Tror ni på spöken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    #61
    Läskiga historier gött folk, ska berätta om det jag upplevde i min gamla lägenhet..

    Saken var att vi bodde VÄLDIGT nära en kyrkogård, kanske typ 600m ifrån.
    En kväll när jag var liten och väntade på kvällsmaten som min Pappa höll på laga åt mig eftersom jag inte kunnde laga mat då, så ramlade plötsligt en prydnad ner från en glashylla som var hur säkrad som helst *förklara det?* Sedan så kännde jag att någon tog tag i min arm och nacke och det läskiga var att det vart tryckmärken på min arm :S , sedan så blåste någon sagta på mig :o ! Sedan så ramlade en lampa ner HELT plötsligt och jag vart skiträdd bokstavligt talat!

    Kommentar

    • NIC
      • January 2008
      • 5121

      #62
      Ursprungligen postat av Aircut64
      Läskiga historier gött folk, ska berätta om det jag upplevde i min gamla lägenhet..

      Saken var att vi bodde VÄLDIGT nära en kyrkogård, kanske typ 600m ifrån.
      En kväll när jag var liten och väntade på kvällsmaten som min Pappa höll på laga åt mig eftersom jag inte kunnde laga mat då, så ramlade plötsligt en prydnad ner från en glashylla som var hur säkrad som helst *förklara det?* Sedan så kännde jag att någon tog tag i min arm och nacke och det läskiga var att det vart tryckmärken på min arm :S , sedan så blåste någon sagta på mig :o ! Sedan så ramlade en lampa ner HELT plötsligt och jag vart skiträdd bokstavligt talat!
      Shit pomfritt...

      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

      Kommentar

      • Klinten
        • July 2007
        • 1313

        #63
        *Sanningen finns i betraktarens ögon*
        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

        Kommentar

        • ize
          • May 2004
          • 612

          #64
          För egen del så delade jag en del av upplevelserna i lägenheterna inte bara med katterna utan även med respektive sambo som var aktuell för tidpunkten (det skiljer drygt 10 år mellan de olika lägenheterna och ja.. vad det nu var). Ingen av dessa sambos var av vad man skulle kalla en medialt känslig natur, faktum är att det var första upplevelsen för dem båda. Skeptiker är ett milt uttryck s a s..

          Att min hjärna spökar för mig, det kan jag acceptera, och när upplevelserna delas av två personer kan ju det borförklaras med "mass"psykos... men när dessutom katterna reagerar oberoende av oss människor (ibland var det nämligen de som sprang först, sen hörde jag ljuden).. då är jag inte så säker längre på att det inte är något okänt som fladdrar runt.
          Senast redigerad av ize; 21 May 2008, 22:27.
          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

          Amor vincit omnia

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #65
            Ursprungligen postat av KAM
            Nä, så kan vi inte ha det. Jag har sett Yeti en gång och nu är det upp till eventuella tvivlare att bevisa att det inte var så.
            Ja, om du väntar några dagar så ska jag skicka upp ett expressbud med Ärkeänglarna och be om att få bli gudomlig.. Sen ska jag skåda världen och lämna besked om någon, för västvärlden okänd art finns i snöiga bergsområden..
            Sen kan jag ju även passa på och lämna besked om Loch Ness och den där sydamerikanska (?) lilla söta dinon som lokalbefolkningen säger sig ha sett...

            Ja.. ja.. Om det är så att du vill veta om Bermudatriangeln så kan jag fixa det också.. Det hänger bara på gammelgubben däruppe.. Han kan ju va lite ego ibland och inte vilja dela med sig av gudomligheten...

