Vad kostar hund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

    #16
    Eftersom Premiärakvaristen nämnde den ras vi har i vårt hem så kan jag inte låta bli att spinna vidare på detta. Har sedan i somras en liten underbar Coton Dé Tulear- valp hemma vid namn Ida. Om nån är intresserad av priset så gav vi exakt 10 000 kr för henne. Enligt försäkringsbolaget så är detta en mycket frisk ras, har själv ingen erfarenhet av detta, så försäkringen är inte så himla dyr.

    Idas päls kräver att vi kammar henne varje idag. Det är inte roligt med en liten hund som fått massor av tovor. Visst kan man klippa ner pälsen men detta är ingen som denna rasen skall behöva drabbas av. En Coton skall ha sin ras-specifika päls och man får vara beredd på att lägga ner lite tid. Men tar man för vana att kamma varja dag så tar det kanske runt 20 minuter att kamma igenom pälsen..

    Hon bjäbbar rätt mycket eftersom hon har vakthunds "instinkt" i sig. Kan verka lite märkligt eftersom en liten vit pälsboll inte alls är så skräckinjagande, men som ägare bli man iaf varse om det kommer nån utanför dörren, .

    Vi ångrar inte vårt rasval. Ida är den , för oss, mest underbara lilla varelse med massor av personlighet i sig.
    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      Elinor vänta tills snön kommer.

      min första hund va rätt korthårig så där va de inga problem men min andra hudn va lite mer långhårig och när han kom in satt de alltid fast en massa snö runt tassarna.

      enkllaste sättet att bli av med dom va att ta en 2L glassbytta med ljumet vatten och doppa tassarna i och sedan torka av dom med en handuk

      blir ju en vanesak rätt fort så dom flesta hundar accepterar nog en sån behandling rätt fort bara man är lugn.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • gladys
        • March 2005
        • 1962

        #18
        Man kan klippa runt och mellan trampdynorna. Då slipper man dom största kokorna.
        Quidquid latine dictum sit, altum viditur

        Kommentar

        • Fanbyalperna

          • September 2005
          • 752

          #19
          8 timmer är definitivt för lång tid att lämna en hund (eller rvå).
          Pengarna är bara en liten del av insatsen när man skaffar hund. Den kräver mycket omsorg och eftertanke. Den kan som sagt inte lämnas hur som helst och inte heller tas med överallt. En viktig sak är att du kommer att upptäcka hur mycket allergiska männsikor det finns. Man blir rätt mycket låst.
          Att ha hund är att ha ansvar för en levande varelse.
          Många säger att det är lättare att ha barn än att ha hund :-))
          Har inte alltid rätt, men fel ibland

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            #20
            [QUOTE Många säger att det är lättare att ha barn än att ha hund :-))[/QUOTE]

            Det ligger nog lite sanning i det, barn kan man ta med sig "överallt", det kan man som sagt inte med en hund!
            Min zoon

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #21
              spelar ingen roll hur djävligt vädret e hunden måste ut :/ minst 3ggr per dag

              har man pengar och tid att lägga ner kan hund va väldigt givande att ha men kräver mycket.
              lämna en hund hemma ensam när man jobbar är inte bra.
              vissa hundar klarar det medans vissa inte klarar det så bra.

              ska också lära en hund gå i koppel innan hunden får lära sej å gå lös.
              min andra hund va 1.5år när ja fick honom och tog 3år innan han lärde sej gå i koppel ok pga att han hade fått gå lös innan.

              nyår å påskafton kan va ett rent helvete om hunden är skotträdd.
              båda mina hundar va det och det var bara till å bädda i ett litet klädförråd å sätta in en lampa sen fick han sitta därinne.
              därav min avsky för smällare och dylikt.
              åska va samma sak där men lite lugnare.

              åsså är dom väldigt bra sängvärmare
              Senast redigerad av Raven; 22 September 2005, 15:05.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                #22
                Ursprungligen postat av Raven
                nyår å påskafton kan va ett rent helvete om hunden är skotträdd.
                båda mina hundar va det och det var bara till å bädda i ett litet klädförråd å sätta in en lampa sen fick han sitta därinne.
                därav min avsky för smällare och dylikt.
                åska va samma sak där men lite lugnare.

                åsså är dom väldigt bra sängvärmare
                Håller med, nyår, åska mm är vansinnigt jobbigt när man har en skotträdd hund! Min schäfer försöker hoppa upp i knät (suck...) när det smäller!
                Min zoon

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #23
                  Nitra98 problemet som jag erfarit är att åska smällare å dylikt bara kommer vilket är skrämmande.
                  men min första hund som användes till harjakt va inte det minsta skotträdd ute på jakt för där visste han att det skulle smälla.
                  va en j***l på att jaga hare

                  nu dom senaste åren har det lugnat ner sej runt nyår å påskafton men för 10år sen va de ju en j***a massa okynnesmällande 3veckor innan till 1vecka efter nyår å polisen är ju så slöa så dom gör ju inget åt det trots att det är olagligt.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • sacha
                    • May 2005
                    • 1016

                    #24
                    Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                    8 timmer är definitivt för lång tid att lämna en hund (eller rvå).
                    Pengarna är bara en liten del av insatsen när man skaffar hund. Den kräver mycket omsorg och eftertanke. Den kan som sagt inte lämnas hur som helst och inte heller tas med överallt. En viktig sak är att du kommer att upptäcka hur mycket allergiska männsikor det finns. Man blir rätt mycket låst.
                    Att ha hund är att ha ansvar för en levande varelse.
                    Många säger att det är lättare att ha barn än att ha hund :-))
                    Min hund går ut 2ggr/dag och är själv hemma drygt 9h/dag å de e inget fel på henne!?! Mån-Tors! Sen på helgerna ser schemat annurlunda ut.
                    Jag anser att hunden blir va man gör den till, dumt att seja att absolut inte mer än 8h/d osv. eftersom de e väldigt olika från hund till hund, men visst kan man ha de som en måttstock. Sen ska man ju också komma ihåg att de mesta som står i böcker osv. är rena teorier...
                    Senast redigerad av sacha; 22 September 2005, 22:47.
                    Tjopp...

