Djurskyddsregler för akvariefiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #61
    Ursprungligen postat av Rambo
    Det finns ganska mycket som du accepterar att du inte får nån manual till när du köper, t.ex. så får du oftast ingen manual till matvaror. Däremot så säljer man ofta kokböcker eller lämnar ut små gratis häften.
    Så kanske skulle zoobutikerna bli bättre på att sälja akvarieböcker? (eller vad tycker herr fohrman )
    Akvarieböcker i all ära, men de ersätter inte ett gratis faktablad för varje art. Dels så finns det inte varje art beskriven i akvarieböcker och dels är dessa inte gratis, så långt ifrån alla skulle köpa dem. Dessutom kan man inte tvinga folk att köpa saker. Däremot skulle ett kort faktablad om varje art kunna göra mycket nytta.

    Så här står det i lagen:

    "2 § Den som yrkesmässigt säljer ett sällskapsdjur ska vid överlåtelsen lämna ett faktablad, med skriftlig information om djuret och dess skötsel, till mottagaren av djuret.

    …

    4 § Ett faktablad avseende fiskar ska innehålla uppgifter om

    1. det svenska eller vetenskapliga namnet på fiskarnas art eller släkte,
    2. fiskarnas eventuella stimbeteende eller aggressivitet mot andra fiskar,
    3. fiskarnas behov av storlek på och inredning av akvariet,
    4. fiskarnas behov av vattenkvalitet och hur denna kan upprätthållas,
    5. fiskarnas behov av vattentemperatur,
    6. fiskarnas behov av ljus,
    7. hur fiskarnas näringsbehov kan tillgodoses,
    8. vilka åtgärder som kan underlätta för fiskarna vid omställning till nytt vatten, samt
    9. hur övervintring av fiskar, som hålls i utomhusdammar, ska ske och vilka
    åtgärder som ska vidtas för att underlätta för fiskarna vid omställningen för
    övervintring och vid utsättningen igen på våren."

    Detta tycker jag är mycket bra och det är bara beklagligt att man tar så lätt på lagen.

    Ursprungligen postat av Rambo
    Krav på utbildning finns väll redan för pesonal i zoobutiker men om jag inte minns helt fel så var kravet att minst en person ska vara utbildad.
    Yep! Det stämmer. Men tydligen räcker det inte. Jag kan berätta en sann historia om en person som jag känner som fick jobb på en zooaffär. Han kunde ingenting om fiskar och fick inte heller nån information när han började. När folk kom för att köpa fiskar tog han en plastpåse, gick till kranen och fyllde bara på med kranvatten och sen i med fiskarna Detta hände i en stor zooaffär i Göteborg. Så nog behöver både lagen och tillsynen skärpas.

    Min poäng är att det behövs en djurskyddslag som inkluderar fiskar. Nu har vi en sån som visserligen har sina brister men innehåller även en hel del vettigt. Så istället för att bara såga hela lagen rakt av pga några brister borde man komma med konstruktiv kritik. Lagar kan ju ändras och göras bättre, men att bara skrota hela djurskyddslagen skulle inte göra saker bättre för djuren.
    Senast redigerad av batski; 08 May 2007, 07:21.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #62
      1/ Utbildning
      Ja det finns krav på en viss utbildning - som Rambo skriver så måste åtminstone en person i varje affär ha gått en sådan. Den inbegriper dels en 16 timmars grundkurs, dels en 16 timmars akvaristikkurs (+ 16 timmar för resp. fåglar, smådjur, terrariedjur om man har sådana i affären).
      Det finns dock ingen som helst kvalitetskontroll på utbildningen utan i stort sett vems om helst kan arrangera en sådan urbildning .

      2/ Faktablad
      Håller med om att det är mycket bra med ett på faktablad - men lagen har här flera fel - bland annat
      a) Faktainformationen borde ges innan köpet och inte efter att det genomförts
      b) Det finns ingen som helst kontroll på innehållet i faktabeskrivningen (jag har sett faktabeskrivningar som rekommenderar akvarier på under 100 liter till hajmalar).
      c) I regel så kontrollerar inte de som skall kontrollera affärererna om de ens har några faktablad tillgäbnliga.

