Hu mycket tid och ansvar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    Hu mycket tid och ansvar?

    Jag är så väldans intresserad av att skaffa hund, nästan så jag tänker riktigt allvarligt på det bara jag får pengar till det snart. Men jag vill veta mer ingående hur mycket tid och ansvar det kommer vara? Man har ju som ingen riktig inblick i verkligheten...

    Jag skrev en gång för länge sedan en tråd om att äga hund, vissa sa att man kunde ju inte lämna hunden och det verkade vara ett heltidsjobb. Men är det bara dem utan jobb som får skaffa hund då?? Ska man ha som mål att gå arbetslös resten av livet bara för man skaffar hund? Hoppas att någon kan ge mig fler alternativ än så.. För i framtiden kanske man får lite jobb, iaf som timvikarie eller något. Men kan ju hända man får heltid.

    Jag vill ha en hyffsat liten hund men har inte forskat så mycket i vilken speciell ras..

    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    #2
    Förresten, jag har sett nu en ras som jag verkligen fastnat för. Shih tzu!! såg en annons med helt underbart fina vovvsingar!
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet

    Kommentar

    • saralund28
      • February 2006
      • 122

      #3
      En hund innebär ansvar 24 timmar om dygnet.
      Hur mycket tid man måste lägga beror mycket på hur man bor och vad man väljer för ras.
      Ex. Bor du i lägenhet så blir det ju främst koppelpromenader och det tar sin lilla tid.
      Bor du på landet/hus så kan det räcka med någon promenad, en del fritt springande och små korta rastningar på tomten.

      Vissa raser kräver mycket aktivering, vissa kräver knappt något annat än sina promenader. Det gäller att hitta rätt ras utifrån hur ens liv ser ut och inte bara göra som så många tyvärr gör, att bara gå på hur hunden ser ut!

      Självklart kan man ha hund och ändå jobba! Men du ska veta att det tar tid innan man har en hund som klarar av att vara ensam så länge! Helst ska de inte behöva vara det över huvud taget. Sånt löser man genom att ha en partner med skiftande tider eller skaffa en dagmatte/daghusse eller dagisplats.

      Sätt dig ner och fundera på vad du vill ha för egenskaper hos din hund... Utifrån det kan du sen välja ras.
      Vill du inte köpa renrasigt så var jättenoga med att kolla vad det är för raser i hunden och kolla upp dess egenskaper så du vet att det med säkerhet blir en hund du kommer klara av!
      Via www.skk.se så kan du hitta alla raser som finns upptagna i sverige! Alltså, alla godkända raser...

      Förövrigt så kan jag bara säga: Lycka till med dina planer!
      Läser du på ordentligt och skaffar dig goda förkunskaper så kommer det gå jättebra! Men var som sagt väldigt nogrann med så du vet vad det är för hund du faktist köper... Så många som köper en liten ullig gullig valp som sedan blir en stor och busig tonnåring... Oftast är det då de får hitta nya hem...
      www.alltomhundar.com är en mycket bra sida med ett otroligt bra forum!

      Kommentar

      • saralund28
        • February 2006
        • 122

        #4
        Shih tzu är en mycket bra hund för den icke hundvana!
        Förvisso mycket päls men är man inte intresserad av pälsvård så finns det sax eller hundtrim!
        Det är en hund som inte har så stora krav på sin ägare så jag tror det skulle kunna vara ett mycket bra val!

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          tänk på att valpar inte kan lämnas ensammna överhuvudtaget
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • trollet85
            • January 2005
            • 667

            #6
            Sara tack så mycket för all information! Var roligt att läsa, och tack för länkarna! kikade lite i dem men hittar inte så mycket information. kanske är dålig på att hitta där bara.. försökt söka på rasen på google men hittar ingenting där heller förutom någon kennelklubb.

            Raven hur länge som valp måste man vara med dom hela tiden?

