Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    Synd att jag inte är på mitt förra konsultuppdrag. Där skulle vi ta fram en maskin som slipar igenom aluminium. Det handlar om en slipskiva som är ca 1mm tjock. Den varvar man upp i högvarv för att sedan slipa genom aluminuimprofler för gasturbiner. Då skulle jag ju kunnat ha testat med att spänna dit en cdskiva
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      men redan 52x är ju småfarligt haha
      tur att de finns program å begränsa hastigheten med
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Schull
        • August 2004
        • 2889

        52x-72x. Använder någon den hastigheten? Jag har inte fått en bränn skiva funka 100% över 8x, har provat flera olika brännare och olika CD spelare, även olika brännskivor. Blir ofta att dom hakarsig och hackar vid över 8x.
        Musik cd är det jag menar.
        Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          Bränner mina musik cd i 32x på en Plextor "lalala-någt". Och det funkar utmärkt att spela upp dem sedan.
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • Schull
            • August 2004
            • 2889

            Ursprungligen postat av Gimbo
            Bränner mina musik cd i 32x på en Plextor "lalala-någt". Och det funkar utmärkt att spela upp dem sedan.
            Kann det vara brännskivorna det berorpå, jag köper oftast det billigaste. Brännaren är en Samsung ca 1år gammal. CD spelarna har varit, Naim, Linn, Caimbridge mm, med samma resultat över 8x..
            Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

            Kommentar

            • Gimbo
              • January 2005
              • 2734

              Ojo... Jag är helt säker på att det är en enorm skillnad på de olika märkena. Fast jag brukar inte heller köra med något dundermärke. Jag använder oftast Verbatim CDR och DVD+R.
              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

              Kommentar

              • Sacrium
                • February 2004
                • 672

                Kör ofta noname skivor och bränner musik utan problem på 24-32x.
                Du kör inte för många processer samtidigt som påverkar bränningen då?
                http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  Det är rätt stor skillnad på de olika märkerna ja, speciellt på dvd.
                  Ibland är det skillnad redan efter bränningen, det är väl extra märkbart på audio som vissa tydligen har uppmärksammat Den stora skillnaden kommer dock efter några år. Köper man en billig noname så kan de bli kassa på 2-3 år kanske. Medan lite dyrare skivor kan hålla i 10år+.
                  Jag har testat att lägga en noname cd och en kodak gold cd i ett fönster. Noname skivan blev helt obrukbar efter ett par månader, kodaken fungerade fortfarande utan problem. Då testet inte var helt planerat (kan vara lite glömsk ibland..) avbröt jag det genast när jag hittade skivorna
                  Har dock andra noname skivor som har legat svalt och mörkt i 8 år, och sist jag testade dem (ca 1 år sedan) fungerade de fortfarande.
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    y0da värst va du va optimistisk ida
                    sett noname som havererat inom 2 veckor från bränning.

                    det bästa sättet att förvara cd skivor är helt sonika att stoppa dom i en byrålåda.
                    där är det mörkt och oftast lagom fuktigt.

                    Gimbo verbatim gör rätt bra skivor kört upp ett 50pack dvd nu på 6 månader eller nåt bara 1 skiva som haverera under bränningen men kan va pga att ja behövde gå på dass och golvet svajar en hel del.

                    Schull märket på skivor kan göra grymt stor skillnad i både hastighet hållbarhet och resultat.
                    kollade precis på inetdata.se och där skiljer det en tjuga mellan billighetsmärke och kvalitetsmärke 75 respektive 95kr båda 25pack
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Frågvis
                      • October 2005
                      • 1204

                      Jag hatar när ett internet-explorer fönster hänger sig. Om man struntar i det fönstret så går det köra på med de andra fönstren. Men om man vill stänga det fönstret så måste man trycka ctrl+alt+delete och stänga fönstret. Men då stängs alla andra fönster. Hur löser man det här problemet?
                      Den som frågar får veta

                      Kommentar

                      • Schull
                        • August 2004
                        • 2889

                        Ok. Jag ska köpa lite "finare" brännskivor nästa gång och prova, tycker bara att det här värkar vara ett vanligt problem iaf bland mina vänner. Bränner vi till varandra så bränner vi aldrig snabbare en 8x. Kan ju tillägga att min 7 år gamla CD freestyl inte protesterar och inte ungarnas stormarknads DVD (399kr), dom tar skivorna oavsett vilken hastighet eller hur mycket fingeravtryck det är på dom. Men i lite "finare" spelare protesteras det vilt.

                        En ny fråga. Har köpt en mp3 spelare i dag (trodde aldrig jag skulle). Hur gör jag om en vanlig CD till MP3? på enklast möjliga vis. MP3n är bara på 128mb så jag antar att jag måste göra om skivorna om det ska få plats något.
                        //Lasse
                        Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          Schull tror de va detta programmet ja använde sist för att rippa musik.
                          är iallafall gratis och är du online när du rippar så går programmet ut och letar upp skiv/artist/låt namn till exempel.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Sacrium
                            • February 2004
                            • 672

                            Tycker du ska testa freeware programmet Cdex som finns på download.com
                            Har kört det under flera år, och det har fungerat kanon. Enkelt att använda och ett extra plus att du kan koppla upp dig mot en databas som "känner av" vilken skiva som är i och döper om filerna åt dig så du slipper döpa om filer i en dag eller två.
                            http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              Ursprungligen postat av Sacrium
                              och ett extra plus att du kan koppla upp dig mot en databas som "känner av" vilken skiva som är i och döper om filerna åt dig så du slipper döpa om filer i en dag eller två.
                              finns det nåt program ida som inte gör det om man ser på dom lite nyare ?
                              funkar dock bara på kommersiella skivor och inte hembränt man plockat ihop själv.

                              kallades förr för cddb (compact disc database) men har bytt namn till Gracenote Media Database.

                              cdda som ibland nämns är bara ett annat namn på musikcd, compact disc digital audio
                              Senast redigerad av Raven; 28 November 2005, 23:59.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • Sacrium
                                • February 2004
                                • 672

                                Förmodligen inte. Men det är en schysst funktion och kanske behöver förklaras för någon som inte är så insatt?
                                http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                                Kommentar

                                Arbetssätt...