Vad kostar hund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #31
    bara för man bor i lägenhet behöver man inte skaffa en liten hund.

    träffat en grand danois en mycket udda hund.
    totalt okänslig för smärta enklaste sättet att se var han var när man va ute i skogen va å titta efter träd som svajade då han sprungit in i dom.
    fixat fina lutningar på diverse stolpar, bands fast i fronten på en 245 och fick för sej att gå iväg med bilen och en amssa andra idiotier ute men inomhus va hunde mycket lugn å städat och rörde sej bätte än va min katt gör.

    nackdelen med en så stor hund är att huvudet hamnar PRECIS i lagom höjd till tallrikarna på matbordet och att en 300g chipspåse gick ner på 7-10 sekunder.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • qenzo
      • February 2005
      • 1747

      #32
      Att rasta sin hund enbart 2 ggr/dag är rent plågeri! Har man inte tid eller möjlighet att ordna rastning var 4-5 timme ska man inte ha hund. Då är fiskar ett alternativ

      Jag själv jobbar 3 mil från min lght, men kan jag inte ha med hunden på jobbet försöker jag ordna ngn som rastar honom åt mig!

      Storleken på hunden har mindre betydelse oavsett om man bor i lght eller ej, men man ska vara uppmärksam på VAD för hund man skaffar. Är det en krävande pälsras? Kräver den massor med mental aktivering?

      Skaffa hund då du/ni kan ordna för den på bästa sätt! Annars kan du/ni låta bli!
      *arg*
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #33
        Ursprungligen postat av trollet85
        Nu beror det väl mycket på ras osv, men vad ungefär kostar det? När man köper hund så är det väl en del "ordinarie" saker man ska gå igenom. Sen mat per månad osv... Gör en uppskattning så jag vet vad det handlar om! För någon gång i mitt liv tänker jag då ha en hund =)

        Sidor där man kan kolla upp sådana som säljer hundar?
        www.skk.se hittar du uppfödarsidor på.

        En hund kostar mellan 6000 och 10 000 kr. Det är normalpriser idag, beroende vilken ras man väljer.
        Min dobermann (30 kg) äter ca 1 säck hundmat/mån, vilket kostar ca 300 kr/säck. Märket heter Frank's Pro Gold Adult.
        Hunden behöver koppel och halsband, kedjehalsband och läderkoppel är det som håller längst. En kostnad på ca 200-300 kr.
        Foderskålar duger vad som helst till.
        Kammar och borstar beroende på pälsvård.
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • gladys
          • March 2005
          • 1962

          #34
          Min hund går ut 2ggr/dag
          Partyblåsa...

          Nämen allvarligt, hur skulle du känna om du bara fick gå på toa 2ggr/dag??
          Inte så kul va?
          Senast redigerad av gladys; 13 October 2005, 21:06.
          Quidquid latine dictum sit, altum viditur

          Kommentar

          • trollet85
            • January 2005
            • 667

            #35
            en annan typ av hund jag tycker är fin är "Malti-Poo", sökte på den men hittar typ ingenting =((
            63L med salamandrar
            Mina älskade persers Viola och Velvet

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #36
              Ursprungligen postat av qenzo
              Hunden behöver koppel och halsband, kedjehalsband och läderkoppel är det som håller längst. En kostnad på ca 200-300 kr.
              stryphalsband bör undvikas då dom blir alldeles för tighta när hunden drar.
              däremot finns halvstryp och dom funkar bra.
              sitter löst så hunden har inte ont av dom och senn är kopplet spänns så tightas dom till viss del och då kan hunden inte komma ur.
              här är en bild på en halvstryp.


              själv föredrar jag såna här koppel.


              länk till sida med hundtillbehör.
              titta igenom och skriv upp va alt kostar så underlättar det att se va de kostar totalt sett.


              reflexhalsband eller ännu hellre halsband med lysdioder när du är ute när det är mörkt.
              blinkande lysdioder gör att jag som fordonsförare ser hunden på upp till 80-100 meters håll.
              reflex är sämre men tja 30 meter bör inte va omöjligt där och underlättar väldigt mycket när man kör runt.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #37
                Ursprungligen postat av gladys
                Min hund går ut 2ggr/dag
                Partyblåsa...