            Vart kan jag läsa om information om lite träning för dom och om rasen hur den är och hur jag t,ex lär valpen succesivt att vara ensam mer och mer?
            63L med salamandrar
            Mina älskade persers Viola och Velvet

            Kommentar

            • Thomas&Anna
              • January 2006
              • 1030

              #7
              Det är lika mycket jobb med hund som med barn.Hos oss är våran snövit en i familjen och hon följer med oss över allt.
              Thomas & Anna

              www.annaothomas.com

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Min kompis hade en shih tzu tik. Liten, lagom ettrig golvmopp som var rätt trevlig. Tyckte dock inte om barn och skällde som en galning så fort någon gick i trappuppgången. Pälsen är ett slitjobb du måste hålla på med dagligen, om du inte väljer att raka av den. Men annars är den en rätt så lämplig hund till den som bor i lägenhet. Man bör dock tänka på att trappor för hundar kan sätta sina spår, men denna lilla ras går ju lätt att bära. Man bör åxå tänka på dessa trubbnoshundar är att de lätt kan få problem med andningen. Håll koll så att inte ögonen blir inflamerade med en massa jox, de har ibland inte tillräckligt med ögonlock för att kunna stänga ögonen helt. Vänd dig till en seriös kennel med just din ras för att få mer info. Ett tips! Köp en bok om hundar, apotekets hundbok om sjukdommar och nån bok om just hundägandet.

                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av trollet85
                  Raven hur länge som valp måste man vara med dom hela tiden??
                  En vuxen hund brukar klara av att vara ensam totalt 5 timmar per dag. En åttaveckors valp kan däremot oftast inte vara ensam alls utan måste tränas. Hundar är individer och en del lär sig snabbt att vara ensamma ett par timmar utan problem. Andra tycker att det är jättejobbigt att vara ensamma i bara 10 minuter.


                  En 1-årighund kan lämnas 3 timmar utan att ta skada.


                  tänk också på att du bör försäkra hunden för händer det nåt kan veterinär kostnader mycket lätt skjuta iväg bortåt 10-15.000 kr och mer ändå.
                  kostar typ 500 bara å gå in och säga hej.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • saralund28
                    • February 2006
                    • 122

                    #10
                    När min Jizo var 12 veckor gammal lämnade jag honom ensam tre timmar utan problem. Han har dock varit FÖR enkel när det gäller sånt och man kan därför inte räkna med att det ska gå så bra.
                    Att det överhuvudtaget blev så var att vår dagmatte drog sig ur två dagar innan hon skulle börja, hade inte en chans att fixa någon ny!


                    Där kan du nog hitta allt du behöver veta! Står det inte på sidan så finns det lite adresser till uppfödare som kan svara på dina frågor!
                    Var noga med ditt val av uppfödare och besök flera innan du bestämmer varifrån du vill ha din hund! Det är väldigt viktigt att man får rätt känsla för sin uppfödare och att denna uppfyller ens egna "krav". Ex om man vill ha fortsatt kontakt och liknande...

                    För att få mycket allmäna råd och tips så kolla forumet på alltomhundar! Där finns ALLT! Och det som inte finns får man hjälp att ta reda på!

                    Kommentar

                    • trollet85
                      • January 2005
                      • 667

                      #11
                      Shih tzu och lhasa apso är typ samma sorts hund väl? eller är det någon markant skillnad? Jag är ute efter den typ av hund som jag nämnt ovan men om de stämmer in med mitt liv är svårt att säga, kanske jobbar som timvikarie inom en snar framtid så en del tid lär man väl kanske ha. men har inte heltid att ge en hund, så de är väl mest sällskapshund jag är ute efter. Rätt lättskötta också.. på de flesta bilder jag sett på shih tzu så är dom långhåriga, men de är den där korta frillan på dom som jag tycker är så söt.. är det lätt att hålla efter, eller är kanske lhasa apso bättre gällande päls biten?

                      Har sett en hund som heter något med yorkshier, eller hur de nu stavas... den verkar också vara himla söt och likna de två ovanstående raserna. Men om den rasen vet jag inget alls så den kanske är betydligt jobbigare..

                      En fråga som jag är väldigt intresserad av är vad månadskostnaden egentligen ligger på? =) Priset på en hund är lätt att se men dom hära gömda kostnaderna är ju en annan femma... om någon vet kostnad i månanden för en liten parvel? ingen stor bjässe hund alltså... och sen även namnge vad det är som man betalar för.. typ som tillbehörssaker, maten, försäkring.. specificera med andra ord.. letar runt lite genom google men de är svårt o hitta o veta vad man ska söka på..

