Jag har slutat att röka med Champix o Allan Carr!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #76
    Ursprungligen postat av Gaffel
    Fegisar, höll upp i 12 år tills mitt x (efter 12 år)flyttade tillbaks från Amsterdam, tog en fika i solen och aldrig hade en cigarett sett så god ut, torsk..
    För en 3 veckor sedan kom en väninna tillbaks från Kuba med 2 rövarstora Montecristo's..
    Nepp, nu ska jag ta mig stor pris med grovsnus och lägga mig på soffan och kolla fiskarna, eller ska jag tända den sista Montecriston?
    Det var just det som var bra med den där boken av Allan Carr... Att få bort det där tänket.. Om tjejen/killen gör slut så måste man ha en cigg, som man mår när man knarkar så borde man egentligen bara röka när man mår riktigt bra, då kanske man orkar med abstinensen. För enligt Allan så är nikotinet så flyktigt att man har abstinens redan efter 10 minuter så om man röker en cigg i timmen så mår man dåligt i 50 minuter av 60...
    Hua hua.. Det var ju en bra tröst!!!


    Jag hade precis samma känsla som Ramnissan.. Jag var så trött på skiten.. Alltid se till att ha cigg med, pengar till cigg, kiosk på vägen, tändare, fickor eller väska, hinna röka innan bussen går, hinna på rasten på jobbet - välja mellan toan och ciggen om det var stressiga jobb, sitta på bion och plågas av abstinens... Det är så himla skönt att slippa, jag luktar så gott, jag smakar så gott, luften ute smakar så gott... Jag tror att det är då man verkligen har det rätta tänket, om man tappar bort det så är det jättebra att peppas av kompisar eller Allan Carr eller den här tråden!!!

    Tillägg. Men fyyy f*n vad många det är som luktar illa i munnen!!! Som rökare är man lyckligt förskonad. Nu känner jag ofta när man pratar med folk över 30-40 år att de luktar sunket i mun och de har inte en tanke på att ta ett tuggummi eller nått..
    På bussen var det någon som luktade hamsterpiss härom morgonen... Blää.. Det är min enda fördel med att röka, man slapp känna en massa äcklig stank..
    Jag skulle vilja ha sånt där luktsalt som engelska adelsdamer hade förr..
    Senast redigerad av Katharina; 09 February 2008, 09:24.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #77
      Ursprungligen postat av Katharina
      Tillägg. Men fyyy f*n vad många det är som luktar illa i munnen!!! Som rökare är man lyckligt förskonad. Nu känner jag ofta när man pratar med folk över 30-40 år att de luktar sunket i mun och de har inte en tanke på att ta ett tuggummi eller nått..
      På bussen var det någon som luktade hamsterpiss härom morgonen... Blää.. Det är min enda fördel med att röka, man slapp känna en massa äcklig stank..
      Jag skulle vilja ha sånt där luktsalt som engelska adelsdamer hade förr..
      Ha, ha varför tror du att adelsdamerna, och även herrarna, hällde litervis med parfym på sig. Jo just det lukten som blir av att gå omkring i trånga kläder utan att bada.
      Känner hellre de dåliga dofterna nu när man även kan känna hur gott en blomma kan dofta
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #78
        Ursprungligen postat av Gaffel
        Fegisar, höll upp i 12 år tills mitt x (efter 12 år)flyttade tillbaks från Amsterdam, tog en fika i solen och aldrig hade en cigarett sett så god ut, torsk..

        För en 3 veckor sedan kom en väninna tillbaks från Kuba med 2 rövarstora Montecristo's..

        Nepp, nu ska jag ta mig stor pris med grovsnus och lägga mig på soffan och kolla fiskarna, eller ska jag tända den sista Montecriston?
        Det är stor skillnad på att röka och att njuta av en god Havanna
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #79
          Ursprungligen postat av Guy Palm
          Ha, ha varför tror du att adelsdamerna, och även herrarna, hällde litervis med parfym på sig. Jo just det lukten som blir av att gå omkring i trånga kläder utan att bada.
          Känner hellre de dåliga dofterna nu när man även kan känna hur gott en blomma kan dofta
          Ja, och så satte de luktsalt under näsa för att slippa känna all stank..
          Sånt finns väl flytande nu för tiden?? Det har jag sett på CSI så kladdar man sånt under näsan när man åker buss och så luktar det rosor hela tiden!!!!!!!!!!!!!!
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Ramnissan
            • October 2007
            • 514

