Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    Ursprungligen postat av Tomiso
    Tjena HazelCR.
    Vad hade du för router (märke och modell nr.)?
    Kör du Windows XP på alla datorer du vill ansluta till nätet.
    Japp WinXp på alla tre. En enkel router DI-link 604.

    Kommentar

    • Tomiso
      • July 2007
      • 82

      Har jag förstått det rätt att det är en dator som som får en korrekt ipadress, men inte de andra. Och vad får dessa datorer som inte kommer ut på nätet för ipadress?

      Kommentar

      • HazelCR

        Ursprungligen postat av Tomiso
        Har jag förstått det rätt att det är en dator som som får en korrekt ipadress, men inte de andra. Och vad får dessa datorer som inte kommer ut på nätet för ipadress?
        Ja, precis så är det. De icke fungerande får en ip-adress som börjar på 169 sedan saknas de andra raderna med siffror också, typ gateway m.m.

        Kommentar

        • Tomiso
          • July 2007
          • 82

          Vad har du gjort för felsökning själv, så att vi inte behöver gå igenom samma steg flera gånger och har du kommit ut på nätet tidigare med datorerna?

          Kommentar

          • HazelCR

            Ursprungligen postat av Tomiso
            Vad har du gjort för felsökning själv, så att vi inte behöver gå igenom samma steg flera gånger och har du kommit ut på nätet tidigare med datorerna?
            Egentligen ingen felsökning alls. Jag vet inte hur eller vad jag skall göra.
            Det kan alltså vara så att jag gör eller inte gör något väldigt rejält nybörjarfel boroende av min okunninghet om routrar, lokala nätverk m.m.

            Om jag kopplar bara en dator direkt till mitt modem, så kommer alla datorerna ut på nätet.
            Senast redigerad av Gäst; 02 August 2007, 08:44.

            Kommentar

            • Tomiso
              • July 2007
              • 82

              Det där låter väldigt skumt måste jag säga. Om du kopplar in allt som du vill ha det och klickar in på kontrollpanelen på en ej fungerade dator och därefter klickar på (i vänster menyn) växla till klassisktläge (står det växla till kategoriläge, så har du redan klassiktläge aktiverat). Gå in i nätverksanslutningar. Hur många "Anslutning till lokalt nätverk" har du där och är dom aktiverade.

              Kommentar

              • HazelCR

                En resp. två, men bara en är aktiverad på varje dator och de ger ip-adress med början på 169, även då jag trycker på reparera.

                Måste man ha ett lokalt nätverk för att få igång två datorer via en router?

                Jag skippar gärna det lokal nätverket, för det är väl det jag inte får igång. För att lyckas med det behövde man ju tidigare två nätverkskort i värddatorn. Det har jag inte. Är det meningen att routern skall agera som ett extra nätverkskort gjorde förr?

                Jag trodde att det skulle fungera så här enkelt. Koppla in rotern kör wizarden på en dator och sedan skulle routern fördela giltiga ip-adresser till alla de andra 3 datorena, om jag nu ville ha så många igång.
                Jag känner att jag börjar att tröttna på dessa helvetsmaskiner. Blodtrycket stiger. Det kanske är dags att gå och gosa med en katt istället. Dert sägs ju att det ska sänka ett högt blodtryck.
                Senast redigerad av Gäst; 02 August 2007, 09:26.

                Kommentar

                • Tomiso
                  • July 2007
                  • 82

                  Okey,
                  Varje dator som du ansluter till en router skall ha minst en aktiv "Anslutning till lokalt nätverk", och när du ansluter nätverksladden från datorn till routern, så skall routern därefter tilldela datorn en ipadress som med största sannolikhet börjar med 192.168.

                  Ditt nätverkskort måste därför vara konfigurerat så att den erhåller en ipadress automatiskt och det verkar det också vara eftersom du kan surfa när du kopplar direkt till modemet.

                  Det jag TROR är fallet här, är helt enkelt att nätverkskortet(n) inte vill lira med routern, men jag är givetvis inte helt säker.

                  Det du kan göra är att testa inaktivera och aktivera "Anslutning till lokalt nätverk" några gånger och se om det hoppar igång.

                  Kontrollera också att du inte har några konstiga bryggor och sånt tjafs under Nätverksanslutningar.

                  Det är inte helt lätt att avhjälpa såna här problem via ett forum

                  Förresten, har du gjort några inställningar i routern, eller är den som du fick den? Det brukar finnas en "nollställ" knapp, som man kan använda för att nolla routern till standarläge.. Kan också vara värt ett försök.

                  Kommentar

                  • Fiddan
                    • June 2006
                    • 885

                    Windows xp i nätverk, jag har nog lagt ner halva min livslängd på jobbiga xp nätverk.. Det verkar inte finnas någon logik i dem ibland speciellt om man ska dela mappar och vill att alla på nätverket skall se dem.

                    Aja..

