Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    #76
    Eller för att slippa krabba och felsöka så kör en ominstallation på burken
    Kvarstår problemet så borde det ju vara nått knas på din hårdvara.
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • heljis

      • June 2003
      • 1150

      #77
      Tack för alla tips! Vi får se hur det löser sig
      Martin Heljedal

      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

      Kommentar

      • y0da
        • August 2005
        • 1697

        #78
        Ursprungligen postat av SeanChai
        ...varför är alla så insnöade på vlc??? =) wmp räcker långt utöver den vanlige användaren, iaf enligt min mening. med codecpack så täcker den säkert 99,9% av alla filmer man vill titta på. har testat vlc men gillar det inte. för den sista delen av film man vill titta på funkar väl vlc =/
        Litet snabbt och smidigt program. Dessutom slipper man ha massa codecs installerade. En annan stor fördel är att du kan lira .bin och .img direkt i VLC, ska du köra wmp så måste du antingen extracta filmen eller köra något virtuellt cd-program.
        I min biodator använder jag endast wmp till HDTV, resten kör jag i vld, zoomplayer eller powerdvd.

        sen för övrigt så tycker jag erat snack om möss är helt underbart vissa stunder, dock tror jag många som inte är så insatta fattar noll =) logiteck mx 1000 kör jag med, tycker det var bästa valet för en mus för både spel och normalt surfande, jag saknar inga knappar på den heller, kan göra allt jag vill och mer därtill. den går även att köra på alla ytor som jag testat, spelar ingen roll vad det är, även icemat funkar den på, där har inte optiska något att göra, inte ens svarta icemats är ok.

        jaja, vet inte om jag hade något att tillägga men ville bara få tiden att gå så lunchen närmar sig lite snabbare =)

        // SeanChai
        Testa att köra den på en grusgång!
        Jag kör ju en billig optisk mus till min biodator. En stor anledning till att jag kör optiskt där är att jag kan rulla den i soffan eller knät Den musen köpte jag för under 100 kr.
        http://www.y0da.se

        540L SA

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #79
          Ursprungligen postat av SeanChai
          ...varför är alla så insnöade på vlc??? =) wmp räcker långt utöver den vanlige användaren, iaf enligt min mening. med codecpack så täcker den säkert 99,9% av alla filmer man vill titta på. har testat vlc men gillar det inte. för den sista delen av film man vill titta på funkar väl vlc =/
          wmp är förbannat dålig på att hitta rätt kombination av codecs för att spela upp en del filer och då funkart vlc klockrent.
          vlc klarar även av att spela upp videofiler som bara är delvis hemplockade nåt wmp inte klarar.
          själv har jag 4-5 spelare installerade för att dom täcker upp varann.
          wmp winamp vlc divxplayer till exempel

          sen har jag quicktime alternative och realtime alternative för att täcka upp dom filerna också.

          y0da den biooptiska musen köpte du den möjligtvis på inkclub.com ?
          köpte en optisk där för ett antal år sen tror den va märkt dell tillverkad av logitech.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            #80
            VLD klarar ju qt också iofs. realvideo har jag inte testat, men det bör den väl klara?

            Nje.. min mus är köpt i en butik i Arvika. Behövde en mus för att göra en ljusberäkning när jag var där uppe, så jag sprang och köpte den första billigaste jag hittade . taioaaaoijonk heter den nog.. eller nått
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • y0da
              • August 2005
              • 1697

              #81
              V L C
              V L C
              V L C
              V L C
              V L C
              .. snart har jag nog lärt mig skriva rätt tror ja...
              VLD......FAN! hopplöst.. fingrarna skriver hellre vld än vlc
              vld=vlc
              *problem solved*
              http://www.y0da.se

              540L SA

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #82
                nja vlc är bara förkortning på videolanclient

                ibland är det lättare å skriva om man tittar på tv samtidigt
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • jolon
                  • December 2002
                  • 1075

                  #83
                  Angående möss, vart hittar man en trackball med schabröst stor kula nu för tiden? Gärna storlek som en grapefrukt, jag har haft en för läääänge sen men dom är snudd på omöjliga att hitta idag.(eller tja dom kanske är helt omöjliga att hitta)
                  My internet should be readonly.

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #84
                    finns inte mycke mer än detta.

                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • y0da
                      • August 2005
                      • 1697

                      #85
                      .. har ett rivsår (dampjävel till kattunge) på mitt vänstra långfinger.. är nog därför det lättare blir ett d istället för c.. gör mindre ont att göra d't .. haha
                      tänker inte så mycket på vad jag skriver annars, jag tänker bara vad jag vill skriva och låter fingrarna leva sitt egna lilla liv
                      Annars är det rätt kul att sitta och chatta med nån på datorn samtidigt som man tittar bakåt och pratar med en kompis.. de blev lite lätt distraherade av att jag pratade på två ställen samtidigt ..
                      http://www.y0da.se

                      540L SA

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #86
                        själv undviker ja å titta på tangentbordet när ja skriver blir bara nem assa fel då.
                        men rätt gott å kunna sitta nerbäddad i 2 täcken och fortfarande skriva utan att behöva sträcka ut händerna
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Tastyfish
                          • February 2005
                          • 1761

                          #87
                          Ursprungligen postat av Raven
                          Ursprungligen postat av Tastyfish
                          skulle ett PNY Vert GeForce FX5500 hjälpa min dator (har ett 32mb Nvidia TNT2[reserv från förra GF kortet som pajja])? hur skulle den hjälpa isåfall och är det nödvändigt? jag vill spela minna spel kan inte det just nu om du förstår .
                          en fx5500 klarar inte av vissa nyare spel på tok för slött för de utan om du ska köpa försök få ihop lite mer.
                          ett enkelt 6800 med 128mb minne får man för under 2000 ida.