            #80
            Ursprungligen postat av Katharina
            Det var just det som var bra med den där boken av Allan Carr... Att få bort det där tänket.. Om tjejen/killen gör slut så måste man ha en cigg, som man mår när man knarkar så borde man egentligen bara röka när man mår riktigt bra, då kanske man orkar med abstinensen. För enligt Allan så är nikotinet så flyktigt att man har abstinens redan efter 10 minuter så om man röker en cigg i timmen så mår man dåligt i 50 minuter av 60...
            Hua hua.. Det var ju en bra tröst!!!

            Jag hade precis samma känsla som Ramnissan.. Jag var så trött på skiten.. Alltid se till att ha cigg med, pengar till cigg, kiosk på vägen, tändare, fickor eller väska, hinna röka innan bussen går, hinna på rasten på jobbet - välja mellan toan och ciggen om det var stressiga jobb, sitta på bion och plågas av abstinens... Det är så himla skönt att slippa, jag luktar så gott, jag smakar så gott, luften ute smakar så gott... Jag tror att det är då man verkligen har det rätta tänket, om man tappar bort det så är det jättebra att peppas av kompisar eller Allan Carr eller den här tråden!!!

            Tillägg. Men fyyy f*n vad många det är som luktar illa i munnen!!! Som rökare är man lyckligt förskonad. Nu känner jag ofta när man pratar med folk över 30-40 år att de luktar sunket i mun och de har inte en tanke på att ta ett tuggummi eller nått..
            På bussen var det någon som luktade hamsterpiss härom morgonen... Blää.. Det är min enda fördel med att röka, man slapp känna en massa äcklig stank..
            Jag skulle vilja ha sånt där luktsalt som engelska adelsdamer hade förr..
            Ja det är plågan när man slutar, man känner alla stanker som finns. Men det är det ju värt iallafall!
            Jag längtar efter att få känna den där speciella skogsoften när man är ute med hundarna, att kunna känna kantarelldoften på långt håll. DET är livet! Alla dessa små doftnyanser som man inte känner idag, de som gör att man upplever livet mer livfullt än man gör nu när alla doftnyanser är bort rökta.
            LÄNGTAR!!

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #81
              Ursprungligen postat av Ramnissan
              Ja det är plågan när man slutar, man känner alla stanker som finns. Men det är det ju värt iallafall!
              Jag längtar efter att få känna den där speciella skogsoften när man är ute med hundarna, att kunna känna kantarelldoften på långt håll. DET är livet! Alla dessa små doftnyanser som man inte känner idag, de som gör att man upplever livet mer livfullt än man gör nu när alla doftnyanser är bort rökta.
              LÄNGTAR!!
              För att inte tala om doften av vårregn i en blandskog. Finns mycket du har att se fram emot. Lycka till
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Ramnissan
                • October 2007
                • 514

                #82
                Ursprungligen postat av mayday
                Ska också sluta röka
                men varje gång ja slutar händer nått tragiskt så ja söker tröst i cigg

                så undviker att sluta nu så kanske inget tragiskt händer :P
                Den anledningen till att forsätta röka var intressant.
                Tror inte heller att det beror på att du slutar röka som allt händer, däremot så ser du nog händelserna som mer tragiska än de är för att få fortsätta röka.
                För är det något vi rökare är duktiga på så är det att hitta anledningar till att få fortsätta röka. Jag har slutat många gånger och alltid hittat anledningar till att få börja igen. En gång hade jag slutat och mådde hur bra som helst, ingen abstinens eller något, då går äldste sonen och bränner ena handen på en het sten, det blev bara lite blåsor så det var ingen fara alls alltså, då åker jag och köper cigg!! Korkat ja, men vad gör man inte för att få röka?

                Sist jag slutade(2 år sedan nu)så började jag av en bra konstig anledning, jag skulle möta upp en helt,för mig, okänd person och ha ett möte. Jag hoppade in på OKQ8 och köpte en flaska lokavatten, kommer ut med vattnet, ett paket cigg och en tändare.. då hade jag varit rökfri i nästan 3 månader utan att ens tänka på cigg.

