Fyrverkerier och hundar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    Fyrverkerier och hundar

    Snart är det nyårsafton, tänk på att det finns "skotträdda" hundar.

    Efter nästan 2 års kamp har vi äntligen fått regler om användningen av pyrotekniskavaror i vår kommun.

    Journalistiken är vår kärna · Med över 2000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern.
    http://www.kramforskoi.com/
  • cobra
    • December 2004
    • 1743

    #2
    Våran katt Tarzan gömmer sig i källaren varje nyårsafton han skakar av rädsla när det smäller, han är även rädd för åskan...
    Fotosidan.se

    Kommentar

    • Hugin
      • December 2005
      • 499

      #3
      Min hund är inte skotträdd men om man har en rädd hund trösta den inte då blir den bara räddare.
      "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
      Winston Churchill

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #4
        Ursprungligen postat av cobra
        Våran katt Tarzan gömmer sig i källaren varje nyårsafton han skakar av rädsla när det smäller, han är även rädd för åskan...
        Min schäfer försöker klättra upp i mitt knä när det smäller eller åskar...!
        Min zoon

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #5
          Precis som ngn sa... ömka inte hunden, låt den bara vara. Har ni möjlighet skjutsa den till ngn där det inte smäller, alt medicinera den.
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • gladhertha
            • February 2005
            • 1755

            #6
            Min hund Hertha är otroligt rädd för smällare och fyverkerier. Vi har prövat medecinering m.m. Men tiden runt nyår vill hon inte gå ut på promenader eller dyl.

            KÖP INTE FYVERKERIER/SMÄLLARE!!
            Mvh Hanna
            Min Zoon

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Hundar och katter reagerar ofta med rädsla vid användning av pyroteknik. Undersökningar visar att drygt 50 procent av hundarna blir rädda.

              Mindre däggdjur har en högt utvecklad förmåga att uppfatta de impulsljud, som pyroteknik den smällen ger upphov till.
              Impulsljudet är så kort att vi inte hinner uppfatta det varken med vår hörsel eller intellekt.

              Att personer som utsätts för impulsljud får nedsatt hörsel är känt sedan länge.
              Dessa impulsljud orsakar även fysisk smärta hos djuren.
              Även de vilda djuren utsätts för mycket stor stress i samband med fyrverkerier.
              Man jämför problemet för hunden med att man får samma smärta som om man ger elektriska stötar.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • jolon
                • December 2002
                • 1075

                #8
                Saxat från tidningen: "Kramfors kommuns tekniska kontor ska revidera den lokala ordningsstadgan med regler för pyrotekniska varor. Detta beslutade kommunfullmäktige på måndagskvällen. Detta med anledning av en motion från Håkan Bruman (v) om att användandet av pyrotekniska produkter ska begränsas i tätbebyggda områden och förbjudas närmare än 100 meter från vårdinrättningar."

                Har ni många hundar i vården?
                My internet should be readonly.

                Kommentar

                • Mogwai
                  • November 2002
                  • 3021

                  #9
                  Har två katter, Musse af Galenpanna samt Friherre von Oliver.

                  För Musse så får vi bädda med tjock filt och kudde som han kan knosa in sig i, på översta hyllan i skjutdörrsgarderoben i hallen. Vid första smällen av en raket så pinnar han upp dit och vi stoppar om han. Där känner han sig trygg.
                  Oliver sitter i regel i fönstrena och tittar på det hela, om det inte blir för mycket vill säga. Då kryper han in under täcker i sängen. Nån måtta får det allt vara.

