Jag har slutat att röka med Champix o Allan Carr!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ramnissan
    • October 2007
    • 514

    #31
    Grattis!!
    Så härligt att du har lyckats!
    Jag har den boken för kvinnor och tycker att den gamla boken är bättre faktiskt. Den som är riktad till kvinnor passade inte mig helt enkelt..*S*..
    Jag hittade båda böckerna i bokhyllan här om dagen och ska börja läsa efter jul, sedan blir det slutrökt här med.

    PS. Att jag börjar läsa efter jul har inget med rökningen att göra egentligen, har bara inte tiiiden till att läsa nu innan jul.DS.

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #32
      Ursprungligen postat av Ramnissan
      Grattis!!
      Så härligt att du har lyckats!
      Jag har den boken för kvinnor och tycker att den gamla boken är bättre faktiskt. Den som är riktad till kvinnor passade inte mig helt enkelt..*S*..
      Jag hittade båda böckerna i bokhyllan här om dagen och ska börja läsa efter jul, sedan blir det slutrökt här med.

      PS. Att jag börjar läsa efter jul har inget med rökningen att göra egentligen, har bara inte tiiiden till att läsa nu innan jul.DS.
      Ha ha.. Känner igen det där med tid.. min bok låg halvläst i ett år pga tidsbrist Den här gången går det nog ska du se.. Det att boken låg i ett helt år har nästan peppat mig mest.. att det tog så lång tid att samla kraften..
      Berätta här hur det går sen...
      Åhh.. Jag ska hälsa tjejen på jobbet det.. om boken inte fungerar för henne så kan hon prova den andra boken..

      Nu finns ju Champix också som sagt var.. som ett bra komplement... men som sagt.. man ska ju veta att det finns biverkningar... för mig var det trötthet, illamående, huvudvärk och magen stannade helt..
      För min sambo var det mindre av allt men han kände av det.. han blev dessutom lite knäpp som jag berättade ovan.. då trodde vi att det var pga att han slutat att röka men det stod ju i tidningen sedan att man kan bli knäpp av Champix..
      Men det fungerade bra att dra ner på Champixen om man fick biverkningar.. den verkade antirökande ändå..
      Sen kan man ju bara tänka på biverkningarna av att röka som kan man ju stå ut med champixbiverkningarna ett par veckor...
      Senast redigerad av Katharina; 10 December 2007, 18:10.
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Ramnissan
        • October 2007
        • 514

        #33
        Ja tid har jag önskat mig varje år av tomten man han tycker tydligen att det räcker med 24 timmar per dygn av någon konstig anledning..*S*..

        Jag kommer att tugga tuggummi och njuta av abstinensen, vilket man kan enligt Carr..
        Funkar inte det så fårag väl testa med nicotinell ett tag. Får ont i käkarna när jag tuggar för länge så det blir en naturlig nedtrappning av det också.

        Underbart att du klarat det, är mycket avig just nu, men sååå glad för din skull!

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #34
          Min chef säger att om jag kan sluta röka så kan alla.. Hon tycker att jag var en "riktig" rökare... Alltså en sådan som man kan ställa klockan efter... och som blir aggressiv utan cigg.. Så hon menar på att det måste finnas hopp för alla då..
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Ramnissan
            • October 2007
            • 514

            #35
            *asg* Där ser man!
            Ja, då kan jag med, eller jag VET att jag kan, det svåra är att låta bli att börja igen för min del.

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #36
              Kan bara ge dig mina bästa lyckönskningar.

              Det finns två typer av rökare
              De som kan sluta.
              De som inte kan sluta oavsett vilka avänjningstekniker de testar. Kalla dem vad du vill. Nikotinplåster, hypnos, voodoo, sprutor, rocca gill (slut på förslag här).

              Rökningen dödade min mamma för ett par år sedan. Hon var 55 år.
              Förstår inte varför någon i sverige röker, när vi är så väl informerade om riskerna. Fattar inte ens varför det är lagligt att sälja tobak.
              Men som sagt. Det finns två typer av rökare. De som kan sluta, och de som inte kan. Förmodar att en lag mot tobak hade gjort att tobaken gått "under jorden". Kanske inte är bättre.

              Lycka till i alla fall!
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • Pazappa
                • May 2007
                • 330

                #37
                Grattis till ett av de bästa besluten du någonsin kommer att ta. Jätteduktigt. Mitt tips är att aldrig prova att feströka även om det har gått flera år sedan du slutade, bättre att låta bli 100%.