      3/ Transport
      Angående exemplet att fylla upp en transportpåse med färskvatten som Rambo tar upp så har jag svårt att förstå varför det skulle vara fel. Förutsatt att a) vattnet i affärsakvarierna har samma vattenvärde som kranvattnet (vilket de oftast har) b) samt att kranvattnet inte innehåller en massa klor och liknande så är detta ett bra sätt att packa fisk. Så packar man bland proffsen för alla långa transporter.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #63
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        1/ Utbildning
        Ja det finns krav på en viss utbildning - som Rambo skriver så måste åtminstone en person i varje affär ha gått en sådan. Den inbegriper dels en 16 timmars grundkurs, dels en 16 timmars akvaristikkurs (+ 16 timmar för resp. fåglar, smådjur, terrariedjur om man har sådana i affären).
        Det finns dock ingen som helst kvalitetskontroll på utbildningen utan i stort sett vems om helst kan arrangera en sådan urbildning .

        2/ Faktablad
        Håller med om att det är mycket bra med ett på faktablad - men lagen har här flera fel - bland annat
        a) Faktainformationen borde ges innan köpet och inte efter att det genomförts
        b) Det finns ingen som helst kontroll på innehållet i faktabeskrivningen (jag har sett faktabeskrivningar som rekommenderar akvarier på under 100 liter till hajmalar).
        c) I regel så kontrollerar inte de som skall kontrollera affärererna om de ens har några faktablad tillgäbnliga.
        Håller helt med dig i dessa två punkter.

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        3/ Transport
        Angående exemplet att fylla upp en transportpåse med färskvatten som Rambo tar upp så har jag svårt att förstå varför det skulle vara fel. Förutsatt att a) vattnet i affärsakvarierna har samma vattenvärde som kranvattnet (vilket de oftast har) b) samt att kranvattnet inte innehåller en massa klor och liknande så är detta ett bra sätt att packa fisk. Så packar man bland proffsen för alla långa transporter.
        Det var jag som tog upp det. Jag ser några allvarliga problem här. Temperaturshock och kanske även pH-shock och visst innehåller Gbg:s vatten kloramin?

        Hur som helst så hade han inte fått nån information alls om fiskar och hade inte en aning om att fiskar är känsliga och kan shockas av snabba förändringar i temperatur och vattenparameter. Hur kan det vara ok att låta en person arbeta med djur utan några som helst kunskaper om dessa?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #64
          Ursprungligen postat av batski
          Det var jag som tog upp det. Jag ser några allvarliga problem här. Temperaturshock och kanske även pH-shock och visst innehåller Gbg:s vatten kloramin?
          Inget kranvatten innehåller väl kloramin - däremot så tillsätter en del vattenverk ammoniumsulfat vilket bildar kloramin. Att detta skulle vara fallet i Göteborg håller jag dock för nästintill helt uteslutet - det skulle vi ha fått reda på genom att massor av folk skulle ha fått problem med sina fiskar.
          Vad gäller pH-chock så har ju de flesta affärer ungefär samma pH i affärsakvarierna som det är på kran vattnet så varför det skulle bli pH-chock vet jag inte.
          Vad gäller temperatur-chock så skall ju tempen på kranvattnet vara ungefär lika med akvarievattnet - men det är väl inte så krångligt att reglera.
          Vad jag kan se så skrev du också att felet var att kranvatten användes (vilket tvärtom är det bästa) och inte att det var olika temperatur.

          Läs t.ex. artiklen från Rikstämman och se där hur man byter vatten på ömtåliga diskus i Asien.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #65
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Vad gäller temperatur-chock så skall ju tempen på kranvattnet vara ungefär lika med akvarievattnet - men det är väl inte så krångligt att reglera.
            Vad jag kan se så skrev du också att felet var att kranvatten användes (vilket tvärtom är det bästa) och inte att det var olika temperatur.
            Nej, problemet var att han inte kunde nånting om fiskar över huvud taget.

            Varför ska man då koppa in fiskar förresten?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #66
              Ursprungligen postat av batski
              Nej, problemet var att han inte kunde nånting om fiskar över huvud taget.

              Varför ska man då koppa in fiskar förresten?
              Man koppar in fiskar för att det är olika vatten i transportpåsen som i akvariet. Självklart behöver man inte heller koppa in fiskar som flyttas mellan två akvarier med samma vattenvärden.

