blomgalningar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaffehuff
    • October 2005
    • 541

Vad trevligt att det går så bra med dina orkideér! Vissa har ju flyt...

Angående sköldlössen: du märker dem! De ser ut som stora bruna "prickar", hmm snarare bulor, ca 3mm, på bladen. Däremot syns det inte direkt att växten lider av det, men de tar ju näring.... Appropå näring, vad gödslar du dina orkideér med?

Kommentar

• svea
      • February 2005
      • 2476

Gödsel??? Nej jag har aldrig gödslat, dom får bada i en bunke då och då. Dom tycks vara nöjda med det!
      Svea

Mina bilder
      Min zoon

Kommentar

• jaffehuff
        • October 2005
        • 541

Ingen näring? Nähää då... Slipper jag bekymra mig om det!
        Men då måste du väl ändå plantera om ibland, eller?

Kommentar

• svea
          • February 2005
          • 2476

Faktum är - NEJ! Mina stackars orkidéer har bara fått stå där och sukta efter omvårdnad. Jag har aldrig gjort någonting förutom vattningen.

Det är därför jag nu undrar om den stora otympliga saken. Den bör naturligtvis omplanteras eller delas eller nåt. Men jag vet ej hur och när.
          Svea

Mina bilder
          Min zoon

Kommentar

• jaffehuff
            • October 2005
            • 541

Yeees! Äntligen (fast det gick ovanligt fort) blommar min Hoya linearis. Doftar rent gudomligt, sticker ner näsan så fort jag paserar den, vilket blir ett otal gånger i o m den centrala placeringen! Åååh!

Passar på o dra upp ett annat släkte, som jag är säker på att många är bekanta med: Begonia. Har nu hört att de skulle vara kalkskyende. Någon som märkt av detta? (Hoppas inte det!) I så fall måste jag åtgärda detta å det snaraste, vill inte förlora min dregei ju! (Den är så sööt, hoppas den blir ännu finare när den vuxit till sig lite!)

Ha det gott, växttokar!

Kommentar

• svea
              • February 2005
              • 2476

Hej alla blomgalningar!
              Finns det nån mer som gillar och är bra på orkidéer? Nån som har sypunkter på min vildvuxna blomma och vet hur jag ska göra, hur/om jag kan dela den?
              Den är så övertung så den stjälper lätt och har vuxit ur krukan.
              Eller är det så att det inte betyder nåt att den ser ut så? (Se bilder på min zoon).
              Den kanske inte skulle gilla att bli delad och därmed dö av.
              Svea

Mina bilder
              Min zoon

Kommentar

• Sonja
                • October 2003
                • 7357

Oj, den är riktigt stor den. Jag kan inget om orkidéer men hade jag haft den själv hade jag väntat med omplantering till våren, om jag inte hade den i en hylla med extraljus. Jag vet att det finns/har funnits en orkidéeförening i sverige, kanske du kunde försöka googla fram den och kolla om det står något. Eller kanske Orkidéehuset i Sthlm har en hemsida? Jo det hade den http://www.orchidehuset.se/
                Kanske går att hitta fakta där?
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• svea
                  • February 2005
                  • 2476

Tack snälla Sonja för tipset. Jag gick in där o kollade. Minsann har jag inte gjort nästan allt fel! Ändå blommar den så snällt. Frågan är om den skulle tåla att jag nu börjar följa deras anvisningar?! Får vänja den så sakteliga med nya regler.

Om delning stod inget, kanske får knalla in där o fråga. Egentligen inte så långt från där jag bor.

Mina bilder
                  Min zoon

Kommentar

• Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

Ursprungligen postat av svea
                    Tack snälla Sonja för tipset. Jag gick in där o kollade. Minsann har jag inte gjort nästan allt fel! Ändå blommar den så snällt. Frågan är om den skulle tåla att jag nu börjar följa deras anvisningar?! Får vänja den så sakteliga med nya regler.

Om delning stod inget, kanske får knalla in där o fråga. Egentligen inte så långt från där jag bor.
                    En grej jag kommit på är att om en växt trivs och blommar så ska man nog inte ändra en massa även om man inte sköter den "som man ska". Jag såg att du aldrig göder den, vad du kan göra är att vattna med akvarievatten när du gör vattenbytena. Det gör jag med alla mina blommor, inga orkidéer dock. Jag brukar ge dom lite gödning också, men orkidéer ska ha väldigt svaga doser och jag har för mig att det är lätt att överdosera. Så akvarievatten är bra.
                    Alltid nyfiken!

Kommentar

• Raven
                      • February 2005
                      • 15385

nån som vet hur fort nattens prinsessa brukar växa ?

har en som halvt om halvt stått still ett bra tag i köket men pga kattan flytta ja in den i v-rum och ställde den högt upp på ett skåp och här är rätt mörkt och nu växer den så ja snart får flytta den för taket är i vägen

dom ska väl gå i vila under vintern efter vad jag hört.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• jaffehuff
                        • October 2005
                        • 541

Trappa ner med vattningen om du ska få den att vila. Troligt också att den vill ha lite svalare, fast det kanske du redan listat ut själv (m tanke på betydelsen av "vila" i växtvärlden)

Vet inte hur fort just den där växer men jag skulle vilja bidra med en följdfråga: Varför växer en del (kaktusar) så mycket mer vid en mörkare placering (gäller ju de som inte dör... ) än när de står på fösterbrädan?

Kommentar

• Raven
                          • February 2005
                          • 15385

svalare nja kan bli LITE svårt.
                          hade nästan 24 grader inatt vid fyratiden när jag gick å la mej.
                          kan ju flytta in den i köket där det oftast är kallare än i v-rum men det blir först när ja fått fixat en del annat.

går det bra å fortsätta vattna den så den fortsätter växa ?? elle rmåste den ha vila ??

Kommentar

• Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

Jag tror inte den måste ha vila, men håll koll så du inte får ohyra på den i vinter. Växter som borde ha viloperiod men inte får det brukar kunna bli lite mer mottagliga för angrepp.
                            Att dom sätter igång att växa i sämre ljus kanske är för att de försöker söka sig mot ljuset?
                            Alltid nyfiken!

Kommentar

• Raven
                              • February 2005
                              • 15385

Ursprungligen postat av Sonja
                              Att dom sätter igång att växa i sämre ljus kanske är för att de försöker söka sig mot ljuset?
                              låter vettigt.
                              den växer väldigt mycket på höjden just nu ska städa av ett annat skåp och ställa den där finns en lampa där.

ohyra är nåt ja hittills aldrig haft bortsett blomflugor.

Kommentar

• jaffehuff
                                • October 2005
                                • 541

Ursprungligen postat av Raven
                                ohyra är nåt ja hittills aldrig haft bortsett blomflugor.
                                Verkar som om dina växter får en exemplarisk skötsel!

Kommentar

Arbetssätt...