hur länge får ditt barn vara ute på helgerna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fairing
    • October 2003
    • 574

    hur länge får ditt barn vara ute på helgerna

    ja hur länge får dina barn vara ute på helgerna.
    Senast redigerad av fairing; 26 December 2006, 19:27.
    www.akvarietorget.se
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Beror mycket vad man bor Landet eller stan stor skillnad problemet har inte uppstått än efter som hon ska bli 10 år.Men jag förstår din fråga
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Joacim
      • December 2003
      • 964

      #3
      Nu är inte mina barn så gamla att detta är ett problem ännu men jag antar att det får bero på var de är (skall vara). Om vi exempelvis använder en 13åring så kan han/hon visst vara borta till 23:00 en helgdag _men_ detta är i så fall hos en vän (som har sina föräldrar hemma). Att vara "ute" (populärt ord för någonstans föräldern inte vet var det är) skulle inte hända i min familj (utan konsekvenser kanske man bör tillägga)
      Om ute = hänga på stan så är det inte heller något som skulle ske vid den åldern. När bion är slut så är det hemgång, antingen till oss eller någon vän (med hemmavarande föräldrar).

      Och så kommer brasklappen... När de blir litet äldre beror allt på hur ungdomen har visat att man kan lita på den.

      /J
      Det finns 10 sorters människor här på jorden.
      De som förstår binära tal och de som inte gör det.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av Joacim
        Nu är inte mina barn så gamla att detta är ett problem ännu men jag antar att det får bero på var de är (skall vara). Om vi exempelvis använder en 13åring så kan han/hon visst vara borta till 23:00 en helgdag _men_ detta är i så fall hos en vän (som har sina föräldrar hemma). Att vara "ute" (populärt ord för någonstans föräldern inte vet var det är) skulle inte hända i min familj (utan konsekvenser kanske man bör tillägga)
        Om ute = hänga på stan så är det inte heller något som skulle ske vid den åldern. När bion är slut så är det hemgång, antingen till oss eller någon vän (med hemmavarande föräldrar).

        Och så kommer brasklappen... När de blir litet äldre beror allt på hur ungdomen har visat att man kan lita på den.

        /J
        Två själar-en tanke.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          Håller helt med, Joacim!
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Ville bara tillägga.
            Dels att det var det som gällde för mina ungdomar när de var i den åldern. Och det funkade bra!

            Dels att ni inte ska falla för det klassiska "Men alla andra får ju..."!
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • Stephanie0134
              • December 2006
              • 120

              #7
              Kan ju inte berätta om några egna barn, men däremot om hur det är för mig (är 16) För mig och min 19-åriga syrra har det nog aldrig funnits några "regler" mer än att ringa och höra av oss vid bestämd tid. Vi har båda varit väldigt duktiga på att sköta oss själva så några regler behövs inte här. Även fast jag bara är 16 så har jag aldrig fått höra att jag inte får dricka eller så. De litar helt enkelt på mig. Och det fungerar utmärkt! Jag håller mig borta av eget intresse och väljer andra kompisar än de som är ute och super sig fulla varje kväll. Kan smaka alkohol men är inte dirket överförtjust, läsk är i så fall bättre Har aldrig varit full, och skulle aldrig komma på tanken att prova röka. Syrran har nu det senaste året börjat "dricka" lite smått med kompisar men precis som förut så får hon hålla det på en lagom nivå själv, ringa och när hon ska hem så hämtas hon av mamma eller pappa.

              Det har fungerat superbra i min familj och det är aldrig några bråk som rör detta ämne. Men jag ska nog påpeka också att vi självklart inte får göra precis som vi vill, skulle det börja gå åt fel håll så finns mamma och pappa självklart där och håller koll Jag ser hellre att man som ung får börja dricka i små, små mängder (och då menar jag verkligen små också ) än att man smyger bakom ryggen och super sig full "bara för att" vilket tyvärr händer många...