                    Kommentar

                    • sacha
                      • May 2005
                      • 1016

                      #25
                      Ursprungligen postat av Raven
                      Nitra98 problemet som jag erfarit är att åska smällare å dylikt bara kommer vilket är skrämmande.
                      men min första hund som användes till harjakt va inte det minsta skotträdd ute på jakt för där visste han att det skulle smälla.
                      va en j***l på att jaga hare

                      nu dom senaste åren har det lugnat ner sej runt nyår å påskafton men för 10år sen va de ju en j***a massa okynnesmällande 3veckor innan till 1vecka efter nyår å polisen är ju så slöa så dom gör ju inget åt det trots att det är olagligt.
                      Nää...dom anser väl att de finns viktiager saker att lägga polisens pengar på än att jaga ungar som smäller påskasmällare...
                      Tjopp...

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #26
                        så du menar alltså att det är rätt att snuten inte lyfter ett finger medans många husdjur plågas hårt av det ?
                        många är tvugna att ge sina hundar lugnande medel för att dom ska klara av nyår.

                        för att inte tala om alla skotträdda människor....

                        det står i svensk lag att man inte får bruka fyrverkerier utan tillstånd oavsett datum och om snuten inte ser till att den lagen efterföljs så är det dubbelmoral och är fel då de lär folk att man inte behöver följa dom lagar som finns.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • sacha
                          • May 2005
                          • 1016

                          #27
                          Jag anser att hundar som mår så dåligt över en knall antagligen inte skulle ha levt ifall de inte styrts av pengar...

                          Sen om de e rätt el inte låter jag va osagt...men ifall ja får välja mellan att polisen ska ta en tjuv el änvärre en våldtäktsman el mördare...el ta en sketunge som smäller kinapuffar, så e valet lätt för mej iaf...oavsett hur många husdjur som "plågas"
                          Tjopp...

                          Kommentar

                          • Dankell
                            • September 2005
                            • 6

                            #28
                            Blandrashundar i medellängd kostar oftast runt 1500 - 7000 kr, men helrashundar kan gå mellan 5000 - 20000. Det beror självklart oxå på längd, ålder och ras. Själv har jag en Border Collie/Labrador/Golden Reteriver (60%, 20%, 10%), och hon är riktigt livlig. Gick på ca 2500 kr.

                            Kommentar

                            • trollet85
                              • January 2005
                              • 667

                              #29
                              Såg en annons på blocket på bichon havanais. en himla go hund som jag tror jag skulle köpa om det var idag. kanske passar bättre med en mindre hund när man inte bor i hus? inte för att jag ska skaffa hund nu, men hus o sånt kanske dröjer länge och bor man i lägenhet så är det bättre med en mindre hund. och den där bichon den såg ut att vara ganska liten? har hört dom kan få problem med ögonen o så pga håret som hänger ned. sen får man ju kamma pälsen ofta..
                              men den var så vanvettigt dyr =\ 8500kr för en hund som endå var "värdelös" för den dög inte i avel så den såldes iväg. vad kostar dom "riktiga" hundarna då? 10-13000??


                              förresten. var kan man köpa sådana här hundar förutom på blocket? fanns typ inga på blocket.. bara en och sen en som var blandras med massa olika hundsorter..
                              63L med salamandrar
                              Mina älskade persers Viola och Velvet

                              Kommentar

                              • muppins
                                • September 2002
                                • 1629

                                #30
                                Om du är ute efter en speciell ras så är det ju bara att söka på tex Google.
                                Du kommer säkert att få många träffar på uppfödare av just den rasen.
                                Sedan rekommenderar jag dig att träffa och umgås lite med de hundraser du är intresserad av. Hos många uppfödare t ex kan man få komma och kolla på deras hundar.
                                Då får man en en liten uppfattning av hur rasen är och man får också träffa vuxna hundar.
                                Det är ju en väldig skillnad på hur en hund är som valp och hur den blir när den är vuxen. ( uppfostran mm spelar givetvis en stor roll också....
                                Men innan du bestämmer dig för en speciell ras så är det väldigt viktigt att läsa på och ta reda på så mycket som möjligt om den rasen.
                                Många hundraser ( t ex olika bruksraser ) kan bli väldigt jobbiga om de inte får tillräcklig fysisk och mental stimulans.
                                Jag vet folk ( nu säger jag absolut inte att du är sån ) som har sett en söt valp eller en bild på en söt hund och sedan åkt direkt och köpt en likadan, utan att veta vad det är de har köpt.
                                Hunden visade sig sedan kräva betydligt mer än vad de ville var beredda att lägga ner på den och resultatet blev en jobbig hund.
                                Så fundera ordentligt på vad du är ute efter hos en hund.
                                Om du t ex inte är intresserad av att lägga ner flera timmar i veckan på pälsvård så ska du ju inte skaffa en sådan hund som kräver det.
                                Och om du inte är intresserad av att lägga ner enormt mycket tid och energi på att aktivera din hund med olika saker ( t ex agility, spår eller vad det nu kan vara ) så ska man inte skaffa en ras som är väldigt krävande när det gäller den biten.
                                Nu måste man ju lägga ner tid på alla hundraser, alla hundar behöver ju motion, stimulans och skötsel.
                                Det är ju bara så att vissa hundraser kräver mer.
                                /muppins


                                Kommentar

                                Arbetssätt...