Jag är rädd för att bli gammal!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeBoro

    #46
    oops, missade de andra sidorna. ville bara göra ett inlägg om diskussionen på första sidan.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #47
      Ja jag har varit duktig genom att sluta röka, hälsan är bättre, men inga pengar blev ändå kvar.
      Nu tänker man hur dum får man vara som fortsatte att röka trots att jag har fått svår kol genom mitt arbete och rökning.
      Några månader efter jag slutat röka har jag inte behövt syrgas.

      Ni som röker försök sluta ingen kommer att ångra sig.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • dinajel
        • November 2004
        • 606

        #48
        Ursprungligen postat av C.Ciklid
        Jag vet att vissa inte tycker det är till nån hjälp att fylla i formulär m.m., men varför inte ändra den åsikten och fylla i aftonbladets formulär och ge det en chans? Kanske kan vi alla hjälpas åt att få politikerna att tänka om...



        //Camilla
        Man kan hoppas att ovanstående hjälper, men förhoppningarna är låga. Av vår dagspress är 80-90% borgerliga och det är dom som sätter dagordningen. (Se bara vilken uppsving moderaterna har fått såhär lagom inför valet. Samma sak med fp förra valet. Och minns de borgerliga mediernas hetsjakt på LO och sossarna inför valet 1998.)

        Visserligen har vi en socialdemokratisk regering, men i mångt och mycket är det ändå storföretagen och (dom borgerliga) medierna som har makten i realiteten. Den kultur vi lever i idag kallas för "mainstream", men det är bara en förskönande omskrivning för en ideologi, precis som all annan ideologi. Den ideologi vi lever i idag är en sorts blandning av nyliberalism och konservatism. Vi tror att den moraluppfattning som råder i samhället idag är den "normala", men det skulle lika gärna kunna vara på tusen andra sätt.

        Den rådande människosynen är tyvärr "sköt dig själv och skit i andra" istället för omtanke och kärlek för sina medmänniskor. Staten är till för att ge medborgarna trygghet. Staten är medborgarna. Men nu ska istället privata intressen ge oss trygghet. Privata intressen är intresserad av vinst och tillväxt, inte människor.

        Det är det här som ligger till grund för nedrustningen av vård och omsorg idag. Kom inte och säg nåt annat.
        Bilder på mina akvarier.

        Kommentar

        • Hasse H
          • August 2004
          • 2111

          #49
          Saknar för tillfället bredband hemma så jag har inte riktigt hängt med på Zoopet som innan, men nu är jag på jobbet igen. Tänkte bara replikera ett par inlägg som riktade sig till mitt första i denna tråden.

          Ursprungligen postat av svea
          Själva åldrandet i sej är väl en naturlig sak. Men de allra flesta blir ju hjälplösa förr eller senare. Hur tänker du göra då Hasse? Lite tips tack.

          Svea
          Sorry, har ingen direkt handlingsplan för detta. Är man religiöst troende kan man ju kanske framföra sina önskningar till någon religiös makt på lämpligt sätt och hoppas på det bästa.


          Ursprungligen postat av Lenmar
          Det värsta Hasse är ju att man ibland när man blir äldre inte vet när det är dags att gå på toaletten... Och det är inte finito... även om man inte längre "är med"!
          Det är just det, jag vill ha den självkontrollen för min egen och för mina anhörigas skull. Jag vill inte att mina anhöriga ska behöva uppleva hur jag sakta bryts ner kroppsligt och mentalt. Då är det bättre att det går snabbt på slutet och de fina minnena finns kvar ogrumlade.

          Får jag välja (lyssna nu, du allsmäktige kraft om du finns) så tar jag hellre en hjärtinfarkt som min far gick bort i vid 69 års ålder för några år sedan. Fast jag tar gärna ytterligare några år om jag får behålla mina sinnen och basala kroppsliga funktioner.

          Fast man vet ju inte vad framtiden ger. Men man kan ju få önska.

          Jag tror heller inte att det spelar nån större roll hur man levt sitt liv när man blir gammal. Min far levde hälsosamt, cyklade varje dag till jobbet året runt, hade ett aktivt friluftsliv och inga större laster mer än nån whisky nån gång ibland. Han var aldrig sjuk förrän han gjorde illa sig i ryggen när han jobbade på sin kolonilott, fick då Paraflex comp för smärtlindring av läkaren (detta var innan larmrapporterna om sambandet mellan olika mediciner och infarkter) och några månader senare fick han sin första infarkt som han klarade, men som försvagade hjärtat och indirekt ledde till den sista infarkten några år senare.