                Nämen allvarligt, hur skulle du känna om du bara fick gå på toa 2ggr/dag??
                Inte så kul va?
                själv hade ja sparkat katten ur lådan


                nä 2ggr per dag är alldeles för sällan.
                sen varierar de lite mellan hundar också.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • muppins
                  • September 2002
                  • 1629

                  #38
                  en annan typ av hund jag tycker är fin är "Malti-Poo", sökte på den men hittar typ ingenting =((
                  "Malti-Poo" är en blandning mellan malteser och Pudel.
                  Har börjat bli väldigt vanligt att "hitta på" namn till blandraser.
                  En annan vanlig variant är "Cocka-Poo" ( Cockerspaniel och pudel ).
                  Senast redigerad av muppins; 13 October 2005, 21:27.
                  /muppins


                  Kommentar

                  • gladys
                    • March 2005
                    • 1962

                    #39
                    stryphalsband bör undvikas då dom blir alldeles för tighta när hunden drar
                    Det är väl lite av planen?
                    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #40
                      Ursprungligen postat av gladys
                      stryphalsband bör undvikas då dom blir alldeles för tighta när hunden drar
                      Det är väl lite av planen?
                      dom borde förbjudas då dom i praktiken stryper hunden och kan krossa luftstrupen om det vill sej illa efter vad jag läst.

                      långt ifrån alla hundar slutar dra med såna koppel.
                      haft en sån hund själv var tvungen att byta till halvstryp för han fick ingen luft annars.
                      och vem vill gå runt med en död hund...
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • gladys
                        • March 2005
                        • 1962

                        #41
                        Ursprungligen postat av Raven
                        Ursprungligen postat av gladys
                        stryphalsband bör undvikas då dom blir alldeles för tighta när hunden drar
                        Det är väl lite av planen?
                        dom borde förbjudas då dom i praktiken stryper hunden och kan krossa luftstrupen om det vill sej illa efter vad jag läst.

                        långt ifrån alla hundar slutar dra med såna koppel.
                        haft en sån hund själv var tvungen att byta till halvstryp för han fick ingen luft annars.
                        och vem vill gå runt med en död hund...
                        Mmm, men det beror nog till stor del på den som håller i kopplet.
                        Personligen skulle jag bli väldigt less på en hund som drar så mkt att den stryper sig själv.
                        Å det finns många metoder att ta till för att få en hund att sluta dra.
                        Jag är ju ingen hundpsykolog men tror inte att stryphalsband är en bra metod om man vill få hunden att sluta dra.(Och med "dra" menar jag att den ligger kopplet hela tiden.)
                        Jag kan därmot tycka att det är ett bra hjälpmedel. Och det går väl egentligen att jämföra med olika bett till olika hästar.
                        Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #42
                          Ursprungligen postat av gladys
                          Ursprungligen postat av Raven
                          Ursprungligen postat av gladys
                          stryphalsband bör undvikas då dom blir alldeles för tighta när hunden drar
                          Det är väl lite av planen?
                          dom borde förbjudas då dom i praktiken stryper hunden och kan krossa luftstrupen om det vill sej illa efter vad jag läst.

                          långt ifrån alla hundar slutar dra med såna koppel.
                          haft en sån hund själv var tvungen att byta till halvstryp för han fick ingen luft annars.
                          och vem vill gå runt med en död hund...
                          Mmm, men det beror nog till stor del på den som håller i kopplet.
                          Personligen skulle jag bli väldigt less på en hund som drar så mkt att den stryper sig själv.
                          Å det finns många metoder att ta till för att få en hund att sluta dra.
                          Jag är ju ingen hundpsykolog men tror inte att stryphalsband är en bra metod om man vill få hunden att sluta dra.(Och med "dra" menar jag att den ligger kopplet hela tiden.)
                          Jag kan därmot tycka att det är ett bra hjälpmedel. Och det går väl egentligen att jämföra med olika bett till olika hästar.
                          att säga att de beror på den som håller kopplet är skitsnack angående min andra hund.
                          han va nästan 2år när ja fick honom misskött aldrig gått i koppel innan och kunde aldrig acceptera att min första hund va förre honom utan skulle alltid "tävla"
                          dan efter att hunden kom hem införskaffades ett riktigt halvstryphalsband istället för hunden höll i princip på att strypa sej själv.

                          vilka metoder skulle ha använts för att få hunden att lära sej gå i koppel så fort att ett helstryp hade varit användbart ??????
                          enda metoden ja känner till som funkar så snabbt är hagelbössa men det va tyvärr inget gångbart alternativ
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • gladys
                            • March 2005
                            • 1962

                            #43
                            Vad som passar är individuellt.

                            Själv har jag bara goda erfarenheter av sk. stryphalsband. Men, det är ju som sagt individuellt, och jag tänker inte tvinga någon!
                            Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                            Kommentar

                            • qenzo
                              • February 2005
                              • 1747

                              #44
                              Ja som sagt... under alla år med hund och hundkurser (kursledare för SBK) har jag sett alla möjliga medel för att få hudnen att inte dra.
                              Strypkedjan är ett utmärkt halsband men det klart, har man planer på att hänga sin hund är det ju inte bättre än ngt annat halsband.

                              Tänker inte gå in i ngn debatt här inne... jag orkar inte nu.
                              Men så mkt kan jag säga, det finns INGA dåliga halsband, bara okunnighet i andra änden av kopplet.
                              Och krossat struphuvud?? Vad jag vet kan man skada hunden oavsett vad hunden har runt halsen, det är bara en fråga om hur hårt man tar i!

                              Lydnad, lydnad... träning och åter träning... det finns inga genvägar helt enkelt.
                              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...