                Kommentar

                • Ramnissan
                  • October 2007
                  • 514

                  #38
                  Ursprungligen postat av Stew
                  Kan bara ge dig mina bästa lyckönskningar.

                  Det finns två typer av rökare
                  De som kan sluta.
                  De som inte kan sluta oavsett vilka avänjningstekniker de testar. Kalla dem vad du vill. Nikotinplåster, hypnos, voodoo, sprutor, rocca gill (slut på förslag här).

                  Rökningen dödade min mamma för ett par år sedan. Hon var 55 år.
                  Förstår inte varför någon i sverige röker, när vi är så väl informerade om riskerna. Fattar inte ens varför det är lagligt att sälja tobak.
                  Men som sagt. Det finns två typer av rökare. De som kan sluta, och de som inte kan. Förmodar att en lag mot tobak hade gjort att tobaken gått "under jorden". Kanske inte är bättre.

                  Lycka till i alla fall!
                  Beklagar verkligen din mors bortgång!

                  Håller med dig där, det finns två typer. Jag tillhör de som kan men behöver lära mig att inte slappna av för snabbt när jag slutat. Just att sluta är enkelt för mig, ingen nämnvärd abstinens eller andra problem. Men när jag varit rökfi i några månader så slappnar jag av för mycket och får hjärsläpp och kan trilla dit direkt.

                  Kunde jag sluta med starka värktabletter utan hjälp(blev beroende utan att överdosera)så ska jag klara detta

                  Problemet med rökningen är ju att har man trillat dit(i tonåren tex.)så är man fast i ett träsk utan dess like. I tonåren tror man att man kan sluta när man vill och att man inte drabbas av alla följdsjukdomar, när man sedan har rök i flera år och börjar känna av dålig kondition och annat äckel så sitter man fast i beteendet och beroendet och är livrädd för att leva utan ciggen.

                  Jag har kommit så långt att jag inte får panik när ciggen är slut och kan vara utan en halv dag. Saknar inte ciggen när jag inte kan röka. Kan åka bil flera timmar utan att stanna för att röka osv. Denna process har tagit flera år och nu börjar jag närma mig målet, att sluta helt.

                  Kan tillägga att jag har rökt, med olika längd på rökstopp, i 25 år och nu har jag äntligen fått nog!

                  Det ska bli SKÖNT att sluta röka och jag ser fram emot det med glädje! Det är den största förändringen mot de andra rökstoppen, idag VILL jag inte röka längre, förr var jag tvungen att sluta(ansåg jag). Skillnaden i inställning är som natt och dag!

                  Kommentar

                  • Ramnissan
                    • October 2007
                    • 514

                    #39
                    Ursprungligen postat av Pazappa
                    Grattis till ett av de bästa besluten du någonsin kommer att ta. Jätteduktigt. Mitt tips är att aldrig prova att feströka även om det har gått flera år sedan du slutade, bättre att låta bli 100%.
                    Tack!
                    Det kommer jag absolut att undvika. Nu festar jag bara 1 gång om året så det ska nog funka. Har lika roligt utan alkohol så det får bli så första åren kanske.

                    Kommentar

                    • patriksg
                      • May 2007
                      • 1705

                      #40
                      Efter att ha läst denna tråd när den typ var ny så slutade jag nästan snusa, tyvärr så blev det att man rökte istället! så nu snusar jag igen... tror inte jag är moteverad nog!kanske blir det nu när snusen ska bli dyrare!!
                      Mvh Patrik

                      Kommentar

                      • Stew
                        • July 2004
                        • 1736

                        #41
                        Ursprungligen postat av Ramnissan
                        Beklagar verkligen din mors bortgång!

                        Håller med dig där, det finns två typer. Jag tillhör de som kan men behöver lära mig att inte slappna av för snabbt när jag slutat. Just att sluta är enkelt för mig, ingen nämnvärd abstinens eller andra problem. Men när jag varit rökfi i några månader så slappnar jag av för mycket och får hjärsläpp och kan trilla dit direkt.

                        Kunde jag sluta med starka värktabletter utan hjälp(blev beroende utan att överdosera)så ska jag klara detta

                        Problemet med rökningen är ju att har man trillat dit(i tonåren tex.)så är man fast i ett träsk utan dess like. I tonåren tror man att man kan sluta när man vill och att man inte drabbas av alla följdsjukdomar, när man sedan har rök i flera år och börjar känna av dålig kondition och annat äckel så sitter man fast i beteendet och beroendet och är livrädd för att leva utan ciggen.