            Jag tycker att bevisbördan alltid hamnar på den som har upplevt något och det är ju lätt.. Jag har faktiskt lyckats 4 gånger. Det tycker jag är ganska många gånger med tanke på hur stressad man är jämt och hur fullt upp man har.. Men det var innan lillknodden som nu är 4 år..
            Sen har jag blivit varslad och räddat liv 3 gånger.. men som sagt... man hinner ju inte tänka på sånt som småbarnsförälder.. man är glad om man får gå på toa ifred... utan de helt mänskliga ätteläggen vill säga..
            Senast redigerad av Katharina; 21 May 2008, 23:34.
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #66
              Ursprungligen postat av Aircut64
              En kväll när jag var liten och väntade på kvällsmaten som min Pappa höll på laga åt mig eftersom jag inte kunnde laga mat då, så ramlade plötsligt en prydnad ner från en glashylla som var hur säkrad som helst *förklara det?* Sedan så kännde jag att någon tog tag i min arm och nacke och det läskiga var att det vart tryckmärken på min arm :S , sedan så blåste någon sagta på mig :o ! Sedan så ramlade en lampa ner HELT plötsligt och jag vart skiträdd bokstavligt talat!
              Om jag skulle ha varit din förälder så skulle jag ha blivit mycket ilsken på den som skrämmer mitt barn!!! Morr.... Levande eller död!!!
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Klinten
                • July 2007
                • 1313

                #67
                Ursprungligen postat av ize

                Att min hjärna spökar för mig, det kan jag acceptera, och när upplevelserna delas av två personer kan ju det borförklaras med "mass"psykos... men när dessutom katterna reagerar oberoende av oss människor (ibland var det nämligen de som sprang först, sen hörde jag ljuden).. då är jag inte så säker längre på att det inte är något okänt som fladdrar runt.

                - Det finns ingen uppenbar anledning att alltid finna svar på allt. Det är ganska skönt att ha ett öppet sinne och kunna förnimma saker som andra inte gör. Om det sedan handlar om "spöken" eller en förmågan att "ana" saker.
                Personligen har jag en väl utvecklad förmåga att kunna "förutse" vissa saker. Om det sedan beror på vanlig slutledningsförmåga eller ett "sjätte sinne" låter jag vara osagt.

                Jag tror helt enkelt vi alla har olika förutsättningar till att "uppleva" saker. På samma sätt som vi är olika på alla andra sätt. Jag har vid flera tillfällen "känt" på mig saker som ibland gett mig ilningar av obehag. Min fru däremot fnyser oftast bara föraktfullt åt min "märkliga" förmåga att se, eller känna, saker som inte finns
                * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #68
                  Ursprungligen postat av Olof Loklint
                  Personligen har jag en väl utvecklad förmåga att kunna "förutse" vissa saker. Om det sedan beror på vanlig slutledningsförmåga eller ett "sjätte sinne" låter jag vara osagt.

                  Jag tror helt enkelt vi alla har olika förutsättningar till att "uppleva" saker. På samma sätt som vi är olika på alla andra sätt. Jag har vid flera tillfällen "känt" på mig saker som ibland gett mig ilningar av obehag.
                  Ja, så började det för mig.. När jag var liten var jag en riktig skogsmulle som skuttade omkring i skogen och hade lite av ett djurs känslighet..
                  Så som du upplever kände jag när jag var ca 20 och sedan brakade det loss och rejält med råge.. Men man måste ju hamna i ett spökhus (andar stökar inte lika mycket), förlora anhöriga, vara deppig och behöva tröst eller något liknande..
                  Så länge allt är frid och fröjd så lär man ju inte råka ut för så stora grejer även om det sägs att känsligt folk drar till sig...

                  Men man är fenomenal på att hitta bortförklaringar.. Man är logisk tills det är totalt ologiskt!!!
                  Jag tror att det är olika öppenhet och orädsla som gäller också!!!
                  Senast redigerad av Katharina; 21 May 2008, 23:45.
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Klinten
                    • July 2007
                    • 1313

                    #69
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    Jag tror att det är olika öppenhet och orädsla som gäller också!!!

                    - Ungefär så tänker/resonerar jag oxo. Jag har full respekt för andra som aldrig känner eller anar något (om så en elefant skulle dansa iförd träskor på deras nattduksbord) men skäms inte heller att berätta om mina "gåvor"! Jag är ingen spågubbe eller spåkvinna. Jag är bara en fullt normal person som av någon anledning "utvecklat" en förmåga som andra saknar(eller inte utvecklat).

                    Ett exempel på detta:
                    Man börjar tänka på en person. Intensivt. Det blir nästan irriterande. Man undrar "varför i hela friden" man fick henne eller honom på hjärnan. Då ringer det på dörren och när man öppnar står personen där! Oanmäld! På ett spontanbesök.

