Grottmänniskans återkomst... Mobilen dödar vår hjärna???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • knutas
    • December 2008
    • 63

    Ursprungligen postat av Krax
    Bra! Skriv nu och be om mer information från SSI. De är inte onda, utan en myndighet anställd av dig och mig för att skydda oss.
    hehe... "för att skydda oss..."

    Har jag inte sagt att man ska vända på allt...

    Från hästens mun (jag postade detta för en stund sedan men admin snodde det ;-), så en gång till nu):


    The nine most terrifying words in the English language are, 'I'm from the government and I'm here to help.'
    Ronald Reagan
    http://img.photobucket.com/albums/v2...ishEarings.jpg

    Kommentar

    • patdah
      • November 2007
      • 659

      Ursprungligen postat av Robert "mobilsmog"
      Om du nu jobbar på Ericsson eller Telia, så kan du väl förklara för oss hur det ligger till med din mast ut i skogen?
      Du tror att alla på ett företag skruvar upp master till höger och vänster och har koll på allt som sker i ett företag?

      Jag jobbar med säkerhetslösningrörande fysisk säkerhet.

      Det här med varför en antenn inte strålar uppåt eller neråt är ju ganska enkelt dock... En riktad antenn funkar på ungefär samma vis som en gammal hederlig tv-antenn... den riktas in mot en sändare... fast nu funkar den sändande antennen åt andra hållet då... Med en sån antenn kan man skicka radiovågor på längre avstånd med mindre total uteffekt.

      Det är ju dock inte riktigt smidigt att rikta en sändare som ska nå ut till flera enbart åt ett håll och då kan ju en rundstrålande antenn vara ett bra alternativ... nackdelen är då att man kommer sända radiovågor även till områden som kanske inte behöver sändas till... Så, man kompromissar lite och använder riktade antenner men sätter upp flera som du var inne på... man prioriterar områden att sända till för att spara pengar. (Hur många klagar inte på att det är dålig täckning på vissa platser på landet?)

      I stadsmiljö kan det ibland vara omöjligt att skicka radiovågor på grund av hur husen är uppbyggda och andra saker som kan störa radiovågorna så i städer kan det istället vara till fördel att använda riktiga rundstrålande antenner som faktiskt sänder även uppåt och nedåt men med lägre total uteffekt eftersom dessa då behöver täcka ett mindre område.
      /Patrik

      I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

      Kommentar

      • Robert "mobilsmog"

        Ursprungligen postat av patdah
        Du tror att alla på ett företag skruvar upp master till höger och vänster och har koll på allt som sker i ett företag?

        Jag jobbar med säkerhetslösningrörande fysisk säkerhet.

        Det här med varför en antenn inte strålar uppåt eller neråt är ju ganska enkelt dock... En riktad antenn funkar på ungefär samma vis som en gammal hederlig tv-antenn... den riktas in mot en sändare... fast nu funkar den sändande antennen åt andra hållet då... Med en sån antenn kan man skicka radiovågor på längre avstånd med mindre total uteffekt.

        Det är ju dock inte riktigt smidigt att rikta en sändare som ska nå ut till flera enbart åt ett håll och då kan ju en rundstrålande antenn vara ett bra alternativ... nackdelen är då att man kommer sända radiovågor även till områden som kanske inte behöver sändas till... Så, man kompromissar lite och använder riktade antenner men sätter upp flera som du var inne på... man prioriterar områden att sända till för att spara pengar. (Hur många klagar inte på att det är dålig täckning på vissa platser på landet?)

        I stadsmiljö kan det ibland vara omöjligt att skicka radiovågor på grund av hur husen är uppbyggda och andra saker som kan störa radiovågorna så i städer kan det istället vara till fördel att använda riktiga rundstrålande antenner som faktiskt sänder även uppåt och nedåt men med lägre total uteffekt eftersom dessa då behöver täcka ett mindre område.
        Nej, jag tror inte du har koll på allt, men tänkte att du kanske kände någon i "huset" som satt på informationen. Det brukar ju snackas i fikarummen.

        Tack för att du tog dig tid till en utförlig förklaring!

        Här är några grafiska bilder på hur mikrovågorna breder ut sig i olika miljöer. Med mina begränsade erfarenheter på mätning så kan jag säga att de stämmer bra.
        Senast redigerad av Gäst; 02 January 2009, 11:58.

        Kommentar

        • patdah
          • November 2007
          • 659

          Hur gör du för att vara säker på att du endast får mätvärden från ett företags sändande antenner när du är ute med dina instrument?

          Många master delas av flera operatörer. Låt säga att det i en och samma mast finns utrustning från tre olika operatörer plus att statliga myndigheter kan ha aktiv utrustning i samma antenner som av säkerhetsskäl inte är officiellt för allmänheten. (Rikets säkerhet) Hur lyckas du skilja effekten åt? Hur lyckas du skilja på radiovågorna i en storstad?
          /Patrik

          I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

          Kommentar

          • Robert "mobilsmog"

            Ursprungligen postat av patdah
            Hur gör du för att vara säker på att du endast får mätvärden från ett företags sändande antenner när du är ute med dina instrument?

            Många master delas av flera operatörer. Låt säga att det i en och samma mast finns utrustning från tre olika operatörer plus att statliga myndigheter kan ha aktiv utrustning i samma antenner som av säkerhetsskäl inte är officiellt för allmänheten. (Rikets säkerhet) Hur lyckas du skilja effekten åt? Hur lyckas du skilja på radiovågorna i en storstad?
            Jag har inget intresse av att skilja på mikrovågsstrålningen från olika operatörers antenner. Det är den sammanlagda styrkan som vi människor utsätts för som jag dokumenterar. Det är ointressant om det är Telenor eller Telia som strålar in i ditt sovrum.

