Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    Ursprungligen postat av Tomiso
    Jag hittade en online manual om EasyShare, du kan ta dig en titt där
    A global technology company providing industry-leading products and services for commercial print, packaging, publishing, manufacturing and entertainment.


    Näha du, det var ingen manual
    Tack för din länk, den ska jag försöka läsa in. Har just rensat från cockies och datorn är litet snabbare - ska rensa i egna knoppen också, ligger mycket onödigt där med! Men en får tacke så länge då!

    Kommentar

    • Malinitzi
      • December 2006
      • 2088

      Hittat!

      Ursprungligen postat av Tomiso
      Jag hittade en online manual om EasyShare, du kan ta dig en titt där
      A global technology company providing industry-leading products and services for commercial print, packaging, publishing, manufacturing and entertainment.


      Näha du, det var ingen manual
      Nej Tomiso, någon manual var det inte men som jag tror, är "redigeringsmöjligheten" ett tillval man köper och laddar ner. Men har sparat sidan tills jag vet.
      Annars hittade jag programmet (fråga inte hur?) och la den på min START-lapp. Så nu slipper jag stirra mej blind på om ikonen finns eller inte. Så lite "support" var du i alla fall, tack för det!

      Kommentar

      • HazelCR

        Hjälp för att få igång en router önskas. Det är en enkel?, billig variant Dlink 604.
        Jag har fått igång en dator genom att köra en wizard från nätet. (Från CD.skivan, så fungerade det inte.)

        Nu till frågan. Hur får jag igång dator nummer två? Ska det bara vara att koppla in och så skall det fungera medelst automatik?

        Eller är det så att jag måste köra något slags installation på dator nummer två också?

        Iaf så är läget att jag inte får ngn kontakt med nätet från dator nummer två. Jag får en felaktig ip-adress och har ingen kontakt med webben alls.

        Kan det vara så att jag bara har otur med en kabel som krånglar mellan router och dator nummer två. Tyvärr är det en lång rackare, så jag har ingen annan att testa med. Jag körde trådlöst till denna dator tidigare, men det var så slött och dessutom småkrånglade det hela då också.

        Tips emottages tacksamt.

        Kommentar

        • janne dansk
          • June 2004
          • 1740

          kan du inte ta och flytta den dator som krånglar till den plats du har den fungerande dator
          mvh janne
          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

          Kommentar

          • Miina
            • April 2005
            • 215

            Har du dina båda datorer sammankopplade med ett nätverk borde det räcka att du installerar routern och kopplar upp nätverket mot routern. Om du inte använder dig av nätverk vet jag inte riktigt hur det fungerar, men så som jag ser det så måste du nog installera routern även på den andra då för att konfigurera den lättast.
            Kram Miina

            Kommentar

            • HazelCR

              Ursprungligen postat av janne dansk
              kan du inte ta och flytta den dator som krånglar till den plats du har den fungerande dator
              mvh janne
              Det är klart att det går, men med ganska mycket besvär. Det vore enklare , om det bara saknas några knapptryckningar.

              Kommentar

              • HazelCR

                Ursprungligen postat av Miina
                Har du dina båda datorer sammankopplade med ett nätverk borde det räcka att du installerar routern och kopplar upp nätverket mot routern. Om du inte använder dig av nätverk vet jag inte riktigt hur det fungerar, men så som jag ser det så måste du nog installera routern även på den andra då för att konfigurera den lättast.
                Jag har inte kört "guiden konfigurera nätverk". Är det det som saknas?
                Jag är bekymrad över att jag har de gula markeringarna på dubbelskärmsikonen. Den som markerar att något är fel med nätuppkopplingen, så hade jag det inte med dator nummer ett. Är det bara att strunta i och köra guiden ändå?

                (När jag haft en annan router, så körde jag en dator med tråd och en utan. Då hade jag inte kört "guiden konfigurera nätverk".)

                Kommentar

                • Miina
                  • April 2005
                  • 215

                  Ursprungligen postat av HazelCR
                  Jag har inte kört "guiden konfigurera nätverk". Är det det som saknas?
                  Jag är bekymrad över att jag har de gula markeringarna på dubbelskärmsikonen. Den som markerar att något är fel med nätuppkopplingen, så hade jag det inte med dator nummer ett. Är det bara att strunta i och köra guiden ändå?

                  (När jag haft en annan router, så körde jag en dator med tråd och en utan. Då hade jag inte kört "guiden konfigurera nätverk".)
                  Min erfarenhet av routrar innefattar endast 2 små pluttar, så jag är inte helt hemma, men testa att köra konfigureringen på nätverket.

                  Nu är jag inte helt hundra på om jag förstått hur du har allt ihopkopplat, men visst gör du så att du har båda datorerna i ett nätverk och delar internetuppkopplingen? I sånafall är det kommunikationen mellan dina 2 datorer som bråkar, inte själva uppkopplingen mot routern.
                  Kram Miina

                  Kommentar

                  • Malinitzi
                    • December 2006
                    • 2088

                    Bildbehandling....

                    Ursprungligen postat av Tomiso
                    Jag hittade en online manual om EasyShare, du kan ta dig en titt där
                    A global technology company providing industry-leading products and services for commercial print, packaging, publishing, manufacturing and entertainment.