                Så anledningar att röka finns alltid, man måste bara vara smartare än behovet. Bli av med separationsångesten och LITA på att det går att leva utan ciggen, för det gör det ju eller hur? Annars skulle ju alla ickerökare dö på löpande band..

                Ickerökarna upplever ju också motgångar och tragiska saker, de hanterar dem bara annorlunda än vi rökare gör.

                Kommentar

                • Ramnissan
                  • October 2007
                  • 514

                  #83
                  Ursprungligen postat av Guy Palm
                  För att inte tala om doften av vårregn i en blandskog. Finns mycket du har att se fram emot. Lycka till
                  Jaaaa, DEN doften är ju såååå underbar!!! Nu fick jag rysningar av längtan..

                  Tack! Den här gången lyckas jag helt klart!

                  Kommentar

                  • Ramnissan
                    • October 2007
                    • 514

                    #84
                    Ursprungligen postat av mammas nya kille
                    har varesig rökat lr snusat sen nyår nu, funkar felfritt än så länge =) klarade även det för mig hårdaste testet; att inte ta en cigg efter några öl! hoppas man orkar hålla uppe viljan... lycka till allihop!
                    Nu när du är fri så passa på att ändra tänket, då behövs det inte så mycket vilja längre. Titta på ickerökarna när de är på krogen eller i andra situationer när tanken kommer på en cigg/snus. Vad gör de, jo de sitter där helt avslappnade utan en enda tanke på cigg eller snus och har roligt.
                    Släng tanken: Det skulle vara gott.. i närmsta soptunna och styr in tankarna på det du gör, smuttar på ölen, diskuterar med bordsgrannen eller vad som helst. Låt tanken segla förbi som om det vore en annan tanke(tex. undrar om det är kö till toa), släpp den fort som attan bara som man gör med alla andra tankar som seglar förbi under en dag.

                    Du fixar det, du har klarat dig länge nu och snart ska du se att du inte tänker på cigg/snus längre heller.

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #85
                      Jag tycker att luften ut smakar och luktar så gott... Jag tycker att jag smakar och luktar så gott...
                      Sen har vi ju alla angenäma dofter som man givetvis också känner men jag skrev om stank som man har varit förskonad ifrån... Dofterna och smakerna har jag skrivit om flera gånger förrut ju..
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #86
                        Men med det resonemanget förklarar du ju även folk som bara vill ta en kall öl eller ett väl tempererat glas vin som missbrukare eftersom det rent tekniskt nyttjas en drog.

                        Själv röker jag i snitt en cigarr varannan månad, snusar en dosa i veckan och dricker en flaska vin i månaden, och roligt utan detta vet jag inte om jag kan hålla med dig om, däremot anser jag att många som slutat röka uppträder som nyfrälsta.

                        Att i ett forum ropa ut en tveksam medicin som helt dämpar hjärnans belöningscenter och som nu figurerar i debatter kring ökad självmordsfrekvens anser jag vara ytters olämpligt,
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #87
                          Ursprungligen postat av Gaffel
                          Men med det resonemanget förklarar du ju även folk som bara vill ta en kall öl eller ett väl tempererat glas vin som missbrukare eftersom det rent tekniskt nyttjas en drog.

                          Själv röker jag i snitt en cigarr varannan månad, snusar en dosa i veckan och dricker en flaska vin i månaden, och roligt utan detta vet jag inte om jag kan hålla med dig om, däremot anser jag att många som slutat röka uppträder som nyfrälsta.

                          Att i ett forum ropa ut en tveksam medicin som helt dämpar hjärnans belöningscenter och som nu figurerar i debatter kring ökad självmordsfrekvens anser jag vara ytters olämpligt,
                          Nej, om du kan röka en cigg varannan månad utan att trilla dit så är det väl din sak. Om du inte vill prova Champix så är det väl din sak. Jag känner massor av människor som har slutat med hjälp av det, på jobbet är det bara 2 stycken som röker fortfarande. Jag känner 2 stycken som blev ledsna eller ilskna av det, men de visste ju om biverkningen och kunde sluta då.. Vad sjutton tror du att det är för biverkningar på att röka ett paket om dagen då???

