst det innebär när man får chansen att leva med en riktigt god vän...
                        En hund ljuger aldrig, baktalar en aldrig och de följer en vart man än går så länge man tillåter dem...
                        Gamla, visa hundar är något alldeles särskilt men det är också något magiskt över att få en helt ny valp i sina armar, en helt oskriven bok... känslan av glädje när valpen för första gången begriper vad man vill när man säger "sitt" och den lilla viftande svansen...
                        Ja, fast jag vet inte heller vad jag ska ta mig till när min pensionär inte finns längre. Hon är min ögonsten...
                        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                        www.kvitter.n.nu

                        Kommentar

                        • trollet85
                          • January 2005
                          • 667

                          #27
                          Vet inte riktigt om jag fått svar på denna frågan men jag ställer den igen ifall det finns fler som kan svara..

                          Vad kostar det att ha en hund? i månaden under tiden man äger den är jag nog ute efter främst så man vet hur man kan klara ekonomin när man väl har hunden!

                          Första kostnaden blir ju en hel del.. bara hunden kostar ju ett par tusen och sen är det väl någon tusing i tillbehör :P
                          63L med salamandrar
                          Mina älskade persers Viola och Velvet

                          Kommentar

                          • Inka
                            • July 2005
                            • 1233

                            #28
                            Våra hundar kostar ungefär:
                            Belgartant: 250 kr mat i månaden. Försäkring 100kr/mån.
                            Pointerpojke: 500 kr mat/mån. Försäkring 140kr/mån.
                            Tuggben och sånt uppskattningsvis 80kr/mån. Vaccinationer typ 350kr per hund vartannat år. Medlemskap i SKK 350kr/år + 90kr familjemedlem (tror jag, ungefär), vi är även medlemmar i brukshundklubben och pointerklubben.
                            I början tillkommer ju kostnader för halsband, koppel, bädd, klotång, matskålar och tätare vaccinationer. Man behöver ju inte köpa jättedyra prylar heller. Eftersom valpar gärna tuggar på en hel del saker så kanske man fixar en bädd av ett gammalt täcke i en kartong eller liknande som det inte gör så mycket om den biter sönder.
                            Vår pointer har käkat upp ett par stövlar för 800 riksdaler, tre kuddar, en biabädd a´600kr. Sen är han rabiesvaccinerad och har pass, vilket kostade nån tusenlapp, men det är ju för att han ska kunna tas med på jakt i Finland. Sen har hundarna tillsammans kostat över 5000 i veterinärkostnader bara de två senaste månaderna (skrothundar...)
                            För oss har det blivit rätt dyrt, slipper man åka till veterinären så är det ju bra men man bör ha lite pengar undanlagda tycker jag. Sen beror det ju på vilket foder, vilken hundras och vilken typ av försäkring man har... Vi är rätt garderade när det gäller försäkringen på pointern... Det är ju hyfsat stor skaderisk på en idiotspringande jakthund, haha!
                            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                            www.kvitter.n.nu

                            Kommentar

                            • ribby_girl
                              • February 2005
                              • 378

                              #29
                              Kan varmt rekomendera Schitzu min syrra har en ilten kille väger väl ca 2kg, vet inte riktigt exakt. Han är helt underbar hund, inte så där snoffsig som vissa små hundar kan vara utan mer för sig själv, men lyssnar till sin ägare.


                              En hund kjräver ansvar dygnet runt som sagt.
                              men de gör barn med, visst lämnar man sina barn på dagis, fritid, skola, själva (i en viss ålder) med mera, men de får inte gå till överdrift. vissa hundar klarar av att vara ensamma hemma medans du jobbar 10 timmar om dygnet andra skulle riva stället på 2 minuter.

                              jag har just nu prov anstllning och när ja får fast anställning kommer ja flytta hemmifrån och då kommer ja skaffa hund de första ja gör, antagligen kommer ja kunna ha hunden med mig på jobbet, men annars får man se till att man skaffa en hund som klarar av att vara ensam hemma, de bästa är kanske att skaffa en äldre hund först, eller ha en hund på prov så man känner hur de är.

                              Kommentar

                              • StefanA
                                • March 2006
                                • 124

                                #30
                                Ursprungligen postat av trollet85
                                Vet inte riktigt om jag fått svar på denna frågan men jag ställer den igen ifall det finns fler som kan svara..

                                Vad kostar det att ha en hund? i månaden under tiden man äger den är jag nog ute efter främst så man vet hur man kan klara ekonomin när man väl har hunden!

                                Första kostnaden blir ju en hel del.. bara hunden kostar ju ett par tusen och sen är det väl någon tusing i tillbehör :P
                                Beror ju på hur stor hund du skaffar. Man får prioritera. Kostar betydligt mindre än att skaffa barn många gånger om.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...