Allmänt Skitsnack, OT OT OT

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av NIC
    Finmaskig, om man ska vara riktigt korrekt
    Ursprungligen postat av Nubi
    finmaskig, som det låter
    Tack Nickelina
    Ähum... Nic, Var det inte en håv med finmaskigt nät det handlade om?
    Nubi frågade om "finmaskit" var rätt stavat - och där fattades ett litet g - som i "härlit - härligt" t.ex.
    En håv kan inte vara finmaskig - däremot kan nätet som håven är försedd med vara finmaskigt!
    Tal- och vardagligt skriftspråk medger att man säger/skriver "jag har köpt en finmaskig håv" - men det är ju själva nätet man syftar på, och nätet är finmaskigt.

    Nubi skriver; "Sambon berättade att han hade sett finmaskit (stavas det så?) håv."
    Där kan man undra om sambon sett finmaskigt nät, eller en finmaskig håv, för givetvis säger eller skriver man inte "finmaskigt håv". Meningen kan man bygga vardagligt; "en finmaskig håv", eller mer korrekt; "en håv med finmaskigt nät".
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 May 2010, 08:39.

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      Ursh jag HATAR Att jag missade årskurs 4, 5 och 6 vårterminer Hade nog aldrig haft det beskymmer då, särskrivning är jag duktig på med! snart lär jag väl få ännu mer, börjar med Språk =Italienska på distans för skoj skull

      Ett till språk att fylla ryggsäcken med eng, svenska, portugisiska, och Italienska *jippy*!
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        Ja då var solen på min sida idag
        Idag blir det till att ut och springa asfalt 4km. Blir lite tung i hettan, på balkongen visar temp = 27 grader! *mysigt!* ska nästa vecka springa vårruset, västerås, ngn annan som ska springa där?

        Hoppas att vädret håller sig, i helgen vill jag ut och fiska!
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          Ursprungligen postat av Nubi
          Ursh jag HATAR Att jag missade årskurs 4, 5 och 6 vårterminer Hade nog aldrig haft det beskymmer då, särskrivning är jag duktig på med! snart lär jag väl få ännu mer, börjar med Språk =Italienska på distans för skoj skull

          Ett till språk att fylla ryggsäcken med eng, svenska, portugisiska, och Italienska *jippy*!
          Varför missade du dem? Säkert jag som missat en förklaring..

          Ursprungligen postat av Nubi
          Ja då var solen på min sida idag
          Idag blir det till att ut och springa asfalt 4km. Blir lite tung i hettan, på balkongen visar temp = 27 grader! *mysigt!* ska nästa vecka springa vårruset, västerås, ngn annan som ska springa där?

          Hoppas att vädret håller sig, i helgen vill jag ut och fiska!
          Asfalt gillas inte av Andreas som springunderlag. Han säger att det är jobbigt för knän och fötter, men själv ska han inte springa alls.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Nubi
            Ursh jag HATAR Att jag missade årskurs 4, 5 och 6 vårterminer Hade nog aldrig haft det beskymmer då, särskrivning är jag duktig på med! snart lär jag väl få ännu mer, börjar med Språk =Italienska på distans för skoj skull

            Ett till språk att fylla ryggsäcken med eng, svenska, portugisiska, och Italienska *jippy*!
            Haha! I jobbet är jag språktaliban - då jag sitter och gör översättningar (eng.) och "hackar" texter, som man säger, som skall publiceras i en gitarrtidning.
            Jag bryr mig dock aldrig om att "rätta" vad andra skriver (här på forumet) - det viktigaste är ju att man förstår vad folk menar. Men, jag skrev i denna tråd nu därför att du faktiskt frågade om "finmaskit" var rättstavat. Sååå, det var inte för att vifta med pekpinnen på något vis!
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 May 2010, 09:18.

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              Här hemma sjunger just nu Herr Jakob von Nymfparakit en nykomponerad morgonlåt.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                Ursprungligen postat av eriahl
                Grindarna ser rätt ok ut nästan.
                Det vänstra inringade är till högra grinden och det högra inringade är vänstra grinden. Kedja med hänglås mellan grindarna så förstår inte hur det kunnat blivit sånt sidskifte.
                Vet inte än hur det gick till men får lov att kolla. Måste iaf varit en jäkla ofrivillig fart smack in i grinden.
                Är tydligen ingen som har den blekaste om hur det gått till har jag fått veta idag.
                Nu vet ni det.
                Så slipper ni gå och fundera på det som ett helt stim av er säkerligen gjort.......
                Verkar bli ett olöst mysterium.
                Bifogade filer
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  Varför missade du dem? Säkert jag som missat en förklaring...
                  Jo Vinterterminerna var det billigare flyg till Brasilien och då åkte man dit (är sommar i Rio när det är vinter här) då var man borta i 2 månader.

                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Haha! I jobbet är jag språktaliban - då jag sitter och gör översättningar (eng.) och "hackar" texter, som man säger, som skall publiceras i en gitarrtidning.
                  Jag bryr mig dock aldrig om att "rätta" vad andra skriver (här på forumet) - det viktigaste är ju att man förstår vad folk menar. Men, jag skrev i denna tråd nu därför att du faktiskt frågade om "finmaskit" var rättstavat. Sååå, det var inte för att vifta med pekpinnen på något vis!
                  Jag som frågade! TACK!
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    Brasse och soldyrkare som jag är vill man inte hålla sig inomhus när solen visar sig
                    Så ja och hunden åkte ner till gamla militärområdet P10 vadet och myste, från lunchtiden tills sambon hämtade oss (glömde mobilen hemma)
                    Hade med mig solstolen, en bra bok och vatten

                    Vill ni se resultatet?


                    Jag trodde INTE att solen var så stark!
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      Själv sitter jag på högskolan och apropå solen så är jag förvånad att -->JAG<-- var den enda på stan med t-shirt på vägen hit.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • Andrém
                        • October 2009
                        • 1247

                        En liten hälsning till Nubi, 2 av dina snäckor som du gav till mig ska bli föräldrar ligger en hel del ägg under täckglaset

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          Då blir du moffa och faffa nu då Andrém?!!? *ASG*
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            Ursprungligen postat av Mumin
                            Då blir du moffa och faffa nu då Andrém?!!? *ASG*
                            hahahaha!
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • NIC
                              • January 2008
                              • 5121

                              Ursprungligen postat av MaxB
                              Ähum... Nic, Var det inte en håv med finmaskigt nät det handlade om?
                              Nubi frågade om "finmaskit" var rätt stavat - och där fattades ett litet g - som i "härlit - härligt" t.ex.
                              En håv kan inte vara finmaskig - däremot kan nätet som håven är försedd med vara finmaskigt!
                              Tal- och vardagligt skriftspråk medger att man säger/skriver "jag har köpt en finmaskig håv" - men det är ju själva nätet man syftar på, och nätet är finmaskigt.

                              Nubi skriver; "Sambon berättade att han hade sett finmaskit (stavas det så?) håv."
                              Där kan man undra om sambon sett finmaskigt nät, eller en finmaskig håv, för givetvis säger eller skriver man inte "finmaskigt håv". Meningen kan man bygga vardagligt; "en finmaskig håv", eller mer korrekt; "en håv med finmaskigt nät".
                              Tja, finmaskig håv i vardagstal funkar väl, men absolut så är det ju ett finmaskigt nät vi tjötar om

                              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av NIC
                                Tja, finmaskig håv i vardagstal funkar väl, men absolut så är det ju ett finmaskigt nät vi tjötar om
                                Gôtt, Mannen!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...