                          Helt klart uppträder alla missbrukare som har slutat med ett drogberoende som nyfrästa.. Herrregud människa, man har ju blivit fri!!!!
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Ramnissan
                            • October 2007
                            • 514

                            #88
                            Ursprungligen postat av Gaffel
                            Men med det resonemanget förklarar du ju även folk som bara vill ta en kall öl eller ett väl tempererat glas vin som missbrukare eftersom det rent tekniskt nyttjas en drog.

                            Själv röker jag i snitt en cigarr varannan månad, snusar en dosa i veckan och dricker en flaska vin i månaden, och roligt utan detta vet jag inte om jag kan hålla med dig om, däremot anser jag att många som slutat röka uppträder som nyfrälsta.

                            Att i ett forum ropa ut en tveksam medicin som helt dämpar hjärnans belöningscenter och som nu figurerar i debatter kring ökad självmordsfrekvens anser jag vara ytters olämpligt,
                            Klart att det är roligt utan detta också, allt hänger ju på vad man har för behov.
                            Själv har jag festat utan alkohol i många år och har precis lika roligt utan. Sedan att det kan vara gott att ta ett glas vin eller öl ibland gör dig ju inte till missbrukare. Man är ju egentligen inte beroende/missbrukare av något förrän man inte klarar av att avstå utan att må dåligt. Jag kan avstå alkohol utan att ens reagera på att jag faktiskt avstår, är jag inte sugen på att ta ett glas vin eller öl på en fest så gör jag inte det helt enkelt. Om jag däremot var tvungen att avstå ciggen så drog jag mig för att ens tänka på att åka på fest. Däri ligger skillnaden. Idag gör det mig detsamma om jag får röka eller inte även om jag inte har slutat än.(Slutar ju på Måndag)

                            Om denna tveksamma medicin hjälper fler än det stjälper så kanske det ändå är en vinst? En läkare som skriver ut sådan medicin bör ju informera om riskerna och ha uppföljning av patienten. Sedan är det ju så att alla mediciner inte passar alla människor. Det är ju upp till läkaren att bedöma om den är lämplig eller inte.

                            Kommentar

                            • Ramnissan
                              • October 2007
                              • 514

                              #89
                              Ursprungligen postat av Gaffel

                              Själv röker jag i snitt en cigarr varannan månad, snusar en dosa i veckan och dricker en flaska vin i månaden, och roligt utan detta vet jag inte om jag kan hålla med dig om, däremot anser jag att många som slutat röka uppträder som nyfrälsta.

                              ,
                              Om man lyckas att sluta med något som man har mått dåligt av under många år, varför ska man då inte få ropa ut sin stolthet och glädje över detta. Berätta för hela världen att det går att sluta även om man själv knappt trott det efter alla försök!? Sedan är det ju så att man gärna vill hjälpa andra att sluta när man klarat det själv efter många om och men. När man upptäcker att det inte var så svårt som man trodde och att man lever ett underbart gott liv utan cigg/snus så vill man berätta detta, en sund och naturlig reaktion enligt mig.
                              Kallar du det för att vara nyfrälst så kommer jag vara en nyfrälst när jag slutat OCH en fegis..

                              Kommentar

                              • Lenita
                                • June 2003
                                • 850

                                #90
                                Ursprungligen postat av Katharina
                                Tillägg. Men fyyy f*n vad många det är som luktar illa i munnen!!! Som rökare är man lyckligt förskonad. Nu känner jag ofta när man pratar med folk över 30-40 år att de luktar sunket i mun och de har inte en tanke på att ta ett tuggummi eller nått..
                                På bussen var det någon som luktade hamsterpiss härom morgonen... Blää.. Det är min enda fördel med att röka, man slapp känna en massa äcklig stank..
                                Jag skulle vilja ha sånt där luktsalt som engelska adelsdamer hade förr..
                                Så sant så! Man kan ju bara ana hur illa man själv har luktat! Och jag som har jobbat som servitris - stackars gäster. Tänk dig att man just tagit ett snabbt bloss och sen kommer in och lutar sig över en stackare med normalt luktsinne. *ryser*
                                Men folk luktar verkligen illa. Det är hemskt. Fattar inte varför.
                                ____________________________________
                                Pax vobiscum!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...