Vad kostar hund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    Vad kostar hund?

    Nu beror det väl mycket på ras osv, men vad ungefär kostar det? När man köper hund så är det väl en del "ordinarie" saker man ska gå igenom. Sen mat per månad osv... Gör en uppskattning så jag vet vad det handlar om! För någon gång i mitt liv tänker jag då ha en hund =)

    Sidor där man kan kolla upp sådana som säljer hundar?
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Jag har en vit herdehund och en grå schäfer. Den vita är omplacering och den gråa är efter en svart schäfer jag haft, också omplcering, alltså har de inte kostat mycket i "inköp". Ska du däremot köpa en valp så får du räkna med mellan 8000-10000 för renrasig och MINST 2500 för blandras, oftast ligger de på 3500-4000 kronor.

    Varje månad köper jag hundmat för ca 500 kr, försäkring går på ca 150 kr/mån.
    Övriga kostnader är förstås koppel, halsband, leksaker, godis, kammar, borstar, bajspåsar osv. Just godis och leksaker kan man ju spendera hur mycket som helst på!

    Lycka till med planerna! Köper du hund får du världens bästa kompis!
    Min zoon

    Kommentar

    • Henreb
      • August 2004
      • 134

      #3
      Vi betalade 7500 för vår Kelpievalp. Men därtill köpte vi saker till exempelvis bur m.m. Så med sådant och vaccination kommer vi upp ca 10 000.

      Vår 7 månaders valp har ätit upp två stycken 15 kg säckar á 450 kr st. Men just foderbiten varierar ju som sagt mellan raser och vilket foder man väljer.
      540L Sydamerika

      Kommentar

      • Linda_A
        • March 2005
        • 1479

        #4
        Min kompis har just köpt en Benner senner och den gick på 9500.
        Min amstaffblandis betalade jag 4000 för.
        En vavva betalar du minst 10.000 för i dagsläget men skulle gissa att normalpriset ligger 2-5 tusen till.

        Det går inte svara på vad en hund kostar.. allt beror på ras och i ärlighets namn vad du är beredd på att betala. Det kan kosta väldigt lite till väldigt mycket.

        Sen kostar det att regga hundar i jordbruksverksregister, vilket alla hundar måste vara.
        Det är inte billigt att ha hund men jag tycker att det är värt varje kr.
        Men om man lägger ut det så där. Så tror jag att de flesta hamnar runt 1000kr månaden.

        Sidor som du kan besöka för att lära dig mera om hundar är


        //Linda

        Kommentar

        • Linda_A
          • March 2005
          • 1479

          #5
          Ursprungligen postat av Henreb
          Vi betalade 7500 för vår Kelpievalp. Men därtill köpte vi saker till exempelvis bur m.m. Så med sådant och vaccination kommer vi upp ca 10 000.

          Vår 7 månaders valp har ätit upp två stycken 15 kg säckar á 450 kr st. Men just foderbiten varierar ju som sagt mellan raser och vilket foder man väljer.
          Måste bara fråga. På en månad eller under hela tiden som ni har haft henne?
          //Linda

          Kommentar

          • trollet85
            • January 2005
            • 667

            #6
            Man skulle kunna säga att man får räkna med 10000kr när man ska skaffa hund? Jag är inte ute efter någon speciell ras (tror jag?) och kan tänka mig att jag kanske får ge kring 5000 för en hund, sen är det ju övriga saker till hunden som kommer kosta. Men jag har den summan i huvudet iaf så jag vet ungefär, och det är ju en del pengar så det är bara för mig att spara ^^

            har kollat in lite hundraser på en sida (med foton annars vet jag ej vad det är för hund) och kom fram till dessa jag skulle vilja ha, så får ni gärna säga lite om dom. T,ex vad de kan kosta! Är väl framförallt en större hund jag tänkte mig, men senare så skulle jag även vilja ha en mindre hund som är lite sötare såsom den där "coton". Sen kan jag väl säga att hund är inte att tänka på förren man bor i ett hus i framtiden, men mest vill jag väl veta kostnad för dessa och om det är något speciellt att tänka på. På sidan jag läser så står det ju hur hundarna är och vad man ska göra varje vecka typ. Men kan vara kul att höra er uppfattning, kan ju skilja sig från en person som äger en sådan här hund och har haft ett bra tag. Läste om retrivrarna att dom inte gillar att vara ensama vilket är en nackdel då man lär jobba och så..
            Tibetansk spaniel fastnade jag en del för också!
            • Berner sennenhund
            • Coton de tuléar
            • Golden retriever (en favorit)
            • Labrador retriever
            • Tibetansk spaniel
            63L med salamandrar
            Mina älskade persers Viola och Velvet