              Det optimala är om man kan använda färskvatten som transportvatten.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #67
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Inget kranvatten innehåller väl kloramin - däremot så tillsätter en del vattenverk ammoniumsulfat vilket bildar kloramin.
                Förresten om man tillsätter ammoniumsulfat som bildar kloramin, så innehåller väl vattnet kloramin, eller?
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #68
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Man koppar in fiskar för att det är olika vatten i transportpåsen som i akvariet. Självklart behöver man inte heller koppa in fiskar som flyttas mellan två akvarier med samma vattenvärden.
                  Men det är inte ens samma vattenvärden i mina akvarier...
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #69
                    Ursprungligen postat av batski
                    Förresten om man tillsätter ammoniumsulfat som bildar kloramin, så innehåller väl vattnet kloramin, eller?
                    Inte kranvattnet som du skrev - utan akvarievattnet. Oavsett vilket så håller jag som sagt för otroligt att Göteborg skulle tillsätta ammoniumsulfat - var har du fått det ifrån?

                    Men det är inte ens samma vattenvärden i mina akvarier...
                    Nej då behöver de koppas. I regel försöker dock akvarieaffärerna hålla ungefär samma vattenvärden på sina akvarier som på kranvattnet - detta av rent praktiska skäl.
                    Däremot kan det ju finnas fiskar som kräver extremt surt vatten eller extremt alkaliskt och att man då ställer in värdena för dessa i affärsakvarierna och då är ju inte kranvattnet lämpligt som transportvatten. För gott och väl 90% av de fiskar som finns i affärerna är dock oftast kranvattnet det optimala transportvattnet.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #70
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Inte kranvattnet som du skrev - utan akvarievattnet. Oavsett vilket så håller jag som sagt för otroligt att Göteborg skulle tillsätta ammoniumsulfat - var har du fått det ifrån?
                      Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Skulle det finnas kloramin i akvarievattnet men inte i kranvattnet? Att det skulle kunna finnas kloramin i kranvattnet i Gbg har jag läst här på forumet, men det är inget som jag har kollat själv, så jag vet inte om det stämmer.

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Nej då behöver de koppas. I regel försöker dock akvarieaffärerna hålla ungefär samma vattenvärden på sina akvarier som på kranvattnet - detta av rent praktiska skäl.
                      Däremot kan det ju finnas fiskar som kräver extremt surt vatten eller extremt alkaliskt och att man då ställer in värdena för dessa i affärsakvarierna och då är ju inte kranvattnet lämpligt som transportvatten. För gott och väl 90% av de fiskar som finns i affärerna är dock oftast kranvattnet det optimala transportvattnet.
                      Jag vet iaf 2 affärer som tillsätter bikarbonat i sina akvarier för att gardera sig mot pH-crashar eftersom de har så många fiskar i sina akvarier. Men antagligen gör inte alla det. Du har säkert bättre koll på det än jag.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #71
                        Ursprungligen postat av batski
                        Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Skulle det finnas kloramin i akvarievattnet men inte i kranvattnet? Att det skulle kunna finnas kloramin i kranvattnet i Gbg har jag läst här på forumet, men det är inget som jag har kollat själv, så jag vet inte om det stämmer.
                        Som jag skrev ovan så tillsätts på vissa orter ammoniumsulfat i kranvattnet - detta bildar sedan kloramin i akvariet. Hade detta funnits i göteborgsvattnet så hade vi definitivt fått reda på det eftersom man då måste ha vattenberedningspreparat i vattnet och ändå bara kan göra små vattenbyten.
                        Tror snarare att folk blandar ihop kloramin med klorgas som man lätt luftar bort (man kan inte lufta bort kloramin) och därför inte är något större problem
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Anneth
                          • August 2006
                          • 412

                          #72
                          Ursprungligen postat av batski
                          Kanske inte, men de hade nog kunnat lära sig med tiden (och med Kjells hjälp ). Jordbruksverket däremot har funnits länge, men tropiska fiskar är ju inte lantbruksdjur...
                          De gångerna som jag har gjort det har det inte rört sig om privatpersoner.
                          Jag tror dig när du säger att dina djur har det bra. Men jag blev både förvånad och upprörd över det du skrev om lille John (nånting med Robin Hood att göra förresten? ) Djur är levande varelser och ska varken betraktas eller behandlas som slit och släng. Och just fiskar är väldigt utsatta i det avseende. Fiskar är ju ryggradsdjur med ett centralt nervsystem och ska inte behöva plågas ihjäl pga människors bristande kunskaper/slarv/ekonomiska intressen osv.
                          Du skrev ju att du tyckte att dessa lagar var skit eftersom man inte följer dem. Och då undrade jag om du också tycker att antidiskrimineringslagar är skit, då dessa ofta inte heller följs. Jag jämförde bara resonemanget.