                      Tack för alla svar hittils! Roligt att läsa vad ni skriver, såsom tips och länkar ni ger!
                      63L med salamandrar
                      Mina älskade persers Viola och Velvet

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Hej Jag undrar hur mycket en Alaskan Malamute kostar? ha de bra!! MVH // Rasmus


                        tänk också på att du måste ha nån som kan ta hand om hunden ifall du blir sjuk å hamnar på sjukhus typ.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Inka
                          • July 2005
                          • 1233

                          #13
                          Ingen expert här men om Lhasa apso och Shih tzu är rätt lika så är Yorkshireterrrier en terrier (ja, givetvis) och jag tror inte att den är så lik de båda andra.
                          Håller med Raven om att det är dyrt med veterinär, man bör ha en hyfsat rejäl summa sparad så att man har råd att åka dit om det behövs.
                          Kan tipsa om ett bra forum där du kan ställa frågor om olika hundar: http://www.aktivhund.se/
                          Även om det nu handlar om företrädelsevis brukshundar så finns där massor av kunskap som handlar om alla raser.
                          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                          www.kvitter.n.nu

                          Kommentar

                          • Nitra98
                            • June 2005
                            • 1987

                            #14
                            Ursprungligen postat av trollet85
                            men om de stämmer in med mitt liv är svårt att säga, kanske jobbar som timvikarie inom en snar framtid så en del tid lär man väl kanske ha. men har inte heltid att ge en hund, så de är väl mest sällskapshund jag är ute efter.
                            Ett alternativ kan ju vara att försöka hitta en lite äldre (1 år och uppåt) omplaceringshund. Visst, en hel del omplaceras pg av problem, men många omplaceras pg av allergi, skilsmässor och liknande. Då får du en mer "färdigtränad" hund där första grunden redan är lagd.
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • peach
                              • March 2006
                              • 14

                              #15
                              lite fakta här. shih tzu och lhasa apso är inte samma hund, även om de är lika. shih tzu är från början en sälskapshund i det kejserliga hovet i kina och uppkom någon gång på 1600-talet. den går bra i stan, klarar det svenska vädret bra är, är en bra jund med barn men kräver mycket pälsvård. shih tzun är mindre reservetad och mer lekfull än lhasa apso. lhasa apso kan ha lite med vaktinstinkt än shih tzu. den korthåriga shih tzu är förmodligen en klippt shih tzu.

                              Yorkshireterrier är en liten hund som tror att den är stor, de älskar att leka och har outtömlig energi. den kan dock ha defekter som kan resultera i gomsjukdomar och kollapsad luftstrupe. den kan vara svår att lydnadsträna, har vaktinstinkt och kan vara svår med andra hundar.

                              hunden här sig att umgås med andra (hundar och människor) vid 4-12 veckors ålder. då läggs grunden för hundens framtidabetende. en hund blir dock inte vuxen förrän vid ca 1-1,5 års ålder och man ska aldrig lämna en valp ensam eftersom det är otroligt stressande. om man inte vet hur framtiden ser ut, om man kommer att få ett jobb inom en eller ett par månader och kanske inte her tid med sin valp, ska man inte skaffa hund. det krävs rutiner för att få en hund till en bra individ.

                              när det gäller kostnader kan du ju räkna in, först och främst, all utrustning som behövs. koppel, halsband, mat och vattenskålar, en korg eller bädd, leksaker (man ska då undvika billiga leksaker som lätt kan gå sönder) en bur för transtport eller där den kan dra sig undan hemma. i övrigt ska den avmaskas regelbundet och vaccineras hos veterinär en gång om året då man även ska passa på att undersöka den. det är otroligt viktigt att man lägger tid på hundens lydnadsträning, och om man inte innan har uppfostrat en hund bör man ta en valpkust så att hunden lär sig det grundläggande.

                              det är mycket att tänka på, men jag har tyvärr sett hur det går när familjen inte har tid för valpen. Lady var en underbar liten hund tills familjen fick barn. då var hon inte tränad, hon skällde på allt och alla och kunde inte ens lätta kommandon som sitt eller ligg. pälsen var en enda tova och hon mådde inte bra eftersom hon inte förstod. jag säger inte att du inte skulle klara av det, men tänk på att det är ett litet liv som kräver lika mycket som ett barn. om inte annat så vänta tills du har en fast anställning, eller i alla fall lite mer koll på framtiden så att du inte helt plötsligt inser att du inte har tid. en hund som aldrig fått en ordentlig grund kan aldrig bli en bra individ.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...