                    Det finns troligen säkerställda och statistisk bevisade, utom allt tvivel, genomforskade förklaringar på även detta, men, för mig känns det lite märkligt men samtidigt vanligt. För övrigt bryr jag mig inte om det är logiskt eller ologiskt. Jag accepterar bara att - så är det!

                    De allra flesta människor brukar använda uttrycket: - Jag kände det på mig!, utan att skämmas.....
                    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #70
                      Finns det någon som kan bevisa? Finns det någon som kan bevisa motsatsen?
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Klinten
                        • July 2007
                        • 1313

                        #71
                        Ursprungligen postat av eriahl
                        Finns det någon som kan bevisa? Finns det någon som kan bevisa motsatsen?

                        - Varför måste allt bevisas! Kan vi inte ibland bara acceptera att det "är"?
                        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #72
                          Jag är troende om man kan säga så när det gäller såna här saker. Måste vara svårare att överbevisa en icke troende för sånt här. Men kan jag bevisa för någon på något sätt? Tror knappast det
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • Klinten
                            • July 2007
                            • 1313

                            #73
                            Ursprungligen postat av eriahl
                            Jag är troende om man kan säga så när det gäller såna här saker. Måste vara svårare att överbevisa en icke troende för sånt här. Men kan jag bevisa för någon på något sätt? Tror knappast det

                            - Om vi jämför på detta sätt. Du kan "känna" dofter tydligt. Alltså har du utvecklat ditt luktsinne. Du känner att det "doftar" fläsk men din kompis känner inget alls. Måste du då "bevisa" för honom att det luktar fläsk! Han borde rimligtvis kunna lita på att du har bättre "sinne".

                            Jag ser ingen möjlighet (i detta exempel) att du skall kunna "bevisa" att du känner doften av fläsk
                            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #74
                              Ursprungligen postat av Olof Loklint
                              Det finns troligen säkerställda och statistisk bevisade, utom allt tvivel, genomforskade förklaringar på även detta, men, för mig känns det lite märkligt men samtidigt vanligt. För övrigt bryr jag mig inte om det är logiskt eller ologiskt. Jag accepterar bara att - så är det!
                              De allra flesta människor brukar använda uttrycket: - Jag kände det på mig!, utan att skämmas.....
                              Jag tror att på just den telepatiska delen kommer det att gå att bevisa så småningom, helt vetenskapligt så snart de har accepterat våra energier.

                              Jag tycker att det där med våra synnerver och att vi rodnar är mycket underligt.. Helt nyligen har de kunnat visa på att signalsubstanser sprids blixtsnabbt i kroppen och orsakar rodnad och hjärtklappning. Mycket underligt, bara pga en pinsam tanke.
                              Hur sjutton förmedlar synnerven bilden till syncentrat? Och hur var tanken att vi skulle använda de andra 9 vi föds med (synapser till syncentra) som tillbakabildas när vi börjar fokusera oss på att se med våra ögon.

                              Konstig historia: Min äldsta dotter såg i princip ingenting förrän hon var 3.5 år. Hon hade synfel 8,5 och kompencerade detta så himla bra att vi inte var säkra på att hon behövde glasögon förrän vid 3 års ålder.

                              Nu "ser" hon i mörkret. Hon behöver aldrig tända några lampor på natten, hon krockar inte med någonting. När vi hade hund så klev hon aldrig någonsin på honom utan han låg lugnt kvar när hon gick upp.
                              Jag klev alltid på honom så direkt jag gick ur sängen så reste han på sig och la sig ur vägen. Jag har bättre hörsel än min dotter!!!

                              Hon hade jättelätt att lära sig gå med slagruta medan jag hade svårt. Då sa hon till mig att känna som jag gjorde när jag lekte blindbock. "Du vet att de är runt dig men du kan inte se dem eller höra dem så du försöker att känna dem".. Då fungerade det..
                              (Vi är amatörer på allt sådant båda två, vi har inte lagt ner mycket tid och energi på liknande saker, det vi har upplevt har bara hänt)...
                              Senast redigerad av Katharina; 22 May 2008, 08:45.
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              • Aircut64
                                • July 2007
                                • 1207

                                #75
                                Någon mer här som har någon spökhistoria o dela med sig ?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...