Fyrverkerier och hundar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #46
    Ja Raven, en lugn och stilla plats är ju oftast också det djuren uppsöker i rädsla. Men i ex en stad kan ju det vara ett problem.
    Att ignorera är inte detsamma som att utesluta.
    Ofta ofta kommer det rädda djuret (sällskap, ej häst) klättrandes upp på matte/husse och söker trygghet. Genom att då ömka den "men lilla gubben, inte ska ska du vara rädd inte... dutteduttedutt" förstärker man dess beteende. Man talar om för djuret att matte/husse ska hjälpa denne mot det farliga där ute.
    Det GÅR att träna , allt går att träna. Det är bara en fråga om hur lång tid det tar och tyvärr är det så att människan vill ha snabba resultat. DÄR är enda spärren.
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • qenzo
      • February 2005
      • 1747

      #47
      Ursprungligen postat av sacha
      Undra hur en hund mår som är så rädd för smällare som vissa beskriver...
      Den mår inte bra alls. Psykiskt kaos.
      Det är bla därför som veterinärer idag skriver ut lugnande medel för att hjälpa hundarna (eller är det för deras ägare) under den värsta tiden.
      Jag känner folk med skotträdda hundar som packar och drar till fjälls/skogen tills allt är över.
      Det är deras val och det fungerar kanon.
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #48
        Ursprungligen postat av qenzo
        Det GÅR att träna , allt går att träna. Det är bara en fråga om hur lång tid det tar och tyvärr är det så att människan vill ha snabba resultat. DÄR är enda spärren.
        tror inte de minsta att de går att träna bort skotträddhet från alla hundar.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #49
          Varför skulle det inte gå???
          Ge mig anledningar.
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • sacha
            • May 2005
            • 1016

            #50
            De kanske går att träna så att en hund klarar av vissa smällar.. Men en hund som pissar ner sej när de smäller kan du glömma få till en skottfast hund...
            Tjopp...

            Kommentar

            • sacha
              • May 2005
              • 1016

              #51
              Ursprungligen postat av qenzo
              Ursprungligen postat av sacha
              Undra hur en hund mår som är så rädd för smällare som vissa beskriver...
              Den mår inte bra alls. Psykiskt kaos.
              Det är bla därför som veterinärer idag skriver ut lugnande medel för att hjälpa hundarna (eller är det för deras ägare) under den värsta tiden.
              Jag känner folk med skotträdda hundar som packar och drar till fjälls/skogen tills allt är över.
              Det är deras val och det fungerar kanon.
              Nä deklart dom inte mår bra...förstår jag med de va nästan mer menat som ifall man verkligen ska ha kvar en hund ( i mitt tycke) som är så förstörd el va man ska seja psykiskt..
              Tjopp...

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #52
                Vem har pratat om skottfast?
                En skottfast hund är oberörd på skott i alla lägen. Jag pratar nu om att få en hund från skotträdd till säker på skott.
                Jag kan ta min tyska jaktterrier som ex, hon jagade aktivt under skott och var oberörd, men då det small av fyrverkerier var det en förbtt hund. Hon kissade på sig, bajsade inne, gick inte ut om jag inte släpade henne bakom mig osv.
                På ett år kom jag så långt att hon accepterade skotten utan att kissa eller bajsa.
                Skaka gjorde hon, men jag kom en bra bit på väg iaf.
                Hon var 6 år då jag fick lämna tillbaka henne och hon bodde med mig i ett år.

                Visst är det svårare att lära en gammal hund än en ung, inget snack om saken. Men det GÅR!
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • qenzo
                  • February 2005
                  • 1747

                  #53
                  Ursprungligen postat av sacha
                  Nä deklart dom inte mår bra...förstår jag med de va nästan mer menat som ifall man verkligen ska ha kvar en hund ( i mitt tycke) som är så förstörd el va man ska seja psykiskt..
                  Ahh sorry my bad.
                  Jag tycker inte att man ska ge upp utan att verkligen kämpa, och känner man att det inte fungerar är omplacering första alternativet.
                  Har man köpt ett djur som visar ex svår rädsla får man ju faktiskt ta sig i kragen och arbeta med det också. Inte bara säga "det går inte" och sedan göra sig av med djuret.

                  Men visst behåller folk sina djur för länge. Men skotträdsla går att lösa relativt enkelt om man inte är beredd att lägga ner tiden på träning.
                  Det är bara att flytta, kanske inte permanent, men iaf under den tiden smällandet pågår.
                  Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                  Kommentar

                  • Patrik_växjö
                    • July 2002
                    • 2046

                    #54
                    Kramfors, dina inlägg sjunker allt djupare mot dagisstadiet! Lägg av med ditt dravel om polis här tillstånd där, miljötjafs här osv..