          Nä, bättre att leva i nuet än att grubbla om ålderdomen. Jag sparar en slant till min pension omutifall jag är tillräckligt funktionell för att kunna utnyttja dem. Annars kommer de väl till nytta för mina efterlevande.
          mvh Hasse
          Det man inte vet, har man ingen aning om.

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #50
            Göran Persson lovade i går att minska arbetslösheten (hur?) och att äldrevården skulle få det bättre ställt nu än förut (vilka pengar?). Han sade att förra året lyssnade de på ekonomerna men inte göra samma tabbe i år... Vi får väll se. Det är ju bara att hålla tummarna att det lyckas bli bättre!!!

            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #51
              Ursprungligen postat av Marie J
              Någon mer som tänker på sånt här ibland?
              Jag kan i alla fall säga att när du blir gammal och senil får du absolut ingen hjälp med dina djur. Hemtjänsten varken hjälper dig avliva katten eller mata/byta i lådan. Det har jag tyvärr sett effekten av med egna ögon.
              Hemmen verkar över lag avsevärt bättre än hemtjänst, men det är nog sällan man får ta med sig sina djur.

              Mitt råd är att planera för djuren i god tid.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • heljis

                • June 2003
                • 1150

                #52
                Ursprungligen postat av Hasse H
                Saknar för tillfället bredband hemma så jag har inte riktigt hängt med på Zoopet som innan...
                Bra att du hänger ut dem Hasse! Får man länka till din blogg?
                Martin Heljedal

                They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                Kommentar

                • Hasse H
                  • August 2004
                  • 2111

                  #53
                  Självklart !
                  mvh Hasse
                  Det man inte vet, har man ingen aning om.

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #54
                    Japanska robotar kanske kan hjälpa till

                    Vi blir ju inte gamla över en natt utan det tar sin tid.
                    Några decennier i alla fall...

                    I Japan finns det betydligt fler åldringar än i Sverige.
                    Så det läggs ner bedtydligt större möda på teknisk utveckling där.
                    Här om dagen uppvisades en robot som kan hjälpa muskelförsvagade.
                    Tidigare visades en slags tvättmaskin för människor.
                    Den lär visst ge en ganska behaglig tvätt.
                    Så fler innovationer kommer nog som kan underlätta för oss när vi väl blir äldre.

                    Det gäller ju att bli än effektivare eftersom vi vill ha bra betalt.
                    Och i Japan inser man det problemet än mer.
                    Så även om robotar kostar skjortan så kan det löna sej eftersom personalen vill ha pengar till andra kläder också.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #55
                      Som jag ser det är det stora problemet med att bli gammal inte att bli skröplig och svag, utan att bli senil. Så länge man är klar i knoppen verkar det gå bra att få den hjälp man behöver, blir man senil blir det med ens mycket svårare.

                      Jag har haft många äldre släktingar, varav en hel del blivit senila, och har sett riktigt rysliga saker. De rysligaste har varit i fyra fall där där senila släktingar fått passiv dödshjälp genom att hemtjänsten "glömt" att ge mat, eller gett mycket olämplig mat (weightwatchers till en svårt undernärd släkting), när inte anhöriga stöter på. Det värsta var inte att de gav dödshjälp, eller att de inte frågade oss släktingar, vilket väl är OK, men åtminstone personligen skulle jag föredragit aktiv dödshjälp med en överdos sömnmedel istället för att långsamt svältas till döds.

                      Och det kanske kan vara värt att påpeka att i samtliga fall var det vård i kommunal regi, i fyra olika kommuner. Den som tror att kommunal vård är nåt slags garanti för kärleksfull omvårdnad bedrar sig.