                        Jag har kommit så långt att jag inte får panik när ciggen är slut och kan vara utan en halv dag. Saknar inte ciggen när jag inte kan röka. Kan åka bil flera timmar utan att stanna för att röka osv. Denna process har tagit flera år och nu börjar jag närma mig målet, att sluta helt.

                        Kan tillägga att jag har rökt, med olika längd på rökstopp, i 25 år och nu har jag äntligen fått nog!

                        Det ska bli SKÖNT att sluta röka och jag ser fram emot det med glädje! Det är den största förändringen mot de andra rökstoppen, idag VILL jag inte röka längre, förr var jag tvungen att sluta(ansåg jag). Skillnaden i inställning är som natt och dag!
                        Starkt av dig att sluta med värktabletter...!
                        Tror det är den inställningen man måste ha. Att det ska bli SKÖNT att sluta röka.
                        Många gör felet att det tycker sig ha slutat röka efter en veckas frånvaro från tobakspinnarna. Slappnar av lite. Faller dit igen.
                        Samma sak med bantning egentligen. Över 90% som kör på pulverdieter och rasar i vikt, är efter ett halvår (efter avslutad diet) uppe i mer än sin ursprungsvikt.
                        Samma med rökning. Att börja efter ett försök att sluta röka, medför att man blir besviken. Ledsen. Och arg. Då börjar man röka mer än innan...

                        Säger som min största idol Paris Hilton. "Hemligheten med att få en perfekt kropp som vuxen, är att aldrig bli tjock". Smart slutsats från en korkad person. Det gäller inte att börja röka. Har man väl rökt en gång så verkar suget finnas kvar hela livet.
                        Måste vara en otroligt svår kamp att hålla sig ifrån... Men det är här de två olika typerna av rökare skiljer sig. Vissa klarar av kampen. Andra inte. Många tror att det finns genvägar till att sluta röka. Mediciner, plåster, hypnos osv. Tror man lurar sig själv. Viljan måste vara där.

                        Är väldigt bitter över allt detta som ni säkert förstår...
                        Har levt med ett knyte i magen sedan jag var 14-15 år. Började förstå vad rökningen gjorde med min mamma. Idag är jag 28. Knytet i magen kommer nog aldrig försvinna.
                        540l Malawi
                        180l Växt / sällskapskar
                        90l odlingskar
                        50l odlingskar / karantänskar

                        Kommentar

                        • Ramnissan
                          • October 2007
                          • 514

                          #42
                          Ursprungligen postat av Stew
                          Starkt av dig att sluta med värktabletter...!
                          Tror det är den inställningen man måste ha. Att det ska bli SKÖNT att sluta röka.
                          Många gör felet att det tycker sig ha slutat röka efter en veckas frånvaro från tobakspinnarna. Slappnar av lite. Faller dit igen.
                          Samma sak med bantning egentligen. Över 90% som kör på pulverdieter och rasar i vikt, är efter ett halvår (efter avslutad diet) uppe i mer än sin ursprungsvikt.
                          Samma med rökning. Att börja efter ett försök att sluta röka, medför att man blir besviken. Ledsen. Och arg. Då börjar man röka mer än innan...

                          Säger som min största idol Paris Hilton. "Hemligheten med att få en perfekt kropp som vuxen, är att aldrig bli tjock". Smart slutsats från en korkad person. Det gäller inte att börja röka. Har man väl rökt en gång så verkar suget finnas kvar hela livet.
                          Måste vara en otroligt svår kamp att hålla sig ifrån... Men det är här de två olika typerna av rökare skiljer sig. Vissa klarar av kampen. Andra inte. Många tror att det finns genvägar till att sluta röka. Mediciner, plåster, hypnos osv. Tror man lurar sig själv. Viljan måste vara där.

                          Är väldigt bitter över allt detta som ni säkert förstår...
                          Har levt med ett knyte i magen sedan jag var 14-15 år. Började förstå vad rökningen gjorde med min mamma. Idag är jag 28. Knytet i magen kommer nog aldrig försvinna.
                          Förstår din bitterhet!
                          Starkt gjort att aldrig prova på rökningen är det också.

                          Ja, jag tror också att detta att tänket runt rökningen har ändrats gör att jag kan gå vidare i livet utan ciggen. Förr när jag slutat så har det funnits en rädsla och saknad när jag inte fått röka mer, idag finns ingen rädsla eller saknad när jag inte har cigg utan det är bara skönt att jag slipper röka för tillfället.