            Kommentar

            • Linda_A
              • March 2005
              • 1479

              #7
              Ursprungligen postat av trollet85
              Man skulle kunna säga att man får räkna med 10000kr när man ska skaffa hund? Jag är inte ute efter någon speciell ras (tror jag?) och kan tänka mig att jag kanske får ge kring 5000 för en hund, sen är det ju övriga saker till hunden som kommer kosta. Men jag har den summan i huvudet iaf så jag vet ungefär, och det är ju en del pengar så det är bara för mig att spara ^^

              har kollat in lite hundraser på en sida (med foton annars vet jag ej vad det är för hund) och kom fram till dessa jag skulle vilja ha, så får ni gärna säga lite om dom. T,ex vad de kan kosta! Är väl framförallt en större hund jag tänkte mig, men senare så skulle jag även vilja ha en mindre hund som är lite sötare såsom den där "coton". Sen kan jag väl säga att hund är inte att tänka på förren man bor i ett hus i framtiden, men mest vill jag väl veta kostnad för dessa och om det är något speciellt att tänka på. På sidan jag läser så står det ju hur hundarna är och vad man ska göra varje vecka typ. Men kan vara kul att höra er uppfattning, kan ju skilja sig från en person som äger en sådan här hund och har haft ett bra tag. Läste om retrivrarna att dom inte gillar att vara ensama vilket är en nackdel då man lär jobba och så..
              Tibetansk spaniel fastnade jag en del för också!

              • Berner sennenhund
              • Coton de tuléar
              • Golden retriever (en favorit)
              • Labrador retriever
              • Tibetansk spaniel
              Om du ska ha renrasig hund så får du räkna med det i bara inköp. Spec de mindre hundar.


              När det gäller ditt rasval tycker jag att du börjar ifrån fel ända.
              Börja med vad vill du göra med din hund? Hur mycket tänker du arbeta med hunden? Och nu inte vad du tror, utan tänk genom det helt ärligt. Kommer du att orkar gå på bruksklubben 3-4 gånger per vecka. Eller är det mest promenadsällskap som du är ute efter.

              Berner senner är en hund som kräver en hel del. Och jag kan tänka mig att de gillar att jobba rätt mycket med.
              Retriver raserna är jakthundar så de lär med vilja jobba en del.
              De två andra är sällskapshundar så det passar nog bättre den som inte är så intressrad av att jobba en massa.

              Det är inte många hundar som gillar att vare helt själva hela dagarna. De är ändå flockdjur och mår bäst av att vara med sin flock.


              Jag är inte så kunnig att jag kan ge råd om vilken hund som skulle passa dig men jag fick rådet att sätta upp frågor och när du har svaret på dem. Så söker du efter rasen utefter dessa svaren.
              //Linda

              Kommentar

              • trollet85
                • January 2005
                • 667

                #8
                Jag är nog ute efter en sällskapshund. Om jag jobbar så vet jag inte om man har så mycket tid till att gå på hundaktiviteter och rasta den och träna den en massa om dagarna. Så det får ju vara en hyffsat lätt hund. Men om man har två hundar klarar inte dom sig tillsammans då under 8 timmar som man jobbar? Eller är dom ensamma endå...

                Jag vet att det krävs en del att ha hund, men det är just därför jag skriver denna tråden för att luska ut hur man kan gå tillväga. Men jag vet ju inte hur jag kommer vara om 5-8 år, kanske känner jag att jag har intresset av att träna hunden lite, kanske inte har heltidsjobb osv...
                63L med salamandrar
                Mina älskade persers Viola och Velvet

                Kommentar

                • Nitra98
                  • June 2005
                  • 1987

                  #9
                  Om du har två hundar så har du två hundar som fortfarande har tråkigt. En katt är bättre sällskap då den kan konsten att sysselsätta både sig själv och hunden!
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Morellen
                    • November 2003
                    • 4349