                          Nej precis, många kommuner är redan nu dåliga på att följa de djurskyddslagar som finns. Se bara hur lång tid det tog för alla dom stackars Yorkshireterriers som visades nyligen på tv. Om sverige är så duktigt hur kunde det då få gå så långt innan det hände ngt. Många gånger så är det även så att kommunerna tolkar lagarna olika, eller så sitter det olika snälla gubbar i de olika kommunerna. Jag tror tyvärr att dom inte kommer att agera så mycket mer eller snabbare för att det gäller akvarier & dess invånare. Ska det bli hårdare lagar för hållning med akvariefisk så ska det gälla lika i alla kommuner..

                          För som det är nu så kan tex, hund & katt-handlarna, dom som verkligen missköter sig bara byta kommun och sedan ser man ju hur dom fortsätter som vanligt med sin vanskötsel & oseriösa handel med djuren . Så varför sätta en massa lagar när de ändå inte följs, det känns för mig bara onödigt. Ska det vara lagar så ska kommunerna också se till att dom följs & att kommunerna agerar mycket snabbare, inte som nu att det kan ta flera månader eller år innan det händer ngt.

                          Men för det så ska ju folk ta reda på fakta först innan dom köper de fiskar som dom är intresserade av. I dagens Sverige kan folk inte skylla på att dom inte vet hur de olika fiskarna sköts, vill dom inte köpa böcker så finns det ju bibliotek och internet finns ju i nästan var mans hem nu för tiden.

                          Men du har rätt i en punkt, ngt som jag länge har velat se bättring på och det är att all personal i en zooaffär ska ha en ordentlig kunskap av det dom säljer.

                          De är många gånger väldigt skrämmande hur lite en del anställda & även butiksägare vet vad dom har i akvarierna. Det är inte konstigt att många nybörjare blir missledda för dom tror ju blint på vad personalen på zoobutiken säjer.
                          Zoorf-kurserna borde gälla alla som vill jobba i en zooaffär & att personalen kanske har som krav att läsa på kanske en gång per år eller vartannat år för jag kan tänka mig att det är mycket som glöms efter helgerna med zoorf.
                          För jobbar man på sjukhuset så måste ju folk ha utbildning, lika om man ska jobba med barn. Så lika borde gälla med zooaffärerna.

                          Ja just ja, Lille John tog jag bara ur luften, ingen tanke på Robin Hood, men tyvärr så är det så det ser ut många gånger med de som är nybörjare innom akvaristiken, antingen lär dom sig av sina misstag eller så tömmer dom akvariet & ställer undan det eller säljer det.

                          Hälsningar Anneth
                          Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                          Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #73
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Som jag skrev ovan så tillsätts på vissa orter ammoniumsulfat i kranvattnet - detta bildar sedan kloramin i akvariet.
                            Jaha, då förstår jag. Jag trodde att kloraminet bildades redan i rören. Förstod inte att den reaktionen tog så lång tid.

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Tror snarare att folk blandar ihop kloramin med klorgas
                            Det är mycket möjligt.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #74
                              Ursprungligen postat av Anneth
                              Så varför sätta en massa lagar när de ändå inte följs, det känns för mig bara onödigt. Ska det vara lagar så ska kommunerna också se till att dom följs & att kommunerna agerar mycket snabbare, inte som nu att det kan ta flera månader eller år innan det händer ngt.
                              Fast problemet ligger isf inte i själva lagarna, utan i en slarvig inställning till dem. Och det är detta som jag tycker man måste ta itu med. Inte strunta i att stifta lagar. Sen finns det förstås bra och mindre bra lagar.

                              Ursprungligen postat av Anneth
                              Men för det så ska ju folk ta reda på fakta först innan dom köper de fiskar som dom är intresserade av. I dagens Sverige kan folk inte skylla på att dom inte vet hur de olika fiskarna sköts, vill dom inte köpa böcker så finns det ju bibliotek och internet finns ju i nästan var mans hem nu för tiden.
                              Det är sant. Fast problemet är att alla inte inser att det krävs kunskaper. En del tror att det enda som fiskar behöver för att leva och må bra är vatten (att allt vatten inte är likadant har de ofta inte en tanke på) och fiskmat. Därför krävs det att de får den nödvändiga informationen så de vet hur de ska göra för att starta upp akvariet och vad fiskarna har för behov och hur de ska skötas.

