Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tomiso
    • July 2007
    • 82

    Jo, jag förstår vad du menar, men....
    När man installerar XP, så får man ange administratörslösenordet och det är det lösenord som kopplas till användaren "Datoradministratör".

    När du sedan (under installationen) skapar en användare, så blir den per automatik en administratör. Det är också därför XP har varit så virus angripen. I stort sätt alla sitter och kör sina användarkonton som administratör och virus och annat tjafs får full access till systemet..

    Men kör man (som det var meningen från början) vanliga användarkonton som begränsad användare, så fungerar nästan ingenting.. :P

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      Åhå, så det är där felet ligger. Var kan jag gå in och ändra detta? För om det är så, så har inte Datoradministratören något lösenord alls! Hoppla! Så då är min dator öppen för vem som helst med tillräcklig kunskap?
      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      • Tomiso
        • July 2007
        • 82

        Mjää, För att någon ska kunna komma åt ditt system genom att logga in med Datoradministratörs kontot, så måste dom ju då känna till lösenordet. Saker som Remote Desktop fungerar inte heller om det inte finns ett lösenord angivet.

        Har du installerat XP själv (eller någon annan du känner), eller fick du datorn färdiginstallerad?

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          Yes! Jag fixade det! Nu har jag ett lösenord även för administratören, så Norton har slutat pipa. Gick in på Start-Kör-control userpasswords2 och där fanns det minsann.
          Det tog ett tag att lista ut, och lite sök på nätet efter rätt kommando, men tack för hjälpen - ni fick mig att tänka till och inse hur lite jag vet om Windows egentligen. *brr* Kanske skulle jag försöka mig på Linux så småningom...
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          • Tomiso
            • July 2007
            • 82

            Vad jag känner till, så går det inte att ansluta mot datoradministratörs kontot över huvud taget.. och har du dessutom (som jag har för mig att du skrev tidigare) en router, så är det ju jätte bra.

            Kommentar

            • Radioaktiva Räkor
              • May 2007
              • 1760

              Jo men om man tar och stänger av XP's fluffiga inloggningsskärm och kör NT-style (där man skriver namnet istället) så ska det gå fin-fint.

              Försöka sig på linux är onödigt, man kan försöka sig på Mac på en gång istället
              With a licence to krill!
              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

              Kommentar

              • Tomiso
                • July 2007
                • 82

                Linux är faktiskt riktigt trevligt och vill du prova en Linuxversion som är lätt att förstå sig på, så tycker jag du ska ge dig i kast med Ubuntu.

                Annars så måste jag puffa för Mac

                Kommentar

                • Tomiso
                  • July 2007
                  • 82

                  Ah se där, en Mac vän

                  Kommentar

                  • Lenita
                    • June 2003
                    • 850

                    Jo, Mac får väl komma däremellan dårå.
                    ____________________________________
                    Pax vobiscum!

                    Kommentar

                    • Malinitzi
                      • December 2006
                      • 2088

                      Himmel vilken bra tråd! Den har jag utnyttjat alldeles för litet.....
                      Få se nu om det finns någon som kan detta:
                      Har KODAK EasyShare software inlagd i datorn. En lite ikon, längst ner till höger finns, men inte alltid. Ibland är den borta i flera dagar. Kan inte locka fram den på något annat sätt heller (har letat i datorn), men helt plötsligt kan den sitta där igen. Mycket frustrerande.
                      Skulle även vilja "redigera bilder" (måla, ändra osv) men den funktionen får jag inte att funka. Någon som har programmet och kan vägleda?

                      Kommentar

                      • Tomiso
                        • July 2007
                        • 82

                        Den ikonen dyker nog upp efter att du startat programmet EasyShare. Med största sannolikhet är det programmet som ligger aktivt och visas då som en ikon vid klockan.
                        Troligvis finns det en inställning i EasyShare där du kan aktivera eller inaktivera ikonen.

                        Kan du vara lite mer specifik angående "Skulle även vilja "redigera bilder" (måla, ändra osv) men den funktionen får jag inte att funka."
                        Är det någon funktion som finns i EasyShare, eller något annat program du talar om?

                        Kommentar

                        • Malinitzi
                          • December 2006
                          • 2088

                          Ursprungligen postat av Tomiso
                          Den ikonen dyker nog upp efter att du startat programmet EasyShare. Med största sannolikhet är det programmet som ligger aktivt och visas då som en ikon vid klockan.
                          Troligvis finns det en inställning i EasyShare där du kan aktivera eller inaktivera ikonen.

                          Kan du vara lite mer specifik angående "Skulle även vilja "redigera bilder" (måla, ändra osv) men den funktionen får jag inte att funka."
                          Är det någon funktion som finns i EasyShare, eller något annat program du talar om?
                          Hej Tomiso!
                          Vet inte när och hur ikonen dyker upp, men finns den inte nere t h så kan jag inte få fram programmet. Yes, troligtvis finns en inställning för ikonen?!?!?
                          Den jag fått programmet av, har jag sett jobba med "redigering" av foton (de är på semester f n) så den funktionen ska finnas - men jag hittar den inte. Endast att minska och förstora foton samt lägga till text, går bra! Men den behöver jag inte. Har ingen manual heller men det skulle ändå inte ha hjälp - är litet allergisk mot dem! Har haft åsknedslag i systemet som nu rättats till men vet inte hur det påverkat mina program?

                          Kommentar

                          • Tomiso
                            • July 2007
                            • 82

                            Om du startar EasyShare, kommer ikonen fram då?
                            Jag har själv aldrig använt EasyShare, så jag kan tyvärr inte svara för hur man redigerar och målar i den, men titta om det finns något som heter "edit" eller "redigera" om programmet är på svenska.

                            Kommentar

                            • Tomiso
                              • July 2007
                              • 82

                              Jag hittade en online manual om EasyShare, du kan ta dig en titt där
                              A global technology company providing industry-leading products and services for commercial print, packaging, publishing, manufacturing and entertainment.


                              Näha du, det var ingen manual

                              Kommentar

                              • Malinitzi
                                • December 2006
                                • 2088

                                Ursprungligen postat av Tomiso
                                Om du startar EasyShare, kommer ikonen fram då?
                                Jag har själv aldrig använt EasyShare, så jag kan tyvärr inte svara för hur man redigerar och målar i den, men titta om det finns något som heter "edit" eller "redigera" om programmet är på svenska.
                                Hehe! Börjar bli kul det här....Det är MED IKONEN jag kan starta EasyShare! Vet inget annat sätt!
                                Finns inte IKONEN där kan jag inte precis ropa fram den. Men jag ska kolla på dina tips......

                                Kommentar

                                Arbetssätt...