                    #10
                    Ursprungligen postat av trollet85
                    Jag är nog ute efter en sällskapshund. Om jag jobbar så vet jag inte om man har så mycket tid till att gå på hundaktiviteter och rasta den och träna den en massa om dagarna. Så det får ju vara en hyffsat lätt hund. Men om man har två hundar klarar inte dom sig tillsammans då under 8 timmar som man jobbar? Eller är dom ensamma endå....
                    Om du jobbar för mycket för att ha tid att träna och rasta och umgås med hunden så är det defenetivt inte läge att skaffa hund. Grunden är att en hund ehelst inte skall vara ensam mer än fyra timmar om dagen. En ensam hund väntar på sin flockledare, två ensamma hundar väntar också på sin flockledare. Och näntar de inte på dig så har du två hundar som defenetivt inte ser dig som flockledare och därmed borde vara rätt jobbiga att umgås med.
                    Hundar, oavsett ras behöver aktiveras, ingen hund mår bra av att inte få jobba med huvudet och mest ligga och vänta. Tycker att det är förbaskat synd att det gått mode i att se på djur som associarer och inte som levande varelser som kräver en eftertanke innan man tar ansvar för dem.
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                    Kommentar

                    • trollet85
                      • January 2005
                      • 667

                      #11
                      Ursprungligen postat av Morellen
                      Ursprungligen postat av trollet85
                      Jag är nog ute efter en sällskapshund. Om jag jobbar så vet jag inte om man har så mycket tid till att gå på hundaktiviteter och rasta den och träna den en massa om dagarna. Så det får ju vara en hyffsat lätt hund. Men om man har två hundar klarar inte dom sig tillsammans då under 8 timmar som man jobbar? Eller är dom ensamma endå....
                      Om du jobbar för mycket för att ha tid att träna och rasta och umgås med hunden så är det defenetivt inte läge att skaffa hund. Grunden är att en hund ehelst inte skall vara ensam mer än fyra timmar om dagen. En ensam hund väntar på sin flockledare, två ensamma hundar väntar också på sin flockledare. Och näntar de inte på dig så har du två hundar som defenetivt inte ser dig som flockledare och därmed borde vara rätt jobbiga att umgås med.
                      Hundar, oavsett ras behöver aktiveras, ingen hund mår bra av att inte få jobba med huvudet och mest ligga och vänta. Tycker att det är förbaskat synd att det gått mode i att se på djur som associarer och inte som levande varelser som kräver en eftertanke innan man tar ansvar för dem.
                      öh? jag ser definitivt inte djur som accessoarer. det var allt onödigt sagt tycker jag.
                      63L med salamandrar
                      Mina älskade persers Viola och Velvet

                      Kommentar

                      • Morellen
                        • November 2003
                        • 4349

                        #12
                        trollet; läs en gång till! Jag påstår aldrig att DU ser hundar som accessoarer. Jag bara påpekar att det tyvärr har kommit till en utveckling i samhället där många vill ha en knähund bara för att Paris Hilton släpar runt sin stackars hund i matchande klädsel. Det är sånt som gör mig förtvivlad.
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                        Kommentar

                        • Linda_A
                          • March 2005
                          • 1479

                          #13
                          Plus att om du ska börja med valp så är det att be om problem med två valpar. De kommer att lägga större energi åt varandra och mindre åt dig. Vilket innebär att du får det svårare att ta din plats som folkledare och sätta ut gränser m.m. åt hunden.

                          Jag har hört att det bästa är om det skiljer en 3 år mellan hundarna. Och i vissa fall ännu mera beroende på ras.

                          Jag tycker att det är bra att du funderar och frågar på det i förhand. Så att när du väljer din kamrat känner dig trygg i beslutet. Och jag önskar att alla frågade innan de köpte hund/katt/djur.

                          Och jag håller med morellen till hundra när det gäller "modehundarna". Jag personligen tror att om ett par år kommer blocket vara fullt av hundar som just nu är i mode.
                          //Linda

                          Kommentar

                          • Premiärakvaristen
                            • August 2005
                            • 49

                            #14
                            Jag vill bara tillägga, att en coton de tuléar kräver enormt mycket pälsvård. Där ska man vara beredd att jobba med pälsen VARJE dag, annars blir den så förstörd att man till slut får klippa hunden. Jag överdriver inte, jag har besökt en coton-uppfödare och hon visade mig vilket arbete det är med deras pälsar. Och även om coton är en liten hund, så är den pigg och alert och kräver en hel del stimulans, annars har man en odräglig liten jycke därhemma.
                            Men, som sagt, det är jättebra att ställa alla dessa frågor innan du skaffar hund! Lycka till med ditt val!
                            Nybliven akvarieentusiast !

                            Kommentar

                            • Nitra98
                              • June 2005
                              • 1987

                              #15
                              Extra tankeställare: mindre hundar betyder INTE mindre jobb!
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...