                          Att sluta äta värktabletterna var ett mindre h-ete och jag vet ju att abstinensen från nikotinet bara är en bråkdel om ens det. Nikotinet går ur kroppen så fort och när man känner av det så slutar det ju bara man börjar tänka på annat. När värktabletterna gick ur kroppen så blev jag sjuk, ordentligt sjuk i 6 veckor. Men envis som en röd gris är jag och det gick att genomlida det också..*S*..

                          Jag är den typen som verkligen ändrar på saker och ting när jag fått nog och det har jag fått av rökningen nu.
                          Vinsten kommer ju att bli bättre blodcirkulation vilket kommer att göra min värk lindrigare också, inte helt fel det heller. Plus allt annat också förstås.

                          Det konstiga i det hela är att man vet hur dålig man blir av rökning men ändå så fortsätter man. Helt otroligt egentligen!! Men nu är det snart slut på eländet och jag går mot ett bättre och friskare liv.

                          Kommentar

                          • Tottofagrin
                            • July 2003
                            • 330

                            #43
                            Ja, tobak hade aldrig blivit lagligt om någon vill lansera det idag, det är ju säkert. Och staten är en stor jävla hycklare som tillåter detta gift att säljas fritt i samhället, samtidigt som det kostar enormt i pengar och lidande.

                            Tobaksbolagen har ju enbart ett vinstsyfte i åtanke och har inte till uppgift att främja folkhälsan, så deras resonemang är mera logiskt och rättframt, även om jag föraktar deras enorma vinster på mänsligt lidande och beroende.

                            Jag tycker att man borde förbjuda både alkohol och tobak. Snacka om att ha död och lidande på sitt samvete annars.

                            PS
                            Snusar själv, även om jag vill sluta i den närmaste framtiden...:/
                            DS
                            Senast redigerad av Tottofagrin; 11 December 2007, 12:13.
                            MVH Kalle
                            "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                            Kommentar

                            • Ramnissan
                              • October 2007
                              • 514

                              #44
                              Ursprungligen postat av patriksg
                              Efter att ha läst denna tråd när den typ var ny så slutade jag nästan snusa, tyvärr så blev det att man rökte istället! så nu snusar jag igen... tror inte jag är moteverad nog!kanske blir det nu när snusen ska bli dyrare!!
                              Kan lova att du har råd med snuset när det blir dyrare också..tyvärr..
                              Motivationen att sluta måste komma inifrån inte från utsidan, om du förstår hur jag menar. Är man inte mentalt och känslomässigt redo att sluta så spelar det ingen roll om de höjer snuset elelr ciggen med 110%, man fortsätter ändå att köpa.

                              Så börja jobba på den mentala biten. Ifrågasätt om du VERKLIGEN behöver ta just den prillan, just nu. Så har jag gjort med ciggen, då ska du veta att jag rökte 40 cigg om dagen när jag började. Fattar inte hur jag hann med det men försvann gjorde de allihop. För viss är det en lååång process, men den lilla fråga kan man ställa sig. Sedan att VÅGA lämna snuset/ciggen hemma när man åker iväg till affären eller till bekanta på ett par timmar. Eller bara på promenaden som kanske tar 30 minuter. Det är ett stort steg att inte ta "snutten" med sig när man går ut genom ytterdörren..

                              Bättre med några små steg i rätt riktning än inga steg alls, mitt ordspråk när min nackskada gör sig påmind för mycket

                              Kommentar

                              • Ramnissan
                                • October 2007
                                • 514

                                #45
                                Ursprungligen postat av Tottofagrin
                                Ja, tobak hade aldrig blivit lagligt om någon vill lansera det idag, det är ju säkert. Och staten är en stor jävla hycklare som tillåter detta gift att säljas fritt i samhället, samtidigt som det kostar enormt i pengar och lidande.

                                Tobaksbolagen har ju enbart ett vinstsyfte i åtanke och har inte till uppgift att främja folkhälsan, så deras resonemang är mera logiskt och rättframt, även om jag föraktar deras enorma vinster på mänsligt lidande och beroende.

                                Jag tycker att man borde förbjuda både alkohol och tobak. Snacka om att ha död och lidande på sitt samvete annars.
                                Sant! Tobak hade inte blivit lagligt om det hade upptäckts idag.
                                Sedan är det ju inte nikotinet som dödar utan alla de andra 7000 gifterna i ciggen..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...