                      Eftersom sannolikheten att jag kommer att få Alzheimers är mycket hög, tänker jag börja samla på mig sömnmedel när jag fyller 65. Sen får jag väl se om jag klarar av att ta dem när det är dags.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • fredrikakesson
                        • November 2003
                        • 1363

                        #56
                        Hej

                        Har en gammal tant i samma trapp som mig.Hon är gammal och går med sin lilla papillon.Hon är ute när jag går till jobbet och är ute när jag kommer hem.Om någon skulle ta hunden från henne så skulle hon förmodligen dö.Men jag tycker inte att folk som inte kan ta hand om djuren ska ha djur.Kan gå till mig själv.Skulle oerhörthört gärna vilja ha en hund.Men det vore plågsamt för vovven att sitta i min lägenhet och yla dagarna i ända.Slutsatsen blir att jag inte har någon hund.Samma sak måste gälla även fast man är gammal.Det är faktiskt inte hemtjänstens sak att ta hand om folks hobby.Sen kan jag faktiskt hålla med om att hemtjänst personalen kanske har det stressigt idag.Den enda erfarenhet jag har av hemtjänst var när min mormor hade det i början/mitten på 80 talet.Dom slet minsan inte ut sig.Lata,jobbade sakta,fick inte ens stå på en stol med tanke på olycksrisken man kan ju undra vad dom gör då.Det hon behövde hjälp med var att städa.Hur ska man kunna dammtorka uppepå skåpen om man inte står på något....men det kanske bara var otur med just den personen.Mina föräldrar fick åka dit ibland och städa pga hemtjänstens slarv/dåligt utförda arbete.

                        /Fredrik med risk för att få på nöten

                        Kommentar

                        • Marie J
                          • January 2004
                          • 10616

                          #57
                          Jag tyckte det var ett väldigt bra inlägg fredikakesson.
                          /Marie.

                          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                          Kommentar

                          • Terato
                            • November 2003
                            • 560

                            #58
                            Hejsan.. Intressant tråd.
                            Någon som sett "känd från TV" med Fredrik Lindström? Se den annars!
                            Där tar dom upp en viktig sak. Människan är ett flockdjur. Vi ska leva i grupper på flera familjer. Förr i tiden när man bodde på gårdar hade man ett helt annat sorts liv. Folk tog hand om varandra. Svaga föräldrars barn hade någon annans axel att luta sig mot. Man tog också hand om gårdens gummor och gubbar. På det sättet kunde samhällets svaga länkar tas om hand, samtidigt som man kunde få ut en hel del av dom. De äldre har ofta mycket sagor och erfarenhet och klokhet att dela med sig av.
                            Under urbaniseringen blev folk mer och mer ensamma. Vi håller ihop i våra små familjer. Ett barn som växer upp med föräldrar som mår dåligt har ingen annan att få stöd ifrån.
                            Min bror är lindrigt förståndshandikappad. Han får inte heller göra sina egna val här i livet. Men han bor hemma och kan på det sättet leva med våra djur och akvarier.
                            Men hur ska det gå sen? Mamma och pappa kan väl inte bo med honom för alltid?
                            Jag har byggt ett 70-liter akvarium med bakgrund(för större filteryta) till honom i present. Han har fått ett veckoakvarieschema och vet ni vad? Han sköter det galant!
                            Det var det ingen som trodde. Han mår bra av att ta ansvar, det ser man. Man får väl göra det så lätt för sig som möjligt innan man blir gammal.
                            Sen är inte alla gubbar och gummor alltid urgoa och snälla. Klart att inte barnen vill ta hand om sina föräldrar som betett sig som svin mot en. Det är inte alltid så lätt. Men måste man ta hand om varandra bara för att man är släkt? Har man inget annat kontaktnät? Vänner? Ofta verkar äldre vara ganska ensamma.
                            I sverige är vi väldigt åldersuppdelade. Jag har inga vänner som är äldre än 21 eller yngre än 18. Förutom släktingar då. Jag tror att det kan vara ett problem också. Därför blir de gamla väldigt ensamma. De orkar inte träffa varandra längre. Min morfar har bara mamma här i världen. Det är jättejobbigt för henne. Det är kanske västervärldens problem. -ensamheten.
                            Jag tycker att det är underbart med zoopet. Här är det verkligen blandade åldrar. Det är något jag inte ser någon annanstans faktiskt. Och jag känner att jag får ut så jävla mycket av det. Man kan dela erfarenheter med alla.
                            Nä nu svävar jag iväg känner jag . Men om det finns ett kontaktnät med yngre människor kanske de gamla inte skulle vara lika ensamma? Man kanske inte skulle behöva djur lika mycket? Och kanske skulle man få besök av kompisens hund ibland.
                            Hemtjänsten ska inte behöva vara deras enda sociala nät. Fan alltså! Går det inte att fixa?
                            /Sara Östlund

                            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                            Kommentar

                            Arbetssätt...