                  Det värsta tycker jag är alla de som inte kan hålla sig till själva nyårsafton, utan tjatar till sig smällare och så av sina föräldrar, och smäller dem från före jul.
                  Affärerna borde inte få sälja fyrverkerier förrrens dagen före nyårsafton.
                  Skällde ut några efter noter förra året, då de smällde av smällare inne på gården.
                  Då kom en av deras föräldrar och skulle skälla på mig för att jag skällt på deras små älsklingar....det var dumt av han. När jag var klar med han så var det en våt fläck av skam som kröp iväg.
                  Vi hade en boxer tidigare, som var skotträdd. Fick den idén en nyårsafton att pröva att sätta sånna där gula hörselproppar i öronen på henne för att dämpa smällarna, och det funkade. Ingen skakande hund på hela kvällen. Först försökte hon krafsa ut dem, men då hon själv kom underfund med vad de var till och hon slapp höra alla smällar så gick det hur bra som helst.

                  Kommentar

                  • Frågvis
                    • October 2005
                    • 1204

                    #10
                    Smart hund. Och det verkar nästan tabu att skälla på barn nu för tiden. Strongt gjort att säga till.

                    Jag gillar inte när folk slänger smällare närheten av en. Jag är väldigt rädd om hörseln. Hörselskadad sen födslen, vill inte missta den hörsel jag har.
                    Den som frågar får veta

                    Kommentar

                    • Bucket
                      • February 2004
                      • 1020

                      #11
                      [QUOTE=Mogwai]
                      Skällde ut några efter noter förra året, då de smällde av smällare inne på gården.
                      Då kom en av deras föräldrar och skulle skälla på mig för att jag skällt på deras små älsklingar....det var dumt av han. När jag var klar med han så var det en våt fläck av skam som kröp iväg.
                      [QUOTE]


                      *Applåder*
                      jävla massa akvarium!
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Gamla sjuka och dementa vill inte störas av ljudet från fyrverkeri.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Nu kommer många att bli rejält upprörda men jag skriver ändå...

                          För det första tycker jag att det är ett j*vla otyg med raketer och smällare, inte för att det låter utan för att det är "folk" (mest barn med oansvariga föräldrar) som inte håller avstånd till människor och egendom, ur ren brand/explosionsskade risk.

                          Det finns ju regler vad som är ok eller inte och ska man hårddra dom så är det nog inte ens tillåtet på självaste 12-slaget den 31 december utan tillstånd. Ordningsmakten brukar ju dock inte bry sig om det så mycket.

                          Nu till det som kommer att göra många upprörda.
                          Om detta fenomen med raketer/smällare inte fanns när ni skaffade ert djur så förstår jag er (problemet är bara att kineserna uppfann dom här grejerna för några tusen år sedan eller nått)
                          men att gnälla på något som redan fanns innan är ju lite sne vridet, iaf om man tänker på djurets bästa.
                          Som sagt inte för att det är rätt, men trodde ni på alvar att alla skulle sluta när just ni skaffade djur?
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • qenzo
                            • February 2005
                            • 1747

                            #14
                            Heeke: *amen*
                            Tyvärr är det ju så att många reagerar på raketer/smällare först den dag de själva har ett djur som reagerar starkt.
                            Många (inte alla) tänker inte ens på djur (eller folk) som lider av smällare och raketer, innan de skaffar egna.

                            Till er med problem. Träna träna träna, finns många sätt att, om än inte ta bort rädslan, iaf dämpa den betydligt.
                            Åk till en skjutbana, håll er på det avstånd där hunden är lugn, gå en meter närmare, stanna när hunden verkar orolig, sitt stilla och fika, läs en tidning etc (dagen kan bli otroligt lång) men förr eller senare kommer hunden att sansa sig lite.
                            Gör inget väsen av det, låt den rota runt som den själv behagar.
                            Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Som sagt inte för att det är rätt, men trodde ni på alvar att alla skulle sluta när just ni skaffade djur
                              Så du menar att man inte får skaffa sig djur då om man bor i tättbebyggt område.
                              Då kan man ju fortsätta med andra argument i samma stil. Varför gnällde du när du blev påkörd - trodde du att trafikolyckor sluta ske bara för att du gav dig ut i trafiken. Nej håll dig hemma - så blir du inte påkörd och du slipper klaga
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...