                    Det jag skulle rekommendera dig är att starta om från början.
                    Stäng av datorn>
                    dra ut tp sladden>
                    sätt på>
                    gå in i system/enhets hanteraren>
                    skriv upp vad exakt nätverkskortet heter om du inte har drivrutiner på en cd elelr så>
                    Avinstallera nätverkskortet>
                    stäng av datorn>
                    sätt på>
                    installera nätverkskortet>
                    Om du inte har drivrutiner sök på google nätverkskort+drivers>
                    laddaner>
                    installera>
                    stäng av datorn>
                    sätt i tp sladden>
                    sätt på datorn>
                    gå igenom nätverksguiden>
                    skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                    Kommentar

                    • Radioaktiva Räkor
                      • May 2007
                      • 1760

                      D-Link 604 är inte känd för att vara vidare bra, antagligen den som packat ihop och sagt adjö. Köp kvalité nästa gång

                      //C
                      With a licence to krill!
                      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                      Kommentar

                      • HazelCR

                        Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                        D-Link 604 är inte känd för att vara vidare bra, antagligen den som packat ihop och sagt adjö. Köp kvalité nästa gång

                        //C

                        De två senaste tipsen från Tomiso och Fiddan har jag inte försökt med ännu. Det ska väl bli ett nappatag med datorerna idag också.

                        Kvalitetsrouter? Vilka menar du då?

                        Kommentar

                        • Radioaktiva Räkor
                          • May 2007
                          • 1760

                          Typ; 3com, Cisco... Egentligen allt som inte heter OnOff-billighetsmärke eller DLink.
                          With a licence to krill!
                          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                          Kommentar

                          • HazelCR

                            Ursprungligen postat av Tomiso
                            Okey,
                            Varje dator som du ansluter till en router skall ha minst en aktiv "Anslutning till lokalt nätverk", och när du ansluter nätverksladden från datorn till routern, så skall routern därefter tilldela datorn en ipadress som med största sannolikhet börjar med 192.168.

                            Ditt nätverkskort måste därför vara konfigurerat så att den erhåller en ipadress automatiskt och det verkar det också vara eftersom du kan surfa när du kopplar direkt till modemet.

                            Det jag TROR är fallet här, är helt enkelt att nätverkskortet(n) inte vill lira med routern, men jag är givetvis inte helt säker.

                            Det du kan göra är att testa inaktivera och aktivera "Anslutning till lokalt nätverk" några gånger och se om det hoppar igång.

                            Kontrollera också att du inte har några konstiga bryggor och sånt tjafs under Nätverksanslutningar.

                            Det är inte helt lätt att avhjälpa såna här problem via ett forum

                            Förresten, har du gjort några inställningar i routern, eller är den som du fick den? Det brukar finnas en "nollställ" knapp, som man kan använda för att nolla routern till standarläge.. Kan också vara värt ett försök.

                            Oj det var många förslag. Det mesta av dem har jag redan testat eller varit inne på själv. (Jag har ju en dator igång, så jag har varit på en del supportställen och försökt läsa på om detta.)
                            Automatisk tilldelning av ip-adress är inställt sedan tidigare.
                            Jag har inte testat att inaktivera och aktiverat anslutningarna.
                            Inga bryggor är gjorda.
                            Jag har testat att nollställa routern.

                            Jag har förresten fått ett svar från D-linkssupport att Routern ska fungera med de andra datorerna iom att jag fått igång en av mina datorer.
                            Ett förslag från dem, är att jag byter anslutning i routern till min fungerande dator. Om då datorn fortfarande når nätet, så är inte felet hos Routern.
                            Jag testade och iom att jag skriver här idag, så är svaret att denna dator når nätet när jag bytt plats på nätkablarna i routern.

                            Som jag ser det för tillället är det som du skriver, nätverkskorten vill inte lira med routern.
                            Kanske skall jag byta ut Routern som Radioaktiva räkor föreslår?

                            Kommentar

                            • HazelCR

                              Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                              Typ; 3com, Cisco... Egentligen allt som inte heter OnOff-billighetsmärke eller DLink.
                              Tidigare har jag haft märket Jensen på routern. En trådlös och fyra tråd uppkopplingmöjligheter.
                              Den routern hade svårt med att comhem bara lånar ut tillfälliga ip-adresser.
                              Ohållbart att ha det så i längden, så den kasserades dvs ligger i någon byrålåda och skräpar.

                              Kommentar

                              • Malinitzi
                                • December 2006
                                • 2088

                                Nedslag...

                                Vi har haft ett åsknedslag i vårt bostadsområde. Både dator och fasta telenätet slogs ut. Datan är tillbaka, fast mycket seg och med svårigheter att "ladda ner" foton. Det går att komma fram till t ex sina bilder, bläddra men sen är det stopp. En ruta svarar "Denna sida kan inte visas osv..."! Fasta telefonnätet är ännu ur funktion.
                                Någon som vet varför just nerladdning av foton krånglar (det går ibland)!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...