                              Ursprungligen postat av Anneth
                              Men du har rätt i en punkt, ngt som jag länge har velat se bättring på och det är att all personal i en zooaffär ska ha en ordentlig kunskap av det dom säljer.

                              De är många gånger väldigt skrämmande hur lite en del anställda & även butiksägare vet vad dom har i akvarierna. Det är inte konstigt att många nybörjare blir missledda för dom tror ju blint på vad personalen på zoobutiken säjer.
                              Zoorf-kurserna borde gälla alla som vill jobba i en zooaffär & att personalen kanske har som krav att läsa på kanske en gång per år eller vartannat år för jag kan tänka mig att det är mycket som glöms efter helgerna med zoorf.
                              För jobbar man på sjukhuset så måste ju folk ha utbildning, lika om man ska jobba med barn. Så lika borde gälla med zooaffärerna.
                              Ja precis. Så tycker jag också.

                              Ursprungligen postat av Anneth
                              Ja just ja, Lille John tog jag bara ur luften, ingen tanke på Robin Hood, men tyvärr så är det så det ser ut många gånger med de som är nybörjare innom akvaristiken, antingen lär dom sig av sina misstag eller så tömmer dom akvariet & ställer undan det eller säljer det.
                              Jo visst är det så. Men så borde det verkligen inte vara. Och därför krävs det att man tar itu med problemet.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • Tant Nancy
                                • April 2002
                                • 5407

                                #75
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Det står "den som upplåter, förvarar eller utfodrar andras fisk i större omfattning behöver tillstånd."
                                Om det är dina egna fiskar behövs alltså inget tillstånd även om man har 6 eller fler akvarier

                                Några synpunkter:
                                1/ Reglerna gäller för privatpersoner efter den 1/9 i år.
                                2/ Det står ju "bör" i lagstiftningen och det kan ju låta som om man då kan strunta i reglerna, men så är absolut inte fallet.
                                Det innebär bara att tillsynsmyndigheten i kommunen (dvs Miljö och Hälsa) då kan välja om man vill bevilja något undantag från regeln. Denna lagstiftning har funnits tidigare för affärer och då har de flesta kommuner beviljat undantag för akvariestorleken för kampfisk, men inte för andra fiskar som killis etc.
                                Nu är jag lite förvirrad här (värre än vanligt )
                                Jag läste i den här tåten för ett tag sedan och trodde att jag som privatperson med flera än 6 akvarier då behövde ett tillstånd. Jag tog kontakt med miljö och hälsa och fick till svar att jag var undantagen då jag inte bedriver verksamheten i vinstsyfte. För att vara på säkra sidan så ställde jag två raka frågor, nämligen:

                                Var ut och läste på sjv, alltså L120. För att vara säker på att jag inte gör något fel nu, så ställer jag två frågor till, de svar du ger på dessa kommer jag att lägga ut på föreningens hemsida.
                                • <LI class=MsoNormal style="COLOR: navy; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: list 36.0pt">Är det alltså så att så länge jag inte tjänar pengar på mina firrar så kan jag ha mera än sex akvarier?
                                • Jag har läst att lagen skall ändras till att även gälla privatpersoner den 1/9 är det alltså inte så?
                                Det svar jag fick från inspektören var:

                                Hej, Nancy!
                                När du inte har en yrkesmässig verksamhet ( vinstsyfte) behöver du inget tillstånd.
                                Upplåter (lånar ut), förvarar eller utfodrar du andras fiskar som är 6 eller fler akvarier (större omfattning) måste du söka tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen.
                                Ex. Om du som privatperson har 7 akvarier hemma hos dig, behöver du inte något tillstånd.
                                Enligt lagstiftningen så gäller det att söka tillstånd för en privatperson om man upplåter, förvarar eller utfodrar andras fiskar i 6 eller flera akvarier


                                Vad tror ni? Har hon inte läst andra punkten i min fråga, eller kommer det ingen ny lag den 1/9, eller kan det vara så illa att jag missuppfattat det som Kjell skrev i citatet ovan?
                                MvH
                                Tant Nancy
                                www.gladafisken.aqualogen.se
                                Mitt fotogalleri
                                Dagbok
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...