              Nu var ju frågan egentligen hur länge ungarna får vara ute, men jag tyckte att det här också kunde nämnas eftersom de två ofta hänger ihop

              Kommentar

              • Jenny_E
                • July 2004
                • 661

                #8
                Jag hade generellt kl 1 som "hemkommartid" innan jag blev myndig. Sen 15-16-17 års åldern nånting. Sen berodde det också på var jag var och så...

                Kommentar

                • birgitta-lundin
                  • January 2006
                  • 114

                  #9
                  Vad tiderna förändras när jag var 16 år hade jag redan flyttat hemifrån

                  Kommentar

                  • rödtoppen
                    • June 2006
                    • 3148

                    #10
                    Jag har själv inga barn men jag kan inte minnas att jag hade någon speciell tid att hålla, det var rätt självklart att man gick hem innan det blev helt ödsligt på gatorna (uppvuxen i Malmö)
                    / dtoppen /

                    Kommentar

                    • qumarr
                      • July 2006
                      • 66

                      #11
                      har inga ungar (tack å lov) men av egen erfarenhet (jag gav mina föräldrar både ett å två gråa hår när jag var i de lägre tonåren) så kan jag säga följande; Ungar hittar inte på hyss enbart på fredag och lördag kväll.

                      Kommer ihåg höstloven å allt var det var på högstadietiden, då vart det ju fest på dagarna när alla föräldrar jobbade osv. Då hann man nyktra till innan man kom hem igen vid 23 tiden å föräldrarna tyckte man var duktig och ansvarsfull för att man passade den överenskomna tiden .

                      Ljuva ungdom...

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        #12
                        När jag började på högstadiet fick jag "fria tider" under ansvar, dvs, så länge jag inte söp mig aspackad eller fick problem med polisen fick jag komma hem när jag tyckte det var lämpligt. När jag var 16 flyttade jag hemmifrån, och då lade sig inte mina föräldrar i alls.
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #13
                          varför handlar det alltid bara om alkohol? är det verkligen så farligt om man dricker lite? ingen nämner knark eller vara ute o slåss eller alla andra kriminella saker som inbrott eller skadegörelse bland annat. det borde väl a värre, tycker jag?
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • Marcus.N
                            • September 2006
                            • 1173

                            #14
                            Ursprungligen postat av andreassofus
                            varför handlar det alltid bara om alkohol? är det verkligen så farligt om man dricker lite? ingen nämner knark eller vara ute o slåss eller alla andra kriminella saker som inbrott eller skadegörelse bland annat. det borde väl a värre, tycker jag?
                            Håller med men det är ju inte så bra om en 13 årig tjej dricker och är helt borta typ då kan hon ju bli utsat för dem flesta sakerna om hon går där själv elr så kanske hon går med en kompis som är minst lika full ..! men alkohol är bättre än drogor och sånt fast om dom är med perssoner som drogar kan dom ju få det i sin öl elr va det är dom dricker
                            why am i the only one how gives the most all the time?
                            www.agnescarlsson.se
                            www.myspace.com/agnescarlsson
                            http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
                            http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

                            Kommentar

                            • andreassofus
                              • November 2005
                              • 5643

                              #15
                              måste det vara en HON som råkar illa ut?
                              och man måste inte dricka sig dyngrak bara för att man e 13 år.. sen ska inte 13 åringar dricka överhuvud taget tycker jag , men det handlade väl inte bara om 13 åringar?

                              sen tycker många föräldrar det är bra att ge sina barn LITE alkohol så dom vet hur mycket dom dricker, men sanningen är den att den spriten som föräldrarna ger kommer bara i tillägg till allt de ungdomar dricker, så föräldrarna bidrar ju faktiskt till att deras barn dricker sig dyngraka.
                              Mvh Andreas
                              min zoon
                              msn adress

                              Kommentar

                              Arbetssätt...