                    Tänk på att ditt/dina kar eller dammar drar ström för att ha pumpar etc igång, detta bidrar till jordens försmutsning och regnskog skövlas osv för att DU ska ha ditt nöje fungerande, och detta gäller VARJE dag, inte bara några få.

                    Gomorron..
                    Senast redigerad av Patrik_växjö; 22 December 2005, 04:58.
                    / Patrik /

                    Kommentar

                    • Patrik_växjö
                      • July 2002
                      • 2046

                      #55
                      Ursprungligen postat av Raven
                      Ursprungligen postat av qenzo
                      Det GÅR att träna , allt går att träna. Det är bara en fråga om hur lång tid det tar och tyvärr är det så att människan vill ha snabba resultat. DÄR är enda spärren.
                      tror inte de minsta att de går att träna bort skotträddhet från alla hundar.
                      Vår hund var i valpstaiet rätt fö alla sorters smällar. Nu går vi ganska ofta och rastar henne löst på en plats där man hör en skjutbana. Detta pangljud har hon lärt sig att ignorera, däremot tjutande rajeter lär vara svårt att vänja av.
                      / Patrik /

                      Kommentar

                      • Patrik_växjö
                        • July 2002
                        • 2046

                        #56
                        Det finns ett sätt som min far alltid anvnt för sin skotträdda hund, som är 9 år nu.. Stäng in henne i ett rum, dra ner persiennerna, dra på musik så att raketerna inte drar åt sig hundens uppmärksammhet, ge hunden godis eller en leksak. Så länge hunden inte fokuserar på det otäck blir den inte rädd. Musik är ju ett alldagligt ljud som den lever med... b.la..
                        / Patrik /

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #57
                          Här finns mer att läsa http://www.hint.a.se/78.html
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • mckvinnan
                            • December 2004
                            • 760

                            #58
                            Ignorera hunden är inte alltid rätt

                            Jag hade för många år sen en cairnterrier som några ungar slängde smällar bakom rumpan på när han var uppbunden utanför närbutiken. Hade jag fått tag på de ungarna så... var nog tur att jag aldrig fick det, både för deras skull och min egen..

                            Men det jag skulle säga var att denna hund var otroligt i alla lägen förutom smällare. Gevärsskott brydde han sig inte om utan det var just fyrverkerier. Att strunta i honom och försöka vara "normal" hjälpte inte nåt. Han bodde hos min mormor o morfar och till slut så fick de lugnande från veterinären till honom vilket hjälpte liiite.

                            När han var 8 år så flyttade han till mig i norrland och då struntade jag i de där med ignorera och försöka med annat utan drog fram honom från under sängen och satt och klappade honom och höll honom nära mig i soffan medan jag tittade på tvn eller vad jag nu gjorde. Sjåpade inte med honom, eller ens uppmärksammade honom, utan bara visade att jag var lugn och fick honom att se att inget hände. Det resulterade i att han blev tryggare och lugnare och till slut kunde jag gå ut med honom lös fast det smällde för han var trygg med mig! När han var ute med min morfar nåt år senare och det smällde så sprang han mot min lägenhet ifrån min morfar! Som tur var fick en förbipasserande tag i honom för annars hade min morfar fått hämta honom från andra sidan stan!

                            Slutsatsen av detta är att det inte alltid är rätt att ignorera utan man får välja det som funkar med sin egen hund beroende på situation. Jag är glad att jag fick hans tid hos mig att vara positiv även vad gäller smällare.
                            Senast redigerad av mckvinnan; 22 December 2005, 11:53.
                            Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #59
                              När en hund är osäker, rädd behöver den känna trygghet i flocken (familjen) jämför med fiskar som känner sig trygga i ett stim.

                              Jah har en Cairnterrier som skäller vid ojud men den är inte rädd snarare förb...d.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              • Hugin
                                • December 2005
                                • 499

                                #60
                                Jag har sagt det förut och säger det igen smällare är olaglia! Men att ge raketer till en 10 åring som tycker det är coolt att ha raketer är att be om en gråtande barnunge utan hand! Hoppas inte staten dvs alla skattebetalare betalar för såna skador. Dom kan pröjsa sånt själv!
                                "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                                Winston Churchill

                                Kommentar

                                Arbetssätt...