                          sen undrar jag om ett 512mb kingston value ram skulle göra datorn "snabbare" eller kunna göra mer osv?
                          jag har liksom bara 2 128 mb ram.
                          gå från 256mb till 512mb gör väldigt mycket om man kör windows xp.
                          w98 reagerar inte nämnvärt på de efter vad jag märkt.
                          själv siktar jag på 2gb då 1gb inte räcker för xp64 som jag kör nu.

                          sen funderar jag på att köpa en mus med 1000dpi känslighet. har sett en på 600 typ som hadde 1600dpi. är det värt det?
                          beror på vilka krav man har och vad musen ska användas till.
                          känsligheten är "dots per inch" eller punkter per tum och ju högre ju bättre precision får man i rörelserna muspekaren rör sej även längre sträcka med högre dpi med samma rörelse jämfört med en med låg dpi.
                          1600dpi är inte de högsta finns upp till 2000dpi i butikerna.


                          sen undrar jag också om det är nödvändigt med ett creative soundblaster audigy 2 z8 när jag sen vill ha bättre ljud!
                          beror helt på vad du har för ljud nu.
                          har du inbyggt ljud som är populärt nuförtiden så är det definitivt bättre men även där är det en fråga om krav.
                          har man ett par halvtaskiga högtalare så kvittar de men har man ett riktigt bra högtalarsystem så är det rätt stor skillnad i kvalite.
                          har ett 5.1system själv och kopplar jag det till det inbyggda får jag mycket brus och ingen direkt bas men kopplar jag det till mitt audigy kort så får jag rent fint ljud.
                          förövrigt är creatives ljudkort bland dom sämsta på marknaden pga att drivrutinerna till dom är urusla.
                          inget ovanligt att man får problem med ljudet i många spel haft det själv och den enda lösningen jag sett hittils som funkar är format c:

                          alla dom har sakerna står på min önske liste . gissa om morsan blev paff när det stog 11 saker och från 2an och ner var datasaker.
                          när man köper minne är det inte bara att köpa och stoppa i utan man bör ta reda på vilket moderkort man har och köpa minnen efter det.
                          vet inte hur det är nu men förr så va de 33% chans att just kingston value funkade ihop med nforce2 moderkort till exempel och det är inte särskilt högt.
                          tackar o bugar! .
                          minna två högtalare är halvtaskiga så då väntar jag med ljudkortet!
                          jag bryr mig inte om att dom nyare spelen inte funkar då jag itne kör tillex doom4 cod osv som är dom nya super spelen.
                          jag kör lite mer taktiska, tillex rome total war deer hunter och diablo (slutat men endå ).

                          jag vill skaffa en ny mus då jag hadde tänkt börja "gama" skjutspel igen.
                          hadde också tänkt skaffa ett headset så jag kan köra ventrilo .

                          jag kollar vidare lite om mitt moderkort! ringer och frågar min farbror som då byggde den här innan 2000. jag uppgradera kort efter med gforce då .
                          sen krascha det för typ 3 månader sen vilket gör att jag måste ut o kolla lite då NVIDIA tnt2 32mb inte är bra.. överhuvudtaget.

                          yoda jag satt o kollade på tv snackade med en kompis bakom mig satt o chatta på msn och snackade på vent :}.
                          kompisen i fråga skrattade åt mig ;(
                          Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                          Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                          Måste skaffa mig fler djur!

                          Kommentar

                          • jaffehuff
                            • October 2005
                            • 541

                            #88
                            Hallo! En fråga (o svara nu inte sådär som diskusionen här har varit ett par sidor... rappakalja för mig!!)

                            Jag skulle vilja kolla på film på datorn (tv är en onödig lyx...) men har uppenbarligen inget program (har realplayer o mediaplayer, gratisskit m andra ord....) som stöder avi-formatet. Hur löser jag detta?

                            Tack för ev svar...!

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #89
                              för att wmp(windows media player) ska kunna avkoda filmer behövs en codec.(code/decode)

                              hittar en av dom vanligaste på www.divx.com
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • jaffehuff
                                • October 2005
                                • 541

                                #90
                                Okej, tack!

                                Laddar ner den där nu, får se om jag begriper nåt av d sen (förhoppningsvis behöver man inte begrippa nåt... ). Var ett bra "fel", inte så komplicerat (om d nu fungerar....)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...