            I mindre städer är det inget större problem att hitta källan till strålningen, då det ofta inte sitter så många antenner på samma plats. Man kan säga att ju närmare centrum du kommer en stad ju svårare blir det att veta exakt varifrån eller vilken antenn det är, eftersom stadskärnorna är fullproppade med antenner.

            Instrumentet jag har nu är riktningskänsligt och mäter med en noggrannhet på 20 grader. Är man i närheten av en mast eller antenn då är styrkan så hög att det är lätt att avgöra varifrån strålningen kommer. Det går lätt att se på ett flertal av mina filmade mätningar på mobilsmog.se.

            jag kommer att få proffisionella instrument inom kort, där jag kan på ett enkelt sätt skilja olika frekvenser och sändare åt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Skärp nu till er (gäller personer på bägge "sidor").

              Diskutera och kritisera gärna de argument som framförs - men det är inte tillåtet att kasta skit på varandra.
              Om någon gör det i fortsättningen så kommer jag i första hand att deleta hela dennes inlägg, om det inte hjälper - stänga av.
              Har stängt av knutas i en vecka. Efter att jag skrev ovanstående så har alla utom knutas skärpt till sig. Trots påpekanden så fortsätter han bryta mot Zoopets forumregler så därför stängs knutas av.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                Ursprungligen postat av Robert "mobilsmog"
                Varför jag är helt övertygad om det jag skrivit om här ovan, är på grund av egen erfarenhet och andras. Efter att jag köpte mitt instrument har jag anpassat mitt liv och andras, så att vi har utsatts för mindre mängd strålning från trådlös teknik.
                Det tror jag också på. Man kan försöka ta bort det mesta...

                Ursprungligen postat av Azur
                Det är för all del tänkbart att mobiltelefonstrålning har hälsoeffekter, men de effekterna är i så fall mycket små, så små att de drunknar i bruset av andra effekter."
                Ja, det känns som att det är där någonstans jag landar också.. Som båda ni skriver.. Ta bort så mycket strålning i hemmet som man kan göra enkelt men inte sätta sig i en bunker i skogen..

                Ursprungligen postat av miluhe
                Jag tror inte mina ögon. Det är faktiskt 2009 nu!!
                Ja, du är där men långt ifrån alla, tydligen..

                Jag har inte läst alla länkar hit och dit.. Det är lite jobbigt, tycker jag.. Men jag tror nog att det är lite som Azur säger. T ex alla gifter de öser i ut miljön och i våran mat är nog betydligt viktigare att försöka att få bort. Men absolut att jag kommer att försöka få min karl att dra fram för sladdtelefon lite varstans hemma igen.. Och det blir inga mobiler i sovrummet utan gamla hederliga väckarklockor på batterier i fortsättningen.. Jag är dessutom glad att bo i betongblockhus.

                Kjell. Jag tycker att det var synd att du och fler andra sunda människor inte la fram sina åsikter på tråden och kanske hade kunnat bidraga till en bättre diskussion i ämnet.
                Det bästa är ju att bara ignorera knäppa inlägg och fortsätta på det vettiga i diskussionen, tycker jag, inte krypa ner i sandlådan.
                Senast redigerad av Katharina; 03 January 2009, 10:51.
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Robert "mobilsmog"

                  Titta på det här alla Stockholmare

                  Vi som går runt i Stockholm City utan att ana något. Det här är vad vi blir utsatta för.

                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.



                  Börja med del två om del ett inte startar.

                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                  Det kommer inom kort ett par filmer till från Stockholm. Älta Centrum och Älta Bastuvägen/Björnmossvägen.

                  Mvh
                  /Robert
                  Senast redigerad av Gäst; 16 January 2009, 13:13.

                  Kommentar

                  • Robert "mobilsmog"

                    Vetenskapsmagasinet svt

                    Nu är väl alla lugna?

                    Det enda man hitta som påverkar oss är att vi får lite sämre sömn.

                    Inget att bråka om.



                    /R

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      Ursprungligen postat av Robert "mobilsmog"
                      Nu är väl alla lugna?

                      Det enda man hitta som påverkar oss är att vi får lite sämre sömn.

                      Inget att bråka om.



                      /R
                      Bra, dax att gå och lägga dig då..
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Guest

                        Ska nog kasta alla mina tekniska prylar o ta fram stearinljusen igen, fast de är ju inte heller hälsosamma.

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          • April 2002
                          • 1103

                          Kanske dags att väcka denna en gång så heta tråd till liv igen. Alltid kul med lite diskussioner och avvikande åsikter. Här kommer lite diskussionsbränsle!

                          Jag har tidigare i den här tråden berättat att det finns neuroforskare vid Lunds Universitet som själva undviker att hålla mobiltelefoner intill huvudet då de anser att det eventuellt finns en risk att hjärnan kan skadas.

                          I höstas kom en doktorsavhandling från nämnda universitet som sade sig visa att även kortvarig exponering (10 minuter) för strålning från mobiltelefoner gav mätbara skador i hjärnan. I en färsk debattartikel i Läkartidningen sågar en överläkare vid neurologiska kliniken på Universitetssjukhuset i Lund dock allt som har med avhandlingen att göra; de påstådda bevisen, handledaren, doktorandens arbete och opponeringen vid disputationen:

                          Senast redigerad av daniel_i_malmö; 13 August 2009, 16:27.
                          Malmö Akvarieförening
                          no hope, no harm, just another false alarm

                          Kommentar

                          Arbetssätt...