                    Näha du, det var ingen manual
                    Vet inte om bildbehandling tidigare diskuterats i den här tråden - orkade inte leta igenom alla sidor. Skulle finnas en, "sök"-möjlighet när trådsidorna blir så enorma.
                    Skippade Kodaks bökiga sida, eller hittade i varje fall inget om "bildredigering" där. För mej är bilder och dess hantering i datan helt nytt men jag tycker det är skitkul.
                    MEN - hittade något annat jag kan tipsa intresserade om:
                    PICASA 2, ett bildhanteringsprogram som tillhandahålls fritt av "GOOGLE"!
                    En manual (ja, jag är allergisk mot manualer men jag har piller) på 20 sidor på svenska. Den är skriven av Christer Andersson, ABF södra Västerbotten - en kille som fattat vidden av att förklara på ett mycket lättfattat sätt. www.picasa.com
                    Ska meddela hur det går (arbetar i slowmotion då det gäller data) och om någon har erfarenhet av PICASA eller annat program så är jag intresserad veta det med.
                    Senast redigerad av Malinitzi; 01 August 2007, 11:45.

                    Kommentar

                    • Tomiso
                      • July 2007
                      • 82

                      Jag har bara testat Picasa lite flyktigt, inget som föll mig i smaken; men det verkar vara att rätt omtyckt program av många andra. Och vad jag förstår, så kan man ladda upp bilder till ett online fotoalbum hos google om du har ett google konto.

                      Kommentar

                      • Malinitzi
                        • December 2006
                        • 2088

                        Falla en i smaken?

                        Ursprungligen postat av Tomiso
                        Jag har bara testat Picasa lite flyktigt, inget som föll mig i smaken; men det verkar vara att rätt omtyckt program av många andra. Och vad jag förstår, så kan man ladda upp bilder till ett online fotoalbum hos google om du har ett google konto.
                        Nej, det faller kanske inte heller mej i smaken efter ett försök att ladda ner programmet. Kom till sidan 4 i PICASA-manualen - sen var det tvärstopp!Och supporthjälp, icke, bara en HJÄLPfunktion som aldrig har den frågan jag söker.....
                        Det händer ganska ofta då jag försöker ladda ner något, är det inte till hälften jag kommit så är det ofta till näst sista sidan, där fallerar det totalt.
                        Tror mej ha haft Word ordbehandlingsprogram i datorn en gång men hittar det inte längre (knappt använt det). Försökte ladda ner från Googles tips men de presenterar bara att vissa program finns. Inte hur man laddar ner dem.
                        Är det någon som lyckats ladda ner ett gratis ordbehandlingsprogram?
                        Förresten, det verkar inte vara någon knappt med datorfrågor idag - kan alla sina datorer till 100%?

                        Kommentar

                        • Tomiso
                          • July 2007
                          • 82

                          Finns faktiskt flera ordbehandlingsprogram som är gratis eller väldigt billiga (jämfört med Word iaf). Om du vill ha ett gratis office paket, så finns ju Open Office. Det är många jag känner som enbart kör med Open Office och vägrar ta i Microsoft Office

                          Om du skulle få för dig att testa, så finns programmet på den här adressen: http://www.openoffice.org/ och gissningsvis vill du också ha programmet på svenska och då hittar du den på följande adress: http://projects.openoffice.org/native-lang.html

                          Gratis är gott

                          Kommentar

                          • Malinitzi
                            • December 2006
                            • 2088

                            Ursprungligen postat av Tomiso
                            Finns faktiskt flera ordbehandlingsprogram som är gratis eller väldigt billiga (jämfört med Word iaf). Om du vill ha ett gratis office paket, så finns ju Open Office. Det är många jag känner som enbart kör med Open Office och vägrar ta i Microsoft Office

                            Om du skulle få för dig att testa, så finns programmet på den här adressen: http://www.openoffice.org/ och gissningsvis vill du också ha programmet på svenska och då hittar du den på följande adress: http://projects.openoffice.org/native-lang.html

                            Gratis är gott
                            Du HAR ju humor. Tomiso?!?!?! Tack för länktipset, ska meddela vilka sidor det stupar på, men brukar komma till minst halva programmen....

                            Kommentar

                            • HazelCR

                              Ursprungligen postat av Miina
                              Min erfarenhet av routrar innefattar endast 2 små pluttar, så jag är inte helt hemma, men testa att köra konfigureringen på nätverket.

                              Nu är jag inte helt hundra på om jag förstått hur du har allt ihopkopplat, men visst gör du så att du har båda datorerna i ett nätverk och delar internetuppkopplingen? I sånafall är det kommunikationen mellan dina 2 datorer som bråkar, inte själva uppkopplingen mot routern.
                              Nu har jag kört "konfigureringen på nätverket". Fortfarande erhålls ingen korrekt ip-adress. Jag har även prövat med en äldre 3:e dator. Tyvärr med samma nedslående resultat.
                              Har du eller någon annan fler tips, om varför jag bara får igång en dator med webbuppkoppling via router? Hur ska jag få igång dator nummer två och ev. tre?

                              Kommentar

                              • Tomiso
                                • July 2007
                                • 82

                                Tjena HazelCR.
                                Vad hade du för router (märke och modell nr.)?
                                Kör du Windows XP på alla datorer du vill ansluta till nätet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...